Armin word hier op het forum regelmatig op een voetstuk gezet, soms gaan mijn nekharen overeindstaan als ik het lees. Ik zie het dus meer een beetje als tegengas op het (in mijn ogen) onterecht toedichten van boven gemiddelde deskundigheid.
Kort verhaal: al 25 jaar klant bij hem, super super super veel geld bij hem besteed over al die jaren en meerdere boten via hem voorzien van stuursystemen en lieren. Altijd naar volle tevredenheid, tot het stuursysteem aanboord van Bagheera.
Na een kort gesprek met hem op een botenbeurs (HISWA denk ik) had ik het idee dat zijn mening/ervaring op het gebied van stuursystemen goed genoeg was om hem blind te vertrouwen. Ik heb hem dus een beschrijving gegeven van mijn boot in aanbouw, inclusief technische tekeningen en alles, en daarbij hem carte blance gegeven om het beste en meest robuste stuursysteem erop te zetten dat hij leveren kon. Uiteraard erbij verteld dat de boot in het ijs misbruikt zal worden.
Enfin, offerte gekregen, even flink slikken en dan toch te opdracht gegeven. Prachtig spul, met groot vakmanschap gemaakt. Alles precies geleverd zoals afgesproken. Ik had er ook bij gevraagd of het nog uitmaakte welke stuurautomaat ik gebruikte op de stuurmotor: maakte allemaal niets uit, iedere slimme stuurautomaat kan er mee overweg.
Tijdens de testvaarten naar Noorwegen en terug vond ik al dat het stuurwiel erg hard heen en weer geslingerd werd door de automaat. Hem nadien gebeld met de vraag of dat normaal was. Kreeg ik niet echt een beduidend antwoord op. Nog geen 5000 mijl later stopte de besturing er mee, enkele onderdelen finaal afgebroken. Ik contact met hem opgenomen. Kreeg ik een antwoord waar ik niet blij van werd, het kwam in de trand van: dit onderdeel had erin gemoeten, je hebt de verkeerde stuurautomaat, je had een koolstof wiel moeten kopen en zo nog wat meer zaken. Als antwoord op mijn vraag waarom hij dat niet twee jaar eerder had geadviseerd kwam als tegenresponse: "zal wel verkeerde zuingheid van jouw kant geweest zijn"
Mijn letterlijke bestelling: het meest robuste en betrouwbare dat je voor deze boot kunt leveren!
Ondanks protesten van mijn kant kon ik alleen nieuwe onderdelen krijgen tegen volledige betaling (€5.500 aan schade plus een vergelijkbaar bedrag om een andere automaat te kopen!) absoluut geen hulp of coulance van Nautec of Jefa. Ik heb dat toen geslikt en ben weer verder gegaan met mijn leven. Nog geen 5000 mijl verder stopte de stuurmotor ermee. Bleek de magneet spoeltjes van de koppeling gebroken te zijn. Ik zat toen in noord Groenland, maar gelukkig had ik de oude kapotte stuurmotor nog aanboord. Ik heb de spoeltjes eruit gehaald en die kon ik omzetten naar de nieuwe motor. Op die manier verder gegaan met mijn zomertocht.
Die winter tijdens het onderhoud dus nieuwe spoeltjes besteld en wat onderdelen voor de oude motor om die weer werkbaar te maken. Slechts de helft van de onderdelen werden geleverd, maar wel aales voor hand voor 100% betaald. Ondaks wat klachten van mijn kant heb ik nu, jaren later, die onderdelen nog steeds niet gehad.
Nadien zijn de spoeltjes nog een paar keer kapot gegaan. Wederom contact met Nautec gezocht voor reserve onderdelen. Die geleverd gekregen, maar ook erbij gevraagd waarom ze zo snel kapot gaan. Het was een probleem welke hij nog nooit eerder aan de hand had gehad. Ik geloof dat niet, want het ontwerp van de koppeling is over de jaren heen steeds een beetje veranderd en verbeterd. Iets wat nooit faalt verander je niet, dus vandaar dat ik niet geloof dat ze het probleem nog nooit eerder gezien hebben.
Mijn vervolg vraag was of er wellicht iets verkeerd op mijn boot zit en of ze misschien wat suggesties hebben voor verbeteringen van mijn kant om deze schades te voorkomen: wilden ze niets van weten en geen hulp beschikbaar. Het kwam er feitelijk op neer dat ze slechte ervaringen hebben met amateurbouwers en ze niet de schuld willen krijgen van fouten die door 'wanna be' botenbouwers gemaakt worden. Toen ik aangaf dat ik de boot zelf ontworpen en gebouwd had en daarna voor 50.000 mijl in de hoge breedten had gebruikt, en dat ik beroepsmatig met scheepsbouw bezig ben, toen veranderde zijn houding ietsjes, maar niet voldoende om er iets aan te hebben.
Dit voorjaar gingen de spoeltjes voor de zoveelste keer kapot. Ik heb toen een samenvatting net als hierboven geschreven, inclusief een lijst met rekeningen die ik over de jaren heb gehad. Ik kreeg toen een berichtje terug dat het wel wat veel was inderdaad. Ik kon de motoren opsturen (twee kapotte, en eentje die nog werkte, maar van een noodreparatie aanelkaar hing) en dan zou het onder coulance gerepareerd worden. Ik heb de boel opgestuurd naar Jefa in Denmarken, en kreeg via Armin wederom een flinke rekening. Op mijn vraag wat coulance in zijn woordenboek betekend kreeg ik als antwoord dat ik niet moest verwachten 10 jaar garantie te krijgen. En dat terwijl de oudste van de motoren nog maar 8 jaar oud was, en de nieuwste nog geen drie jaar.
Hij hield voet bij stuk, en ik krijg de spullen niet terug tot ik de rekening betaal. Ik heb hem dus geantwoord dat hij de motoren mag houden, want ik kan er toch niet van opaan dat het heel blijft. Inmiddels zitten er hydraulische cilinders op de stuurautomaten en ben ik van de elektro motoren afgestapt.
In mijn afscheidsemail aan Nautec heb ik hem ook laten weten dat ik diep teleurgesteld ben en dat ik na 25 jaar en ruim €100k aan bestellingen geen klant meer bij hem zal kunnen zijn. Ik heb er ook bij verteld dat als het tersprake komt, dat ik geen blad voor de mond zal nemen en mijn verhaal zou doen.
Alles met elkaar heb ik over de jaren ruim €8.000 aan onderdelen betaald om de drie motoren draaiende te houden. In 8 jaar op zee vind ik dat niet kunnen. Een oplossing word er niet geboden.