Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advansea s400 multi nmea vragen

Advansea s400 multi nmea vragen 27 apr 2020 19:11 #1152397

Ik heb gisteren weer eens een poginggedaan mijn advansea s400 diepte en speed instrument in het boordnet te hangen. De rest is st50 wind gps en multiview (st80) en voldoet verder prima. Stuur automaat is s1 met rategyro en een St6001 head.
Ik wil de speed data op seatalk integreren via de roosmux maar krijg het niet draaiend.
Zoeken op internet lijkt de baudrate 38400 te zijn maar ook daarmee krijg ik het niet lopend. ( ik heb alles al geprobeerd) Ik las ook een melding dat je geen min moet koppelen maar dat doet de optocoupler van de roosmux niks...
heeft iemand dit eerder aan de hand gehad?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 27 apr 2020 20:19 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advances s400 multi nmea vragen 27 apr 2020 19:24 #1152400

Advansea geeft 4800 baud uit.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advances s400 multi nmea vragen 27 apr 2020 19:33 #1152402

1. twee draadjes aansluiten op de nmea in.
2.instelprogramma aansluiten via usb, instellingen inlezen
3. baudrate voor die ingang instellen op 4800
4. bij matrix van die ingang usb ook aanvinken.
5. instellingen opslaan

6. Bij diagnose kijken of de data binnenkomt.
Zo niet, twee draadjes op ingang omdraaien.

Dan bij seatalk tabje:
Onder "Berichten van nmea naar seatalk toestaan" de stuur STW en stuur diepte aanvinken.
Instellinge opslaan
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advances s400 multi nmea vragen 28 apr 2020 06:00 #1152486

Bovenstaande was mijn uitgangspunt..
echter geen signaal.. zoekende obv tip uit is sailing anarchy kwam ik de eerst beschreven tips tegen die me ook niet verder helpen..
Men suggereert een wat eigenwijze nmea implantatie ( spanning)
Zou koppelen via rs 232 kunnen werken?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advances s400 multi nmea vragen 28 apr 2020 06:31 #1152491

Volgens mij heeft ie gewoon 5 V als uitgangsspanning. Heb er nooit iets vreemds aan gemeten.
Al een oscilloscoop er op gezet?
Draadjes verwisseld zoals Chris zei?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advandea s400 multi nmea vragen 28 apr 2020 08:12 #1152530

ik heb geen scope.
Draadjes niet verwisseld (volgens mij dan.. ) ik zal nog eens checken. Maar omdat er werd geschreven dat de S400 werkt met spanning differential ..
Het zit in een kabelboompje waarbij de min gedeeld wordt met seatalk...
wellicht dan toch maar prutsen om een nieuwe draad te trekken tussen de schalen..

Maar die 4800 Baud weet je zeker... dat is mooi, ga ik daar weer naar terug nu.. anders werkt het zo wie zo niet
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 28 apr 2020 08:13 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advandea s400 multi nmea vragen 28 apr 2020 08:14 #1152533

De draadjes op de ingang van de multiplexer bedoel ik.
Daar is een + en - ingang.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advandea s400 multi nmea vragen 28 apr 2020 08:29 #1152538

zeker.. ik ken het principe en de toepassing van de + en - van NMEA. maar gek genoeg krijg ik die advansea niet aan de praat naast mijn andere NMEA apparaten (GPS, AIS, VHF). Het liefst had ik er gewoon weer een st50 tridata ingezet maar dan moet ik mijn transducers ook vervangen.. (geen zin in)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advansea s400 multi nmea vragen 28 apr 2020 08:50 #1152543

Zonder scope zou ik dan eerst even dubbel controleren of je de juiste draadjes hebt.
En of er spanning op staat met een multimeter. Mat wat mazzel kan je ook het herhalende pulsjes patroon zien. Elke seconde een verandering.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 apr 2020 08:50 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advansea s400 multi nmea vragen 28 apr 2020 10:23 #1152587

dat is een goeie.. met een multimeter kan je ook al wat zien...
ik ga ergens komende dagen weer ff verder kijken.
Ik hoor tot dusverre van anderen geen verhalen van afwijkende NMEA standaard implementatie bij advansea.. Paradyske: jij hebt NMEA van deze klokjes wel gekoppeld?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advansea s400 multi nmea vragen 28 apr 2020 11:17 #1152610

ISO788 Hans schreef :
dat is een goeie.. met een multimeter kan je ook al wat zien...
ik ga ergens komende dagen weer ff verder kijken.
Ik hoor tot dusverre van anderen geen verhalen van afwijkende NMEA standaard implementatie bij advansea.. Paradyske: jij hebt NMEA van deze klokjes wel gekoppeld?

Zekers, het log en de windmeter zitten op een shipmodul-beta-release van Meindert Sprang ergens uit 2002 of zo. Log heeft ook een NMEA diepte in van een DT800. Werkt allemaal zonder problemen, dus ga ik er van uit dat het echt heel standaard NMEA 0183 is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advansea s400 multi nmea vragen 28 apr 2020 11:20 #1152612

Als je bericht begint met een $ kan je in het diagnose scherm zien welke berichten voorbij komen.
Mocht er onverhoopt toch iets raars in staan kan ik dat voor je aanpassen in de sw.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advansea s400 multi nmea vragen 28 apr 2020 12:21 #1152638

top!
Ik kan verder...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advansea s400 multi nmea vragen 02 mei 2020 15:43 #1154660

Opgelost.. stap voor stap een poort op de usb in de mux geeft mooi inzicht. Baudrate was idd 4800.
Zelf de hdm/ heg via nmea uit de rate gyro op het boordnet gekregen en dat is fijn in de navigatie...
Een probleem blijft: op mijn st80 multiview zie ik wel app en true wind maar mijn st50 wind gaat over de zeik wanneer ik deze op true zet...
Moet ik nog ergens een bericht omzetten? Dat stukje van de mux is voor mij nog niet heel scherp.. komt het omgezette bericht ook op seatalk? ( denk ik wel)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl