Joop66 schreef :
Joop66 schreef :
Interessant. Nu ik er over nadenk: dit risico los gewoon helemaal niet op. Ook niet met een scheidingstrafo. Want die maakt het hele systeem wel zwevend, maar doet niks voor het potentiaal verschil tussen 0 en fase.
Wat stel je wèl voor dan, Jeroen, wat voor den GristenMensch nog betaalbaar en uitvoerbaar is?
Geen antwoord? Dat had ik wel verwacht, eigenlijk.
huh wie wat waar, wachtte op een antwoord van mij Joop ? ja sorry was even niet aanwezig 3 dagen.
Nou het voordeel van een scheidingstrafo is dat de Nul niet verbonden is met de aarde, en als je dus de fase beet pakt er dus niet een gesloten kring optreed namelijk:
Fase via je lichaam naar de Nul "aarde" in de badkamer vinden we ze onder andere terug in het speciale scheer contactdoosje.
Maar een scheidings trafo is niet gemaakt en bedoeld om geen kortsluiting etc te voorkomen, of dat je ongestraft fase en NUl kunt vast pakken.
Een scheidingstrafo is hoofdzakelijk ontworpen voor dubbel geïsoleerde apparaten, daarom heeft deze geen aarde, zoals je boormachine scheerapparaat etc etc
Wat je wel eens ziet is dat het blik verbonden is met een aarddraad, dit heeft te maken met de primaire kant van de trafo.
Wel kun je na de scheidingstrafo een aardlek gebruiken, dit zie je wel op stalenschepen, de romp is dan aarde en verbonden met de aarde kant om het even zo te zeggen van de automaat, en heb je dezelfde situatie zoals thuis.
In dat geval mag de aarde van de wal niet meer aangesloten worden omdat dan het doel galvanische scheiding niet meer werkt.
maar ik denk dat we dat beter even kunnen laten voor wat het is voordat enkele het voor zover helemaal niet meer kunnen volgen
Dus om heel gek te reageren ben je echt bang om een op lawaai te krijgen, doe 230v in de ban aan boord, aan deze opmerking heb je inderdaad niets aan.
Maar als je 100% risico loos wilt zijn is dat namelijk wel het antwoord 100% risicoloos betekend 100% spanningloos.
Een goed aangelegde installatie beschermt je tegen de meeste voorkomende zaken, niet tegen uitzonderingen.
Even op de opmering van TS dat hij mijn verhaal na het polyesterschip totaal kwijt was :
Een polyesterschip zie ik al een onwijs grootte kunststof lasdoos, en kunststof of polyester is daar heel geschikt voor.
Ene stalen boot zie ik als een hele grote stalen lasdoos, staal geleid verdomt goed dus zijn er hele andere risico's tov een polyesterschip, maar ook weer hele andere zorgen zoals galvanische corrosie.