Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boordnet vraagjes

Boordnet vraagjes 18 apr 2018 17:30 #936476

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
De uitgebreide kennis hier op het forum heb ik geabsorbeerd en samengevoegd tot iets wat uiteindelijk heeft geresulteerd in het boordnet zoals ik het nu op mijn boot heb aangelegd.
Ik denk dat ik de kennis goed heb geinterpreteerd dus misschien is mijn schema ook voor anderen handig. Mochten de experts kritische kanttekeningen hebben, dan hoor ik het ook graag :)

Ik heb nog wel een paar vragen. Voordat ik de huidige "accumonitor" had geplaatst, had ik een amperemeter waarvan de shunt op locatie A zat. Om practische redenen zit de huidige shunt niet op die plek, maar zou dat in principe wel de betere plek zijn? Ik kan nu alleen het verbruik meten, en volgens mij kan ik bij A ook het laden in de gaten houden.

Andere vraag: ik wil nog een zonnepaneel plaatsen. Komt de MPTT lader dan op die busbar die ik heb geplaatst, en staat dan dus gewoon parralel aan de acculader?

En hetzelfde geldt voor de laadregelaar van de buitenboordmotor. Op dit moment niet aangesloten omdat die defect is. Maar als ik die aansluit, dan heeft die toch niet zo'n mooie laadkarakteristiek als de acculader? Moet die dan bv aan de MPPT lader worden gekoppeld?

Het schema:


Laatst bewerkt: 18 apr 2018 17:30 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordnet vraagjes 18 apr 2018 19:47 #936517

Ziet er mooi overzichtelijk uit.

Ik zou overwegen om op plaats 'A' de hoofdschakelaar te monteren met daarmee in serie een zware plaatzekering (zo'n ding uit een heftruck). De grootte afhankelijk van wat er doorheen moet bij normaal gebruik. De bekabeling van de acculader dan direct op de accu monteren, met een eigen zekering, ook weer zo dicht mogelijk bij de accu. Het idee is dat er geen ongezekerde dikke kabels door je schip lopen.

Wijs geworden door een akkefietje midden op de Noordzee een paar jaar geleden, waarbij de mantel van een ongelukkig getrokken 35mm2 +kabel naar de startmotor was doorgeschavield waardoor deze sluiting maakte tegen het motorblok, net toen ik een uurtje stroom wilde draaien voor de nacht. In no-time was die kabel roodgloeiend. De zware zekering zat er toen nog niet in, de schakelaar wel, en gelukkig gaf die de geest. Want anders had ik wellicht het reddingvlot kunnen testen.
Op de kant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordnet vraagjes 18 apr 2018 20:39 #936524

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
De meeste adviezen hier gaan uit van een hoofdschakelaar in de plus. Er zit een 100A zekering aan de accupool en de kabeldikte is zo berekend dat die makkelijk 100A kan hebben.

Bedoel jij dat je na dat akkefietje in zowel de min als de plus een schakelaar hebt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordnet vraagjes 18 apr 2018 20:57 #936533

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Ik zou idd de shunt op positie A zetten, dan meet hij ook wat de accu in gaat, nu meet hij alleen wat er uit gaat en heb je er niet veel aan. De mppt regelaar kan je gewoon parallel zetten aan de acculader, dan kan je ook op je accumonitor zien wat hij doet. Je vraag over de laadspoel van de buitenboordmotor kan ik je geen antwoord op geven, dat weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordnet vraagjes 18 apr 2018 21:07 #936536

Er moet nog een plus draadje van je accu naar de accumonitor/shunt om het display te voeden
Laatst bewerkt: 18 apr 2018 21:08 door Accountopverzoekverwijderd5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordnet vraagjes 18 apr 2018 21:10 #936538

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
Rob10 schreef :
Er moet nog een plus draadje van je accu naar de accumonitor/shunt om het display te bieden

Goed punt! Die heb ik wel, maar ben ik vergeten in het schema op te nemen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordnet vraagjes 18 apr 2018 21:15 #936540

En zoals Pascald aangeeft de shunt naar A direct aan de min van de accu. Dan meet ie alles wat erin gaat en eruit gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordnet vraagjes 19 apr 2018 08:11 #936589

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
XanderB schreef :
En hetzelfde geldt voor de laadregelaar van de buitenboordmotor. Op dit moment niet aangesloten omdat die defect is. Maar als ik die aansluit, dan heeft die toch niet zo'n mooie laadkarakteristiek als de acculader? Moet die dan bv aan de MPPT lader worden gekoppeld?

Een kleine buitenboordmotor heeft geen echte laadregelaar, maar een laadspoel met een gelijkrichter. Of je die wel of niet op de MPPT lader moet aansluiten, daar wordt veel over gediscussieerd. De laadkarakteristiek is inderdaad niet mooi, en wordt vaak te hoog als de akku vol is. Dat hoeft geen ramp te zijn als je af en toe je akku wat bij kunt vullen. Kan dat niet, omdat je een gesloten akku hebt, dan moet je zorgen dat de uitgangsspanning van de outboard niet te hoog is.
Ik heb zelf een 15 pk Yamaha die met zijn uitgangsspanning van iets meer dan 15 volt in anderhalf jaar mijn Optima Yellow top naar zijn grootje geholpen heeft. Daarom heb ik de gelijkrichter/regelaar vorig jaar vervangen door één van Briggs & Stratton (zie dit draadje). Die geeft niet meer dan 14.2 volt en dan zit je altijd goed. Dat de akku daarmee niet voor 100% wordt opgeladen, is niet erg. Want wal- en/of zonnestroom zorgen daar wel voor.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Laatst bewerkt: 19 apr 2018 08:12 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordnet vraagjes 19 apr 2018 12:08 #936640

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
heb ik de gelijkrichter/regelaar vorig jaar vervangen door één van Briggs & Stratton (zie dit draadje).
Je kunt hiervoor toch gewoon een standaard regelaar voor een auto nemen?
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordnet vraagjes 19 apr 2018 16:48 #936666

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
Vast wel, maar ik werd op het spoor van de B&S gezet door een internetartikel over het vervangen van de gelijkrichter op een Yamaha outboard inclusief montage-instru tie.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordnet vraagjes 19 apr 2018 18:11 #936677

XanderB schreef :
De meeste adviezen hier gaan uit van een hoofdschakelaar in de plus. Er zit een 100A zekering aan de accupool en de kabeldikte is zo berekend dat die makkelijk 100A kan hebben.

Bedoel jij dat je na dat akkefietje in zowel de min als de plus een schakelaar hebt?

Nee hoor. Ik heb een systeem met twee accu's die beide een isolatieschakelaar in de min leiding hebben, vlak bij de accu. En dus sinds het akkefietje twee zekeringen daarmee in serie.

Het is een kwestie van smaak, de plek van de hoofdschakelaar. Bij mij kwam het bedradingstechnisch beter uit. Wel zou ik die schakelaar zo dicht mogelijk bij de accu plaatsen zodat een zo groot mogelijk deel van het circuit geschakeld wordt.

En die 100A zekering had ik over het hoofd gezien in de tekening. Het lijkt me een prima waarde. Die van mij zijn 160A maar ik moet er dan ook een diesel(tje) op kunnen starten :)
Op de kant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordnet vraagjes 20 apr 2018 07:20 #936779

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
PvdE schreef :
heb ik de gelijkrichter/regelaar vorig jaar vervangen door één van Briggs & Stratton (zie dit draadje).
Je kunt hiervoor toch gewoon een standaard regelaar voor een auto nemen?

Domme vraag, maar hoe heet zo'n ding? Waar zoek ik op als ik zo'n standaard auto-regelaar wil zoeken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordnet vraagjes 20 apr 2018 21:03 #937010

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Goeie vraag hoor... Het heet gewoon spanningsregelaar. Overigens is een regelaar voor een brommer ofzo ook goed te gebruiken. Ik zocht even en vond deze, lijkt me heel geschikt.
nl.aliexpress.com/item/4-Wires...c-1c26ca4efcc4&tpp=1
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl