Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 13 sept 2017 19:07 #872372

Ik heb ervaring met het toepassen van de concens op superjachten. Niet als autopilot.

Ga eens in de specs duiken van die andere actuatoren. Eigenlijk worden ze zelden voor continue gebruik ingezet. En zelden kunnen ze dus in continuebedrijf ingezet worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 13 sept 2017 19:50 #872383

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
gerwinhaaijema schreef :
Mijn ervaring is ook dat bootgewicht er niet echt toe doet zolang de omstandigheden niet te wild zijn. Vooral wind, golven, koers en een al dan niet gebalanceerd roer bepalen de krachten en daarmee de inzetbaarheid en levensduur van de stuurautomaat. M'n 10 maanden oude ST2000+ was ondanks een bootgewicht van slechts ca 1500kg (1/3 van het opgegeven maximum) compleet aan gort gevaren tijdens een tocht van 300 Mijl onafgebroken op zee. Boot heeft een aangehangen, ongebalanceerd roer. Volgens de leverancier zijn deze autopilots voor dit gebruik niet geschikt. Gelukkig volledig vergoed gekregen voor garantie en als wisselgeld gebruikt voor een EVO-100, en dat is een verademing.

Toch nog even een vraag over die 2000+ aan Gerwin.
Merkwaardig dat die AH 2000+ op een kleine boot ( en een relatief klein roer en ruim binnen het aangegeven max. bootgewicht) het na 300 mijl op zee al opgeeft. Bij gem. 4 knopen is dat ca. 75 uur. Een extreem korte levensduur dus. Was het probleem alleen mechanisch of ook elektrisch ?
Van de EVO-100 drive zijn de max. stangkracht en stangsnelheid maar nauwelijks hoger dan van de 2000+. Is volgens de leverancier de EVO-100 drive wel geschikt voor een soortgelijke tocht op zee op een Etap 22 ? En waarom dan ?

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 13 sept 2017 19:53 #872385

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Nee Gerwin, de rest niet reserve, die gaat niet kapot. :)

Slim om st1000 als reserve te nemen, alles beter dan niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 13 sept 2017 19:58 #872386

Hierbij de foto hoe wij een Tillerpilot combineerden met een Navik

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 13 sept 2017 20:17 #872392

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
@ Hurleyzeiler.
Dit is een hele mooie oplossing, waarbij het pendulum de stuurkracht levert aan het roer en de autopiloot alleen het pendulum aanstuurt. Een extra voordeel van een pendulum is dat deze ook het gieren van het schip dempt.
Het vraagt wel om een windvaanpendulum systeem, maar daar kun je so wie so een hoop plezier van hebben.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 13 sept 2017 20:35 #872398

Go West,

er zat een nette ST1000+ bij de boot toen ik 'm kocht. Deze deed 't op zich prima, maar was op ruime koersen en harde wind wat aan de trage kant. Op een gegeven moment werd 'ie onbetrouwbaar en viel soms uit. Paar keer los gehaald, schoon gemaakt, vochtwerende spray op de printplaat etc, maar bleef onbetrouwbaar. Solo niet fijn, dus daarom afgelopen najaar een nieuwe (volgens specificaties toch wel snellere) ST2000+ gekocht om van het gezeur af te zijn.
Heb er ook direct een hoes omheen gemaakt en deze consequent gebruikt omdat de waterdichtheid niet het sterkste punt is van deze stuurautomaten. In totaal heb ik er zo'n 1000 mijl mee gevaren naar tevredenheid, alleen het inwendige kompasje van de A.P. zit bij gebruik op een Etap22 vlak boven de motor, waardoor bij motoren het stuurgedrag nogal onrustig is.

Op m'n zomertripje naar Noorwegen merkte ik dat de kogelomloopspil steeds rauwer ging lopen en dat de speling op de stang steeds groter werd. Ook zag ik vetspoortjes in de hoes. Verder werkte 'ie prima. Tot ik 's ochtends vroeg vertrok uit Hvide Sande voor de laatste etappe naar NL. Hij bleef piepen, knipperen, van koers afwijken etc. Dus snel weer de haven ingedoken.
Toen viel me ook op dat er ook condens in zat. Overlegd met Kniest en besloten 'm niet open te maken ivm garantie. Ook werd verteld dat uit ervaring wéér een nieuwe ST2000 het waarschijnlijk ook niet veel langer ging uithouden dan deze, bij intensief gebruik. Met dit gegeven, samen met een mooie aanbieding voor een EVO-100 dus besloten om deze maar te kopen. Dankzij een paar lieve ouders die toevallig hun camper startklaar voor de deur hadden staan voor een rit richting noorden had ik 'm diezelfde avond nog in Denemarken.

Bij terugkomst de ST2000+ ingeleverd bij Kniest. Binnen enkele dagen kreeg ik bericht dat Raymarine het apparaat ongezien vergoedde en nog diezelfde dag stond ook het aankoopbedrag weer op m'n rekening. Hele goede service van Kniest!

Het blijft raar dat het schijnbaar "normaal" is dat dit gebeurt. Het aangehangen, niet gebalanceerde roer zal een rol spelen en ook waren de vaaromstandigheden pittig, maar toch mag het niet zo snel kapot gaan zou je zeggen. Gelukkig waren zowel Kniest als Raymarine het daarover dus eens.

Even afwachten hoe de drive van de EV-100 zich houdt, maar het voelt allemaal wel een stuk solider aan en het stuurgedrag is echt héél veel beter, evenals het stroomgebruik door het achterwege blijven van onnodige stuurbewegingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 13 sept 2017 21:09 #872408

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
@ Gerwin

Bedankt voor de uitleg. Succes met de EVO-100.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 13 sept 2017 21:15 #872410

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
De intelligentie speelt zeker een rol bij de levensduur van automaten. De geïntegreerde helmstokautomaten zoals de ST1000/2000 en TP10/22/32 hebben maar een beperkte sensorinput (eigenlijk alleen het fluxgatekompas) en daarom ook een beperkt setje logica aan boord. Dat heeft tot gevolg dat ze met name bij wat ruwere omstandigheden flink moeten werken. Ze zijn continu de boot aan het bijsturen omdat ze alleen reageren op een wijziging in de kompaskoers. Hoe meer golven, hoe meer er overstuurd wordt en dus weer moet worden gecompenseerd. Dat verhoogd het stroomverbruik, slijtage en geluid.

De EVO serie van RM werkt heel anders, daar zit naast een kompas ook een hele trits versnellingssensoren in en in de meeste modellen ook een roerstandsindicator (alleen op de EV100 is die optioneel). Met deze uitgebreide input wordt een stuurcomputer gevoed die een stuk intelligenter is. Dat leidt onder meer tot een veel rustiger stuurgedrag. En dus minder slijtage en geluid. Het stroomverbruik wordt sterk bepaald door het type drive wat er toegepast wordt, maar de EV100 met de Q047 drive is volgens sommigen zuiniger dan de ST2000.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 02:52 #872434

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Hetgeen met een arduino en board met 3 assige magneto/accelaatie opnemer en GPS erg goed te benaderen is...
PID routine er in...

Toch?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 06:38 #872459

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
ilCigno schreef :
De intelligentie speelt zeker een rol bij de levensduur van automaten. De geïntegreerde helmstokautomaten zoals de ST1000/2000 en TP10/22/32 hebben maar een beperkte sensorinput (eigenlijk alleen het fluxgatekompas) en daarom ook een beperkt setje logica aan boord. Dat heeft tot gevolg dat ze met name bij wat ruwere omstandigheden flink moeten werken. Ze zijn continu de boot aan het bijsturen omdat ze alleen reageren op een wijziging in de kompaskoers. Hoe meer golven, hoe meer er overstuurd wordt en dus weer moet worden gecompenseerd. Dat verhoogd het stroomverbruik, slijtage en geluid.

De EVO serie van RM werkt heel anders, daar zit naast een kompas ook een hele trits versnellingssensoren in en in de meeste modellen ook een roerstandsindicator (alleen op de EV100 is die optioneel). Met deze uitgebreide input wordt een stuurcomputer gevoed die een stuk intelligenter is. Dat leidt onder meer tot een veel rustiger stuurgedrag. En dus minder slijtage en geluid. Het stroomverbruik wordt sterk bepaald door het type drive wat er toegepast wordt, maar de EV100 met de Q047 drive is volgens sommigen zuiniger dan de ST2000.

Exact.

Het probleem van de chipbased compasjes, is dat de resolutie nooit beter is dan 1 graad. Dwz dat de AP pas in de gaten heeft dat er iets aan t gebeuren is, als de boot 1 graad bewogen heeft. De EVO100 heeft een 9D sensor: 3D kompas, 3D Accellero, èn 3D Gyro. Vooral die gyro is van belang: Daardoor voelt de AP ongeveer hetzelfde als jij: hij ziet de draaisnelheid. En weet dus al ver voor die ene graad afwijking, wat er aan het gebeuren is. En kan dus ook veel eerder ingrijpen.

Probleem van de helmstok automaten is niet dat ze niet SNEL genoeg zijn, ze zijn TE LAAT. Als je dit combineert met een roerstand terugmelder, ontstaat er een regelkring die behoorlijk strak is, en goed in staat, je boot in behoorlijk grijze omstandigheden op koers te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 06:39 #872461

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
WADnWIND schreef :
Hetgeen met een arduino en board met 3 assige magneto/accelaatie opnemer en GPS erg goed te benaderen is...
PID routine er in...

Toch?

Klopt en dan eindeloos tweaken met regelparameters om een stabiel en strak systeem te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 06:50 #872467

Joop66 schreef :

Exact.

Het probleem van de chipbased compasjes, is dat de resolutie nooit beter is dan 1 graad.

Blij dus dat er in de genoemde helmstokstuurautomaten geen chipcompasjes zitten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 07:41 #872496

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
boarderbas schreef :
Joop66 schreef :

Exact.

Het probleem van de chipbased compasjes, is dat de resolutie nooit beter is dan 1 graad.

Blij dus dat er in de genoemde helmstokstuurautomaten geen chipcompasjes zitten!

Fluxgate kompassen zijn niet beter. Helaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 07:43 #872497

En toch zou je zeggen dat het voor Raymarine en consorten prima moet lukken om een "all in one" helmstokautomaat te maken met daarin modernere sensoren en hogere intelligentie, waardoor deze beter gaan sturen.

De ST1000/2000 bijvoorbeeld is al een jaar of 15 (?) vrijwel ongewijzigd in productie. De Simrad serie gaat ook al even mee. Ik vraag me af waarom de stuurautomaten aan de onderkant van de markt niet wat sneller doorontwikkeld worden. Ze worden toch bij bosjes verkocht zou je denken.
(Of misschien is dat juist wel de reden....)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 09:04 #872534

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
gerwinhaaijema schreef :
... M'n 10 maanden oude ST2000+ was ondanks een bootgewicht van slechts ca 1500kg (1/3 van het opgegeven maximum) compleet aan gort gevaren tijdens een tocht van 300 Mijl onafgebroken op zee. Boot heeft een aangehangen, ongebalanceerd roer. Volgens de leverancier zijn deze autopilots voor dit gebruik niet geschikt....


De zienswijze van de leverancier blijf ik vreemd vinden. De Autohelms , al meer dan 30 jaar op de markt, komen uit Engeland waarbij je eigenlijk alleen maar op zee kan varen. Toepassing op kleinere boten zijn daarbij ook geen zeldzaamheid. In de productbeschrijving staat echter niets over weer- en golfbeperkingen voor het gebruik.
Misschien was het een maandagochtend product en houdt de EVO_100 het veel langer uit voor het m.i. normale gebruik op zee.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 09:07 #872537

Het is niet het op zee varen wat die dingen kapot maakt, het is het ongebalanceerde aangehangen roer icm met zee. Omdat de verbinding star is krijgt de schroefspil te veel klappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 09:21 #872543

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
@ Boarderbas . Daar moet zo'n stuurautomaat tegen kunnen, met een redelijke levensduur. Of vooraf het gebruik bij ongebalanceerde roeren en op zee varen uitsluiten.
De EVO-100 van Gerwin werkt nu ook op het zelfde roer, waardoor de schroefspil klappen krijgt, waarbij je hoopt dat deze er beter tegen kan.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 09:52 #872566

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1432
Heb een zeiler / knutselaar ontmoet die met een deels zelfgebouwde wiel automaat zeilde.
Als aanstuurgedeelte gebruikte hij een tweedehands in Turkije gerepareerde st 2000 eenheid, de aandrijfmotor was een opbouw ruitenwisser motor. Het grote
aandrijf tand wiel op zijn stuurwiel uit hout gemaakt, met hier en daar op de omtrek kleine stukjes tandriem genageld. Tandjes naar buiten. Lange aandrijftandriem uiteraard ook aan mekaar genaaid die op spanning werd gezet door de motor die op een perspex slede gemonteerd was met z´n eigen gewicht te laten zakken.
Werkte goed naar zijn zeggen voor zijn ongeveer 15 ton zware stalen twee master.
Hij had ook een zelfgebouwde wind stuurautomaat, het type met de pendel.
De man leefde met budget nul, was een der vindingrijkste mensen die ik ooit ontmoet heb.

Wij zeilen met een st 2000 met de dure motor. Onze eerste st 2000 met hobbymotor heeft het toch 20 jaar gedaan. Wel een uitgebalanceerde boot ( 4 werkzeilen ) en een gebalanceerd aangehangen roer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 09:55 #872568

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
gerwinhaaijema schreef :
En toch zou je zeggen dat het voor Raymarine en consorten prima moet lukken om een "all in one" helmstokautomaat te maken met daarin modernere sensoren en hogere intelligentie, waardoor deze beter gaan sturen.
Natuurlijk kan dat, maar ik denk dat de afdeling marketing daar anders over denkt. De all-in-one helmstokautomaten zijn inmiddels de instapmodellen geworden, groot volume en meer dan prima marge. Iemand die meer wil stapt door naar de succesvolle EVO's. Waarom zou je je eigen (duurdere) product willen kannibaliseren met een perfect sturende all-in-one, met een lagere marge?

Die overigens voor zeilers die niet of weinig op zee komen prima geschikt zijn, laat daar geen misverstand over bestaan.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 10:19 #872578

Het is wel zo dat de Raymaine , of eigenlijk in mijn geval de identieke Autohelm stuurautomaten meer problemen hebben met water als die van Simrad.
Ik heb een paar jaar gevaren met een Autohelm en daar meerdere keren problemen mee gehad door water in de electronica.
Later overgegaan op een Simrad en daarmee in meer dan 10 jaar en zo'n 15000 mijl nooit van die problemen gehad ( wel een ander probleem maar dat had niets met water te maken) , waarschijnlijk doordat bij de Simrad de electronica in een aparte behuizing zit ( zie plaatjes).
Eigenlijk raar dat Raymaine niet op zijn minste de electronica met een of andere beschermlaag afdekt

Ad
Raymarine/Autohelm

Simrad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 10:31 #872581

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
gerwinhaaijema schreef :
Go West,

...
Heb er ook direct een hoes omheen gemaakt en deze consequent gebruikt omdat de waterdichtheid niet het sterkste punt is van deze stuurautomaten. In totaal heb ik er zo'n 1000 mijl mee gevaren naar tevredenheid, alleen het inwendige kompasje van de A.P. zit bij gebruik op een Etap22 vlak boven de motor, waardoor bij motoren het stuurgedrag nogal onrustig is.
...

Ik denk juist dat daar je probleem zit. Mijn Simrad heeft een roostertje onderin zitten. Door gebruik (motor) wordt het ding warm binnenin. Evt vocht kan met die warme lucht naar buiten toe uitdampen. Trek je een hoes om dat ding heen, kan dus vocht geen kant meer op met als gevolg meer condens...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 12:13 #872613

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
En: een axiale seal is al een lastig ding. En dan ook nog over de deling van het huis heen?? :huh:
Laatst bewerkt: 14 sept 2017 12:14 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 12:30 #872622

Joop66 schreef :
En: een axiale seal is al een lastig ding. En dan ook nog over de deling van het huis heen?? :huh:

Ook daarvoor heeft Simrad een (veel) betere constructie dan Raymarine ( wat dus gewoon hetzelfde is als de oude Autohelm), vooral omdat bij de Simrad ie doorvoer niet op de deling van het huis zit maar in het onderste deel. Kijk maar eens naar de tekeningen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 14 sept 2017 13:00 #872646

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ik denk dat het veel effectiever is om de printplaat e.d. in te spuiten met plasticspray dan om te proberen om al het vocht buiten de behuizing te houden. Ik heb trouwens jarenlang met een ST2000+ in weer en wind gevaren en nooit problemen ondervonden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eenvoudige helmstok stuurautomaat opvoeren 15 sept 2017 12:03 #873053

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438




Deze vind ik het meeste outof the box, oude schroefmachine op een spindel
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif"
Laatst bewerkt: 15 sept 2017 12:11 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl