Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Loodaccu's herstellen

Loodaccu's herstellen 23 jan 2018 16:40 #910840

Hallo,
De afgelopen 6 maanden heb ik in Noorwegen doorgebracht om te genieten van de prachtige fjorden en natuur van dit land. Mijn boot had ik gestald in een schuur van een vriend van mij. Op mijn bootje heb ik een 12V Fluistermotor om lekker stil mee te kunnen varen, omdat vol vermogen varen nogal veel energie kost heb ik hiervoor drie 105AH loodaccu's. Deze hebben in de boot in de stalling gestaan, ik had eigenlijk niet nagedacht over de mogelijke effecten die blootstelling aan kou aan een accu kunnen doen.
Nu ik terug ben en de boot weer vaarklaar wil maken, bleken 2 accu's het niet meer goed te doen. Dat wil zeggen, eentje vaart prima maar zodra je de fluistermotor in een hoge stand hebt staan valt hij uit. De andere accu's geeft onvoldoende stroom en is niet op te laden.

Bij beide accu's is het nu zo dat mijn acculader ze niet wil opladen, en het waarschuwingslampje brandt.
De derde accu functioneert nog prima en laadt probleemloos op.
Ik was benieuwd of jullie nog manieren weten om deze accu's weer tot leven te wekken, of is het einde oefening en wegzetten bij het chemisch afval?

Alvast bedankt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loodaccu's herstellen 23 jan 2018 17:29 #910850

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Moeilijk te zeggen zonder meer details te weten.
Ik ben zeker geen specialist accu's, maar heb al wel enige ervaring gekregen.
Maar om ook anderen met meer nog meer ervaring een kans te geven op een bruikbaar antwoord lijken me enkele bijkomende gegevens belangrijk.
Wat is er juist met de accu's gebeurd.
- Zijn ze vol geladen in de stalling gezet ?
- Zijn ze aangesloten gebleven aan de installatie of waren ze losgekoppeld ?
- Hoe koud is het geweest in de stalling ?
- Is de behuizing van de accu's beschadigd ?

Om welk type accu's gaat het juist.
Gewone loodaccu's, startaccu's of semi tractie accu's of ...

Wat voor lader heb je er op aangesloten. Een moderne lader of een oude lader.
liefst merk en typenummer.
( Sommige moderne laders willen een accu die te ver leeg is niet opladen, soms volstaat het dan om enige tijd een oudere ongeregelde lader die gewoon 12V geeft aan te sluiten om een beetje lading terug in de accu te krijgen, waarna de moderne laders het wel weer doen. )


De kans is redelijk groot dat de accu's wel een behoorlijke tik hebben gekregen en dus niet meer optimaal zullen werken. Maar het is ook goed mogelijk dat ze nog wel bruikbaar zijn.
Een accu kun je maar beoordelen als deze geladen is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loodaccu's herstellen 23 jan 2018 17:34 #910851

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Sommige accu's (meestal gesloten Calcium type) hebben bij geheel ontladen zijn een extra hoge spanning nodig om weer te gaan laden.

Verder zijn er ook nog apparaatjes die de sulfatering van de platen in de accu schijnen te herstellen.

Of dit ook werkt ?? Dergelijk apparaten, zoals de Megapuls, herstellen volgens de beschrijving de conditie van de platen.

Of dit werkelijk zo is ? Ze worden er in ieder geval voor verkocht.

Als een accu geladen wordt weggezet, dan heeft deze weinig te lijden van een lage temperatuur.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loodaccu's herstellen 23 jan 2018 18:17 #910869

Ik vermoed dat je een ctek-lader of kloon gebruikt? Als dat zo is, wil het wel eens helpen om de kapotte accu eerst een tijdje te laden met zo'n ouderwetse lader die je vroeger in de automaterialenzaak kon kopen. Na een paar uur hang je de intelligente lader erbij en als die wil beginnen laden kan je de oude domme lader afkoppelen. Zo heb ik al een paar accu's min of meer gered. Echt helemaal goed zijn ze wel nooit meer geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loodaccu's herstellen 23 jan 2018 18:22 #910872

Heel simpel: verbind de op te laden accu met startkabels met de goede accu en zet de lader op de slechte accu. De lader herkent dan een hogere spanning en zal direct gaan laden. Na een tijdje haal je de startkabels weer los en laadt hij door. De accu's hebben dan wel een flinke klap gehad hoor als ze zover ontladen zijn. Het is de vraag of ze nog goef werken hierna.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loodaccu's herstellen 23 jan 2018 18:36 #910879

Die recon stand op een ctek werkt soms best aardig

Het kan ook anders klopt
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loodaccu's herstellen 23 jan 2018 20:14 #910926

Het is slim om nog even je best te doen om de accu's weer tot leven te wekken. Zelf heb ik een seizoen lang geprobeerd om een soortgelijke set (3 X 105Ah deep cycle) weer bruikbaar te krijgen, zo heb ik oa een goede lader aangeschaft die de accu's zo af en toe diep laadt.

Uiteindelijk is het helaas niet gelukt en heb ik nieuwe accu's gekocht (2 X 180Ah AGM). Ik heb gekozen voor twee accus's omdat je met drie accu's kans loopt dat één "slechte accu de anderen negatief beinvloedt. Ook is het met drie accus niet makkelijk om de kabels evenang te hebben waardoor je vaak één van de accus het meeste belast. Met twee accus; is dat iets beter te ondervangen.

Van mij oude set heb ik een accu kunnen inzetten voor een caravan, eentje staat nu in mijn schuur voor 12V klussen
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loodaccu's herstellen 24 jan 2018 08:44 #911049

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Jeroen-pion schreef :
Die recon stand op een ctek werkt soms best aardig

Het kan ook anders klopt

Eens!

De heren technici zijn het op dit punt niet helemaal eens overigens. De bandbreedte gaat van bijna nutteloos naar uitstekend mits...... De mits zit hem in de schade die de accu heeft opgelopen. Reconditioning is namelijk geen wondermiddel dat altijd werkt. Een levensvatbare accu krijg je er weer mee aan de praat, maar zeker niet schadevrij.

Mijn ervaring is dat bij een accu waarvan ik de restcapaciteit globaal had vastgesteld er inderdaad iets beter van was geworden. Maar die accu had niet zo’n opdonder gehad als de jouwe. Baat het niet.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loodaccu's herstellen 24 jan 2018 08:50 #911055

Op mijn acculader zit de optie van reconditioning. In de beschrijving lees ik dat er gedurende
Maximaal 15 minuten de accu 16V voor zijn klep krijgt. Daarna zal de normale laadcyclus opgepakt worden.
Dit is met name voor accu’s die gesulfateerde platen hebben.
Wel ben ik het met Koko eens dat de opgelopen schade aan de accu er niet mee wordt verholpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loodaccu's herstellen 24 jan 2018 11:13 #911117

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
De Optimaal schreef :
Op mijn acculader zit de optie van reconditioning. In de beschrijving lees ik dat er gedurende
Maximaal 15 minuten de accu 16V voor zijn klep krijgt. Daarna zal de normale laadcyclus opgepakt worden.
Dit is met name voor accu’s die gesulfateerde platen hebben.
Wel ben ik het met Koko eens dat de opgelopen schade aan de accu er niet mee wordt verholpen.

Juist, en met 16V voor een 12V accu ontstaat kortdurend zoveel gasvorming, dat het niet meer in zwavelzuur op te lossen loodsulfaat van de platen los komt en naar de opvangkamers onderin de accubak valt. Dan is er weer een dun laagje loodsulfaat op de platen over dat door de ladingsdragers kan worden omgezet naar loodoxide en lood.
Het loodsulfaat dat onder in de 'verzamel bak' valt is niet meer beschikbaar en de capaciteit van de accu neemt af. Dit is de tweede hands autoverkoper truc om een accu nog net voor de verkoop een beetje op te peppen. Ze deden dat door de 12V accu even op de 24V gelijkrichter te zetten en dan weer verder te laden op 12V.

Gepulste desulfateringssystemen doen het iets anders: zij geven een serie naaldpulsjes af, soms tot wel 300V, die in de onoplosbare loodsulfaat laag voor scheiding zorgen van het lood en de zuurrest van het zwavelzuur. Het zuurrest ion kan dan weer in de oplossing gaan en zijn 'goede werken' doen.
Pulserende laadsystemen werken op eenzelfde manier.
Tot slot is er een 3,6Mhz pulssysteem en dat zou de kernspin frequentie van het zwavelatoom zo beïnvloeden dat deze uit de sulfaatgroep (SO4) 'los komt' en de zuurstof atomen weer worden opgenomen in de waterige zwavelzuur oplossing. Ik werk niet bij CERN in Genève en heb dit niet zien gebeuren in een bellenkamer of zoiets. Van de resultaten van dit systeem is mij verder niets bekend.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loodaccu's herstellen 24 jan 2018 13:06 #911172

Bedankt voor de vele nuttige reacties.
Om in te gaan op enkele vragen hierboven, het gaat hem om semi-tractie accu's. Van een van de twee weet ik dat ik deze opgeladen heb weggezet, de andere heb ik al vrij lang niet gebruikt en heb ik eerlijk gezegd geen idee van. De accu's hebben gedurende de periode niet aan een lader gestaan en hebben gestaan in een temperatuur die hooguit 1-2 graden boven de buitentemperatuur is geweest.

Mijn oplader is en CTEK multi xs 4003, ik kwam er door dit forum achter dat deze inderdaad een recon stand heeft. Een van de accu's zou ik kunnen bijvullen met gedistilleerd water, raden jullie mij aan dit te doen voordat ik de acculader op recon stand zet of juist daarna?

Wederom alvast bedankt voor de reacties, ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loodaccu's herstellen 24 jan 2018 13:36 #911186

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
De accu die je al heel lang niet hebt gebruikt is waarschijnlijk definitief kapot en geheel gesulfateerd door zelfontlading. Kijk eens welke klemspanning er nog over is. >10V: je hebt een kansje, daaronder... Naar de recycling.
De accu die geladen is weggezet zou ik als eerste proberen te herstellen met het reconditioning onderdeel van de C-tec.
Met het bijvullen van demiwater verlaag je de zwavelzuur concentratie van het elektrolyt. Dan kan het elektrolyt ook makkelijker de zuurrest opnemen. Vul de cellen niet verder bij dan dat de platen net onder de vloeistof staan. Vul pas na het laden verder bij tot het normale niveau.
Temperatuursverhoging vergemakkelijkt de elektrochemische reactie, het kan handig zijn de accu in een warme ruimte te laden. Het loodsulfaat lost dan makkelijker op. Zou het je lukken de accu na het laden op 13,8V te krijgen... Dan gaat het ding misschien nog een paar jaar mee. Daarna zou je die andere accu kunnen proberen te herstellen.
$uc6 ermee.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loodaccu's herstellen 24 jan 2018 23:01 #911349

Beide accu's aan de recon stand van de accu oplader gehad, de Accu die ik opgeladen had weggezet heeft op deze stand 1,5uur geladen en toen ging het waarschuwingslampje branden, vreemd vind ik want deze accu is de nieuwste van de drie en heb ik 100% zeker weten opgeladen weggezet. De tweede accu (die dus al langer niet is gebruikt) laad nu inmiddels zo'n 8 uur op the recon stand, ik hoop morgen wakker te worden en te zien dat hij weer tot leven komt.

Iemand nog een idee wat er met die andere accu aan de hand kan zijn? Iets wat ik trouwens vergeten ben te melden is dat op deze accu de plus pool altijd vreselijk heet wordt en vonkt. De pool zelf is ook wat gezwollen en helemaal zwart geblakerd. Hij heeft het in het verleden altijd gedaan, maar ik vond het zelf wel altijd opvallend om het zo te noemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loodaccu's herstellen 25 jan 2018 07:00 #911357

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
In de reconditioning stand doorloopt de lader eerst het normale laadproces en daarna de reconditioningfase. Volgens mij meet de lader ook nog het een en ander en ‘ziet’ zo wanneer hij klaar is.

8 uur is imo wel erg lang, maar geef het de tijd. De processor in de lader kan dat beter beoordelen dan wij ;)

Polen die heet worden, knetteren en zwart uitslaan..........die gebruiken overmatig veel stroom en zijn niet goed. Terug naar de leverancier of vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl