Wellicht is mijn ervaring uit 2016 nuttig voor je.
In maart 2016 liet ik het D1-20 blok op mijn boot vervangen door een D1-30 blok. Naast het blok moest ook de bekabeling worden vervangen / vernieuwd inclusief het instrumentenpaneel.
Alles functioneerde 3 maanden probleemloos maar van de 1 op andere dag weigerde het paneel dienst en deed helemaal niets meer. Binnen een paar dagen verving mijn dealer het paneel. Dat ging een paar dagen goed maar op dag 1 van de vakantie startte de motor (opnieuw) niet meer omdat het paneel dienst weigerde. Een paar retry's en toen startte de motor wel maar ging een uur later niet meer uit. Vervolgens allerhande zaken uitgesloten (zoals hoofdschakelaar) en op initiatief van mijn dealer een dag later het MDI-kastje laten vervangen door een 'nieuw' exemplaar dat hij al 5 jaar ongebruikt op voorraad had voor het geval dat...
Toen we het oorspronkelijke en het vervangings (5 jaar oude) kastje vergeleken (zie foto: vervangingskastje is het rechter exemplaar) viel ons op dat de pinnen van het 5-jaar oude kastje beduidend langer zijn. Zie foto. Logischerwijs zou dat de storingen hebben verklaard. Inmiddels ben ik 175 probleemloze motoruren verder!
Zie ook:
zeilersforum.nl/index.php/foru...we-volvo-penta-d1-30