Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overspanningsbeveiliging op walstroom zinvol?

Overspanningsbeveiliging op walstroom zinvol? 28 apr 2020 13:09 #1152659

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 288
Ik ben wat rond aan het kijken voor mijn walstroom-aardlek-zekering kastje.
En kom overspanningsbeveiligingen tegen die misschien wat kunnen toevoegen aan de bescherming van de electronica aan boord.
Ik dacht niet alleen aan bliksem, (dan niet direct want daar helpt weinig tegen) maar ook eventueel wat er verder via de wal aan hoge spanningspieken zou op kunnen treden.

Maar ik weet er te weinig van.
Jullie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overspanningsbeveiliging op walstroom zinvol? 28 apr 2020 13:20 #1152664

Overspanning komt niet allen dirct van bliksem maar ook vis het electriciteitsnet als er in de buurt de bliksem inslaat .Schades door indirecte pieken schijnt ook veel vaker voor et komen dan een directe inslag.
Een dergelijke eveiliging kan dus best zin hebben , voroal als je in een gebied woont met veel blikseminslagen.
Maar beter is het gewoon de boot niet altijd aan de walstroom te hangen als dat niet strikt nodig is, bijv. om de accu op peil te brengen/houden. Dat verminderd de kans al drastisch.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overspanningsbeveiliging op walstroom zinvol? 28 apr 2020 21:05 #1152863

De ene overspanningsbeveiliging is de andere niet. Als je niet precies weet wat je koopt, lekker laten liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overspanningsbeveiliging op walstroom zinvol? 28 apr 2020 22:08 #1152898

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Hangt ervan af waar je vaargebied ligt.
In onze streken, is het handiger om in geval van onweer, voor die tijd wanneer een onweersdreiging is, meestal maar 1 a 2 uur, de walstroomaansluiting uit te trekken.
Of de walstroomaanluiting alleen aan te sluiten als je aan boord bent, en het zou kunnen onweren gedurende de dag.
Als je in een gebied woont waar het elke dag onweert is het misschien aan te bevelen, maar hier niet.
Kwestie van risico analyse, en dan is het hier, voorlopig, niet nodig.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overspanningsbeveiliging op walstroom zinvol? 28 apr 2020 22:27 #1152900

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 288
Ik geloof inderdaad ook dat er voor bescherming van de electronica tegen spanningspieken, groot of klein, deze dingen wel nut hebben.

Maar vreemd dat ik ze hier op het forum eigenlijk, alleen in blauwe smartie-vorm tegenkom als het over dynamo's en pompen gaat maar voor het 230 gedeelte niets.

Ik heb me wel wat ingelezen (bij Phoenix) en begrijp dat het, net als die blauwe smarties, best complex is, maar die complexiteit lijkt voort te komen uit de veelheid van installatie situaties.
En voor de meeste van ons aan een wal met boot lijkt me die redelijk gelijk.

@boardedrbas heb jij de kennis, om er een of combi te kiezen die een verschil zou kunnen maken?
Of is prijs te hoog en risico te laag dat een extra goede verzekering goedkoper is?

Ik weet en leer graag veel van dingen maar moet prioriteren. En als Yellow Boat aangeeft, walstroom onafhankelijk zijn. Dus verdiep me in goede goedkope zonnepanelen, goede kleine windgenerator, maar vooral hoe bevestig het op mijn boot:)
Dat wordt tiglassen leren :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overspanningsbeveiliging op walstroom zinvol? 28 apr 2020 22:34 #1152901

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Het voegt niets toe. Je acculader en vooral je accu zelf vlakken spanningspieken aan de 230V kant al bijna helemaal af. Als er door inductie of een directe inslag toch een flinke piek in het 12V systeem zou ontstaan helpt die overspanningsbeveiliging je echt niet meer.
Gewoon een 10 of 16A/30mA aardlekautomaat toepassen is goed zat.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overspanningsbeveiliging op walstroom zinvol? 29 apr 2020 04:23 #1152907

Werken heel erg goed in het geven van een veilig gevoel voor niet elektrotechneuten
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frankrijk moest rijden. 29 apr 2020 07:08 #1152941

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Bij alle (grotere) schepen die wij gebouwd hebben, hebben we altijd z.g. VDR's toegepast bij de net-entree. Hiertoe hebben we besloten nadat ik in 1992 voor zo'n akkefietje "even" naar noord vanwege lassen op de wal.

Een VDR kost een paar euro en zet je zo in je elektrakast. Ik heb ze er gewoon in zitten.

Voor 380 was de truck nog efficiënter. Bij 380 kwam het geregeld aan boord van die voor dat de nul ader niet goed vastzat op de wal, zodat er soms 380 op de 220 verscheen.

De truck is dat je een 220 relais alles laat schakelen. Dit relais voed je door een glaszekering van 0,25A. Over de relaisspoel zet je een 220 VDR. Stijgt de spanning, dan slaat de VDR door en dus ook de glaszekering en valt het relais af.
Schade beperkt
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 apr 2020 07:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frankrijk moest rijden. 29 apr 2020 08:05 #1152963

WADnWIND schreef :
Bij alle (grotere) schepen die wij gebouwd hebben, hebben we altijd z.g. VDR's toegepast bij de net-entree. Hiertoe hebben we besloten nadat ik in 1992 voor zo'n akkefietje "even" naar noord vanwege lassen op de wal.

Een VDR kost een paar euro en zet je zo in je elektrakast. Ik heb ze er gewoon in zitten.

Voor 380 was de truck nog efficiënter. Bij 380 kwam het geregeld aan boord van die voor dat de nul ader niet goed vastzat op de wal, zodat er soms 380 op de 220 verscheen.

De truck is dat je een 220 relais alles laat schakelen. Dit relais voed je door een glaszekering van 0,25A. Over de relaisspoel zet je een 220 VDR. Stijgt de spanning, dan slaat de VDR door en dus ook de glaszekering en valt het relais af.
Schade beperkt

Kijk, dat had ik Dordrecht moeten hebben!
Ik kreeg daar (tegen forse betaling) een 380-aansluiting waarvan achteraf bleek dat de nul niet aangesloten was. Beter gezegd, de nulleiding was op op de wal wel aangesloten op de N, maar in de contrastekker op de aarde-pen. Het bleek een 4-aderige kabel....
Er ging veel kapot. Alleen mijn zelfgebouwde versterker overleefde.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overspanningsbeveiliging op walstroom zinvol? 29 apr 2020 10:33 #1153031

Nou een VDr is ook maar beperkt hoor. Vraag me af of dat wel voldoende was geweest.
Maar goed, dat is achteraf.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overspanningsbeveiliging op walstroom zinvol? 29 apr 2020 10:44 #1153034

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Voor de niet techneuten kan je hier de werking lezen.

nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsafhankelijke_weerstand
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overspanningsbeveiliging op walstroom zinvol? 29 apr 2020 14:12 #1153103

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
In al de jaren hebben we enorm veel vervangen als overspanningsschade op 380.
Bijna werkelijk alles wat in het stopcontact zit is defect.

Overspanning op 220 1 fase heb ik maar 1x gehad, in noord Frankrijk dus.

Een VDR absorbeert tenminste de extreme pieken voordat hij zelf in rook op gaat. J eelektronica is dan wel soort van bespaart
Maar de truck met het relais werkt ook op 220. Daarbij blijft de VDR behouden.

Je kan natuurlijk ook gewoon niks doen, zoals sommige forumleden metaformeren.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overspanningsbeveiliging op walstroom zinvol? 29 apr 2020 14:49 #1153116

Ach, in 99% van de gevallen kom je er gewoon mee weg. Geen paniek zaaien. 1 geval bij Wadnwind.

En de VDR is inderdaad gemaakt voor piekspanningen. Dat zijn dus korte pulsen.
Het ding gaat in kortsluiting en als je pecht hebt komt die er ook niet meer uit.
Dat kan dus erger zijn dan de kwaal.
De oplossing van Wadnwind met het extra relais is wel erg mooi.
Bedrijfsmatig is ook nog wel wat anders dan een privé bootje.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 apr 2020 14:49 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overspanningsbeveiliging op walstroom zinvol? 29 apr 2020 14:58 #1153118

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 288
@ilCigno
Met een directe inslag geloof ik wel dat er weinig aan te doen is.
Met een S-spant en ijzeren kiel gaat die sowieso dwars door het polyester het water in en is hij lek.
- Moet aardlek-automaat (vaak 1 polig) niet beter aardlek-schakelaar 2 polig zijn?

@ It Paradyske
Als niet electrotechneut-> Ik heb een keer een inslag op mijn huis meegemaakt, die op het dag staande zonnecollectoren sloeg, oversprong naar de lantaarnpaal voor het huis, schuin de straat over stak naar een andere paal en weer omhoog ging en in een zinken dakgoot insloeg van het tegenoverliggende huis met brand als gevolg.
Ik heb ook eens op 3600m in de geïoniseerde lucht gezeten dat mn haren er van knetterden, om ons heen vonkjes over de stenen dansten en we niet wisten hoe snel we echt alles van metaal weg moesten hangen.
Mooi, maar echt eng en heb er een groot respect voor.
Kan het iets bijdragen aan werkelijke veiligheid voor een niet elektrotechneut? Dan graag.

@ dehler Ja die blauwe smarties bedoel ik.

@WADnWIND Voor dat 'veilige gevoel' Welke heb ik nodig? Waar kan ik die krijgen? Hoe sluit ik deze aan?

En hoe staat het met deze dingen? Dat betekent een iets groter kastje bestellen.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overspanningsbeveiliging op walstroom zinvol? 29 apr 2020 16:04 #1153139

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
Een aardlekschakelaar helpt iig 0,0 tegen bliksemstromen of een afgeleide inductie daarvan.
Die aardlekscahkelaar is daar veel te traag voor.
Een overspanningsbeveiliging die afdoende vermogen af kan leiden om een bliksemstroom af te leiden is te duur en je mist simpelweg een afdoende aardelectrode.
Een simpel overspanningsbeveiligingetje om een piekje van b.v. een lasapparaat zou dan nog wel zin hebben.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overspanningsbeveiliging op walstroom zinvol? 29 apr 2020 16:22 #1153147

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
scope schreef :
Moet aardlek-automaat (vaak 1 polig) niet beter aardlek-schakelaar 2 polig zijn?
Iedere aardlekautomaat is 2-polig. Mogelijk verwar je dit met 1-fase. Zeker bij een walstroomaansluiting ben je er nooit helemaal zeker van dat de fase inderdaad op de bruine ader staat. Daarom moet je altijd 2-polig (dus zowel de L1 als de N) afschakelen. Maar zoals gezegd kan je niet anders krijgen voor zover ik weet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl