Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 230v boordnet mist een aardlek

230v boordnet mist een aardlek 02 apr 2017 14:06 #822809

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
dehler schreef :
De Victrom omvormer heeft geen aarde en daar zal de aardlek niet op reageren.
Dus de omvormer spanning is niet beveiligd.
Dit kan alleen met een isolatie bewaking en die zijn vrij duur.

Ik denk dat jij bedoeld dat de afgaande kant van een omvormer los van aarde ligt en dus zwevend is.
Dat begrijpen de mensen niet uit je verhaal.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 02 apr 2017 14:21 #822813

Nachtvlinder schreef :
We zijn het helemaal eens! Hoop idd dat TS er iets aan heeft.

Eh, tja, dank voor de uiteenzetting, maar of ik er wijs uit word...
Het is een stalen schip bij de weg, ben ik de weg na het polyesterverhaal van Jeroen al weer kwijt...

Ja of nee een aardlek en waar dan, kan iemand daar nog even een simpel en helder antwoord op geven anders :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 02 apr 2017 14:33 #822814

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Wad en Wind ja een zwevend net maar bewust niet ter sprake gebracht.
Voor de leek wel ingewikkeld gewordem.
Isolatie bewaking is tussen 0 en 200 kohm.
Als deze bewaking via de ingestelde weerstand waarde over schreden word dan schakeld een contact en kan er wat afgeschakeld worden.
100 kohm is 0.0025 ampère en de installatie is veilig bewaakt.
Maar een isolatie bewaking kost 400 euro!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 02 apr 2017 14:42 #822815

Blixem, duidelijker dan de plaatjes kan ik het niet met woorden uitleggen. Anderen wellicht wel.

Met alle respect, als je het lastig vindt dit naar jouw situatie te vertalen dan zou ik er een scheepsinstallateur bijhalen om eea aan te sluiten. Zelf kun je evt de hardware al inbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 02 apr 2017 14:43 #822816

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Nachtvlinder schreef :
Heb zelf het tekeningetje maar gemaakt. Essentieel is dat de N vóór de aardlek aan massapotentiaal gelegd wordt; nooit daarna - aan de gebruikerskant.



Interessant. Nu ik er over nadenk: dit risico los gewoon helemaal niet op. Ook niet met een scheidingstrafo. Want die maakt het hele systeem wel zwevend, maar doet niks voor het potentiaal verschil tussen 0 en fase.

Wat stel je wèl voor dan, Jeroen, wat voor den GristenMensch nog betaalbaar en uitvoerbaar is?
Laatst bewerkt: 02 apr 2017 14:45 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 02 apr 2017 14:55 #822818

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
BLIXEM schreef :
Nachtvlinder schreef :
We zijn het helemaal eens! Hoop idd dat TS er iets aan heeft.

Eh, tja, dank voor de uiteenzetting, maar of ik er wijs uit word...
Het is een stalen schip bij de weg, ben ik de weg na het polyesterverhaal van Jeroen al weer kwijt...

Ja of nee een aardlek en waar dan, kan iemand daar nog even een simpel en helder antwoord op geven anders :-)

Ja, een aardlek, direct bij binnenkomst van de 220V, dan zijn de apparaten die er verder nog aan boord zijn inbegrepen.

De reden om er één aan boord te hebben, is feitelijk dat je de aardlek van de jachthaven niet 100% vertrouwt.

En je houdt een risico over. Dat probeert Jeroen uit te leggen.
Laatst bewerkt: 02 apr 2017 14:56 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 02 apr 2017 15:07 #822821

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Als je thuis op een geïsoleerd vlak staat bv sport schoenen en je pakt de fase en nul beet dan reageerd je aardlek niet.
En met een beetje pech de zekering ook niet, als je lichaam weerstand hoog genoeg is.
Prettig is anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 02 apr 2017 17:21 #822860

Nachtvlinder schreef :
Blixem, duidelijker dan de plaatjes kan ik het niet met woorden uitleggen. Anderen wellicht wel.

Met alle respect, als je het lastig vindt dit naar jouw situatie te vertalen dan zou ik er een scheepsinstallateur bijhalen om eea aan te sluiten. Zelf kun je evt de hardware al inbouwen.

Dank, lastig is het sowieso, blijkt wel.
Ik zal het op een pc nog eens goed doornemen, leest toch beter.
En ja het is om de aardlek de haven wellicht niet op orde is bijv of te ver weg (70+ meter verlengkabel aan boord)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 02 apr 2017 18:02 #822871

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
WADnWIND schreef :
dehler schreef :
De Victrom omvormer heeft geen aarde en daar zal de aardlek niet op reageren.
Dus de omvormer spanning is niet beveiligd.
Dit kan alleen met een isolatie bewaking en die zijn vrij duur.

Ik denk dat jij bedoeld dat de afgaande kant van een omvormer los van aarde ligt en dus zwevend is.
Dat begrijpen de mensen niet uit je verhaal.
zie mijn eerdere post, uitgang van een victron is niet zwevend, nul ligt intern aan aarde.
Dus aardlek kan worden toegepast.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 02 apr 2017 18:04 #822873

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
BLIXEM schreef :
Nachtvlinder schreef :
Blixem, duidelijker dan de plaatjes kan ik het niet met woorden uitleggen. Anderen wellicht wel.

Met alle respect, als je het lastig vindt dit naar jouw situatie te vertalen dan zou ik er een scheepsinstallateur bijhalen om eea aan te sluiten. Zelf kun je evt de hardware al inbouwen.

Dank, lastig is het sowieso, blijkt wel.
Ik zal het op een pc nog eens goed doornemen, leest toch beter.
En ja het is om de aardlek de haven wellicht niet op orde is bijv of te ver weg (70+ meter verlengkabel aan boord)
aardlek net na de omvormer.
wil je meer zekerheid, dan ook 1 net na binnenkomst van de walvoeding voor als je aan de walspanning lugt
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 02 apr 2017 19:25 #822902

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
PvO schreef :
BLIXEM schreef :
Nachtvlinder schreef :
Blixem, duidelijker dan de plaatjes kan ik het niet met woorden uitleggen. Anderen wellicht wel.

Met alle respect, als je het lastig vindt dit naar jouw situatie te vertalen dan zou ik er een scheepsinstallateur bijhalen om eea aan te sluiten. Zelf kun je evt de hardware al inbouwen.

Dank, lastig is het sowieso, blijkt wel.
Ik zal het op een pc nog eens goed doornemen, leest toch beter.
En ja het is om de aardlek de haven wellicht niet op orde is bijv of te ver weg (70+ meter verlengkabel aan boord)
aardlek net na de omvormer.
wil je meer zekerheid, dan ook 1 net na binnenkomst van de walvoeding voor als je aan de walspanning lugt
Waarom niet na de omschakelaar, kan je met 1 volstaan.
Leiding tussen omvormer en omschakelaar lijkt me niet erg gevoelig voor aardlekken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 02 apr 2017 20:42 #822924

elektra is niet mijn sterkste punt.
heb ooit dit klasje bij een Victron combie gekregen. geen idee of dit in dit topix thuis hoort.
maar zou wat met aarde eb veiligheid te maken kunnen hebben.




geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 02 apr 2017 21:26 #822951

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Product informatie voor ISOMETER® IR423

The ISOMETER® of the IR423 series is designed to monitor the insulation resistance RF of an unearthed AC system of 0…300 V to earth that is supplied by a mobile generator accor­ding to IEC 60364-5-551 / DIN VDE 0100-551 (VDE 0100-551). The IR423 is suitable for AC sys­tems with operating frequencies ≥ 30 Hz as well as for AC systems with directly connected DC circuits. The maximum permissible system leakage capacitance Cemax is 5 F.

Isolatiebewaking
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 02 apr 2017 21:31 #822954

heb ik daar wat aan?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 02 apr 2017 23:35 #822963

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Al is het maar voor de gemoedsrust maar bij mij komt ie er tussen.
(Dus als jij hem niet gebruikt/nodig hebt @ helmsman, ik heb interesse)

Ik heb ooit ergens gelezen, dat zo'n kastje volgens een of andere iso-norm verplicht is bij het gebruik van elektrische gereedschappen buiten een voertuig, als deze worden gevoed uit een omvormer .
Volgens dát artikel zouden ze ook in ambulances (moeten ?) zitten .
Laatst bewerkt: 02 apr 2017 23:45 door Capri Ahoy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 03 apr 2017 15:09 #823152

Hou het simpel.

Een losse kabelhapel aan boord heeft ook geen aardlekschakelaar. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 03 apr 2017 16:18 #823185

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Joop66 schreef :

Interessant. Nu ik er over nadenk: dit risico los gewoon helemaal niet op. Ook niet met een scheidingstrafo. Want die maakt het hele systeem wel zwevend, maar doet niks voor het potentiaal verschil tussen 0 en fase.

Wat stel je wèl voor dan, Jeroen, wat voor den GristenMensch nog betaalbaar en uitvoerbaar is?

Geen antwoord? Dat had ik wel verwacht, eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 03 apr 2017 16:47 #823193

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Tony2920 schreef :
PvO schreef :
BLIXEM schreef :
Nachtvlinder schreef :
Blixem, duidelijker dan de plaatjes kan ik het niet met woorden uitleggen. Anderen wellicht wel.

Met alle respect, als je het lastig vindt dit naar jouw situatie te vertalen dan zou ik er een scheepsinstallateur bijhalen om eea aan te sluiten. Zelf kun je evt de hardware al inbouwen.

Dank, lastig is het sowieso, blijkt wel.
Ik zal het op een pc nog eens goed doornemen, leest toch beter.
En ja het is om de aardlek de haven wellicht niet op orde is bijv of te ver weg (70+ meter verlengkabel aan boord)
aardlek net na de omvormer.
wil je meer zekerheid, dan ook 1 net na binnenkomst van de walvoeding voor als je aan de walspanning lugt
Waarom niet na de omschakelaar, kan je met 1 volstaan.
Leiding tussen omvormer en omschakelaar lijkt me niet erg gevoelig voor aardlekken.
Je hebt gelijk, had de omschakelautomaat even gemist...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 03 apr 2017 20:25 #823286

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
helmsman 38 schreef :
heb ik daar wat aan?

Uit je eerder antwoord meende ik op te maken dat je niet wist wat dat apparaat was.
Ik ook niet, maar ik heb het opgezocht. En gaf je de informatie door.
Of je er ook iets aan hebt ?
Ik vind het een beetje overdreven voor aan boord. ( Zeker voor mij ).
Dingen die ik niet helemaal begrijp, heb ik meestal geen nood aan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 03 apr 2017 20:33 #823291

hij gaat naar een liefhebber. iedereen blij.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 03 apr 2017 21:28 #823303

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Aan mij dus :woohoo:

Helemaal snappen doe ik dat ding ook niet, krijg er de vinger niet achter.
Maar ik begrijp ik het nou goed, dat je, als je (zoals ik) een stalen boot hebt en een scheidingstrafo tussen de omvormer (victron combi-compact) en de wal-aansluiting hebt zitten, eigenlijk niet zonder kan.

De koop is hoe dan ook gesloten maar kan 'iemand' in Jip en Janneketaal misschien uitleggen hoe de "retourstroom" in een dergelijk zwevend net loopt op het moment dat ik met m'n blote voetjes op het dek sta en één hand aan een stalen steiger heb ?

Deze discussie heb ik vaker gevolgd maar ik krijg telkens de indruk dat de gene die er kaasie van hebben ge gegeten, het slechte nieuws niet willen brengen.
Is dat vanwege de prijs van zo'n ding !? En toch niemand oren er naar heeft ?

In Jip en Manneke taal hé!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 05 apr 2017 11:46 #823743

Joop66 schreef :
Joop66 schreef :

Interessant. Nu ik er over nadenk: dit risico los gewoon helemaal niet op. Ook niet met een scheidingstrafo. Want die maakt het hele systeem wel zwevend, maar doet niks voor het potentiaal verschil tussen 0 en fase.

Wat stel je wèl voor dan, Jeroen, wat voor den GristenMensch nog betaalbaar en uitvoerbaar is?

Geen antwoord? Dat had ik wel verwacht, eigenlijk.

huh wie wat waar, wachtte op een antwoord van mij Joop ? ja sorry was even niet aanwezig 3 dagen.

Nou het voordeel van een scheidingstrafo is dat de Nul niet verbonden is met de aarde, en als je dus de fase beet pakt er dus niet een gesloten kring optreed namelijk:

Fase via je lichaam naar de Nul "aarde" in de badkamer vinden we ze onder andere terug in het speciale scheer contactdoosje.

Maar een scheidings trafo is niet gemaakt en bedoeld om geen kortsluiting etc te voorkomen, of dat je ongestraft fase en NUl kunt vast pakken.

Een scheidingstrafo is hoofdzakelijk ontworpen voor dubbel geïsoleerde apparaten, daarom heeft deze geen aarde, zoals je boormachine scheerapparaat etc etc

Wat je wel eens ziet is dat het blik verbonden is met een aarddraad, dit heeft te maken met de primaire kant van de trafo.

Wel kun je na de scheidingstrafo een aardlek gebruiken, dit zie je wel op stalenschepen, de romp is dan aarde en verbonden met de aarde kant om het even zo te zeggen van de automaat, en heb je dezelfde situatie zoals thuis.

In dat geval mag de aarde van de wal niet meer aangesloten worden omdat dan het doel galvanische scheiding niet meer werkt.

maar ik denk dat we dat beter even kunnen laten voor wat het is voordat enkele het voor zover helemaal niet meer kunnen volgen

Dus om heel gek te reageren ben je echt bang om een op lawaai te krijgen, doe 230v in de ban aan boord, aan deze opmerking heb je inderdaad niets aan.

Maar als je 100% risico loos wilt zijn is dat namelijk wel het antwoord 100% risicoloos betekend 100% spanningloos.

Een goed aangelegde installatie beschermt je tegen de meeste voorkomende zaken, niet tegen uitzonderingen.

Even op de opmering van TS dat hij mijn verhaal na het polyesterschip totaal kwijt was :

Een polyesterschip zie ik al een onwijs grootte kunststof lasdoos, en kunststof of polyester is daar heel geschikt voor.

Ene stalen boot zie ik als een hele grote stalen lasdoos, staal geleid verdomt goed dus zijn er hele andere risico's tov een polyesterschip, maar ook weer hele andere zorgen zoals galvanische corrosie.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 05 apr 2017 11:57 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 05 apr 2017 15:05 #823781

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Capri Ahoy schreef :
Aan mij dus :woohoo:

Helemaal snappen doe ik dat ding ook niet, krijg er de vinger niet achter.
Maar ik begrijp ik het nou goed, dat je, als je (zoals ik) een stalen boot hebt en een scheidingstrafo tussen de omvormer (victron combi-compact) en de wal-aansluiting hebt zitten, eigenlijk niet zonder kan.

De koop is hoe dan ook gesloten maar kan 'iemand' in Jip en Janneketaal misschien uitleggen hoe de "retourstroom" in een dergelijk zwevend net loopt op het moment dat ik met m'n blote voetjes op het dek sta en één hand aan een stalen steiger heb ?

Deze discussie heb ik vaker gevolgd maar ik krijg telkens de indruk dat de gene die er kaasie van hebben ge gegeten, het slechte nieuws niet willen brengen.
Is dat vanwege de prijs van zo'n ding !? En toch niemand oren er naar heeft ?

In Jip en Manneke taal hé!

Een scheidingstrafo zorgt ervoor dat je installatie aan boord galvanisch gescheiden is van de installatie op de wal, er kan dus nooit stroom lopen vanaf de secundaire zijde (uitgang) van de trafo via je dek en blote voetjes naar het steiger. Er is immers geen stroomkring.

Bij het installeren van een scheidingstrafo heb je de mogelijkheid een zwevend net te maken.
Maar dit hoeft niet, je kunt ook 1 van de uitgangen van je trafo (je heb er twee) aan de aarde (schip) leggen.
Als je dit doet heb je geen zwevend net meer en kun je een aardlek schakelaar toepassen.

Maak je wel een zevend net, dan heb je geen nul, maar twee fasen L1 en L2 waartussen een spanning staat van 230V.
Het voordeel hiervan is dat je in theorie 1 van de fases beet kan pakken zonder een schok te krijgen, er is immers geen stroomkring.

Om te waarborgen dat er niet (in bijvoorbeel een boiler) ergens een verbinding ontstaat tussen 1 van de twee fases naar aarde(schip) en je dus het zwevend net kwijt bent, moet je een isolatie meter toepassen. Deze meet continu de weerstand tussen de beide fasen en de aarde (schip). Wordt deze weerstand te laag, dan volgt er alarm of uitschakeling.

Op grotere schepen is dit de gebruikelijke installatie.
Persoonlijk zou ik er voor mijn eigen boot niet voor kiezen.

Is het zo een beetje duidelijk?

Groet,

Pieter
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 05 apr 2017 15:54 #823797

PvO schreef :
Is het zo een beetje duidelijk?

Ja!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

230v boordnet mist een aardlek 05 apr 2017 16:06 #823800

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Ha Pieter....en ook de anderen natuurlijk, ik denk dat het eindelijk een beetje begint te dagen. Ik laat het nog even bezinken.

Er komt een boiler met elektrisch element en spiraal aan boord, die heb ik al liggen, dus wat dát aangaat, wordt de veiligheid aan boord wel verhoogd met die isolatiebewaker (als ik het goed begrijp)

Tevens trek ik de conclusie, dat de lader/omvormer (bij gebruik van die isolatiebewaker) dus helemaal niet met de nul naar massa geschakeld mag worden.
Ik weet niet zeker of dat in de software of via de dipswitches ingesteld kan worden, dat zal ik eerst moeten nakijken .......

Voor zover ben ik nog bij de les ?
Laatst bewerkt: 05 apr 2017 16:08 door Capri Ahoy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl