De Optimaal schreef :
Op mijn acculader zit de optie van reconditioning. In de beschrijving lees ik dat er gedurende
Maximaal 15 minuten de accu 16V voor zijn klep krijgt. Daarna zal de normale laadcyclus opgepakt worden.
Dit is met name voor accu’s die gesulfateerde platen hebben.
Wel ben ik het met Koko eens dat de opgelopen schade aan de accu er niet mee wordt verholpen.
Juist, en met 16V voor een 12V accu ontstaat kortdurend zoveel gasvorming, dat het niet meer in zwavelzuur op te lossen loodsulfaat van de platen los komt en naar de opvangkamers onderin de accubak valt. Dan is er weer een dun laagje loodsulfaat op de platen over dat door de ladingsdragers kan worden omgezet naar loodoxide en lood.
Het loodsulfaat dat onder in de 'verzamel bak' valt is niet meer beschikbaar en de capaciteit van de accu neemt af. Dit is de tweede hands autoverkoper truc om een accu nog net voor de verkoop een beetje op te peppen. Ze deden dat door de 12V accu even op de 24V gelijkrichter te zetten en dan weer verder te laden op 12V.
Gepulste desulfateringssystemen doen het iets anders: zij geven een serie naaldpulsjes af, soms tot wel 300V, die in de onoplosbare loodsulfaat laag voor scheiding zorgen van het lood en de zuurrest van het zwavelzuur. Het zuurrest ion kan dan weer in de oplossing gaan en zijn 'goede werken' doen.
Pulserende laadsystemen werken op eenzelfde manier.
Tot slot is er een 3,6Mhz pulssysteem en dat zou de kernspin frequentie van het zwavelatoom zo beïnvloeden dat deze uit de sulfaatgroep (SO
4) 'los komt' en de zuurstof atomen weer worden opgenomen in de waterige zwavelzuur oplossing. Ik werk niet bij CERN in Genève en heb dit niet zien gebeuren in een bellenkamer of zoiets. Van de resultaten van dit systeem is mij verder niets bekend.
Groeten, Peper.