tuur schreef :
Wat ik me nu afvraag;
1) kan ik als de motor loopt veilig overschakelen op 'Both' (zodat beide accu's geladen worden), of mag je niet switchen als de motor loopt?
Ja dat kan. Wel weer terug schakelen zodra je de motor stopt. Die dingen zijn als je over 'Both' schakelt
'make-before-break' en als je over 'off' schakelt
'break-before-make. Naar of over 'both' schakelen dus, nooit over 'Off' als de motor loopt.
2) zou ik de motor ook altijd vanuit de semi-tractie (accessoire) accu kunnen starten en dus de schakelaar eigenlijk altijd op stand 2 laten staan - en dus accu 1 als 'nood' accu hebben-? Of sloop ik daar m'n semi-tractie accu mee?
Bij zowat alle 'gewone' lood-semi-trecie accu's kan dat prima.
Maar bedenk dat je start accu dan nooit wordt opgeladen. Ondanks dat je hem niet gebruikt, heeft zo'n ding wel zelf ontlading en gaat ie na een tijdje stuk omdat je hem nooit oplaadt. Af en toe wel op 'both' zetten als de motor loopt of een los ladertje gebruiken helpt. Bijvoorbeeld een 3 traps kleine druppellader van enkele ampères die wel eens bij de lidl / action / aldi liggen.
Laden via een Cyrix of een verliesvrij diodeblok zoals een Argofet is een klusje maar dan hoef er nooit meer over na te denken en niet meer naar binnen na het stoppen van de motor.