Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vraagje , walaarde en schip aarde.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 12 mei 2018 22:59 #942866

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
WADnWIND schreef :
Airgead schreef :

"het enige goede antwoord" is dus nogal een relatieve opmerking waar ik bepaald niet gillend van in de gordijen klim.

Nou, PvO geeft het juiste antwoordt zoals het moet zijn; romp aan aarde. alleen wil je dat niet altijd.
Niet dat ik dat verzin dat het enig juiste antwoordt is, maar waarschijnlijk de CE regels en nen1010

O.K. Ik had het anders begrepen. Inderdaad romp aan randaarde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 12 mei 2018 23:14 #942867

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dit is de setup van de installatie en diverse verloopjes die ik gemaakt heb....

Het kastje komt vast in de boot te hangen en dient als een soort meterkast, maar dan zonder meter. (Was dat thuis ook maar zo)
Uit de kast steekt links het witte snoer, INgang met conventionele stekker die in de conventionele contrastekker van het walstroomsnoer kan worden geprikt of in een later stadium in de uitgang van een omvormer. De uitgang van de kast is rechts de grijze kabel die verder de boot in gaat naar div. stopcontacten. Het kastje vertegenwoordigt het boordnet, je kunt het met de stekker in het walstroomsnoer prikken of in een toekomstige omvormer. Geen omschakelapparatuur nodig, wel even handmatig omprikken, maar dat vind ik geen grote moeite.


Daaronder op de foto ligt het walstroomsnoer met aan een kant de welbekende CEE camping/jachthaven stekker en aan de andere kant de contrastekker.
Daarnaast ziet men verschillende verloopstukken liggen. O.a. van conventioneel 2 polig 230v stopcontact naar CEE. En ook van krachtstroom 16 / 32 naar 230 v CEE contra. (Gewoon alleen L1 en N en de PE afgetakt.)
Je weet nooit waar je eens komt en er is alleen krachtstroom...





De aardlekschakelaar komt een nieuwe voor, deze is een oude, maar ik moest de kast inrichten dus heb deze maar gepakt. De zekering is wel nieuw. Dat alles op een din rail.
De walaarde die hier nu uit het witte snoer komt, koppel ik dus af van de nog te leggen scheepsaardeverbinding.

Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 12 mei 2018 23:32 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 09:16 #942900

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Lekker ruim. Alleen moet je eigenlijk wel een echte dubbelpolige zekering nemen, omdat je nooit zeker bent dat de fase aan de juiste kant zit.
Het zou kunnen gebeuren dat je de fase vanaf de wal verkeerd krijgt en als je dan op de 1 of andere manier sluiting maakt met de aarde of romp loopt alles over je niet gezekerde nul gedeelte van je automaat.

Het aarde blokje zou ik ook nog aan je stalen kast vast maken. Stel dat er binnenin een fase draad doorschavielt tegen de kast, waardoor de stalen kast onder spanning komt.......

Die automaat is 1P+N en niet 2P.

Zie ik nu een houten montage plaat?
Voor je verzekering kan je dat beter niet doen ivm brandgevaar. Hout is nu niet echt vlamdovend. Dan kan je beter Pertinax, Trespa of staal nemen. Pertinax of Trespa heeft de voorkeur, dat roest niet.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 mei 2018 09:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 09:24 #942903

PvO schreef :
In geval van een omvormer zal je de nul van de omvormer met de romp moeten verbinde, wil je een aardlek kunnen gebruiken........

Ehhhhhh? Ojajoh?
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 09:34 #942908

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
@ Fly-tour

Voor een vaste installie kan je toch maar wel beter overwegen je romp te aarden. Als je schip altijd aan de stroom ligt, b.v. als woonschip, dan kan je beter zelfs een scheidingstrafo overwegen.

Om elektrolyse tegen te gaan kan je overwegen om de romp aan aarde te leggen d.m.v. een Varistor of VDR van 40 volt.
Normaal is de weerstand van een VDR (Voltage Dependent Resistor)erg hoog waardoor er eigenlijk geen lekstroom meer loopt. Echter als de spanning boven de 40-42 volt komt gaat de VDR in geleiding en reageert je aardlek.

Er worden ook z.g. aardscheiders verkocht, echte zwendel m.i., maar dat is gewoon een zware diode brug tussen de aardaansluiting met een spanningsval van 1,4V.

Scheidings trafo heeft voor langdurig gebruik toch de voorkeur.
Er zijn ook weer mensen die zeggen dat de acculader toch ook al een (scheidings)trafo heeft? Uiteindelijk lekt er zovel toestellen aan boord dat je daar niet meer mee weg komt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 09:37 #942910

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Als je het helemaal goed wilt doen conform internationale eisen, verbind je walaarde wel met scheepsaarde, maar met tussengeschakelde galvanische isolator (met galvanische capacitor) Er is genoeg ruimte in je kastje en ze zijn niet duur. De enige reden om walaarde niet met scheepsaarde te verbinden is het gevaar van electrolyse. De galvanische isolator bevat een diodeschakeling en blokkeert DC tot 1.2 V, dat is voldoende. Galvanische isolators worden ook wel zinc-savers genoemd, om obvieuze reden.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 09:44 #942913

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
37south schreef :
Als je het helemaal goed wilt doen conform internationale eisen, verbind je walaarde wel met scheepsaarde, maar met tussengeschakelde galvanische isolator (met galvanische capacitor) Er is genoeg ruimte in je kastje en ze zijn niet duur. De enige reden om walaarde niet met scheepsaarde te verbinden is het gevaar van electrolyse. De galvanische isolator bevat een diodeschakeling en blokkeert DC tot 1.2 V, dat is voldoende. Galvanische isolators worden ook wel zinc-savers genoemd, om obvieuze reden.

Zoals ik al schreef is een "galvanische isolator" pure zwendel en bestaat uit enkel een diodebrug. Als je normaal meet tussen de wal aarde en de rompaarde meet je altijd al meer dan 1,4 volt verschil.
Conclusie: die aard isolator staat altijd al open en is dus volledig zinloos.
Dit is nu een klassieke voorbeeld van een product wat niets doet, maar ze willen dat elk jacht dat koopt.

Dat is eigenlijk ook al het geval met een VDR (van € 2,50).

We komen er op uit dat óf keihard aarden als het niet voor continue gebruik is, óf scheidingstrafo.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 09:45 #942914

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Sorry W&W, je was me net iets voor.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 09:56 #942917

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
WADnWIND schreef :
37south schreef :
Als je het helemaal goed wilt doen conform internationale eisen, verbind je walaarde wel met scheepsaarde, maar met tussengeschakelde galvanische isolator (met galvanische capacitor) Er is genoeg ruimte in je kastje en ze zijn niet duur. De enige reden om walaarde niet met scheepsaarde te verbinden is het gevaar van electrolyse. De galvanische isolator bevat een diodeschakeling en blokkeert DC tot 1.2 V, dat is voldoende. Galvanische isolators worden ook wel zinc-savers genoemd, om obvieuze reden.

Zoals ik al schreef is een "galvanische isolator" pure zwendel en bestaat uit enkel een diodebrug. Als je normaal meet tussen de wal aarde en de rompaarde meet je altijd al meer dan 1,4 volt verschil.
Conclusie: die aard isolator staat altijd al open en is dus volledig zinloos.
Dit is nu een klassieke voorbeeld van een product wat niets doet, maar ze willen dat elk jacht dat koopt.

Dat is eigenlijk ook al het geval met een VDR (van € 2,50).

Naar mijn ervaring niet. Dan zouden er wel erg veel “zwendelaars” zijn, inklusief de geliefde en gerspecteerde Victron. Bovendoen houst de capacitot DC tegen. Waar zou die >1.2 v volgens jou vandaan komen?

We komen er op uit dat óf keihard aarden als het niet voor continue gebruik is, óf scheidingstrafo.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 13 mei 2018 09:57 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 09:57 #942918

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Berghout-2 schreef :
PvO schreef :
In geval van een omvormer zal je de nul van de omvormer met de romp moeten verbinde, wil je een aardlek kunnen gebruiken........

Ehhhhhh? Ojajoh?
Deze reactie kan ik even niet plaatsen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 12:14 #942951

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@TS:
Je wilt kennelijk erg graag dat 230VAC boordnet. In de nieuwe NEN1010 gaat men er vanuit dat 10uA door het hart tot de dood leidt. Dat is haalbaar zodra de netspanning boven de 42VAC komt. Is het allemaal de moeite waard om die gevaarlijke 230VAC aan boord te halen?

Wil je dat echt veilig doen, dan moet je een scheidingstransformator en verschilschakelaars (lekstroomschakelaars) gaan gebruiken. De verschilschakelaars moeten dan een aarde hebben aan de romp van de boot. Door de scheidingstransformator is een verbinding met de walaarde niet zinvol. Erg veel gedoe voor wat altijd een groot risico blijft op een stalen schip met een geleidende vloer in een 'permanent natte ruimte'. Realiseer je terdege dat het nooit zo veilig zal worden als in een huisinstallatie. Een DC installatie met een spanning onder de 60VDC is altijd veiliger, zelfs veiliger dan een huisinstallatie.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 13:30 #942987

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Peper schreef :
Een DC installatie met een spanning onder de 60VDC is altijd veiliger, zelfs veiliger dan een huisinstallatie.

Groeten, Peper.

behalve dat een stroompje door een zenuw niet een keer door de nul gaat en altijd blijft lopen, tot de zenuw verbrand is van voor tot achter.....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 13:57 #942996

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Maar die zenuw is niet het uniek geleidende pad voor die stroom, het is geen koperdraadje, dus dat gaat niet op.
De stroom die wel door nul gaat is tenminste 1,424 maal groter dan de gemeten waarde en verbrandt die zenuw net zo goed!
Verder zijn stroompjes die 100 x door nul gaan extreem goed in het verstoren van de geleiding in het hart en dan heb je meteen geen last meer van een verbrande zenuw, want dan ben je dood!
U wordt door Peper een veilige installatie toegewenst!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 19:43 #943120

PvO schreef :
Berghout-2 schreef :
PvO schreef :
In geval van een omvormer zal je de nul van de omvormer met de romp moeten verbinde, wil je een aardlek kunnen gebruiken........

Ehhhhhh? Ojajoh?
Deze reactie kan ik even niet plaatsen.

Ik kies er juist voor om daar waar het kan, dus na een scheidingstransformator of na een omvormer, de spanning zwevend te houden. Koppelen van 1 van de geleiders (de "nul") aan de romp levert juist extra risico op.

Los daarvan zal een aardlekschakelaar ook werken zonder aardaansluiting of rompverbinding.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 19:49 #943123

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Berghout-2 schreef :
PvO schreef :
Berghout-2 schreef :
PvO schreef :
In geval van een omvormer zal je de nul van de omvormer met de romp moeten verbinde, wil je een aardlek kunnen gebruiken........

Ehhhhhh? Ojajoh?
Deze reactie kan ik even niet plaatsen.

Ik kies er juist voor om daar waar het kan, dus na een scheidingstransformator of na een omvormer, de spanning zwevend te houden. Koppelen van 1 van de geleiders (de "nul") aan de romp levert juist extra risico op.

Los daarvan zal een aardlekschakelaar ook werken zonder aardaansluiting of rompverbinding.

In een 100% zwevend net kan er geen lekstroom onstaan omdat er geen stroomkring is.
Een aardlek is in zo'n geval nutteloos.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 19:54 #943124

PvO schreef :
Berghout-2 schreef :
PvO schreef :
Berghout-2 schreef :
PvO schreef :
In geval van een omvormer zal je de nul van de omvormer met de romp moeten verbinde, wil je een aardlek kunnen gebruiken........

Ehhhhhh? Ojajoh?
Deze reactie kan ik even niet plaatsen.

Ik kies er juist voor om daar waar het kan, dus na een scheidingstransformator of na een omvormer, de spanning zwevend te houden. Koppelen van 1 van de geleiders (de "nul") aan de romp levert juist extra risico op.

Los daarvan zal een aardlekschakelaar ook werken zonder aardaansluiting of rompverbinding.

In een 100% zwevend net kan er geen lekstroom onstaan omdat er geen stroomkring is.
Een aardlek is in zo'n geval nutteloos.

Alweer zou ik willen zeggen: "Ehhhh, ojajoh?"
Natuurlijk is in een zwevend net wel degelijk sprake van een stroomkring. En als je in een zwevend aangesloten stroomkring een aardlekschakelaar integreert, bijvoorbeeld direct na de omvormer, dan zal gedetecteerd worden als er door een fout ergens stroom "mist".
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 21:46 #943178

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Berghout-2 schreef :
PvO schreef :
Berghout-2 schreef :
PvO schreef :
Berghout-2 schreef :
PvO schreef :
In geval van een omvormer zal je de nul van de omvormer met de romp moeten verbinde, wil je een aardlek kunnen gebruiken........

Ehhhhhh? Ojajoh?
Deze reactie kan ik even niet plaatsen.

Ik kies er juist voor om daar waar het kan, dus na een scheidingstransformator of na een omvormer, de spanning zwevend te houden. Koppelen van 1 van de geleiders (de "nul") aan de romp levert juist extra risico op.

Los daarvan zal een aardlekschakelaar ook werken zonder aardaansluiting of rompverbinding.

In een 100% zwevend net kan er geen lekstroom onstaan omdat er geen stroomkring is.
Een aardlek is in zo'n geval nutteloos.

Alweer zou ik willen zeggen: "Ehhhh, ojajoh?"
Natuurlijk is in een zwevend net wel degelijk sprake van een stroomkring. En als je in een zwevend aangesloten stroomkring een aardlekschakelaar integreert, bijvoorbeeld direct na de omvormer, dan zal gedetecteerd worden als er door een fout ergens stroom "mist".

Berghout ik vind je reactie een beetje vervelend/uit de hoogte, maar goed als je echt geintreseerd ben, maak dan eens een tekening die de weg (stroom kring) weergeeft van de 'missende' stroom.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 22:03 #943182

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
PvO schreef :

In een 100% zwevend net kan er geen lekstroom onstaan omdat er geen stroomkring is.
Een aardlek is in zo'n geval nutteloos.

Precies.
ter ondersteuning:

Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 22:04 #943184

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Peper schreef :
@TS:
Je wilt kennelijk erg graag dat 230VAC boordnet. In de nieuwe NEN1010 gaat men er vanuit dat 10uA door het hart tot de dood leidt. Dat is haalbaar zodra de netspanning boven de 42VAC komt. Is het allemaal de moeite waard om die gevaarlijke 230VAC aan boord te halen?

Wil je dat echt veilig doen, dan moet je een scheidingstransformator en verschilschakelaars (lekstroomschakelaars) gaan gebruiken. De verschilschakelaars moeten dan een aarde hebben aan de romp van de boot. Door de scheidingstransformator is een verbinding met de walaarde niet zinvol. Erg veel gedoe voor wat altijd een groot risico blijft op een stalen schip met een geleidende vloer in een 'permanent natte ruimte'. Realiseer je terdege dat het nooit zo veilig zal worden als in een huisinstallatie. Een DC installatie met een spanning onder de 60VDC is altijd veiliger, zelfs veiliger dan een huisinstallatie.

Groeten, Peper.

Bijna heel Nederland heeft walstroom in de boot met of zonder scheidingstrafo.
Schaf dan thuis ook die 230 v maar af, want ook daar is het levensgevaarlijk. Veel mensen denken er niet bij na dat het eigenlijk best link is om met natte/vochtige handen de schakelaar van het licht in de wc uit te zetten, in geval van aanraking kan er veel meer stroom door je donder.

Het is niet dat ik heel graag 230vac aan boord wil, maar gewoon de mogelijkheid daartoe, het is dat allerlei apparaten daar helaas wel op werken, het begint al bij een acculader voor je serviceaccu's en bijvoorbeeld een Tvtje en ga zo maar door... Die energie moet ergens vandaan komen als je boot stil ligt en je geen stroombron hebt zoals een motor die bijlaadt...

Ik vind het wel makkelijk om niet met een los verlengsnoer vanuit de schuur thuis de kuip in te moeten als ik de boot stofzuigen wil of de acculader aan wil zetten. Gewoon een klein boordnet met een aantal stopcontacten verdeeld over de boot, dat veilig via een walstroomkabel gevoed kan worden.

Mijn installatie aan boord is trouwens beveiligd met aardlekschakelaar en natuurlijk een zekering, en alles is van lasdoos tot lasdoos met grondkabel en daaromheen pvc buis aangelegd in plaats van losse installatiedraden, nog veel geisoleerder dus. Ook alles netjes in lasdozen met lasklemmen. De kabels liggen op zo min mogelijk plekken in de buurt van staal. Gisteren en vanmiddag heb ik de gehele installatie aangelegd. Zeker 10 uur bezig geweest alleen vandaag al, juist om alles netjes te doen en geen fouten te maken.
Zolang je niet met je vinger in het stopcontact gaat lopen pielen en de boot hangt aan walstroom, zal je niet zomaar onder stroom komen te staan als je installatie enigsinds veilig is....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 13 mei 2018 23:10 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 13 mei 2018 23:13 #943193

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
WADnWIND schreef :
Lekker ruim. Alleen moet je eigenlijk wel een echte dubbelpolige zekering nemen, omdat je nooit zeker bent dat de fase aan de juiste kant zit.
Het zou kunnen gebeuren dat je de fase vanaf de wal verkeerd krijgt en als je dan op de 1 of andere manier sluiting maakt met de aarde of romp loopt alles over je niet gezekerde nul gedeelte van je automaat.

Het aarde blokje zou ik ook nog aan je stalen kast vast maken. Stel dat er binnenin een fase draad doorschavielt tegen de kast, waardoor de stalen kast onder spanning komt.......

Die automaat is 1P+N en niet 2P.

Zie ik nu een houten montage plaat?
Voor je verzekering kan je dat beter niet doen ivm brandgevaar. Hout is nu niet echt vlamdovend. Dan kan je beter Pertinax, Trespa of staal nemen. Pertinax of Trespa heeft de voorkeur, dat roest niet.


De installatie is hier nog niet af, dit is eigenlijk een proef setup. Als alles af is ga ik alles nalopen op juistheid. Maar nu je het zegt, ik zat ook al te twijfelen of deze automaat wel echt dubbelpolig is, volgens plaatjes op internet zijn die breder.
Dan ga ik gewoon een andere halen..


Je walstroom fase en nul kunnen verdraaid zijn, 100% logisch om dan zowel fase als nul te zekeren.
Het kastje en de installatie zijn nog niet af, het aarde blokje moet nog verbonden worden, maar dit was ik al van plan. :P De foto is genomen in een stadium waar er nog het nodige gebeuren moest..

Dat hout is wel een dingetje, trespa heb ik zat liggen, dit kan vrij eenvoudig veranderd worden.

De installatie zal niet heel veel gebruikt gaan worden, slechts thuis voor de deur en af en toe in een haven een paar uurtjes om de accu's op peil te houden en eventueel huishoudelijke apparaten te kunnen gebruiken. Dure scheidingstrafo's lijken mij wat overbodig...

Alle apparatuur die nagelvast aan de boot zitten zoals verlichting en navigatie apparatuur, zijn gewoon 12 vDC en altijd te gebruiken..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 13 mei 2018 23:39 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 14 mei 2018 03:40 #943200

De installatie zal niet heel veel gebruikt gaan worden, slechts thuis voor de deur en af en toe in een haven een paar uurtjes om de accu's op peil te houden en eventueel huishoudelijke apparaten te kunnen gebruiken.

Verbind dan gewoon wel de randaarde van de walstroomkabel met PE in de wandcontactdozen en scheepsromp! Plak wat extra anodes - stuk goedkoper dan een scheidingstrafo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 14 mei 2018 03:43 #943201

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Het gebruik van een zwevend net zonder beveiliging is altijd gevaarlijk.
Een goede oplossing is een isolatie
bewaking en deze zijn behoorlijk prijzig.
Kijk en lees naar de link.

m.benderbenelux.com/producten/...g/isometer®-ir125y-4
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 14 mei 2018 03:43 #943202

WADnWIND schreef :
Ik begrijp plaatje (2) niet, ik zie namelijk geen stroomkring. Kun je een voorbeeld geven van een “ongedefinieerde lekweg”?
Laatst bewerkt: 14 mei 2018 03:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 14 mei 2018 06:25 #943223

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Omdat er geen stroomkring is, kan de aardlek niet betrouwbaar werken, daarom staat er ook een kruis door.

Een gedefinieerde lekweg naar aarde is via de gebruiker en de romp, of direct naar de romp.
Ongedfinieerd weet je dus niet en kan via allerlei onverwachte wegen lopen die niet goed reproduceerbaar zijn. kan ook een natte dekwas slang zijn via de pomp en en buitenwater o.i.d.
Daar slaat het vraagteken ook op in de aarde.
Je weet dus nooit of je aardlek wel gaat werken als jij er tussen hangt. En als je er tussen hangt weet je niet of de benodigde 30mA gehaald wordt?
Blijven hangen op 29mA is volgens mij ook al niet prettig.

vandaar dat je beter je aardweg goed kan definiëren, dan werkt het systeem zoals bedoeld.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 mei 2018 06:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje , walaarde en schip aarde. 14 mei 2018 06:36 #943224

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Fly-Tour schreef :
knip...

Bijna heel Nederland heeft walstroom in de boot met of zonder scheidingstrafo.
Schaf dan thuis ook die 230 v maar af, want ook daar is het levensgevaarlijk. Veel mensen denken er niet bij na dat het eigenlijk best link is om met natte/vochtige handen de schakelaar van het licht in de wc uit te zetten, in geval van aanraking kan er veel meer stroom door je donder. ...knip

Je hebt het je afgevraagd en dat is goed. Je weet ook dat het onveilig is en je realiseert je dat terdege, ook goed...
Dat bijna heel Nederland gevaarlijk bezig is, weet ik ook. Voor mij is dat geen reden om daaraan dan maar mee te doen.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl