Wadloper schreef :
PvO schreef :
De accu's werden in die periode geladen met een Sterling acculader van 20A bij een floatspanning van 14,4V, een vaste floattijd en niet temperatuur gecompenseerd.
Om misverstanden in het verdere verloop van deze draad te voorkomen: een floatspanning is nooit 14,4 V. De floatspanning ligt meestal tussen de 13,5 en 13,8 V. In absorptiefase, daarentegen, loopt de spanning inderdaad op tot 14,4 V. of iets meer. De zogenaamde absorptiespanning, waarbij de accu van bulkladen overgaat naar de absorptiefase, ligt rond de 14,25 V.
Er zijn inderdaad laders met een vaste absorptietijd, maar 'slimmere' laders stemmen de absorptietijd af op de conditie van de accu en de mate van ontlading bij het begin van het laadproces.
270 Ah laden met 20A in de bulkfase (de accu accepteert dan alle stroom die de lader kan leveren lijkt geen kwaad te kunnen: je zit nog ruim onder de aanbevolen laadcapaciteit van 10 % van de geinstalleerde Ah's. Desondanks lijkt me dat geen verklaring voor het versneld achteruit gaan van de accu's.
Misschien heb je je eerdere setje toch te vaak te ver ontladen?
Je heb natuurlijk gelijk met je opmerking over de float spanning, ik heb mijn post aangepast. Bedankt.
Ik denk dat de oorzaak voor het vroegtijdig overlijden van mijn accu's voornamelijk gezocht moet worden in het gedurende langere periode gebruiken van de accu's in gedeeltelijk ontladen toestand 80-90%.
Daarnaast was de absorptiespanning van de Sterling erg laag voor de AGM accu's
Als ik nu de laadspanning bekijk van de MPPT laders die ingesteld staan volgens de gegevens van de accu komt die regelmatig boven de 14,8V.
Victron geeft een absorptie spanning op van tussen de 14,4 en 14,7V.
Ik heb het gemiddelde hiervan 14,55V ingesteld als absorptie spanning.
Is de accu temperatuur 10gr, dan komt daar (25-10)*0,24mV = 0.36V bij.