redshift schreef :
Ik heb geprobeerd het ding opnieuw te lineariseren. In de handleiding die ik online gevonden heb staat om het instrument uit te zetten, weer aan en dan twee volle cirkels te draaien. Hij zou dan een piep moeten geven, maar dat doet ie dus niet. (ook niet na 3 cirkels).
Enig idee hoe ik een ST60 fatsoenlijk kan resetten en opnieuw initialiseren?
Ten slotte een vraag over wat je van een "true wind" berekening kunt verwachten: ik heb heel sterk het gevoel dat de true wind schatting overdrijft. Zo gauw we versnellen (en dat doet een trimaran wat sterker) schiet niet alleen de apparent wind omhoog (verwacht) maar ook de true wind. Nou heb je bij versnelling meestal wel een vlaag, maar de TWS lijkt wel verdacht mee te gaan met de bootsnelheid.
Is dat normaal gedrag? Is daar nog wat aan te verbeteren en zo ja hoe?
Dat draaien van cirkels (Zonder golven! Met een windje 3 of zo! Grote langzame cirkels! Zeer mooi rond!) verbetert de linearisering ook als de piepjes niet komen. Gewoon blijven draaien.
Doe ik zeker 20 keer per jaar..... en dan 5 tot 10 rondjes....
Daarna dan in de wind op 0 zetten. En dan 90 TWA over BB en SB controleren, door echt stil te liggen (op de motor) met echt halve wind. Windset dan vergelijken met de windex, iemand bij de mast.
Niet binnen een paar graden? Dan weer rondjes.
De TWS: misschien staat de meter nog op APP? Je kunt switchen tussen True en App, met het linkse knopje. Zwart vlakje in de display geeft aan waar hij op staat. Maar dat wist je vast al....
Een vlaag is er altijd eerder dan de bootsnelheid, ook op een tri
Dus je zou de vlaag moeten zien voordat de snelheid toeneemt.
Wat betreft een langere windset en upwash: het zal wel ietsje beter zijn, maar upwash is er tot wel een halve bootlengte voor de mast. En ook boven de mast. Echt erbuiten blijven is onmogelijk.
Ik ben een fanatiek gebruiker van de windset (voor de performance-meter) maar de behoefte aan een langere arm voor de windset heb ik nooit gehad (en nog niet).
Upwash en drift (op een kielboot) compenseren elkaar aan de wind heel netjes, en dus klopt de TW weer.