Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 2 batterijen en 1 zonnepaneel

2 batterijen en 1 zonnepaneel 08 aug 2017 21:57 #859881

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
In de nieuwe boot heb ik 2 batterijen: 1 van 66Ah en 1 van 70Ah met accuschakelaar. Als ik die batterijen wil opladen met een ctek druppellader, wat doe ik dan het best?
Elke abtterij apart opladen of kan ik beiden tegelijk opladen? Hoe moet dan de schakelaar staan?
Zelfde vraag maar dan met zonnepaneel, is een 50W met laadregelaar 5A.

Hoe doe ik dat het best?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 08 aug 2017 22:23 #859886

Waar worden de accu´s voor gebruikt?
Startaccu en service accu of twee gelijksoortige accu´s?
Is er een scheidings diode?


Standaard is:
Startaccu gescheiden van service accu.


Startaccu alleen door generator opgeladen.
Service accu door walstroom en/of solar regelaar, die aan de accu zijde beide op dezelfde aansluiting van de diode brug komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 08 aug 2017 22:30 #859890

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
Diode weet ik niet. Wat ik tot nu toe gezien heb is dat er een accuschakelaar met standen OFF-1-both-2 is, dat de motor met dynamo uitgerust is (Sabb H 1969) en dynastart heeft. Ik heb de leidingen nog niet nagegaan.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 08 aug 2017 22:49 #859894

Dat is een schakelaar met ingebouwd risico, alles wat fout kan gaan, gaat ook ooit een keer fout, zoals de schakelaar over de nul naar de andere accu zetten terwijl de motor draait.

Al de laadstroom draden zijn bij mij groen voor de herkenbaarheid en niet afschakelbaar om zeker te zijn dat de generator heel blijft.
Elk van de 3 service accu´s heeft een eigen groene laaddraad en een rode verbruikersdraad, die samenkomen (per kleur) op de hoofdschakelaar(rood) en op de aansluiting op de diodebrug (groen) voor de service accu.
De start accu heeft z´n eigen groene laaddraad naar z´n eigen aansluiting op de diode brug.

Maakt het meten per accu heel simpel zonder iets los te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 03:49 #859902

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
Saeftinghe schreef :
Dat is een schakelaar met ingebouwd risico, alles wat fout kan gaan, gaat ook ooit een keer fout, zoals de schakelaar over de nul naar de andere accu zetten terwijl de motor draait.

Al de laadstroom draden zijn bij mij groen voor de herkenbaarheid en niet afschakelbaar om zeker te zijn dat de generator heel blijft.
Elk van de 3 service accu´s heeft een eigen groene laaddraad en een rode verbruikersdraad, die samenkomen (per kleur) op de hoofdschakelaar(rood) en op de aansluiting op de diodebrug (groen) voor de service accu.
De start accu heeft z´n eigen groene laaddraad naar z´n eigen aansluiting op de diode brug.

Maakt het meten per accu heel simpel zonder iets los te halen.

kun je dat in een schema zetten?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 07:23 #859941

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Je kan het zonnepaneel ook achter de schakelaar zetten, dan kun je kiezen tussen 1 en 2 opladen met zonnepaneel. Voor opladen beide accu's zou ik gewoon 2e ctek lader kopen (zelfde systeem als je bij mij aan boord hebt gezien) werkt perfect en zo duur zijn die ladertjes niet.

Wat betreft motor en "0 stand" dat kan een risico zijn, je kan de dynamo verbranden als je via 0 schakelt en de motor aan staat (dit risico is bij de kolibri niet omdat die een buitenboordmotor heeft en niks met electriciteit doet vanaf de motor/geen laadspoel)
Dit verhaal werd mij verteld ook op electriciteits cursus van de vereniging van toerzeilers.
Je kan dit risico volgens mij (geleerd van Benjamin waar ik het vlot van leende) heel gemakkelijk omzeilen door de motor een van de 2 accu's of beide rechtstreeks op te laten laden dus niet via de accuschakelaar.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 09 aug 2017 07:27 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 07:35 #859944

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
de 0 staat alleen op als er niet gevaren wordt zoals nu. Ik kan van 0 naar 1, door naar "both" en dan naar 2 draaien. Maar ik moet hem altijd op 1 of 2 of both zetten om de motor te kunnen starten
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 08:05 #859960

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
David,

Dan dus Nooit Door 0 als je aan het varen bent!
Plak er maar een rood stuk tape bij die 0 om het te onthouden.

M.vr.Groet,

Frederik
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 08:40 #859988

Twee accu's op één zonnepanaal gaat ook met een duo regelaar .
Ik heb onlangs deze gekocht: nl.aliexpress.com/item/10A-dau...s.9042311.0.0.BepL61
Werkt voortreffelijk.
Victron heeft ze ook alleen ( lijkt er wel heel erg op) een stuk duurder.www.bluepowershop.nl/victron-b...-duo-12-24v-20a.html

Heelaas heb ik nergens MPPT duo regelaars kunnen vinden .
Ad
=?
Laatst bewerkt: 09 aug 2017 08:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 09:01 #859998

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
ik heb zitten nadenken.
Ik heb nog een nagelnieuwe agm batterij 77Ah, als ik die nu als startbatterij voor de motor gebruik en de 2 oudere batterijen over de accuschakelaar laat lopen. Dan kan ik nooit problemen krijgen dat ik met draaiende motor door de "0" ga, juist?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 09:17 #860006

Bijlage:

Bestandsnaam: img061.pdf
Bestandsgrootte:619 KB



Schematje zoals het bij mij is aangesloten.
Al decennia lang zonder de geringste storing.

Ooit zat op een vroegere boot ook zo´n 4 standen schakelaar, nadat iemand eraan gedraaid had, gelukkig via both, direct vervangen door bestaande bedrading.

Ga er maar van uit dat het ooit een keer zal gebeuren, de wet van Murphy immers. En ook de mogelijkheid om twee duidelijk andere accu types parallel te zetten hoort er niet te zijn.
Die 4 standen schakelaar stamt uit een tijd dat vrijwel alle scheeps accu´s nog startaccu´s waren, eind jaren 60- begin jaren 70 van de vorige eeuw.



Ik heb nog een nagelnieuwe agm batterij 77Ah, als ik die nu als startbatterij voor de motor gebruik en de 2 oudere batterijen over de accuschakelaar laat lopen. Dan kan ik nooit problemen krijgen dat ik met draaiende motor door de "0" ga, juist


Mijn ervaring is dat de beste manier is om het direct goed te doen.

Een STARTaccu gebruiken om te starten en speciaal ervoor gemaakte accu´s als service accu te gebruiken.
En dan die service accu´s behoorlijk ruim bemeten, "Fit en Forget".
De accu´s gaan dan het langste mee, je hoeft niet voortdurend op te letten of het wel goed gaat, ook weer de wet van Murphy, en je spaart geld omdat je (veel) langer met je accu´s doet.

En met natte, navulbare accu´s is niets mis, je kunt verdwenen water bijvullen. ze zijn het goedkoopst op de lange duur.
Het prijsverschil tussen AGM en NAT is meer dan de levensduur rechtvaardigt.
Laatst bewerkt: 09 aug 2017 09:31 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 11:27 #860102

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
Saeftinghe schreef :
Schematje zoals het bij mij is aangesloten.
En met natte, navulbare accu´s is niets mis, je kunt verdwenen water bijvullen. ze zijn het goedkoopst op de lange duur.

tnx, heb het afgeprint

kunnen die niet druppen/uitlopen wanneer je op 1 oor gaat liggen bij het zeilen?
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 09 aug 2017 11:43 door DavidS. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 11:35 #860108

Saeftinghe schreef :

Bijlage:

Bestandsnaam: img061.pdf
Bestandsgrootte:619 KB


Wat heb je als blokje in het midden?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 11:36 #860109

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Hoi,

Nou ik vind mijn oplossing anders voor kleinere boten weer beter dan accu's parallel schakelen.
Accu's parallel schakelen kan veel problemen geven (beide accu's in eens stuk!) die je juist met de accuschakelaar kan voorkomen.
Je moet ten minste al accu's kopen uit zelfde batch zodat ze zo veel mogelijk op elkaar lijken en het heel degelijk bouwen (juist bedraden met goede accu kabels!).
Maar dan nog het risico dat wanneer er een accu stuk gaat de andere ook stuk gaat.
Voor grote boten is er geen andere oplossing want je kan dan niet met een accu voldoende capaciteit maken.
Maar met kleine boot vind ik een accu schakelaar zo gek nog niet.
Is een accu leeg schakel je over op de andere.
Enfin meningen verschillen.
Koppel je zoals je zelf bedacht had, de 77 ah accu aan de motor is je probleem met 0 weg.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 09 aug 2017 11:37 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 12:54 #860142

Davids,

Druppen of vloeistof verliezen heb ik nog nooit en nergens meegemaakt in meer dan 4 decenia zeilen, ook niet in woest water.
Wel met de doppen erop natuurlijk. die zijn erop gemaakt om alleen overdruk te vermijden.
Wanneer je ze langdurig ondersteboven opslaat zal er wel wat lekken vermoed ik, maar welk zinnig mens doet zoiets.


Bwernsen,

Foutje van mij, vergeten er bij te zetten dat het een diodebrug is, maar zal voor de meesten wel duidelijk zijn.


Freek,

Laat ik voorop stellen dat iedereen zelf moet beslissen wat en hoe hij het doet.
Ik probeer alleen bij mijn argumenten het hoe en waarom duidelijk te maken.

Wanneer jij dat ook doet met je stelling dat parallel schakelen niet deugt dan kan ik mogelijk nog wat van je leren.

Accu´s worden overal parallel geschakeld om de installatie hanteerbaar te houden.
Is in feite de enige mogelijkheid die er is.

Uit dezelfde batch is nooit verkeerd, baat het niet, het schaadt zeker niet.
Net zoals zo gelijk mogelijk houden een goede regel is.
Maar laten we wel realistisch blijven, zo heel erg belangrijk is die zelfde batch regel echt niet hoor. Ik heb installaties gezien waar wel drie fabrikaten in verwerkt waren en die 15 jaar meegingen zonder enig probleem.
Juist het eerst de éne accu leeg trekken en dan de andere gaan gebruiken geeft heel wat meer kans op problemen.
En wel om de volgende redenen: Je belast de eerste accu 2 keer zo zwaar, trekt hem bijna zeker net even te ver leeg. Je moet voortdurend opletten!!
Dan laat je hem leeg staan en neemt accu 2 in gebruik die je op dezelfde manier 2 keer zo zwaar belast als nodig.
Die tijden van gebruik bij elkaar opgeteld zijn korter dan de gebruikstijd van de accu´s parallel.
Je neemt per accu maar de helft stroom af dus meer tijd beschikbaar, was dat niet iets van Peukert of zo???
Een van de accu´s (de startaccu) direct aan de generator, zonder schakelaar ertussen ben ik helemaal met je eens, de nulstand is vermeden en daarmee is die 4 standen schakelaar overbodig geworden.

Ieder doet wat hij zelf juist vindt met de eigen aankopen. Ik weet niet hoe groot de boot van TS is.

Mijn mening voor wat men die waard vindt:
Bepaal het DAADWERKELIJK gebruik, neem minimaal 2 keer die waarde als accu capaciteit, dan heb je voor één dag genoeg.
Wil je meer, vermenigvuldig die accu cap. met het aantal dagen wat je nodig vindt.

Ga je met solar laden neem dan 4 keer je dagverbruik als paneel capaciteit(per dag), dan heb je een ietsje overschot, een deel gaat niet via de accu en is dus 100% beschikbaar. En dat is vaak toch wel fijn om niet zo kort langs het randje te gaan van wat minimaal noodzakelijk is.

Maar nogmaals ieder maakt zelf zijn keuzes.
En wanneer je mijn onderbouwing niet vindt deugen, geef dan goed onderbouwd aan waar het niet goed is, ik leer graag, wordt ik wijzer van.

Een (niet erg nauwkeurig) getallen voorbeeldje van de eigen boot.
3 accu´s samen 400Ah
verbruik ongeveer 700Wh per dag, waarvan 200 direct uit panelen, via de accu de resterende 500Wh. Voor die 500Wh die ik via de accu gebruik moet er 780Wh geladen worden.
Er moer dus 780+200 uit de panelen komen is, afgerond 1000Wh per dag MOET er uit de panelen kunnen komen.
Er is 300Wp geplaatst dat zou bij 12 uren daglicht en maximaal leveren op 3600WH uit komen.
In de praktijk leveren ze iets meer dan ik nodig heb, dus die 1000Wh.
Hier is het extreem zonnig, dus voldoet die 3,6 keer het verbruik.
In NL is 4 keer heel erg krap.

Ik hoor graag (onderbouwde kritiek).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 13:30 #860153

Saeftinghe schreef :
Davids,

Bwernsen,

Foutje van mij, vergeten er bij te zetten dat het een diodebrug is, maar zal voor de meesten wel duidelijk zijn.


Diodebrug gebruiken om vanaf een zonnepaneelregelaar twee accu's te laden werkt niet goed omdat de regelaar de accuspanning moet kunnen "zien"wat niet gaat vanwege de diodes. Weliswaar worden de accu's mogelijk wel geladen ( als de regelaar niet de geest geeft) maar de regelaar kan niet op tijd naar druppellading schakelen.
Daarvoor heb je echt of twee regelaars of een duo regelaar nodig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 13:43 #860163

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Seafthinge schreef
Een (niet erg nauwkeurig) getallen voorbeeldje van de eigen boot.
3 accu´s samen 400Ah
verbruik ongeveer 700Wh per dag, waarvan 200 direct uit panelen, via de accu de resterende 500Wh. Voor die 500Wh die ik via de accu gebruik moet er 780Wh geladen worden.
Er moer dus 780+200 uit de panelen komen is, afgerond 1000Wh per dag MOET er uit de panelen kunnen komen.
Er is 300Wp geplaatst dat zou bij 12 uren daglicht en maximaal leveren op 3600WH uit komen.
In de praktijk leveren ze iets meer dan ik nodig heb, dus die 1000Wh.
Hier is het extreem zonnig, dus voldoet die 3,6 keer het verbruik.
In NL is 4 keer heel erg krap.

Ik hoor graag (onderbouwde kritiek).

Wat er aan de hand is, is dat ik het risico van dat er een van de accu's in zo'n grid kapot gaat wil uitsluiten. Op een kleine boot (lees smallshipsrace bootje!) heb ik die grid niet nodig en heb ik op zee veel meer aan een reserve accu. En ik kan een accu tegelijk preciezer opladen dan een paar parallel geschakelde batterij. Ik heb dit van een paar accu techneuten uit mijn omgeving een van die 2 is Eli van den Broek, zijn schema voor een hele boot staat in februari van zeilen en hier word de accuschakelaar ook gebruikt. De ander een collega van mijn werk die de technische ondersteuning van de Optimate uitvoerde. Bij mij staan niet voor niks 2 optimate 5AH laders :) . Echter jouw argumenten zijn ook steekhoudend, want bij een grote boot red je het niet zonder een parallel schakeling. Ik denk dat het ook een overweging is wat je er allemaal aan wilt hangen. Om een indruk te geven bij mij :Bij mij is de stuurautomaat (1 AH) de grootste verbruiker, ik denk dat ik in bedrijf niet meer dan 2AH/uur verbruik.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 09 aug 2017 13:56 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 14:17 #860182

Yellow,

Van jou had ik beter verwacht, kijk nog eens naar het schematje hoe de draadjes er aan zitten. In een eerdere reactie is ook aangegeven dat groen de kleur was voor ladende draden.



Freek,

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
En natuurlijk ga ik geen 2 accu´s plaatsen wanneer één een prima installatie geeft.
Maar het moet wel hanteerbaar blijven.
maar op parallel schakelen is niets tegen, ze voelen alle dezelfde spanning en reageren daar op.
Elke accu is een ietsje pietsje anders, ook accu´s uit dezelfde batch verschillen een frutseltje.
Dat geeft niets, ze "balanceren" automatisch. Natuurlijk zoek je zo dicht mogelijk bij elkaar uit.
En wanneer er één de geest geeft, merk je dat onmiddellijk aan laadstroom en spanning.
Dan is het even meten welke slecht is en die ontkoppel je dan.
En je schaft ook zoveel als maar mogelijk is (belangrijker dan dezelfde batch) gelijke leeftijd aan. de leeftijd gaat op het moment dat het zuur de accu ingaat!

Wanneer je linkerschoen versleten is, zal de rechter daar niet ver vandaan zijn. Je koopt ze allebei nieuw, maar toch is de één (ietsje) eerder versleten dan de ander.

Na een jaar of 7 a 8 is het bijvullen van natte accu´s niet meer helemaal het zelfde, daaraan merk je dat hun einde in zicht begint te komen.
Je vervangt ze dan allemaal gelijktijdig, een andere gaat doorgaans een korte tijd later kapot, niet de moeite waard om niet alles tegelijkertijd te vervangen.

Bij buisjesplaat accu´s (Heftrucks) loont het wel vaak om ze per cel te vervangen.

Een paar weken geleden werden hier nog accu´s geleverd met het zuur in een houder, moest door de klant zelf in de accu gedaan worden.
Je bent dan ook zeker van het begin van de leeftijd van de accu.

Elf jaar geleden was ik aan nieuwe accu´toe, de leverancier had er nog één "Ja nagelnieuw" wist hij te vertellen. Inderdaad nooit gebruikt, het was al 5 jaar de achterste in een rijtje waarvan de voorste steeds werden verkocht.
Het ding was minder dan mijn eerste die de geest gaf, mijn resterende twee accu´s gingen kort na de eerste ook naar de accu hemel.
Bij een andere leverancier drie nieuwe gekocht die daar net uitgeladen werden, die zijn nu inmiddels 11 jaar oud en doen het nog redelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 14:23 #860187

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Heb je naast die dynastart ook nog een wisselstroom dynamo of is die dynastart de dynamo na starten. Die is dan een gelijkstroom dyna met beperkte laadcapaciteit.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 16:41 #860231

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Seafthinge,

Verhaal is me helemaal duidelijk en ik denk ook zeker de juiste aanpak voor (wat) grotere boten als die accu's zo 11 jaar mee gaan!
Voor zo'n klein bootje vind ik 2 accu's echter wel fijn, gaat er wel wat mis en dat kan ook zijn, onvoldoende opletten en accu plat trekken, dan is er nog een over en dan ga je verder met alleen het brood nodige aan (bijv. hand sturen / plotter / marifoon / dieptemeter aan stuurautomaat uit).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 16:48 #860235

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
Jutter schreef :
Heb je naast die dynastart ook nog een wisselstroom dynamo of is die dynastart de dynamo na starten. Die is dan een gelijkstroom dyna met beperkte laadcapaciteit.

dit systeem is het (met dank aan de dieseldokter)

dieseldokter.nl/revisie-dynastart/
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 16:57 #860237

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
@Saeftinghe: op dit moment is mijn verbruik op die halcyon 27: 2 gloeilampjes in de keuken, 2 in de voorpiek. Er is geen plotter, geen log noch dieptemeter zelfs geen kompas aan boord, nav-lichten werken niet. Er komt wel een log/dieptemeter, stuurautomaat (ST1000+), 50W zonnepaneel en Ctek druppellader. Ipad en gsm laad ik op ofwel via powerbank of via usb van de zonnepaneel regelaar.
De boot is 8.23 en 2.30 breed.

Wat er later zal op komen: plotter, kleine tv voor als mijn vrouw meekomt. Ik besteed mijn avonden aan buurten met andere havenliggers en wat lezen in bed voor het slapen en dan gebruik ik een led-lampje op batterijen. :)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 09 aug 2017 21:20 #860326

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
David,

Die gloeilampen binnen kun je goedkoop upgraden naar led verwacht ik, er zijn veel vervangings ledjes in de handel. Als je warm licht wilt koop dan 2700 K led lampen die geven zelfde kleur licht als een peertje.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 12 aug 2017 12:31 #861258

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 642
Yellow Boat schreef :
Twee accu's op één zonnepanaal gaat ook met een duo regelaar .
Ik heb onlangs deze gekocht: nl.aliexpress.com/item/10A-dau...s.9042311.0.0.BepL61
Werkt voortreffelijk.
Victron heeft ze ook alleen ( lijkt er wel heel erg op) een stuk duurder.www.bluepowershop.nl/victron-b...-duo-12-24v-20a.html

Heelaas heb ik nergens MPPT duo regelaars kunnen vinden .
Ad
=?

Deze dan.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 batterijen en 1 zonnepaneel 13 aug 2017 10:20 #861493

taan schreef :

Deze dan.

Dat zou een mooie zijn ware het niet dat die maar 3 amp is en dat is net te weinig voor mijn zonnepaneel.
Ik heb nog eens rondgekeken op de Conrad website en ik heb er geen voor twee accu's gevonden voor hogere laadstromen.
Ad
Laatst bewerkt: 13 aug 2017 10:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl