Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: i50 Tridata, aavullen met windmeter en evt plotter

i50 Tridata, aavullen met windmeter en evt plotter 02 juni 2018 17:21 #948747

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
Mijn boot heeft al een Raymarine i50 tridata. Deze wil ik nu aanvullen met een windmeter en evt later een plotter.

Een i60 wind set is een logische keus, zelfde stijl en plug & play. Maar toch bijna €900.
Als ik nu een i40 Wind neem kost me dat zo'n €400 minder. Dat is een hoop geld.
Máár, kan ik deze nu ook aansluiten op de i50 Tridata om de VMG te zien? De i40 heeft namelijk alleen Seatalk en geen STng.

Dan nog de keus voor een plotter.
Meer geld uitgeven voor een Raymarine omdat die zo in een STng netwerk past, of toch een ander ivm budget? Wat kan ik verwachten wat er wel net niet gaat werken?

Dan heb ik ook nog een Autohelm ST2000+, ook weer met STng (en NMEA geloof ik?)

Kortom, wie kan me een beetje wegwijs maken in wat onderling wel en niet verbonden kan worden met NMEA, NMEA2K, Seatalk, STng?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

i50 Tridata, aavullen met windmeter en evt plotter 02 juni 2018 18:35 #948762

Tegenwoordig wordt er meer en meer genavigeerd met pc/laptop en of tablet.
Je hebt dan ook meer keuze met kaarten. Van voor niks tot duur.
Er zijn ook veel navigatie programmas.
Met een multiplexer (zie onderschrift) kan je de data verzamelen en doorsturen, ook naat de stuurautomaat.
Seatalk ng is nutteloos voor jou toepassing, een marketing truuk.
Een plotter is niet meer een zekerheidje wil ik maar zeggen.

Ik heb een win7 pctje met wingps.
En de multivieuw buiten, om naar een waypoint te sturen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 juni 2018 18:36 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

i50 Tridata, aavullen met windmeter en evt plotter 03 juni 2018 08:22 #948837

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Roos brengt het wat ongelukkig, maar hij heeft een punt. Navigeren op de laptop komt steeds meer voor. En dan is SeatalkNG lastiger om te zetten naar nmea, waar de meeste software mee uit de voeten kan.

Nmea is een ouder protocol, dat nog altijd veel gebruikt wordt. Het werkt simpel met twee draadjes, maar heeft de onhebbelijkheid dat ieder instrument gewoon begint met kakelen en alle apparaten door elkaar heen kletsen. Om dat in goede banen te leiden is een multiplexer noodzakelijk. De snelheid is laag

Seatalk is het oude protocol van Raymarine. Ook simpel met 3 draadjes, maar praat niet door elkaar heen. Je knupt alle draadjes aan elkaar en het werkt.........alleen op Raymarine. Vertalen van en naar nmea kan, maar met een apart kastje. De meeste multiplexers kunnen dat, en de multipllexer van Roos heeft ws wat meer berichten in het pakket dan de andere.

SeatalkNG en NMEA2000 liggen wat dichter bij elkaar, maar net niet 100%. En zo zit je alweer aan Raymarine vast of hebt een vertaalboxje nodig.
Beide werken over een speciale kabel, met speciale stekkers en speciale koppelstukken. Voordeel is dat ze niet door elkaar heen praten, veel sneller zijn en je maar 1 kabel hoeft te trekken. Volgens een aantal de toekomst, een aantal anderen vinden van niet.

Jij zit vooralsnog aan SeatalkNG vast. Of aan een vertaaldoos van NG naar Seatalk. Ik zou gaan voor SeatalkNG. Of een st60 tridata op de kop tikken en terug naar seatalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

i50 Tridata, aavullen met windmeter en evt plotter 03 juni 2018 09:01 #948847

Zonder me ingelezen te hebben in de benoemde instrumenten:
Seatalk NG ondersteund gewoon SeaTalk (1)dat is de extra gele draad in het SeaTalk ng kabel, je hebt daar gewoon een adapter kabel voor en zover mij bekend heb je dan de met de i50 de ideale bridge van SeaTalk(1) (van de i40) naar Seatalkng wat weer compatible is met NMEA2000, alle nieuwe plotters hebben NMEA2000 dus je keuze is dan vrij Raymarine of ander merk voor de plotter.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

i50 Tridata, aavullen met windmeter en evt plotter 03 juni 2018 09:10 #948849

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
yannick schreef :
Mijn boot heeft al een Raymarine i50 tridata. Deze wil ik nu aanvullen met een windmeter en evt later een plotter.

Een i60 wind set is een logische keus, zelfde stijl en plug & play. Maar toch bijna €900.
Als ik nu een i40 Wind neem kost me dat zo'n €400 minder. Dat is een hoop geld.
Máár, kan ik deze nu ook aansluiten op de i50 Tridata om de VMG te zien? De i40 heeft namelijk alleen Seatalk en geen STng.

Dan nog de keus voor een plotter.
Meer geld uitgeven voor een Raymarine omdat die zo in een STng netwerk past, of toch een ander ivm budget? Wat kan ik verwachten wat er wel net niet gaat werken?

Dan heb ik ook nog een Autohelm ST2000+, ook weer met STng (en NMEA geloof ik?)

Kortom, wie kan me een beetje wegwijs maken in wat onderling wel en niet verbonden kan worden met NMEA, NMEA2K, Seatalk, STng?

Bij nieuwe instrumenten van de mainstream leveranciers ontkom je bijna niet meer aan NMEA2000, maar er zijn ook goedkopere oplossingen van wat minder bekende fabrikanten zoals Cruzpro (NZ)
Deze werken met NMEA0183. Een goede budget oplossing zou zijn Cruzpro windinstrument en Simrad AT10 N2K-N0183 converter ($99 op Ebay). Water snelheid wordt via AT10 doorgegeven voor true wind berekening en je kunt in de toekomst ook nog kiezen tussen tablet of laptop als plotter met N0183 of een mainstream plotter met N2K. Plotters zijn trouwens ook speciaal aangeklede PC’s.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 03 juni 2018 09:12 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

i50 Tridata, aavullen met windmeter en evt plotter 03 juni 2018 09:32 #948852

Jammer dan....heb me nu wat meer ingelezen, de i50 zet de wind data niet op de Seatalkng/NMEA2000 bus!
Met de i40 zit je dan dus vast aan een Raymarine plotter, echter met het prijsverschil van € 400,- maakt een hoop "goed" een alternative plotter zal geen € 400,- goedkoper zijn.
Met betrekking tot de bekabeling, je hebt de adapter kabel al bij de setjes zitten, het Seatalkng netwerk heb je ook al, dus het uitbreiden zijn de kosten niet.
Eventueel kan je ter zijner tijd voor ruim onder de € 400,- altijd nog een vertaalkastje kopen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

i50 Tridata, aavullen met windmeter en evt plotter 03 juni 2018 09:56 #948856

Voor de duidelijkheid ja door de i40 wind te koppelen met de i50 (kabel zit/zat al bij de i50) dan heb je wel VMG op de i50.
De ST2000 kan je juist alleen met SeaTalk(1) koppelen voor de data van de i40.
Ik ga er van uit dat de i50 zijn tridata ook uitstuurt via de SeaTalk(1) helaas staat die lijst niet in de manual. Dus de ST2000 ontvangt dat dan ook.
Op het moment dat je gaat uitbreiden met een plotter moet je dan kiezen voor een Raymarine plotter met Seatalkng of een ander merk Plotter met NMEA2000 en een vertaalkastje voor SeaTalk(1).
Als je ter zijner tijd geen plotter wilt maar op een tablet of pc wilt navigeren dan heb je ook weel vertaalkastjes voor onder de € 400,-
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

i50 Tridata, aavullen met windmeter en evt plotter 04 juni 2018 04:46 #948968

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Waarom zou je het moeilijk maken met ST1? De ST2000 heeft niets aan de I50 data. Hooguit de I40 data kan nuttig zijn als wind vane steering gewenst is, maar dat accepteert de ST2000 ook via NMEA 0183. Verder is alleen nav data voor de ST2000 interessant als track-mode steering gewenst is, maar dit speelt pas als een plotter wordt aangeschaft. De I40 is m.i. een overprijsd onduidelijk instrument.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

i50 Tridata, aavullen met windmeter en evt plotter 04 juni 2018 06:05 #948978

37south schreef :
De I40 is m.i. een overprijsd onduidelijk instrument.
Wat is j.i. dan een beter alternatief?

Ja sorry ik neem je Cruzpro oplossing niet serieus, waar kun je die kopen, wat kost hij en wat krijg je dan? Bij de AT10 moet nog een kabel naar Seatalkng, lijkt mij dat hij dan alles bij elkaar veel duurder uit is en dan heb je een aardig bij elkaar geraapt zooitje, ik zou in dit geval bij Raymarine blijven omdat hij de i50 en ST2000 al heeft. Dat gun ik Raymarine helemaal niet maar helaas hebben ze in dit geval weer eens gewonnen, want dit is precies wat ze willen eens Raymarine altijd Raymarine, maar voor TS lijkt mij dat het beste.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 04 juni 2018 06:31 door Zeilprutser. Reden: edit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

i50 Tridata, aavullen met windmeter en evt plotter 04 juni 2018 07:20 #948990

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Nee, het feit dat er al een ST 2000 aanwezig is, is helemaal geen reden om bij Raymarine te blijven, zoals ik al beargumenteerd heb. Verder is de I50 N2k, dus dat is evenmin Raymarine bindend.
OK, Cruzpro is misschien niet een goed voorbeeld voor Nederland, maar er zijn legio alternatieven, zoals Advansea met een mooi duidelijk N0183 instrument.. Voordat je nu zegt “ budget spullen” slecht, dat geldt allang niet meer. Niet slechter of beter dan de bekendere merken. Om de $90 AT 10 in STng omgeving te gebruiken moet slechts 1 stekkertje worden vervangen. Verder is het systeem dan meteen klaar voor een toekomstige N2K plotter en/of tablet/pc nav zonder extra converter. Al met al grote besparing en volle funktionaliteit.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 04 juni 2018 07:25 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

i50 Tridata, aavullen met windmeter en evt plotter 04 juni 2018 08:02 #949011

Wat misschien eerder relevant is bij de afweging is of die Rotavecta die bij de i40 wordt geleverd is dat wat?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

i50 Tridata, aavullen met windmeter en evt plotter 04 juni 2018 08:13 #949018

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Zeilprutser schreef :
Wat misschien eerder relevant is bij de afweging is of die Rotavecta die bij de i40 wordt geleverd is dat wat?
Daar heb ik nog weinig positiefs over gevonden...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl