Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies gevraagd over mijn elektrisch systeem

Advies gevraagd over mijn elektrisch systeem 14 dec 2017 16:33 #899074

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Wij zijn zopas de trotse nieuwe eigenaars van een Beneteau Oceanis 331 Clipper uit 2004. Als leek met enkel wat boekenkennis probeer ik wijs te geraken uit mij elektrisch systeem en laadsysteem (zie scan hieronder). Kan iemand me een antwoord bezorgen op volgende onderstaande vragen aub ?:
- Is er gevaar dat mijn startbatterij leeg getrokken tijdens het zeilen wordt als de servicebatterij leeg geraakt in onderstaand systeem ?
- Indien dat het geval is, kan ik dat vermijden door de batterij switch 1 van de startbatterij op horizontaal/off te zetten tijdens het zeilen ?
- Nu staan de vier knoppen op de lader (zie foto) altijd omhoog. Ik weet al dat de twee grijze de switches zijn voor het laden terwijl de twee rode aux1 en aux2 mijn 220V systeem bedienen. Moet ik hierop iets veranderen als ik niet aan de walstroom lig ?
- Heeft iemand meer informatie over dit "mains distritbution system with built in battery charger" ? Ik vind er niks van op het internet.
Hartelijk dank
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over mijn elektrisch systeem 14 dec 2017 17:22 #899084

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Tijdens het zeilen zou je alleen aux2 moeten hebben ingeschakeld om geen risico te lopen de start accu niet leeg te trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over mijn elektrisch systeem 14 dec 2017 17:30 #899086

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Hoi, heb zelf sinds 1,5 jaar een beneteau oceanis 281 die blijkbaar hetzelfde schema had als jouw boot (de pdf). Antwoord op je eerste 2 vragen is dan: ja!

Ik had zelf geen zin om de hele tijd aan die schakelaars te zitten rommelen. Ik heb een Cyrix accuscheider tussen de + van beide accus gezet. Dat werkt helemaal naar mijn zin. Startaccu is daarmee beveiligd. Bij laden (via walstroom of motorvaren), schakelt de Cyrix op enig moment door naar de gescheiden accu. Bij niet-laden is de startaccu afgescheiden.

Vraag drie is denk ik nee.
Laatst bewerkt: 14 dec 2017 17:59 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over mijn elektrisch systeem 14 dec 2017 17:37 #899088

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
HCA schreef :
- Nu staan de vier knoppen op de lader (zie foto) altijd omhoog. Ik weet al dat de twee grijze de switches zijn voor het laden terwijl de twee rode aux1 en aux2 mijn 220V systeem bedienen. Moet ik hierop iets veranderen als ik niet aan de walstroom lig ?

Die schakelaars op de foto zijn in feite volgens mij automatische zekeringen, zoals ze ook in moderne huisinstallaties zitten (misschien zitten ze ook wel in je meterkast thuis).
Het lijkt me dat juist die grijze het 220 V (walstroom) zekeren (zit ook een testknop naast).

Als ik het schema bekijk dan zit er kennelijk ook nog ergens een accuschakelaar (mogelijk het bekende type '0-accu 1-both-accu2'). doe je daar nog iets mee? Als je, op welke manier dan ook, de startaccu afschakelt, dan kan die nooit leeggetrokken worden. Foto van deze schakelaar?
Laatst bewerkt: 14 dec 2017 20:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over mijn elektrisch systeem 14 dec 2017 17:55 #899093

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
start accu gescheiden houden van de service accu.

Op deze schakeling heb je de kans dat de start accu leeg getrokken word en de service accu.
Dan kan je niets meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over mijn elektrisch systeem 14 dec 2017 17:57 #899098

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Ja, drie schakelaars volgens het schema (net als mijn boot). Dus geen schakelaar met 'both'.
Zwart is voor -
S1 is voor startaccu
S2 is voor service accu
Dus tweemaal ja op de eerste vragen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over mijn elektrisch systeem 14 dec 2017 18:11 #899100

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 640
www.beneteauclub.nl/pages/54/F...ms/?forum=4&topic=64

Hier had iemand dezelfde vraag over de MainS Distribution ding. Er heeft dus iemand een beschrijving beschikbaar, maar verder geen info. Wellicht heeft het zin om de persoon even aan te schrijven via dat forum.

PS. de pagina vertelt je in grote rode letters dat je de bevoegdheden niet hebt om te bekijken, maar de info staat gewoon links ;)
Laatst bewerkt: 14 dec 2017 18:11 door Pimpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over mijn elektrisch systeem 14 dec 2017 18:16 #899102

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
FAL schreef :
Ja, drie schakelaars volgens het schema (net als mijn boot). Dus geen schakelaar met 'both'.

drie losse schakelaars, begrijp ik dat goed?
Zwart is voor -
S1 is voor startaccu
S2 is voor service accu
Dus tweemaal ja op de eerste vragen

Met S1 op 'off' kan er dus niks gebeuren met de startaccu, lijkt me. Dan hoef je ver niet aan de zekeringen te zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over mijn elektrisch systeem 14 dec 2017 18:32 #899106

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Klopt, maar dan moet je dus elke keer denken om die s1 schakelaar aan en uit te zetten daarom heb ik er eenCyrix accu scheider tussen gezet. Dan kan ik die drie schakelaars zonder omkijken op aan laten staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over mijn elektrisch systeem 14 dec 2017 19:16 #899120

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
We hebben de acculader wel al getest en bestudeerd en het is dus wel zo dat de twee grijze switches links de acculader bedienen en de rode aux 1 en aux 2 de 220v stopcontacten ? Is dit niet merkwaardig ? Wij hadden het omgekeerd verwacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over mijn elektrisch systeem 14 dec 2017 20:27 #899133

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
FAL schreef :
Klopt, maar dan moet je dus elke keer denken om die s1 schakelaar aan en uit te zetten daarom heb ik er eenCyrix accu scheider tussen gezet. Dan kan ik die drie schakelaars zonder omkijken op aan laten staan.

Ja, dat is inderdaad praktischer. Maar TS weet in ieder geval even wat ie nu kan doen. Die accu-scheider is iets wat hij in toekomst kan overwegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over mijn elektrisch systeem 14 dec 2017 20:37 #899137

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
HCA schreef :
We hebben de acculader wel al getest en bestudeerd en het is dus wel zo dat de twee grijze switches links de acculader bedienen en de rode aux 1 en aux 2 de 220v stopcontacten ? Is dit niet merkwaardig ? Wij hadden het omgekeerd verwacht.

Nog een keer; die grijze (en trouwens ook de rode) schakelaars zijn zekeringen. De twee grijze zekeringen duiden er naar mijn idee op dat je twee 220V 'groepen' aan boord hebt, die aan walstroom kunnen worden gehangen. Eén van die groepen is waarschijnlijk de acculader. Misschien hangen je 220V stopcontacten (die heb je kennelijk aan boord?) aan de andere groep? De twee rode zekeringen zouden 12V circuits kunnen zekeren (start- en huishoud-accu).
Misschien is het paneel met de zekeringen een latere toevoeging aan de boot. de 220V zekering komt in het schema helemaal niet voor, daar zie je rechts slechts de acculader die aan een ongezekerde 220V aansluiting hangt.
Laatst bewerkt: 14 dec 2017 20:42 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over mijn elektrisch systeem 14 dec 2017 21:19 #899148

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Maar HCA, dat is toch prima dat je ook separaat de lader en de stopcontacten uit kunt zetten?

Kortom, prima elektrisch systeem, alleen regelen dat je startaccu niet per ongeluk leegloopt.
Maar dat geldt in principe ook voor je service accu, want ook die wil je niet leeg hebben (verkort levensduur).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl