Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brandgevaar ArgoFet accuscheider

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 30 juli 2017 11:24 #856726

Ik ben van mening dat het initiatief om de Fet bij Victron te krijgen bij jou ligt.
Jij opent immers de discussie.

Het stukje draad op de foto heeft ongeveer de lengte van het zichtbare stukje na montage, tot waar het uit zicht verdwijnt in een krappe ruimte met metaaldelen.
Zou het heel misschien mogelijk kunnen zijn dat het juist op die moeilijk waarneembare plaats is doorgeschavield?

Ik denk dat op de plaats waar een degelijk draadje breekt het punt van de kortsluiting wel eens zou kunnen liggen.
Toen ik een keer sluiting maakte met mijn multimeter kabeltje brak het op de plaats van sluiting.
Nu zegt één keer zoiets waarnemen natuurlijk heel erg weinig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 30 juli 2017 11:29 #856728

installatie lijkt me prima. zelfs een bescherming om de min draad. Dat doen er niet veel hoor.
zou die al schavielen, dan moet ie ook nog tegen een plus schavielen. Lijkt me wel heel stug.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 30 juli 2017 11:41 #856731

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
De schaal in moeilijk te zien. Maar moet er door die rode kabels 100 A kunnen ? Waar zijn al die hele dunne draadjes voor.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 30 juli 2017 11:57 #856736

Roozeboos,

Mee eens, daarom formuleer ik het ook heel voorzichtig. En er gaan ook een paar plus draden daar heen.

Is mijn vermoeden dat een draadje meer neiging tot breken heeft op het punt van sluiting juist? Jij zult dat beter weten dan ik vermoed ik.

Hoe ziet de rest van de draad eruit?
Wanneer die over de hele lengte heet geweest is zal ook daar de isolatie verbrand zijn.
Wanneer vanaf het breekpunt slechts een stuk is weggesmolten door warmte geleiding zou het laatste stuk onbeschadigde isolatie moeten hebben.
Dat weten zou meer duidelijkheid geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 31 juli 2017 08:06 #856925

Heb me vandaag even door de opmerkingen en onderlinge discussies heen geworsteld.
In ieder geval leuk om te lezen dat er door iedereen flink mee gedacht wordt.
Mochten er mensen zijn die mijn bijdrage als niet correct hebben ervaren, excuus, de in intentie was zeker niet om iets af te schuiven. Alleen wel proberen de realistische bril op te houden.
Als bedrijf staan we altijd open voor verbeteringen dus ook dit heeft vast een vervolg.

Op de meeste vragen zijn volgens mij antwoorden gegeven, dus er staat weinig open.
En Nee, ik ga niet de handschoen oppakken om het interne ontwerp hier te bespreken. B)

Wat betreft dit specifieke geval, meneer heeft inmiddels een nieuwe Argo Fet opgestuurd gekregen en kan hierdoor met een goed werkende installatie op vakantie.
(kabel lijken overigens inderdaad niet op een 35mm2 wat voor 100A nodig is)
Als we de oude unit binnen hebben gaan we daar uiteraard naar kijken.

Als afsluiting, Victron Energy geeft in Nederland circa 3 x per jaar een aantal technische voorlichting dagen over verschillende onderwerpen zoals accu's, installatie, scheidings transformatoren enzovoort.
Dit is bedoeld voor zowel "beginners"als ook meer ervaren sleutelaars. (er worden meerdere sessies gelijktijdig gehouden). Zoals eerder genoemd ontstaan de meeste problemen helaas nog steeds vanwege de installatie zelf, dus als dat verbetert plukken we allemaal dar de vruchten van.
Deze bijeenkomsten zijn overigens altijd kosteloos, er zelfs een lunch inbegrepen.
Mocht daar belangstelling voor bestaan, aanmelden kan via

professional.victronenergy.com/account/login?next=%2F

Ps graag vanuit deze post geen opmerkingen over de brandweerauto op de inlog pagina ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 31 juli 2017 10:38 #856991

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Kijk, DAT noem ik nou nog eens service ! En evengoed nog een beetje humor ook .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 31 juli 2017 16:10 #857114

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
@Johannes:
Goed om jullie reactie hier te lezen. Ik begrijp dat je de handschoen over het ontwerp niet oppakt. Dat wordt nooit wat, zo vanaf een scherm met zo veel meningen alhier. Tegelijkertijd zou ik ( en daar ben ik vast niet alleen in) het wel interessant vinden de conclusie van het onderzoek hier terug te horen.

Verder ben je vergeten op het prachtige, en gratis, boek van Victron "Altijd Stroom" te wijzen. Voor wie niet kan wachten op zo'n dag. (Goed initiatief trouwens).
Ik zal zo effe een linkje plaatsen. Service van de zaak :)

www.victronenergy.nl/upload/do...-NL-AltijdStroom.pdf
Laatst bewerkt: 31 juli 2017 16:12 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 31 juli 2017 17:04 #857137

  • JOD35
  • JOD35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
@saeftinghe:
Het gnd-kabeltje is over de volle lengte (>2m), van massa-terminal tot connector verbrand (de rest vd draad heb ik niet gefotografeerd), incl. de extra beschermhuls; dit kan m.i. alleen als de kortsluit-stroom van begin tot eind door de kabel heeft gelopen.

@3Noreen:
-de dikste rode kabels re. boven en onder op de installatie-foto zijn 35 mm2 (accu-kabels);
-de mid-sized kabels (op de ArgoFet) zijn 10 mm2 (max 50A laadstroom);
-de hele dunne kabeltjes (gezekerd met 1A ... ;-) gaan naar de accu-monitor (spanningsmeting);

@Victron:
Bedankt voor de coulante garantie-afhandeling - ik heb e.e.a. immers pas na de garantie-periode gemeld ...
Op jullie verzoek stuur ik graag de doorgebrande unit op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 31 juli 2017 17:57 #857152

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
JOD35 schreef :
@saeftinghe:
-de mid-sized kabels (op de ArgoFet) zijn 10 mm2 (max 50A laadstroom);

Bij een lengte van 2 meter levert dat al een spanningsval van 0,66 volt op. Dat zou ik zelf onacceptabel veel vinden. In praktijk zal je die 50A dus nooit halen omdat de laadspanning bij de accu te laag is om de inwendige weerstand van de accu te overbruggen. Verder zullen spannings rimpels die ontstaan door de inductie van de startmotor niet voldoende afgevlakt worden.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 31 juli 2017 18:03 #857158

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Erg netjes afgehandeld.
Maar de bedrijfsstrateeg zal geredeneerd hebben dat 1 nieuwe argo véél minder kost dan de imago schade op een forum als dit ;)
Herkenbaar.

Uiterst correct gereageerd en afgehandeld.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 31 juli 2017 20:14 #857208

koko schreef :
@Johannes:
Goed om jullie reactie hier te lezen. Ik begrijp dat je de handschoen over het ontwerp niet oppakt. Dat wordt nooit wat, zo vanaf een scherm met zo veel meningen alhier. Tegelijkertijd zou ik ( en daar ben ik vast niet alleen in) het wel interessant vinden de conclusie van het onderzoek hier terug te horen.

Verder ben je vergeten op het prachtige, en gratis, boek van Victron "Altijd Stroom" te wijzen. Voor wie niet kan wachten op zo'n dag. (Goed initiatief trouwens).
Ik zal zo effe een linkje plaatsen. Service van de zaak :)

www.victronenergy.nl/upload/do...-NL-AltijdStroom.pdf

Wat?, zijn er nog mensen die dit boek nog niet hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 31 juli 2017 20:34 #857219

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
Johannes,ik heb je een privé berichtje gestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 31 juli 2017 20:41 #857224

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Johannes - Victron Energy schreef :
koko schreef :
@Johannes:
Goed om jullie reactie hier te lezen. Ik begrijp dat je de handschoen over het ontwerp niet oppakt. Dat wordt nooit wat, zo vanaf een scherm met zo veel meningen alhier. Tegelijkertijd zou ik ( en daar ben ik vast niet alleen in) het wel interessant vinden de conclusie van het onderzoek hier terug te horen.

Verder ben je vergeten op het prachtige, en gratis, boek van Victron "Altijd Stroom" te wijzen. Voor wie niet kan wachten op zo'n dag. (Goed initiatief trouwens).
Ik zal zo effe een linkje plaatsen. Service van de zaak :)

www.victronenergy.nl/upload/do...-NL-AltijdStroom.pdf

Wat?, zijn er nog mensen die dit boek nog niet hebben?

Wát? Ik heb zelf nog de ideeën aangedragen voor Reinout Vader..... :laugh:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 31 juli 2017 21:32 #857244

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Johannes - Victron Energy schreef :
koko schreef :
Wat?, zijn er nog mensen die dit boek nog niet hebben?

Je wil niet weten hoeveel mensen hier maandelijks vragen stellen over basis dingen rondom stroom. Blader dit stukje van het forum maar eens door en zie hoevaak de vraag over bijvoorbeeld accucapaciteit voorbij komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 01 aug 2017 03:46 #857254

JOD35 schreef :

V.w.b. dat laatste: ik vind het verontrustend dat er door sommigen (Jeroen-pion, Tony2920) nogal laconiek wordt gedaan over een "lullig" doorgebrand kabeltje, en dat waarschuwingen daar voor als "zwaar overdreven" worden gezien.
Laat ik echter degenen die (elektrische) veiligheid aan boord wel serieus nemen, nogmaals waarschuwen: de schade bij mij (ook) aan omliggende bekabeling is ontstaan is weliswaar beperkt (misschien door de extra beschermingshuls die ik had gebruikt), maar het had net zo goed veel erger kunnen zijn (bij een dikkere gnd-kabel, of wat kleinere kortsluitstroom, had de kortsluiting immers ook veel langer in stand kunnen blijven!). Ik denk dat ik erg veel geluk heb gehad dat er geen brand is uitgebroken.

Behouden vaart!

Nou voor wat mij betreft heeft dit ook een beetje met je verhaal opbouw te maken vanaf de eerste post B)


Toen stelde je ik starte de motor en hup, later stelde je dit bij.

Ik heb nog specifiek erbij gezet in een post : ik ga er van uit op basis wat jij verteld :whistle: gaanderweg heb je het verhaal zelf omgebogen naar het eind verhaal, niemand anders :whistle:

Anyway, ik raak inderdaad niet echt in paniek door 1 incidentje, nee dat klopt :woohoo: ben ik ook heel blij mee ;)

En zo gebgakken nou <1 mm2 ? kabeltje is niet leuk, maar jij beweerde zelfs als ik zo'n ding had, het nog wel eens mij dood zou kunnen worden :sick:

Nou als dat het enige ding was in me leven waaraan ik dood zou kunnen gaan had je een punt :evil:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 01 aug 2017 10:29 #857332

Nou, dat zijn een boel emoticons bij elkaar zeg! Dit moet de gemoederen haast wel sussen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 01 aug 2017 10:52 #857345

  • JOD35
  • JOD35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
3Noreen schreef :
JOD35 schreef :
@saeftinghe:
-de mid-sized kabels (op de ArgoFet) zijn 10 mm2 (max 50A laadstroom);

Bij een lengte van 2 meter levert dat al een spanningsval van 0,66 volt op. Dat zou ik zelf onacceptabel veel vinden. In praktijk zal je die 50A dus nooit halen omdat de laadspanning bij de accu te laag is om de inwendige weerstand van de accu te overbruggen. Verder zullen spannings rimpels die ontstaan door de inductie van de startmotor niet voldoende afgevlakt worden.

Weliswaar een beetje off-topic, maar FYI: een 10mm2 kabel van 2m lengte (wat idd ong. de lengte is van mijn dynamo-kabel) heeft een weerstand van ~3,5 milli-Ohm. Bij 50A (max) geeft dat dus een spanningsverlies van 0,18V, in de praktijk (bij niet al te lege accu) blijft het verlies beperkt tot minder dan 0,1V
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 01 aug 2017 11:02 #857348

2 meter heen en 2 meter terug, of 1 meter heen en 1 meter retour?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 01 aug 2017 11:22 #857354

  • JOD35
  • JOD35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
@roozeboos:
2m heen; retour (ook 2m) gaat door massa-kabel vd motor (35 mm2)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 01 aug 2017 11:42 #857357

ja dan gaat je verlies wel omhoog. Maar 50 ampere zal er niet lopen. Dus dan kan je er voor kiezen om het te accepteren.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 01 aug 2017 14:29 #857400

Nachtvlinder schreef :
Nou, dat zijn een boel emoticons bij elkaar zeg! Dit moet de gemoederen haast wel sussen!

Hele topic al gelezen over 1 klein draadje??? dat moet af en toe beetje opgeleukt worden her en der.

Uiteraard is de hypocitie ruim aanwezig, met gas gebeuren meer ongelukken meer doden en ontplofte boten, paar al dit jaar :whistle: :whistle:

Alleen doet daar nu iedereen het zijne mee, ik krijg het advies om een zekering te plaatsen, anders wordt het mijn dood :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

uhu 12v levensgevaarlijk :P

Stemming makerij met voor bedachte rade dit hele draadje :evil: :evil: :evil:


dat zijn al weer heel veel emoticons ondertusse
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 01 aug 2017 14:31 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 01 aug 2017 15:13 #857420

Prima samengevat wat mij betreft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandgevaar ArgoFet accuscheider 01 aug 2017 16:48 #857437

Nachtvlinder schreef :
Prima samengevat wat mij betreft!

Uiteraard xd lees ook heel goed wat er geschreven wordt : vooral toen hij zei ik zag dat het ledje uit was, maar dacht dat die kapot was...........

Kijk voor de grap eens waar dat ledje zit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 02 aug 2017 12:51 #857661

  • JOD35
  • JOD35's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Net de nieuwe ArgoFet binnengekregen van Victron (garantie); deze ga ik aansluiten met zekering in de gnd-leiding ... ;-)

Doorgebrande exemplaar gaat terug naar Victron voor inspectie.
Laatst bewerkt: 02 aug 2017 12:56 door JOD35.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandgevaar ArgoFet accuscheider 02 aug 2017 19:40 #857820

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
JOD35 schreef :
Net de nieuwe ArgoFet binnengekregen van Victron (garantie); deze ga ik aansluiten met zekering in de gnd-leiding ... ;-)
Kun je nou niet makkelijker één accubank maken van waaruit je alles voedt.
Heb je al dat soort gedonder niet. :laugh:

Werkt bij mij al 19 jaar zonder problemen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl