Beste forumleden,
Ondanks dat ik al meer dan een jaar lid ben is dit mijn eerste post op dit forum.
Normaal kan ik alles terug vinden. Wat een fantastisch naslagwerk is dit toch.
Echter de vraag waar ik nu mee zit kan ik niet helder krijgen.
Omdat dit mijn eerste post is lijkt het me wel zo netjes om mij even voor te stellen samen met mijn schip situatie.
Ik: Watersportliefheber en zeiler sinds 25 jaar. (type geen echte techneut maar wel handig en pak snel op.) Ik heb een tijd lang geen boot meer gehad maar vorig jaar ben ik toch weer begonnen, dit keer met een klein oud Zweeds motorsailertje. Ik ben gevallen voor haar ronde achterkant, iedere keer als ik haar zie liggen vind ik het prachtig.
Ship/bootje:
- Winga 25 family four, motorsailertje (2400kg, masthoogte 8.5mtr lengte wl 7,5 oa.8mtr)Echt in keurige staat.
- motor: VP MD2b,met MS keerkoppeling (motor en koppeling zijn goed, droog en heeft een interne koeling en een natte uitlaat)
Situatie en vraag:
Ik heb een dynastart welke een laadstroom geeft van 14.6V, hieraan hangt een: Volvo Penta Multi Battery isolator 70amp rated (partnr:872928)hieraan hangen twee accu's van 70ah (gescheiden, 1 is voor de start en 1 voor de gebruik).
Alles is netjes aangesloten en er zitten massa schakelaars op.
Nu is de gebruikersaccu aan vervanging toe, (deze is een aantal maal te diep plat gegaan).
Om meer gebruikerscapaciteit te creƫren, wil ik de 70ah accu vervangen voor een 105ah accu.
Mijn vraag: kan ik zonder problemen de 70ah accu vervangen voor een 105ah accu, wat zijn de eventuele gevolgen, waar moet ik rekening mee houden?
Als iemand mij kan helpen dan hoor ik het graag, alvast heel hartelijk bedankt,
Mvg,
Oploper