Alle laders kunnen samen op de accu aangesloten zijn. Mits ze goed afgesteld zijn.
Zon panelen leveren alleen een spanning aan een regelaar.
De afstelling van de regelaar bepaalt het laadkarakter.
De hoge spanningen van die opgevoerde regelaars dienen alleen om snel te kunnen laden.
De klant wil ze hebben, dus worden ze gemaakt. Het bekort wel de levensduur, maar dat merk je pas aan het eind van die levensduur, ergens tussen de drie en twaalf jaar.
De hoogste spanning dient rond de 14,2V te zijn. Net een klein beetje gassen.
De (goed ingestelde) laders gaan gewoon minder stroom leveren wanneer die 14,2V benaderd wordt.
Doe eerst eens een paar metingen of er niet één van de laders een te hoge spanning geeft.
Bij mij aan boord staat een heel flinke overmaat aan panelen, die worden in toom gehouden door de regelaar. DIE moet goed afgesteld zijn.
Mijn vorige set accu´s staan ergens nog steeds ergens te werken, inmiddels 12 jaar oud. Dat is zo´n 4400 dagelijkse cicli, wel kleintjes hoor, tussen 14,2 en 12,2V
Wat genoemd werd; Te lang in de winkel gestaan, is mij een keer overkomen.
drie accu´s, leeftijd ruim 10 jaar, één geeft de geest, de rest zal er dan niet ver af zijn.
Ik wil drie nieuwe, in de winkel staat er nog één van de juiste maat.
Neem ik mee en bestel 2 gelijke.
Aan boord blijkt de nieuwe accu minder te zijn dan degeen die ik verving.
Het was een accu die al jaren achter in het rijtje stond, steeds de nieuwe ervoor en verkocht.
Accu terug en elders nieuwe gehaald, die het aan boord 10 jaar goed gedaan hebben,
Toen ik nog accu´s leverde haalde ik ze bij de groothandel, die vulde het zuur waar ik bij stond.
Vanaf het zuurvullen begint de levensduur te tellen.
Die datum hoort aangegeven te zijn op de accu. Maand en jaar.
Met een beetje pech is een accu kapot na één keer te diep ontladen, maar soms loopt het wel 10 keer goed af.
Meest voorkomende reden is verkeerde zuinigheid, te kleine accu- en laadcapaciteit,