ilCigno schreef :
De intelligentie speelt zeker een rol bij de levensduur van automaten. De geïntegreerde helmstokautomaten zoals de ST1000/2000 en TP10/22/32 hebben maar een beperkte sensorinput (eigenlijk alleen het fluxgatekompas) en daarom ook een beperkt setje logica aan boord. Dat heeft tot gevolg dat ze met name bij wat ruwere omstandigheden flink moeten werken. Ze zijn continu de boot aan het bijsturen omdat ze alleen reageren op een wijziging in de kompaskoers. Hoe meer golven, hoe meer er overstuurd wordt en dus weer moet worden gecompenseerd. Dat verhoogd het stroomverbruik, slijtage en geluid.
De EVO serie van RM werkt heel anders, daar zit naast een kompas ook een hele trits versnellingssensoren in en in de meeste modellen ook een roerstandsindicator (alleen op de EV100 is die optioneel). Met deze uitgebreide input wordt een stuurcomputer gevoed die een stuk intelligenter is. Dat leidt onder meer tot een veel rustiger stuurgedrag. En dus minder slijtage en geluid. Het stroomverbruik wordt sterk bepaald door het type drive wat er toegepast wordt, maar de EV100 met de Q047 drive is volgens sommigen zuiniger dan de ST2000.
Exact.
Het probleem van de chipbased compasjes, is dat de resolutie nooit beter is dan 1 graad. Dwz dat de AP pas in de gaten heeft dat er iets aan t gebeuren is, als de boot 1 graad bewogen heeft. De EVO100 heeft een 9D sensor: 3D kompas, 3D Accellero, èn 3D Gyro. Vooral die gyro is van belang: Daardoor voelt de AP ongeveer hetzelfde als jij: hij ziet de draaisnelheid. En weet dus al ver voor die ene graad afwijking, wat er aan het gebeuren is. En kan dus ook veel eerder ingrijpen.
Probleem van de helmstok automaten is niet dat ze niet SNEL genoeg zijn, ze zijn TE LAAT. Als je dit combineert met een roerstand terugmelder, ontstaat er een regelkring die behoorlijk strak is, en goed in staat, je boot in behoorlijk grijze omstandigheden op koers te houden.