Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: accu

accu 25 aug 2018 16:10 #972119

wij hebben in onze boot een koelkast op 12 V
deze koelkast doet het uitstekend als we aan walstroom zitten en als we op de motor varen
als we zeilen ontdooit dat ding
moet ik nu constateren dat de service- accus (2 stuks. 10 jaar oud) aan vervanging toe zijn.
opm de verlichting, de GPS en de dieptemeter functioneren zonder problemen
Paulus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 25 aug 2018 16:12 #972121

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Zuidkaper schreef :
wij hebben in onze boot een koelkast op 12 V
deze koelkast doet het uitstekend als we aan walstroom zitten en als we op de motor varen
als we zeilen ontdooit dat ding
moet ik nu constateren dat de service- accus (2 stuks. 10 jaar oud) aan vervanging toe zijn.
opm de verlichting, de GPS en de dieptemeter functioneren zonder problemen

Meten is weten.
Heb je een universeelmeter? Koppel de accu's los van lader en verbruikers en kijk eens hoeveel spanning ze nog hebben na 24 uur.
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 17:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 25 aug 2018 16:19 #972125

zal ik doen , maar wat zou het voltage moeten zijn ?
Paulus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 25 aug 2018 18:00 #972158

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Zuidkaper schreef :
zal ik doen , maar wat zou het voltage moeten zijn ?

Een volledig geladen accu moet na 24 uur rust nog een spanning hebben tussen de 12,6 en 12,9 V. Waarbij de accu van 12,6 V al een deel van z'n capaciteit definitief kwijt is.
Probeer de accu's voor deze actie dus volledig te laden. Maar als de spanning ook zonder vooraf laden bij loskoppelen bijvoorbeeld 12,6 V is en hij zakt in enkele uren in tot iets van 11 V, dan is de accu al overleden.
Meet beide accu's apart. Ze kunnen in conditie verschillen. Als de accu's, wat ik begrijp, parallel geschakeld stonden, koop dan ook in het geval dat er maar één echt slecht is, twee nieuwe. Ga je oude en nieuwe accu's combineren dan trekt de oude de nieuwe ook binnen de kortste keren de vernieling in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 25 aug 2018 18:05 #972160

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als accu's 10 jaar oud zijn en over die jaren ook gebruikt, zou ik nieuwe accu's kopen. Dat een lampje en GPS en zowaar ook nog een dieptemeter er op draaien wil niets zeggen. Die verbruiken niet veel.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 25 aug 2018 18:55 #972177

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Een 10 jaar oude lood accu is , of hij nu gebruikt is of niet, end of live.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 25 aug 2018 19:19 #972191

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
3Noreen schreef :
Een 10 jaar oude lood accu is , of hij nu gebruikt is of niet, end of live.

Als ze inderdaad end-of-life zijn, dan is die tien jaar in ieder geval een hele behoorlijke levensduur geweest; dat zonder meer.
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 19:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 26 aug 2018 06:38 #972308

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Zuidkaper schreef :
wij hebben in onze boot een koelkast op 12 V
deze koelkast doet het uitstekend als we aan walstroom zitten en als we op de motor varen
als we zeilen ontdooit dat ding
moet ik nu constateren dat de service- accus (2 stuks. 10 jaar oud) aan vervanging toe zijn.
opm de verlichting, de GPS en de dieptemeter functioneren zonder problemen

Deze apparatuur doet het met veel lagere spanning ook nog wel. Beetje recente spullen kennen zelfs spanningsranges van 9V tot wel 32V. Led blijft het ook lang doen.

+ wat de anderen al zeggen: na 10 jaar is er niks mis geweest met de accu's. Heel mooi resultaat an al lang afgeschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 26 aug 2018 09:11 #972358

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Misschien ook maar eens kijken of de aansluitdraden russen accu en stekker wel voldoende dik zijn. Als daar de spanningsval te groot is, stopt de koelbox. Dat verklaart waarom hij ook niet werkt op de dynamo.
4mm2 is goede richtwaarde.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 26 aug 2018 11:01 #972402

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
WADnWIND schreef :
Dat verklaart waarom hij ook niet werkt op de dynamo.

TS had van die ene zin er twee moeten maken. Het is pas helder als een punt staat tussen "varen" en "als we zeilen".
Hij werkt wel als er stroom van de alternator (ha!) komt.
Laatst bewerkt: 26 aug 2018 11:04 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 26 aug 2018 12:24 #972438

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
lodewijk stegman schreef :
WADnWIND schreef :
Dat verklaart waarom hij ook niet werkt op de dynamo.

TS had van die ene zin er twee moeten maken. Het is pas helder als een punt staat tussen "varen" en "als we zeilen".
Hij werkt wel als er stroom van de alternator (ha!) komt.

dat scheelt.
vast een soort bommelding...... ;)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 aug 2018 12:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 26 aug 2018 13:25 #972457

ik ben morgen op de boot en zal, zonder punten, het voltage meten.
ik word wel gesterkt in mijn idee dat de accu´s aan het einde van hun leven zijn.

overigens, de bekabeling is meer dan voldoende dik!
Paulus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 26 aug 2018 17:05 #972513

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Meet dan ook even op de koelunit zelf en kijk naar de spanningsval tijdens het opstarten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 26 aug 2018 18:08 #972565

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
TS geeft niet aan wat voor koelkast; absorbtie of compressor. Maakt veel uit...
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 26 aug 2018 19:36 #972634

Wat al eerder gemeld werd: 10 jaar voor accu's is een hele mooie prestatie.
Maar reken er maar op dat ze "op" zijn.
Gewoon vervangen.
Ik had n.l. de zelfde ervaring.............En natuurlijk tijdens de vakantie op het No-Zeekanaal.
En als toerist helpen ze je wel hoor. Heb er tenslotte toch ong. € 150,- te veel voor betaald.
Maar wat moet je???
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 28 aug 2018 09:20 #973301

accu´s gemete zoals opgemerkt, voltage minder dan 12 V
Deze winter koop ik een nieuwe van 200 Ah of 2 van elk 100 Ah
Vragen Wat is beter 2 kleinere of een grote
Paulus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 28 aug 2018 09:21 #973304

accu´s gemeten zoals opgemerkt, voltage minder dan 12 V
Deze winter koop ik een nieuwe van 200 Ah of 2 van elk 100 Ah
Vragen Wat is beter 2 kleinere of een grote
wat is een goed merk voor die service accu`s
Paulus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 04 sept 2018 16:47 #975530

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Vanuit de accus gezien, kan je beter 1 grote kopen.
Vanuit je rug gezien twee kleintjes.
Als je gewone loodaccus wilt aanschaffen zou ik semie tractie kiezen en ze aanschaffen bij een verkoper die de accus vult met zuur zodra je ze koopt.
Bijvoorbeeld daveco.nl
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 04 sept 2018 18:36 #975553

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Semitractie gesloten uitvoering is ook goede optie. Bijv. merk VMF.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 04 sept 2018 18:53 #975558

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
FAL schreef :
Semitractie gesloten uitvoering is ook goede optie. Bijv. merk VMF.
Nadeel van gesloten accus is dat deze in de fabriek gevuld worden en dat dan dus ook de teller qua levensduur gaat lopen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 04 sept 2018 19:46 #975580

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Ja, inderdaad nadeel. Kopen bij winkel met flinke doorzet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 04 sept 2018 19:55 #975584

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
PvO schreef :
FAL schreef :
Semitractie gesloten uitvoering is ook goede optie. Bijv. merk VMF.
Nadeel van gesloten accus is dat deze in de fabriek gevuld worden en dat dan dus ook de teller qua levensduur gaat lopen.

Toevallig een paar weken geleden 2 nieuwe accu's bij Daveco gehaald. Ik had 100 Ah klassiek lood-antimoon (bijvulbaar, 956.52 USA), maar die waren niet meer leverbaar. Men had in het geheel geen navulbare accu's meer. Ik heb nu lood-calcium gesloten accu's van 100 Ah. Exact dezelfde maat en vrijwel dezelfde prijs.

Kijken hoelang die het volhouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 05 sept 2018 07:32 #975659

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
FAL schreef :
Semitractie gesloten uitvoering is ook goede optie. Bijv. merk VMF.
Nadeel van gesloten accus is dat deze in de fabriek gevuld worden en dat dan dus ook de teller qua levensduur gaat lopen.

Toevallig een paar weken geleden 2 nieuwe accu's bij Daveco gehaald. Ik had 100 Ah klassiek lood-antimoon (bijvulbaar, 956.52 USA), maar die waren niet meer leverbaar. Men had in het geheel geen navulbare accu's meer. Ik heb nu lood-calcium gesloten accu's van 100 Ah. Exact dezelfde maat en vrijwel dezelfde prijs.

Kijken hoelang die het volhouden.
Ze staan volgens mij nog wel op de site.

Gezien het feit dat je zelfvoorzienend bent met zonnepanelen zullen de accus het wel een tijdje uithouden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 05 sept 2018 07:44 #975666

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
PvO schreef :
lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
FAL schreef :
Semitractie gesloten uitvoering is ook goede optie. Bijv. merk VMF.
Nadeel van gesloten accus is dat deze in de fabriek gevuld worden en dat dan dus ook de teller qua levensduur gaat lopen.

Toevallig een paar weken geleden 2 nieuwe accu's bij Daveco gehaald. Ik had 100 Ah klassiek lood-antimoon (bijvulbaar, 956.52 USA), maar die waren niet meer leverbaar. Men had in het geheel geen navulbare accu's meer. Ik heb nu lood-calcium gesloten accu's van 100 Ah. Exact dezelfde maat en vrijwel dezelfde prijs.

Kijken hoelang die het volhouden.
Ze staan volgens mij nog wel op de site.

Gezien het feit dat je zelfvoorzienend bent met zonnepanelen zullen de accus het wel een tijdje uithouden.

Die site wordt niet echt bijgehouden, kennelijk.

Ik had zonder mankeren het oude bijvulbare type gekocht, omdat je daar de conditie achteruit ziet gaan, omdat er steeds meer water bij moet. Het verval kondigt zich aan.

Ik geloof wel dat de omloop in deze onderhoudsvrije accu's bij Daveco groot is. Er stond een krat vol meteen bij de ingang, dat nog niet half leeg was.
Spanning was bij aflevering ruim 12,7 V.

In mijn geval worden de accu's nooit ver ontladen (afgelopen weken nooit verder dan tot 90% van de capaciteit) en de regelaar laat de spanning nooit verder oplopen dan 14,4 V, wat een loodcalcium-accu goed moet kunnen verdragen zonder waterverlies.
Ze zouden ook weer tenminste acht jaar mee moeten kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu 05 sept 2018 09:21 #975708

Met één grote accu is er een kleine kans op domme pech dat één cel de geest geeft.
En dan heb je niets meer. Lastiger in te passen in de beschikbare ruimte.
Met meerdere kleinere accu´s kun je beter aanpassen in de beschikbare ruimtes.
Zit er één zwakke cel in meerdere accu´s, dan haal je die los en je hebt nog steeds accu capaciteit! En tijd om goede (goedkope!) vervanging te zoeken, je bent niet direct afhankelijk.

Vloeistofaccu´s zijn op de lange duur het goedkoopst, je kunt ze navullen, tijdens dat navullen bespeur je in een zeer vroeg stadium wanneer een cel begint defect te raken. Één cel die steeds iets meer water vraagt dan de rest. Dan ben je gewaarschuwd dat er iets aankomt, maar je kunt het uitstellen door bijvullen en opletten.
Je kunt, wanneer je te vaak moet bijvullen, de top spanning van de regelaar zo instellen dat verdwijnen van vloeistof beperkt blijft tot eens in de twee a drie maanden.

De meeste accu´s gaan kapot door overladen, (die opgevoerde laadregelaars).
Bij AGM, GEL en gesloten vloeistof accu´s merk je dat niet.
AGM en GEL verliezen minder dan vloeistofaccu´s. Gesloten vloeistof accu´s lijkt mij de slechtste keuze, er verdampt wel wat meer water en zijn niet navulbaar/controleerbaar.

Er zijn vloeistof accu´s met veel ruimte boven de platen en met zeer weinig ruimte boven de platen.
De laatste zitten doorgaans in rolstoelen en golfwagentjes.
Deze zijn wat minder geschikt voor zeilscheepjes, bij helling komt al snel een hoek van de plaat boven de vloeisof.
Om die reden is bij deze rolstoel accu´s een voorkeur om ze zo te plaatsen dat lange zijde van een CEL(dus niet de accu) langsscheeps staat, dat staat wat meer helling toe.
Met meer ruimte kan er langer tijd tussen navullen zitten en komt er geen deel van de plaat boven het zuur te staan bij helling.


Er zijn vele motieven om tot een keuze te komen. Niet overal zijn vloeistofaccu´s bruikbaar.

Voor mij is van belang: Controleerbaar zijn en de top laadspanning aan te kunnen passen.

En bedenk dat leveranciers belang hebben bij een kortere levensduur van de accu, dat kan hun argumenten beïnvloeden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl