Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Bereik AIS Klasse B verbaast mij

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 21 juli 2019 15:10 #1065200

met de interessante link geplaatst door WadnWind (AISHUB) wilde ik na 3 jaar eens kijken of en op welke afstand mijn AIS zichtbaar is. Tot mijn verbazing was ik halverwege Enkhuizen en Stavoren zichtbaar op De stations “Netherlands EDAM” en WadScan AIS resp. 35 en 20 mijl van mij vandaan. Dat verbaasde mij, ik had met mijn klasse B transponder 6, misschien 10 NM verwacht.
Ik heb niks bijzonders aan apparatuur en antenne. (Klasse b, antenne switch, mast antenne op 17m hoogte.
Waren vandaag de omstandigheden exceptioneel? Of is dit normaal?
Hebben deze 2 ontvangers soms uitzonderlijke apparatuur waardoor deze afstanden worden gehaald?

In het plaatje hieronder kun je zien dat ik niet het enige schip was, dat gedetecteerd werd.

Dank voor jullie uitleg en ervaringen!
Ruud
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 15:15 door ruudatwish.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 21 juli 2019 15:16 #1065203

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
ruudatwish schreef :
Tot mijn verbazing was ik halverwege Enkhuizen en Stavoren zichtbaar op De stations “Netherlands EDAM” en WadScan AIS resp. 35 en 20 mijl van mij vandaan. Dat verbaasde mij, ik had met mijn klasse B transponder 6, misschien 10 NM verwacht.

Een antennehoogte van 19 m. doet wel wat voor je bereik. De genoemde 35 mijl lijkt mij in dit verband niet heel opvallend. Vrij normaal, eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 21 juli 2019 15:27 #1065208

  • Altea53
  • Altea53's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
1,2 maal de wortel uit de hoogte ( in voeten) is je horizonbereik. 17 meter is ongeveer 57 voet, daar de wortel van en dat keer 1,2 is ongeveer 9 mijl. Maar aangezien de paal aan de wal vaak nog hoger is, kan je er minstens zoveel nog eens bij optellen. Gaan we dus in het platte Nederland naar de 20 mijl. In het buitenland vaak dus nog veel meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 21 juli 2019 15:37 #1065210

Altea53, ja ik weet het, maar had verwacht dat het geringe zendvermogen (2.5W) en de verliezen (max 1 dB voor switch, 2-3 dB voor de kabel) dat deze bepalend zouden zijn ...en niet de zichtafstand dus :-) ?
Vandaar de interesse in ervaringen ...
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 15:40 door ruudatwish.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 21 juli 2019 16:26 #1065242

En hoe weet je dat die ontvangststations jou direct ontvangen en niet via een of andere relayering?
Dat weet je dus niet dus zegt zo'n afstand tot een Marinetraffic of Vesselfinder ontvangstation niet zoveel .
Overigesn haat je zelfs met 2 maal 20 meter niet eens 35 zeemijl , daarvoor zouden zelfs 2 maal 100 meter niet genoeg zijn zijn.
In dit geval zijn er dus zeer waarschijnlijk atmosferische invloeden oorzaak zijn. Net zoiest als toen ik vlakbij Thyboron voor de Deense kust de weerberichten van Oostende op de marifoon ontving naast die van Lingby .
Maar ook 'snachts komen vaak veel langere bereiken voor , net als bij de kortegolf.
Jaren geleden op het Skagerak had ik met de AIS ( immers ook gewoon een marifoonkanaal) ook enorme bereiken van bijna 70 mijl vanaf vlakbij Hirtshals tot voor de Noorse kust. Zie bewijs beneden. Net even opgemeten en de evrste was zelfs 74 zeemijl van een schip voor Mandal
En zulke hoge masten hebben die schepen ou ook weer niet vergeleken bij de mijne van 12 meter incl antenne.
Ad
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 16:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 21 juli 2019 16:28 #1065244

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Meldingen van 50-300 mijl komen voor. De Bark Europa heeft zelfs enkele keren ruim 3000 mijl gehad, van Tristan naar Cabo Verde, Echte AIS targets, geen spoken. In het begin denk je; zalwel.
later hoorde ik ook Azoren naar Caribe op VHF.
Dit zeldzame verschijnsel wijdt ik aan ducting over het zee oppervlak. Een z.g Humidity Duct.
Op deze manier maakte men in de 70er jaren microgolf verbindingen over de noordzee.




Op kortegolf maakte in zo wel verbindingen met 10 miliwatt naar de andere kant van de bol met WSPR uit een RPI.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 16:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bereik AIS Klasse B verbaast mij 21 juli 2019 20:01 #1065316

Yellow Boat schreef :
En hoe weet je dat die ontvangststations jou direct ontvangen en niet via een of andere relayering?
Dat weet je dus niet dus zegt zo'n afstand tot een Marinetraffic of Vesselfinder ontvangstation niet zoveel .
Overigesn haat je zelfs met 2 maal 20 meter niet eens 35 zeemijl , daarvoor zouden zelfs 2 maal 100 meter niet genoeg zijn zijn.
In dit geval zijn er dus zeer waarschijnlijk atmosferische invloeden oorzaak zijn. Net zoiest als toen ik vlakbij Thyboron voor de Deense kust de weerberichten van Oostende op de marifoon ontving naast die van Lingby .
Maar ook 'snachts komen vaak veel langere bereiken voor , net als bij de kortegolf.
Jaren geleden op het Skagerak had ik met de AIS ( immers ook gewoon een marifoonkanaal) ook enorme bereiken van bijna 70 mijl vanaf vlakbij Hirtshals tot voor de Noorse kust. Zie bewijs beneden. Net even opgemeten en de evrste was zelfs 74 zeemijl van een schip voor Mandal
En zulke hoge masten hebben die schepen ou ook weer niet vergeleken bij de mijne van 12 meter incl antenne.
Ad

Dank voor je voorbeeld, ik begrijp dat dit een uitzondering is, maar duidelijk dat het kan!
Mbt je opmerking over relayering - ik heb geen idee of dat hier aan de orde is? Ik snap wat het is, en dat het kan, maar Ik weet niet of dit vaak en ooit plaatsvind.

Wat is je normale bereik dat je hebt met AIS Yellow boat?

Dank voor je reactie.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 21 juli 2019 20:06 #1065318

WADnWIND schreef :
Meldingen van 50-300 mijl komen voor. De Bark Europa heeft zelfs enkele keren ruim 3000 mijl gehad, van Tristan naar Cabo Verde, Echte AIS targets, geen spoken. In het begin denk je; zalwel.
later hoorde ik ook Azoren naar Caribe op VHF.
Dit zeldzame verschijnsel wijdt ik aan ducting over het zee oppervlak. Een z.g Humidity Duct.
Op deze manier maakte men in de 70er jaren microgolf verbindingen over de noordzee.




Op kortegolf maakte in zo wel verbindingen met 10 miliwatt naar de andere kant van de bol met WSPR uit een RPI.

Hartelijk dank WadnWind, duidelijk overzicht van de effecten die op kunnen treden en de lange afstanden die soms mogelijk zijn.

Wat is een beetje het normale bereik dat je meestal haalt met AIS klasse B? Met twee 17 meter hoge antennes die elkaar zien, 10-20 mijl of zo? Of is dat aan de optimistische kant nog?

Mijn redenatie : als ik in de praktijk gelimiteerd ben door de horizon, dan heeft verdere optimalisatie van mijn systeem (Mn kabelverliezen) niet zo veel zin ...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 20:07 door ruudatwish.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 21 juli 2019 22:23 #1065349

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
bij 17 meter is de radio horizon 9,19 mijl.
met 10 meter hoog tegen station is de radio horizon 16,23 mijl,
Echter door lichte propagatie kom je vaak verder.
Met 1 watt aan de antenne boven is de signaalsterkte nog steeds op 16 mijl kneiter hard (233uV).

23 meter H155 coax = 3dB verlies = factor 2.

2 watt /2 = 1 Watt
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 juli 2019 22:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bereik AIS Klasse B verbaast mij 22 juli 2019 07:38 #1065383

ruudatwish schreef :

Wat is je normale bereik dat je hebt met AIS Yellow boat?

Dank voor je reactie.

Zo'n 20 mijl , maar ik heb er eigenlijk nooit echt op gelet .
Is wel alleen ontvangst , ik heb geen transponder , alleen een 10 jaar oude ontvanger van Nasa :whistle: , dus dat zegt niets over reikwijdte van een B-transponder.
Maar zoals WADnWIND in feite al schreef , vermogen is voor dit soort afstanden nog niet echt de bepalende factor , belangrijker is de plaatst van de antenne en de kwaliteit van de bekabeling en uiteraard een vrij zicht rondom tot aan de horizon .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 22 juli 2019 08:30 #1065400

ruudatwish schreef :
als ik in de praktijk gelimiteerd ben door de horizon, dan heeft verdere optimalisatie van mijn systeem (Mn kabelverliezen) niet zo veel zin ...

Inderdaad. Het enige wat je dan nog kan doen is de horizon afgraven.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 22 juli 2019 08:37 #1065403

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2889
In het Hemelvaartweekend ontving ik tussen Terschelling en Harlingen met een portofoon op minder dan 2m hoogte "Maas Pilot" op kanaal 2, dat is een afstand van bijna 90 NM :woohoo:
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 22 juli 2019 10:24 #1065439

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Met zulke grote bereiken van ±15 mijl brengt de vraag wat het nut is van een sotdma ais transponder voor een zeiljacht zoals de meeste leden van ZF hebben.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 22 juli 2019 11:03 #1065458

Sodtma is wel heel wat meer dan die 5 Watt i.p.v. 2 watt hoor.
Belangrijkste is m.i. de betere regeling v.w.b. de timeslots maar ook de veel hogere update frequentie ( gelijk aan A) wat eigenlijk ook met elkaar verband zal houden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 22 juli 2019 11:50 #1065473

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Yellow Boat schreef :
Sodtma is wel heel wat meer dan die 5 Watt i.p.v. 2 watt hoor.
Belangrijkste is m.i. de betere regeling v.w.b. de timeslots maar ook de veel hogere update frequentie ( gelijk aan A) wat eigenlijk ook met elkaar verband zal houden.
Ad

Precies! Voor het SOTDMA moet je onderhandelen met alle transponders om je heen, dan moet je wel zorgen dat je gehoord wordt om een vrij slot te claimen in de wijde omgeving.
Gewoon ordinair ellebogen werk dus.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 11:50 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 22 juli 2019 12:26 #1065484

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Voordat ik het toch niet begrijp. 2 Watt was ruim voldoende om 18 mijl verderop gezien te worden. Maar dan is het toch beter om met 5 Watt te zenden.
Dat onderhandelen snap ik ook niet helemaal. Stel ik ben op weg naar de Azoren. Er zijn geen AIS stations zichtbaar/te ontvangen. Dan valt er niets te onderhandelen en zal een Sodtma toch wel uitzenden mag ik hopen. Dus, in theorie dan, als zo'n Sodtma ding niets ontvangt door bijvoorbeeld een slechte antenne of iets wat stoort, bijvoorbeeld een led toplicht, gaat hij niet onderhandelen maar gewoon rondbazuinen ?
Wat als er geen slots beschikbaar zijn ? Of zijn er zoveel slots beschikbaar dat zo'n situatie zich niet kan voordoen ?
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 22 juli 2019 12:42 #1065490

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Ter info:

zeilersforum.nl/index.php/down...63-ais-info-versie-9

vanaf blz. 24
De Aloha mode
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 22 juli 2019 13:26 #1065504

ja, mooi verhaal, Jugo.
Maar met zoveel spelfouten zou ik mn bedrijfsnaam er niet onder zetten.... :blink:

en onder andere:
quote
Er zijn twee methoden gebruikt voor het detecteren van AIS uit de ruimte. De eerste methode, meestal aangeduid als on-board processing (OBP), telt gespecialiseerde ontvangers dat, hoewel veel gevoeliger, werkt in principe hetzelfde als aardse AIS ontvangers. De tweede methode, gewoonlijk aangeduid als spectrum decollision processing (SDP), maakt gebruik van ontvangers voor het opsporen en digitaliseren van de RF-spectrum voor de AIS kanalen en vervolgens verwerken van de ruwe spectrum bestanden naar de controle ruisniveau en reconstrueren botste berichten met zeer gespecialiseerde software-algoritmen.
unquote

dat kan inhoudelijk toch ook beter?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 13:32 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 22 juli 2019 15:14 #1065533

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
is het zo duidelijk dat ik dat ff (nog) niet weet? ;)

Dit document is ook leerstof voor de zeevaart school, hoe diep wil je gaan?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 15:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 22 juli 2019 15:40 #1065543

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Ik vind het wel een duidelijk verhaal. Vooral het deel over het volgen met satellieten en geavanceerde algoritmen. Het maakt voor mij eens te meer duidelijk dat je als particulier zo min mogelijk gebruik van je AIS transponder moet maken.
Gelukkig heeft G**gle deze week hun fout met het verzamelen van Wifi gegevens toegegeven. Maar ik denk dat ik in mijn leven niet ga meemaken dat overheden soortgelijke gedrag zullen gaan toegeven.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 22 juli 2019 16:38 #1065562

en het gequote stukje snap je dat ook?
ik wel denk ik, maar het is echt niet een klip en klaar stukje tekst.
Nou ja, maakt ook niet uit.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 22 juli 2019 16:47 #1065563

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
roozeboos schreef :
en het gequote stukje snap je dat ook?
ik wel denk ik, maar het is echt niet een klip en klaar stukje tekst.
Nou ja, maakt ook niet uit.

Nou ja, als het voor onderwijs bedoeld is vind ik dat het duidelijk en taalfout vrij moet zijn, dat hoef je als auteur niet zelf te moeten of willen, er zijn anderen wiens vak het is en die je kunt inschakelen.

Deze keer ben ik het helemaal met je eens. Zelfs voor de zeevaartschool, waarom zou dat minder belangrijk zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bereik AIS Klasse B verbaast mij 22 juli 2019 16:55 #1065566

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
roozeboos schreef :
en het gequote stukje snap je dat ook?
ik wel denk ik, maar het is echt niet een klip en klaar stukje tekst.
Nou ja, maakt ook niet uit.

Hoewel de zin,
De eerste methode, meestal aangeduid als on-board processing (OBP), telt gespecialiseerde ontvangers dat, hoewel veel gevoeliger, werkt in principe hetzelfde als aardse AIS ontvangers.
syntactisch wel erg rammelt denk ik wel te snappen wat er wordt geprobeerd duidelijk te maken.
Zelf lees ik, met goede wil, de zin als volgt.

De eerste methode, meestal aangeduid als on-board processing (OBP), telt bestaat uit gespecialiseerde ontvangers dat die, hoewel veel gevoeliger, werkt in principe hetzelfde werken als aardse AIS ontvangers.

De rest van het verhaaltje kun je op de zelfde manier benaderen. Afhankelijk hoe belangrijk je de ingesloten informatie denkt te vinden.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 22 juli 2019 16:56 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bereik AIS Klasse B verbaast mij 23 juli 2019 07:51 #1065692

WADnWIND schreef :
bij 17 meter is de radio horizon 9,19 mijl.
met 10 meter hoog tegen station is de radio horizon 16,23 mijl,
Echter door lichte propagatie kom je vaak verder.
Met 1 watt aan de antenne boven is de signaalsterkte nog steeds op 16 mijl kneiter hard (233uV).

23 meter H155 coax = 3dB verlies = factor 2.

2 watt /2 = 1 Watt

Dank je wel WadnWind voor de berekening.
Ik heb even opgezocht wat de ontvanger gevoeligheden zijn, en dat ligt factoren lager, dus idd signaal genoeg!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bereik AIS Klasse B verbaast mij 23 juli 2019 07:53 #1065696

Yellow Boat schreef :
ruudatwish schreef :

Wat is je normale bereik dat je hebt met AIS Yellow boat?

Dank voor je reactie.

Zo'n 20 mijl , maar ik heb er eigenlijk nooit echt op gelet .
Is wel alleen ontvangst , ik heb geen transponder , alleen een 10 jaar oude ontvanger van Nasa :whistle: , dus dat zegt niets over reikwijdte van een B-transponder.
Maar zoals WADnWIND in feite al schreef , vermogen is voor dit soort afstanden nog niet echt de bepalende factor , belangrijker is de plaatst van de antenne en de kwaliteit van de bekabeling en uiteraard een vrij zicht rondom tot aan de horizon .
Ad

Dank je Ad, ik begrijp nav reactie van jou en WadnWind dat de reikwijdte meest afhangt van vrij zicht rondom en hoogte. Daarom begrijp ik je opmerking over bekabeling niet helemaal, als je daarmee verliezen bedoelt. Signaal genoeg toch?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl