Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo penta electronische unit(MDI)

Volvo penta electronische unit(MDI) 15 mei 2018 12:35 #943692

Wij hebben een volvo penta D2 55F motor met daarop gemonteerd een electronische unit MDI genaamd.

De motor is nu 15 maanden oud en we zijn aan onze 3e unit bezig.

Ik weet van een catamaran die ook onderweg is en dat deze met zijn 9e unit bezig is.

Het probleem kun je in eerste instantie omzeilen door op de startmotor rechtstreeks te starten.
Op een gegeven moment laadt hij ook niet meer bij.
Het nadeel is ook dat je geen info meer hebt mbt oliedruk, temperatuur etc.

Zijn er misschien meer mensen met deze ervaring?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta electronische unit(MDI) 15 mei 2018 13:14 #943714

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta electronische unit(MDI) 15 mei 2018 13:53 #943733

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Zou dit ook de oorzaak van de stroomproblemen van Mapfre zijn geweest? Dat mag dan natuurlijk niet in het nieuws komen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta electronische unit(MDI) 15 mei 2018 15:48 #943770

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1037
Wellicht is mijn ervaring uit 2016 nuttig voor je.

In maart 2016 liet ik het D1-20 blok op mijn boot vervangen door een D1-30 blok. Naast het blok moest ook de bekabeling worden vervangen / vernieuwd inclusief het instrumentenpaneel.

Alles functioneerde 3 maanden probleemloos maar van de 1 op andere dag weigerde het paneel dienst en deed helemaal niets meer. Binnen een paar dagen verving mijn dealer het paneel. Dat ging een paar dagen goed maar op dag 1 van de vakantie startte de motor (opnieuw) niet meer omdat het paneel dienst weigerde. Een paar retry's en toen startte de motor wel maar ging een uur later niet meer uit. Vervolgens allerhande zaken uitgesloten (zoals hoofdschakelaar) en op initiatief van mijn dealer een dag later het MDI-kastje laten vervangen door een 'nieuw' exemplaar dat hij al 5 jaar ongebruikt op voorraad had voor het geval dat...

Toen we het oorspronkelijke en het vervangings (5 jaar oude) kastje vergeleken (zie foto: vervangingskastje is het rechter exemplaar) viel ons op dat de pinnen van het 5-jaar oude kastje beduidend langer zijn. Zie foto. Logischerwijs zou dat de storingen hebben verklaard. Inmiddels ben ik 175 probleemloze motoruren verder!

Zie ook: zeilersforum.nl/index.php/foru...we-volvo-penta-d1-30
Bijlagen:
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 15 mei 2018 16:15 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta electronische unit(MDI) 15 mei 2018 18:05 #943801

Wanneer ik de nodige sites/forums bekijk wordt mijn vertrouwen in de MDI er niet groter op.
Het probleem lijkt zich al sinds 2007 te mainifesteren.
Blijkbaar is het "af en toe" vervangen van de unit goedkoper voor Volvo dan een structurele oplossing te realiseren.
Misschien onderschat ik het vinden van een oplossing maar je mag toch verwachten dat meneer volvo genoeg expertise in huis heeft.
Nu gaat natuurlijk alles een keer kapot maar ik denk dat dit toch te veel van het goede is.
Daarbij draagt het onverwachts niet kunnen starten van de motor niet bij tot de veilgheid.
Het niet starten gebeurt meestal op een moment dat je het zeker niet kunt gebruiken.
Ik denk dat alle zeilers de nodige situaties kunnen bedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta electronische unit(MDI) 16 mei 2018 09:07 #943964

Wat doet die MDI eigenlijk allemaal?
Is het niet mogelijk e.e.a. om te bouwen tot een "klassieke"methode ?
Dit is wel het probleem met electronica in sommige modernere scheepsmotoren.
Zoiets geeft steeds meer risico op uitval met alle gevolgen van dien en wordt vooral veroorzaakt door de eis voor schonere en zuinigere motoren . En een schip kun je nu eenmaal niet op de parkeerstrook zetten en de wegenwacht bellen ;)
Ad
Laatst bewerkt: 16 mei 2018 09:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta electronische unit(MDI) 14 juni 2018 04:35 #951715

Hierbij het schema van de MDI.

Met een kapotte MDI kun je de motor nog wel starten op het startrelais maar het niet meer laden van de accus's is een ander probleem.
Vraag blijft wanneer de MDI kapot is of ik de + van de alternator rechtstreeks met een startkabel kan verbinden met de diodebrug/accu pool om te kunnen laden?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta electronische unit(MDI) 14 juni 2018 04:58 #951719

Het lijkt op een mechnanisch connectieprobleem en geen electronisch problem in de unit. Schema lijkt 99% op mijn 25 jaar oude alarmeringsunit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta electronische unit(MDI) 14 juni 2018 05:17 #951721

  • Peak-t
  • Peak-t's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
MDI out ... Zorg dat het startrelais goed werkt ... Laadcontroller op de alternator ... Installeer het display voor laadspanning en stroom ... klar! B)
Frank
Mijn dutch kan alleen maar beter worden!
www.DeTechnicus.eu
-- Ik kan het doen! --
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl