Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 01:32 #835230

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Ha! De schepen die minder dan 0,1 knoop uitschakelen op de AIS.
Zul je net zien dat je in het midden van de nacht op het schip knalt dat voor anker ligt en waarvan het ankerlicht stuk is.... :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 05:48 #835241

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Airgead schreef :
Ha! De schepen die minder dan 0,1 knoop uitschakelen op de AIS.
Zul je net zien dat je in het midden van de nacht op het schip knalt dat voor anker ligt en waarvan het ankerlicht stuk is.... :laugh:

Dit schreef ik dus al:
"Met Opencpn kan je kiezen of je doelen met minder dan b.v. 0,2 knoop ziet of niet.
heeft op het wad wel enige risico's"


Als je dus met weinig wind tegenstrooms zeilt, verdwijn je dus ook.
Maar inderdaad dus meer risico's
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 mei 2017 05:49 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 07:08 #835250

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Er zit een "knop" op, om het af of aan te zetten en je gebruikt dit alleen op plaatsen waar veel AIS objecten bij elkaar liggen. Langs havens bijvoorbeeld en uiteraard niet bij slecht zicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 07:20 #835252

Ik ben eigenlijk van plan, om de AIS alleen uit te laten zenden op plaatsen waar het gewenst is.
B.v. in slechte weersomstandigheden, mist, of andere oorzaak van slecht zicht.
Bij passage van drukke vaarwegen, zoals de Westerschelde, oversteek Maaasmond, enz, enz.
Ik vind het te gek, om op een prachtige zeildag op, b.v. de Grevelingen dat ding uit te laten zenden.
Ook op het Hollands Diep vind ik dit niet nodig. Ik vaar altijd op het fietspad, zowel heen als terug naar onze jachthaven. Je mag daar toch niet laveren.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 07:22 #835253

Jeroen-pion schreef :

Voor een grootschip lijkt me dit iets anders, maar voor een jachtje in de box bedenkelijk om aan te laten staan.

Je hebt zelfs lui die hem in de winterstalling aan laten staan :huh:
Er stond er eentje met zendende AIS achter mij op de wal.
Heelaas ben ik niet in de gelegenheid geweest hem of haar te vragen wat het nut ervan was.
Ad
Laatst bewerkt: 15 mei 2017 07:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 07:25 #835257

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Hans V schreef :
reuv schreef :
Hans V schreef :
Die stille modus optie (ook op onze AIS transponder) ondergraaft naar mijn idee het hele idee van AIS en lijkt me inderdaad meer iets voor schippers die iets doen waarvan ze op z'n minst vermoeden dat het niet door de beugel kan. ;)

Wat maakt het uit?
Als je voor de Maasmond vaart en je wil uitzenden en je hebt geen SOTDMA kom je er toch niet tussen.
Volgens mij mag ik dan ook de schakelaar omzetten naar alleen ontvangen of uit.

Niet?

Scheelt weer geouwehoer op het werk: "wat deed jij daar?" of "als je toch weer in Nederland bent kun je de telefoon ook opnemen".

Als jij geouwehoer op het werk krijgt en daarom je AIS op belangrijke trajecten uitzet vraag ik me af waarom je überhaupt serieus geld aan een AIS transponder hebt uitgegeven. Als je hem bij de Maasmond niet gebruikt, waar gebruik je hem dan wél? Uiteraard mag je als watersporter je transponder uitzetten wanneer je wilt. Ik heb nooit anders beweerd.

Het is overigens niet zo dat je bij de Maasmond zonder SOTDMA er helemaal niet tussen komt. Voor je veiligheid is het wel degelijk zinvol om je transponder daar aan te laten staan. Maar het is zeker niet verplicht.

Dit weekend even getest en de transponder ziet zo ongeveer heel NH en het hele IJsselmeer (de klasse A transponders van Texel tot Almere en Lelystad) en mijn mast is niet hoog voor de scheepslengte. Die paar keer dat ik langs Rotterdam vaar zal hij wel aan staan, maar dat geeft geen garantie dat er ook uitgezonden wordt als het noodzakelijk is. En er komen alleen meer transponders bij...

Als ik weer eens een weekendje IJsselmeer doe zal hij 99% zeker uit staan. Bij het sluizen van/naar de Wadden kan het wel soms schelen dat de sluismeester ziet dat je eraan komt. Voor de binnenwateren heb ik geen AIS. Is ook niet verpicht.

Dus volgens goed zeemanschap AIS aan als het nuttig is, maar ik vertrouw er niet onbeperkt op. En verder praktisch een afweging nut vs privacy + ether-vervuiling.
Laatst bewerkt: 15 mei 2017 12:19 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 10:30 #835296

Bij mij zit AIS op de schakelaar met andere apparaten. Ik zit er over te denken om de AIS permanent aan te houden als diefstalbeveiliging, kan ik zelf in ieder geval altijd zien waar mijn boot is. Aan de andere kant, ik word ook gek van het alarm als ik bij een haven in de buurt kom van al die schepen die te dicht bij komen. Dat staat inmiddels permanent uit en dat is eigenlijk ook niet goed.

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 10:54 #835304

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Airgead schreef :
Ha! De schepen die minder dan 0,1 knoop uitschakelen op de AIS.
Zul je net zien dat je in het midden van de nacht op het schip knalt dat voor anker ligt en waarvan het ankerlicht stuk is.... :laugh:

Drijft met motorpech.... Knal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 10:55 #835309

EricvdBorn schreef :
Bij mij zit AIS op de schakelaar met andere apparaten. Ik zit er over te denken om de AIS permanent aan te houden als diefstalbeveiliging, kan ik zelf in ieder geval altijd zien waar mijn boot is. Aan de andere kant, ik word ook gek van het alarm als ik bij een haven in de buurt kom van al die schepen die te dicht bij komen. Dat staat inmiddels permanent uit en dat is eigenlijk ook niet goed.

Eric

Dieven weten natuurlijk ook dat je de AIS moet uitzetten.
En voor wat betreft de alarmen.
Die krijg je ook als je de AIS op een plotter weergeeft en ook daar zijn ze ,eventueel deels, uit te zetten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 12:51 #835335

Voor evt. diefstal preventie kan je beter een track & Trace monteren op een verborgen plaats.
Eén met een ingebouwde accu, die ong. 8 uur de positie door blijft geven.
Dat is ff moeilijker te vinden en uit te schakelen.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 12:54 #835337

Heb ik een mooie goedkope oplossing voor nu.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 13:14 #835347

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
Zeker in jachthavens die slechts enkele tientallen meter van druk vaarwater af liggen is het wel handig de ais uit te zetten als men in de box ligt. Voor grote schepen is het niet zo erg die beschikken meestal ook over grote schermen waarop de ais-gegevens zichtbaar zijn, maar voor kleine jachten met dito plotters met kleine schermpjes wordt het niet overzichtelijker als alle afgemeerde jachten hun ais aan laten staan.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 13:24 #835349

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
FriendlySailor schreef :
Ik ben eigenlijk van plan, om de AIS alleen uit te laten zenden op plaatsen waar het gewenst is.
B.v. in slechte weersomstandigheden, mist, of andere oorzaak van slecht zicht.
Bij passage van drukke vaarwegen, zoals de Westerschelde, oversteek Maaasmond, enz, enz.
Ik vind het te gek, om op een prachtige zeildag op, b.v. de Grevelingen dat ding uit te laten zenden.
Ook op het Hollands Diep vind ik dit niet nodig. Ik vaar altijd op het fietspad, zowel heen als terug naar onze jachthaven. Je mag daar toch niet laveren.

En je telefoon dat?.....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 14:07 #835362

[/quote] En je telefoon dat?.....[/quote]

Leg eens uit................wat bedoel je nou??
Gert
Laatst bewerkt: 15 mei 2017 14:08 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 20:38 #835494

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
FriendlySailor schreef :

En uiteraard kan ik de AIS uitzetten (het zenden van mijn gegevens) d.m.v. een schakelaar of via de computer.

Hoe hebben jullie dit gedaan??

Zenden jullie altijd je gegevens of niet?

Bij mij zitten de marifoon en de AIS achter dezelfde hoofdschakelaar.
Voor zover ik me kan herinneren moet je als je AIS uitzendt ook een marifoon op uitluisteren hebben staan.
Als ik in de haven/aan de kant lig, is de marifoon en AIS in principe uit. Zodra ik ga varen gaan beiden aan.
Ik zet de AIS eigenlijk nooit in "alleen-ontvangen" stand, zie ik geen reden voor. De AIS gebruik ik als GPS ontvanger voor o.a. de WinGPS Marine App, dus bij varen staat die ook om die reden aan.

Terzijde:
Helaas wil de WinGPS App voor het kompassignaal een echt HCHDG oid zien in plaats van een GPHDG. Dat ga ik binnenkort met een RaspberryPi omzetten. Officieel niet helemaal hetzelfde, maar bij gebrek aan elektronisch NMEA kompas beter dan geen kompas roos op het scherm. Kan ik ook meteen een mooi groot apart snelheid en koers scherm maken. En ivm met mijn andere afwijking iets wat op een HSI in een vliegtuig lijkt. Ideaal instrument, geen idee of zoiets op het water ook gebruikt wordt.
Laatst bewerkt: 15 mei 2017 20:42 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 20:40 #835497

Ik heb voor de WingGPS een muis GPS en dat werkt prima hoor.
Gert
Laatst bewerkt: 15 mei 2017 20:41 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 15 mei 2017 20:51 #835504

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
FriendlySailor schreef :
Ik heb voor de WingGPS een muis GPS en dat werkt prima hoor.

Of de WinGPS Marine App is veranderd en gebruikt voor de kompas stand toch de GPS data òf de muis GPS doet alsof hij een kompas heading weet, wat in principe onjuist is,
N.B. Ik stel het zo in dat de kompas informatie van de App van de AIS komt, dat werkte tot nu toe niet.
Kompas info van de telefoon laten komen is geen optie, want die is in het geheel niet opgelijnd met de lengteas bvan het schip.

Maar ik zal het weer eens proberen of hij kompas informatie uit de AIS NMEA data wil halen.
Zou het eigenlijk wel netjes vinden als hij dat niet deed, tenzij je bewust toestaat dat hij de GPS Track informatie daarvoor gebruikt.
Laatst bewerkt: 15 mei 2017 20:52 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 16 mei 2017 07:18 #835552

EricvdBorn schreef :
Bij mij zit AIS op de schakelaar met andere apparaten. Ik zit er over te denken om de AIS permanent aan te houden als diefstalbeveiliging, kan ik zelf in ieder geval altijd zien waar mijn boot is. Aan de andere kant, ik word ook gek van het alarm als ik bij een haven in de buurt kom van al die schepen die te dicht bij komen. Dat staat inmiddels permanent uit en dat is eigenlijk ook niet goed.

Eric

Ben bang dat dat eerder averechts werkt, nu weten de potentiële dieven precies wanneer je boot wordt gebruikt en welke periodes niet, vaargebied, etc. Ik denk dat AIS dieven eerder helpt dan tegenhoud.
Een beetje slimme dief neemt een ais van een andere boot en zet dat aan als hij wegvaart, politie zoekt gestolen boot ziet op ais dat dat hem niet is en vaart door :blush:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 16 mei 2017 07:38 #835563

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
WindVector schreef :
FriendlySailor schreef :
Ik heb voor de WingGPS een muis GPS en dat werkt prima hoor.

Of de WinGPS Marine App is veranderd en gebruikt voor de kompas stand toch de GPS data òf de muis GPS doet alsof hij een kompas heading weet, wat in principe onjuist is,
N.B. Ik stel het zo in dat de kompas informatie van de App van de AIS komt, dat werkte tot nu toe niet.
Kompas info van de telefoon laten komen is geen optie, want die is in het geheel niet opgelijnd met de lengteas bvan het schip.

Maar ik zal het weer eens proberen of hij kompas informatie uit de AIS NMEA data wil halen.
Zou het eigenlijk wel netjes vinden als hij dat niet deed, tenzij je bewust toestaat dat hij de GPS Track informatie daarvoor gebruikt.

Stop jij dan kompas info in de transponder? of bedoel je gewoon koers en snelheid uit de $GPRMC ?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 16 mei 2017 09:10 #835585

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
WADnWIND schreef :
WindVector schreef :
FriendlySailor schreef :
Ik heb voor de WingGPS een muis GPS en dat werkt prima hoor.

Of de WinGPS Marine App is veranderd en gebruikt voor de kompas stand toch de GPS data òf de muis GPS doet alsof hij een kompas heading weet, wat in principe onjuist is,
N.B. Ik stel het zo in dat de kompas informatie van de App van de AIS komt, dat werkte tot nu toe niet.
Kompas info van de telefoon laten komen is geen optie, want die is in het geheel niet opgelijnd met de lengteas bvan het schip.

Maar ik zal het weer eens proberen of hij kompas informatie uit de AIS NMEA data wil halen.
Zou het eigenlijk wel netjes vinden als hij dat niet deed, tenzij je bewust toestaat dat hij de GPS Track informatie daarvoor gebruikt.

Stop jij dan kompas info in de transponder? of bedoel je gewoon koers en snelheid uit de $GPRMC ?

Nee, WinGPS Marine heeft de mogelijkheid een kompas roos te laten zien, daarvoor moet je een kompas bron aangeven. De kompas functie van de smartphone werkt daar niet voor, want die is niet opgelijnd met de lengteas van het schip. Dus wil ik eigenlijk de AIS, de GPS daarvan, als kompas bron gebruiken. Maar het lijkt erop dat WinGPS de $GPRMC daarvoor niet gebruikt, eigenlijk zoals het hoort, want $GPRMC geeft geen kompas heading. Ik vermoed dat hij voor een kompas bron echt een $HCHDG wil zien. Handig was geweest als WinGPS Marine had toegestaan om die $GPRMC toch als fake kompas heading, maar eigenlijk dus een track bij beweging, te gebruiken als "kompas" bron. Dan denk ik er dus over om zelf die conversie te doen in een Raspberry Pi. De Raspberrry Pi gebruikt dan de AIS als bron van NMEA data en spuugt dan alleen een NMEA string voor $HCHDG uit. Het IP adres van de Raspberry Pi kan dan als kompas bron worden gebruikt door de WinGPS Marine app.
Laatst bewerkt: 16 mei 2017 09:15 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 16 mei 2017 10:04 #835603

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
WindVector schreef :

Dan denk ik er dus over om zelf die conversie te doen in een Raspberry Pi. De Raspberrry Pi gebruikt dan de AIS als bron van NMEA data en spuugt dan alleen een NMEA string voor $HCHDG uit.

Grappig, dat doen wij dus al bijna 15 jaar zo. Dat zijn onze "lees voor kip, konijn" kastjes (LVKK)
Ook HDM naar HDG. En nog véél meer leuke dingen.
De Pi leent zich daar prima voor, ff cronjob van maken en klaar.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 16 mei 2017 11:53 #835627

Ik denk dat Stentec juist een uitgelezen goed voorbeeld is van een bedrijf waar je dit even kunt melden, en met een beetje mazzel gaan ze die functie wel toevoegen!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een hele eenvoudige vraag m.b.t. het aanzetten AIS 16 mei 2017 20:19 #835780

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Zeilprutser schreef :
Ik denk dat Stentec juist een uitgelezen goed voorbeeld is van een bedrijf waar je dit even kunt melden, en met een beetje mazzel gaan ze die functie wel toevoegen!

Dat denk ik nou ook
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl