bertilbeumer schreef :
Ik heb een éénpitter motor VP MD5A. Service en startaccu met scheidingsdiode (hoe heet zo'n ding?).
Vandaag eens de output gemeten aan de accu's en vóór de scheidingsdiode met iets van 1700 toeren.
De meter bleef steken op 13.45 V laadstroom. Volgens mij is dat te weinig? Er zou toch minstens ruim 14 V laadstroom moeten zijn?
Vraag is nu: kan de dynamo te oud zijn geworden om de vereiste output te leveren? Of is er iets aan af te stellen? En indien te oud: wat kan ik daar aan doen, behalve vervanging dynamo?
Alvast dank voor de antwoorden!
Service accu capaciteit in Ah ? ouderdom ?
Start accu capaciteit in Ah ? ouderdom ?
Dynamo ? of is het een alternator ?
Allemaal factoren die meespelen, het kan zo maar zijn dat je te veel aan accu capaciteit hebt om door de dynamo / alternator geladen te kunnen worden. ( als dit een is die maar 35A kan leveren )
Mogelijke eenvoudige testen. Koppel de service accu er is af, en kijk dan eens wat de metingen opleveren. Normaal moet de dynamo / alternator de startaccu binnen een 15tal minuten op de accupolen een spanning kunnen leveren van ongeveer 14V ( die 15 minuten zijn nodig om de energie die je hebt verbruikt bij het starten er terug in te pompen )
De service accu is dikwijls groter ( meer capaciteit ) als de startaccu en heeft dan waarschijnlijk meer tijd nodig om geladen te worden.