Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ervaring met elektromotor conversie

ervaring met elektromotor conversie 27 juni 2020 10:44 #1178998

  • yuri
  • yuri's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Ik ben op zoek naar informatie over het zelf installeren van accus, een elektromotor, regelaar en BMS voor mijn bootje met dieselmotor.
Ik heb circa 7-10kW vermogen nodig en 15kWh batterijcapaciteit.

Heeft er iemand een website met uitgebreide installatie en aanchaftips? Ik zou het liefst een plug n play systeem kiezen. Ik heb de verhalen van Hans (itparadyske) enn roosenboos gelezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met elektromotor conversie 27 juni 2020 11:06 #1179005

Leuk! Weer een bekeerling :-).
Schroefas of saildrive?
E-tech levert mooie motoren die ook de benodigde vermogens halen bij lage toerentallen, let daar op!
clouds.nl/wp-content/uploads/2...innenboord-motor.pdf
Wordt ook in www.duurzaamjacht.nl toegepast.
Li(Y)FePO4 of lood?
Wat is je budget?
Als het hoog genoeg is kan ik je ook nog oceanvolt aanbevelen :-).
Kijk ook eens de video's van sailing Uma na op YouTube, zij varen al een paar jaar elektrisch met meerdere systemen. Eerst seriemotor met keerkoppeling en schroefas, toen met vertraging, daarna direct drive, en nu saildrive met flinke reductie en permanentemagneetsynchroonmotor.
Vertel maar eens wat je ideeën zijn, dan kunnen we daar op voortborduren.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 27 juni 2020 11:07 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met elektromotor conversie 27 juni 2020 11:25 #1179010

  • yuri
  • yuri's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Thanks, ga ik eens opzoeken.
Ik was van plan op zoek te gaan naar een tweedehands batterijpakket uit een elektrische auto oid.
Ik heb een schroefas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met elektromotor conversie 27 juni 2020 11:30 #1179014

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Uitstekend idee: voor de opzet van UMA (48V 300Ah LiFePO4 plus oceanvolt installatie kun je ongeveer drie nieuwe dieseltjes kopen, en daar kun je nog beduidend lamger mee varen ook.
Het is inderdaad een religie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met elektromotor conversie 27 juni 2020 11:41 #1179020

yuri schreef :
Thanks, ga ik eens opzoeken.
Ik was van plan op zoek te gaan naar een tweedehands batterijpakket uit een elektrische auto oid.
Ik heb een schroefas.

Autoaccu's zijn vaak Li-ion, die zijn gevoelig voor thermal runaway. LFP is robuuster.
Maar neem daarvoor eens contact op met Daniel Boekel van eco-lithium, en vraag of hij nog wat heeft. eco-lithium.nl/
Komen mijn accu's ook vandaan.
Hij heeft waarschijnlijk ook nog wel van die motoren zoals ik ook heb. (Die hebben we soort van samen gekocht.)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met elektromotor conversie 27 juni 2020 11:45 #1179022

Voor de motor heb je dus iets nodig met een hoog koppel, anders moet je teveel toeren draaien om het gewenste vermogen te halen.
Vermogen = hoeksnelheid x koppel
Als je koppel laag is moet je toerental omhoog om vermogen te halen, echter dan zou je een schroef moeten hebben met heel erg weinig spoed, anders vraagt de schroef meer koppel dan de motor levert en gaat het toerental omlaag ipv omhoog.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met elektromotor conversie 27 juni 2020 14:02 #1179070

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 237
ik weet niet of het mogelijk is, maar wellicht kan je een motor ook ZO schakelen dat deze ook genereerd,
geen idee hoeveel DRAG dat geeft,
maar het moet wel mogelijk zijn,
capaciteit en lang weg geeft vraag naar veel accu's.. denk ook aan het gewicht..

suk7
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met elektromotor conversie 27 juni 2020 14:30 #1179085

Ja, regeneratie kan ook. Met permanente synchroonmotoren zelfs vrij eenvoudig, met een seriemotor erg lastig.
Kost je een halve knoop of zo.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met elektromotor conversie 27 juni 2020 15:12 #1179111

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Regeneratie levert ongeveer 1/10 van het nominaal motorvermogen op. De drag is behoorlijk hoog. het is interessant als je ver gaat reizen en lange tochten gaat maken. Zonnepanelen is veel interessanter, vooral als je ze gaat richten op de zon.
zie ook draadje: Ideeën voor coöp development hydrogenerator?
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl