Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electirciteitsprobleem Vetus boegschroef

Electirciteitsprobleem Vetus boegschroef 27 juni 2020 10:11 #1178988

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 464
Ik heb van de week een klus gehad waarbij de bedrading van de boegschroef (Vetus) los moest bij de stuurstand en blijkbaar heb ik toch een keer ontsluiting gemaakt want de boegschroef doet t nu niet meer.

situatie:
De boegschroefbediening zit aan de stuurstand en die ie verbonden met een Hella relais. Dit ralais is bedoeld voor arbeidsstroom:





Het relais wordt nog wel een beetje warm maar niet zo warm als afgelopen week. De vraag is natuurlijk of dit relais kapot is gegaan door eventuele kortsluiting. De zekering van de boegschroef zelf is nog intact, maar dat is zo'n hele zware welke tussen de accukabel en boegschroef in zit.

Is de kans groot dat het relais defect is gegaan door evt kortsluiting?
Is dit relais door te meten en zo ja hoe? Wie heeft een idee?

De boegschroefbediening zit ook aan het schakelbord verbonden maar daar is geen zekering stuk en t lampje van de boegschroefbediening werkt. Daarnaast ook doorgemeten en die heeft gewoon spanning.

Ik probeer t logisch te benaderen, de boegschroefbediening heeft spanning, het lijkt me niet logisch dat de boegschroef zelf beschadigd is want die is niet aan geweest dus zou t probleem zich tussen de boegschroef en de bediening moeten zitten en dan kom ik wederom bij het relais uit.

Wie kan me helpen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electirciteitsprobleem Vetus boegschroef 27 juni 2020 11:33 #1179017

Meten is weten.

+ en - op 85/86 en dan moet hij schakelen.
Meten tussen 30-87. Dat is de schakelaar.

Dan weet je of het relais nog in orde is.........Anders verder zoeken.
Krijg je wel 12V op de contacten als je de schakelaar indrukt enz.

Zodoende kan je het e.e.a. afstrepen.

En als ik het zo bekijk en je verbindt 30 met 87, dan moet de boegschroef gaan werken.
Tenzij er geen +12V of de min op deze contacten staat.
Maar dat kan je meten.
Gert
Laatst bewerkt: 27 juni 2020 11:35 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electirciteitsprobleem Vetus boegschroef 27 juni 2020 14:04 #1179071

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 464
Dank voor je antwoord. Inmiddels doet de installatie het weer. Nieuw relais er op gezet maar dat boodt geen uitkomst.
Alles doorgemeten en toen bleek de stuurspanning er niet te zijn en uitzoekwerk leerde me dat er in de boegschroef zelf een stuurstroom zekering zou moeten zitten. Dat klopte, dus hij werkt weer :-)

Halleluja!!!!!

nu heb ik nog wel een vraag, wat zegt onderstaande tekening precies? I een tekening van t relais, maar wat zijn de electronica komponetjes i t midden? Wat doen die precies? Ik wil t begrijpen namelijk. Ik weet dat t relais er voor zorgt dat de stuurstroomkabel onderbroken wordt of niet. Is dus gewoon een schakelaar, maar dan op afstand.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electirciteitsprobleem Vetus boegschroef 27 juni 2020 14:10 #1179074

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electirciteitsprobleem Vetus boegschroef 27 juni 2020 15:09 #1179109

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 464
Dank Kees! Verhelderend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl