Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 28 mrt 2017 14:59 #821432

  • Wibo
  • Wibo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Hallo,
Ik wil een nieuwe acculader kopen, mijn oog is gevallen op de Xenteq LB512. Echter, ik vraag me af hoe het nou zit met de specifieke instelling van de lader vs de accu die geladen wordt.
Ik gebruik een scheidingsrelais tussen de start en de service accu. En aan de walstroom is de lader primair op de serviceaccu aangesloten. Als ik de lader instel om de service accu (semitractie) te laden en de accu is vol, dan schakelt het scheidingsrelais om naar de startaccu. Kan die dan met dezelfde instelling op de lader worden geladen als de semitractie accu?

Ik heb aardig wat uitzoekwerk gedaan maar ik zie nu door de bomen het bos niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 28 mrt 2017 15:32 #821445

Dat relais zal niet OMschakelen naar de startaccu, maar de startaccu parallel schakelen aan de lichtaccu. Beide worden dan tegelijk geladen. Dat schakelen gebeurt al lang voordat de lichtaccu vol is.
De startaccu zal maar weinig nodig hebben, die wordt (meestal) wel op peil gehouden doordat de motor af en toe draait. Of gebruik je hem ook voor andere dingen (met dat relais)?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 28 mrt 2017 18:28 #821490

  • an3s
  • an3s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
De laadspanning is afhankelijk van de soort accu. Die kan je wel opzoeken en instellen op de lader denk ik. Een verkeerde laadspanning op je accu kan de levensduur beinvloeden. Als je verschillende soorten hebt, moet je wellicht even nadenken welke je goed wilt instellen. Vaak met dipswitches of een kleine schakelaar op de lader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 28 mrt 2017 19:08 #821504

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
TIP;
koop een lader met min. 2 uitgangen.
b.v. Victron Phoenix 3 uitgangen (2x 20 en 1x 4) 20A is zat (het gaat om het druppelladen)
20A is voor de HH accu, deze is instelbaar voor semitractie nat en droog
de 4A is standaard voor de startaccu

of koop er 2 (1x 20A en 1x 5A)
er moet wel "druppelladen" op zitten.
zo kan je iets goedkoper uitkomen.
voordeel is dat alles los van elkaar geladen wordt.

een start parallel met een semitractie opladen gaat niet goed!
Laatst bewerkt: 28 mrt 2017 19:10 door zeilhaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 28 mrt 2017 20:07 #821520

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Als er een scheidingsrelais tussen de start en de servicaccu staat.
Wordt bij het draaien van de motor eerst de startaccu geladen, zodra deze voldoende vol zit, ( wat wordt vastgesteld door de hoogte van het voltage tussen de klemmen van de startaccu), wordt de servcieaccu paralell geschakeld en wordt deze ook opgeladen.
Dit systeem is goed, maar bij mijn weten werkt het niet omgekeerd.
Als je je serviceaccu laad met een walstroomlader, zal het schedingsrelais niet worden bedient, aangezien dit kijkt naar de spanning op de polen van de startaccu.
Deze manier om 2 accu's te laden is een beetje voorbijgestreefd.
Beter is een walstroomlader met 2 uitgangen, of een scheidingsdiode.
Of een losse walstroomlader per accu.

Ik gebruik 1 losse walstroomlader, en laad eerst de startaccu vol, en daarna de service accu. Bewerkelijk, maar gaat ook.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 28 mrt 2017 20:16 #821521

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Vraag me af hoe het werkelijk zit bij jou?

Bij mij zit de startaccu altijd aan de dynamo.
De serviceaccu wordt geladen door een laadstroomdraad die onderbroken wordt door een relais. (simpel open/dicht)
Het relais gaat dicht als er laadstroom is.
En ja service en start worden dan gelijk geladen.

Mijn Victron aan de walstroom laad alleen de servicegroep.
Nu op de wal schakel ik de Victron af en toe om naar de startaccu om hem vol te houden.

Service paralel 2 accu's 180 Ah, start 1x 80 Ah
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 28 mrt 2017 21:00 #821532

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Waterblok schreef :
Vraag me af hoe het werkelijk zit bij jou?

Bij mij zit de startaccu altijd aan de dynamo.
De serviceaccu wordt geladen door een laadstroomdraad die onderbroken wordt door een relais. (simpel open/dicht)
Het relais gaat dicht als er laadstroom is.
En ja service en start worden dan gelijk geladen.

Mijn Victron aan de walstroom laad alleen de servicegroep.
Nu op de wal schakel ik de Victron af en toe om naar de startaccu om hem vol te houden.

Service paralel 2 accu's 180 Ah, start 1x 80 Ah

WELKE Victron lader heb je aan boord?
ik heb een Phoenix.
2 uitgangen van 30A voor 180Ah HH (staan bij mij afgeregeld op VMF semitractie) en 1 4A standaard afgeregeld voor 110 Ah start (en boegschroef) accu.

dynamo laad alles via een 100A Victron Argofet met 3 uitgangen.

HH en start via een relais parallel laden is echt niet zoals het hoort!
helaas wordt het vaak op boten en in campers zo uitgevoerd.
rede; ze hebben een verschillend laadvoltage nodig.

de mooiste oplossing is 2 dynamo's (net als in onze buscamper)

ik laat het bij deze info
Laatst bewerkt: 28 mrt 2017 21:11 door zeilhaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 28 mrt 2017 21:16 #821540

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Gaan we weer ik heb kort geleden mijn bovenstaande post hier elders geplaatst, zelfde commentaar: "gaat niet goed"

Daar waren ook verschillende reacties op wel en niet goed.

Bij mij zit het zo sedert 1988... In 1997 heb ik de servicegroep verzwaard en brandde het relais eruit...Oeps foutje want de laadstroom ging nogal omhoog. De Victron had er ook moeite mee en is toen aangepast.
Die Victron is ook uit 1988 en lader omvormer welke weet ik niet uit het hoofd aan eind van de winter... Atlas Combi?

@Zeilhaas: Grapjas Je reageerde in dat ander topic ook al zie ik:
www.zeilersforum.nl/index.php/...teem?start=25#818848 en verder
Laatst bewerkt: 28 mrt 2017 21:27 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 29 mrt 2017 05:11 #821561

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Waterblok schreef :
Gaan we weer ik heb kort geleden mijn bovenstaande post hier elders geplaatst, zelfde commentaar: "gaat niet goed"

Daar waren ook verschillende reacties op wel en niet goed.

Bij mij zit het zo sedert 1988... In 1997 heb ik de servicegroep verzwaard en brandde het relais eruit...Oeps foutje want de laadstroom ging nogal omhoog. De Victron had er ook moeite mee en is toen aangepast.
Die Victron is ook uit 1988 en lader omvormer welke weet ik niet uit het hoofd aan eind van de winter... Atlas Combi?

@Zeilhaas: Grapjas Je reageerde in dat ander topic ook al zie ik:
www.zeilersforum.nl/index.php/...teem?start=25#818848 en verder

ja leuk he :laugh:
ik laat het aan ieder over wat hij doet.
gelukkig hoef ik de nieuwe accu's, die zo om zeep helpen niet te betalen :laugh:
Laatst bewerkt: 29 mrt 2017 05:14 door zeilhaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 29 mrt 2017 05:52 #821564

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Tony2920 schreef :
Als er een scheidingsrelais tussen de start en de servicaccu staat.
Wordt bij het draaien van de motor eerst de startaccu geladen, zodra deze voldoende vol zit, ( wat wordt vastgesteld door de hoogte van het voltage tussen de klemmen van de startaccu), wordt de servcieaccu paralell geschakeld en wordt deze ook opgeladen.
Dit systeem is goed, maar bij mijn weten werkt het niet omgekeerd.
Als je je serviceaccu laad met een walstroomlader, zal het schedingsrelais niet worden bedient, aangezien dit kijkt naar de spanning op de polen van de startaccu.
Deze manier om 2 accu's te laden is een beetje voorbijgestreefd.
Beter is een walstroomlader met 2 uitgangen, of een scheidingsdiode.
Of een losse walstroomlader per accu.

Ik gebruik 1 losse walstroomlader, en laad eerst de startaccu vol, en daarna de service accu. Bewerkelijk, maar gaat ook.

Hallo,

Dit staat in de handleiding van mijn cyrixrelai van victron:

Bidirectioneel
De Cyrix meet de spanning over alle twee de aangesloten accu’s. De accu’s zullen
dus ook parallel geschakeld worden wanneer de accessoire accu geladen wordt,
bijvoorbeeld met een acculader.

Dus hij werkt twee kanten op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 29 mrt 2017 12:14 #821652

  • Wibo
  • Wibo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Ik was er al bang voor, zoveel mensen, zoveel meningen en ervaringen. Dat bos heeft er nu een paar bomen bij en zelfs de werking van de Cyrix is nu minder duidelijk dan ik dacht. En het houdt ons dus bezig (primair nut van een hobby).

Een logische vraag: De laadstroom van een dynamo is geschikt voor de startaccu, met een relais wordt parallel- (of om-) geschakeld en de dynamo stroom is ook geschikt voor de service accu. En wat je ook echt graag wil is dat de dynamo de service accu laadt.
Dus waarom is andersom niet goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 29 mrt 2017 13:49 #821679

Wibo schreef :
zelfs de werking van de Cyrix is nu minder duidelijk dan ik dacht.
de werking van de Cyrix is glashelder. Van de site van Victron:
www.victronenergy.nl/battery-i...ix-battery-combiners


Je dacht eerst fout (omschakelen). Nu kan je goed denken: parallel.
Je mag er nog steeds aan blijven twijfelen hoor, een feit is ook maar een mening tenslotte.
Een logische vraag: De laadstroom van een dynamo is geschikt voor de startaccu, met een relais wordt parallel- (of om-) geschakeld en de dynamo stroom is ook geschikt voor de service accu. En wat je ook echt graag wil is dat de dynamo de service accu laadt.
Dus waarom is andersom niet goed?

Een logische vraag is dat niet.... Wat bedoel je met 'andersom niet goed'?
Het 'andersomme' van laden is ontladen. Dat bedoel je vast niet.
Als je bedoelt dat de dynamo eerst de lichtaccu laadt en dan pas beide (startaccu parallel): dat kan ook maar is niet gebruikelijk. De startaccu is bijna altijd vol en het relais zal al heel snel (direct, eigenlijk wel) de accu's parallel schakelen.
De lichtaccu kan vrij leeg (max 50% natuurlijk) zijn en dan duurt het even voor ook de startaccu geladen wordt. Als de sensedraad van de dynamo aan de startaccu zit gaat het dan mis; de dynamo denkt dat hij aan het laden is maar ziet daarvan niets terug op de sensedraad, want het relais staat ontkoppeld. Dan zal de dynamo (regelaar) beginnen het voltage op te voeren (zomaar naar 18 volt) en dat is niet fijn voor de lichtaccu, de dynamo, de regelaar enzovoorts. (al je apparatuur, bijvoorbeeld). Je merkt het wel, het stinkt naar gebakken electronica.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 29 mrt 2017 13:51 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 29 mrt 2017 14:37 #821700

Wibo schreef :
mijn oog is gevallen op de Xenteq LB512. Echter, ik vraag me af hoe het nou zit met de specifieke instelling van de lader vs de accu die geladen wordt.

Die lader is erg simpel, heeft een 2-fase laadkarakteristiek, bulk of druppel. Geen modern bulk, absorption, float in diverse volgorden.
Ook niet instelbaar voor verschillende accu-typen, het voltage is voor startaccu's (rechttoe-rechtaan lood)
Hij is ook wat klein met max 10A laadstroom, dus je kunt er ca 100Ah aan accu mee laden, als je geduld hebt. Vermoedelijk staan er grotere accu's op de boot (parallel).
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 29 mrt 2017 14:38 #821701

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Als niet elektriezijn die al 30 jaar met fout systeem schijnt te varen zonder problemen:

Als ik het goed begrijp sluit de Cyrix 87 en 30 aan elkaar als de startaccu vol is?
Dus zodra de startaccu vol is staan ze parallel?

Bij mij staan start en service volledig gescheiden, de startaccu zit met zijn kabels uitsluitend aan de motor (dynamo en startmotor) De twee serviceaccu's aan de overige gebruikers aan boord waarbij plus van start en service nooit verbonden zijn.
Uitzondering: als er laadstroom is koppelt het relais de servicegroep aan de dynamo.
Als er laadstroom is zijn service en start via die draad gekoppeld verder niet (Plus, min zit wel aan elkaar)
Ja beide groepen worden gelijktijdig geladen maar dat is met de Cyrix toch ook zo (alleen pas nadat startaccu vol is)

Waarom zou het bij mij mis moeten gaan zoals zeilhaas beweert?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 29 mrt 2017 14:45 #821704

Waterblok schreef :
Waarom zou het bij mij mis moeten gaan zoals zeilhaas beweert?

zeilhaas zegt dat de accu's met verschillend voltage geladen moeten worden (start en licht).
Dat kan zo zijn als ze verschillende soort zijn, maar dat is nergens voor nodig en vaak zijn ze identiek.
Bovendien, laden met een te laag voltage laadt de betreffende accu niet helemaal vol, maar kapot gaat hij er niet van. Te hoog voltage zou minder prettig kunnen uitpakken.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 29 mrt 2017 16:11 #821733

  • Wibo
  • Wibo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Een logische vraag: De laadstroom van een dynamo is geschikt voor de startaccu, met een relais wordt parallel- (of om-) geschakeld en de dynamo stroom is ook geschikt voor de service accu. En wat je ook echt graag wil is dat de dynamo de service accu laadt.
Dus waarom is andersom niet goed?

Een logische vraag is dat niet.... Wat bedoel je met 'andersom niet goed'?
Het 'andersomme' van laden is ontladen. Dat bedoel je vast niet.
Als je bedoelt dat de dynamo eerst de lichtaccu laadt en dan pas beide (startaccu parallel): dat kan ook maar is niet gebruikelijk. De startaccu is bijna altijd vol en het relais zal al heel snel (direct, eigenlijk wel) de accu's parallel schakelen.
De lichtaccu kan vrij leeg (max 50% natuurlijk) zijn en dan duurt het even voor ook de startaccu geladen wordt. Als de sensedraad van de dynamo aan de startaccu zit gaat het dan mis; de dynamo denkt dat hij aan het laden is maar ziet daarvan niets terug op de sensedraad, want het relais staat ontkoppeld. Dan zal de dynamo (regelaar) beginnen het voltage op te voeren (zomaar naar 18 volt) en dat is niet fijn voor de lichtaccu, de dynamo, de regelaar enzovoorts. (al je apparatuur, bijvoorbeeld). Je merkt het wel, het stinkt naar gebakken electronica.[/quote]

Bedankt voor deze verduidelijking. Met andersom bedoelde ik van acculader naar serviceaccu die dan parallel schakelt naar startaccu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 29 mrt 2017 21:08 #821845

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Baasklusje schreef :
Waterblok schreef :
Waarom zou het bij mij mis moeten gaan zoals zeilhaas beweert?

zeilhaas zegt dat de accu's met verschillend voltage geladen moeten worden (start en licht).
Dat kan zo zijn als ze verschillende soort zijn, maar dat is nergens voor nodig en vaak zijn ze identiek.
Bovendien, laden met een te laag voltage laadt de betreffende accu niet helemaal vol, maar kapot gaat hij er niet van. Te hoog voltage zou minder prettig kunnen uitpakken.

Maar mijn start accu is 80 of 85 Ah en de service accu's zijn twee paralel geschakelde 180 Ah accu's......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 06:39 #821915

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Waterblok schreef :
Baasklusje schreef :
Waterblok schreef :
Waarom zou het bij mij mis moeten gaan zoals zeilhaas beweert?

zeilhaas zegt dat de accu's met verschillend voltage geladen moeten worden (start en licht).
Dat kan zo zijn als ze verschillende soort zijn, maar dat is nergens voor nodig en vaak zijn ze identiek.
Bovendien, laden met een te laag voltage laadt de betreffende accu niet helemaal vol, maar kapot gaat hij er niet van. Te hoog voltage zou minder prettig kunnen uitpakken.

Maar mijn start accu is 80 of 85 Ah en de service accu's zijn twee paralel geschakelde 180 Ah accu's......

van mij mag je ze allemaal parallel aan elkaar knopen :laugh:
niet gaan zeuren als het fout gaat :( :(
lees de handleiding van bv victron lader een keer GOED :blush:

zoals ik al aangaf, alles mag en niets hoeft, maar stel dan ook NIET de vraag op het forum ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 07:08 #821928

Ach, al die spookverhalen over grote vereffeningsstromen...
Hebben jullie ze wel eens gemeten? Ik wel!
Als de motor aan gaat, worden via een relais de 100Ah LiFePo4 en de startaccu (lood) doorverbonden met een 6mm2 kabel van 3 meter.
Doe eens een gok..
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 07:42 #821933

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
zeilhaas schreef :
Waterblok schreef :
Baasklusje schreef :
Waterblok schreef :
Waarom zou het bij mij mis moeten gaan zoals zeilhaas beweert?

zeilhaas zegt dat de accu's met verschillend voltage geladen moeten worden (start en licht).
Dat kan zo zijn als ze verschillende soort zijn, maar dat is nergens voor nodig en vaak zijn ze identiek.
Bovendien, laden met een te laag voltage laadt de betreffende accu niet helemaal vol, maar kapot gaat hij er niet van. Te hoog voltage zou minder prettig kunnen uitpakken.

Maar mijn start accu is 80 of 85 Ah en de service accu's zijn twee paralel geschakelde 180 Ah accu's......

van mij mag je ze allemaal parallel aan elkaar knopen :laugh:
niet gaan zeuren als het fout gaat :( :(
lees de handleiding van bv victron lader een keer GOED :blush:

zoals ik al aangaf, alles mag en niets hoeft, maar stel dan ook NIET de vraag op het forum ;)

Zal eens zoeken of die handleiding van de Victron van 30 jaar geleden er nog is, kan me niet voorstellen dat daar het antwoord op mijn vraag wat er fout kan gaan met mijn systeem in staat.
Bovendien wordt juist de Victron bij mij uitsluitend of aan de serviceaccu's of aan de startaccu geschakeld met een keuze schakelaar.... Zoals gezegd is dat ene laadstroomdraadje de enige verbinding en uitsluitend als er laadstroom van de dynamo is.
De vraag is dus wat er fout kan gaan of beter nog waarom heb ik het geluk dat het al 30 jaar goed gaat?
Baasklusje zegt er iets over maar duidelijk is het me niet en alleen roepen dat het fout gaat en dat het wel mag heb ik niks aan.
Is het de regelaar op de dynamo die de startaccu en de serviceaccu's tegelijkertijd ziet? Kan ie dan de kleinste (start) accu te veel laden omdat de serviceaccu's nog veel nodig hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 08:33 #821948

Er kunnen denk ik 3 soorten fouten bedoeld zijn door zeilhaas. Maar hij maakt niet duidelijk welke hij bedoelt.

1e zou kunnen zijn dat er een (verevenings)stroom gaat lopen waarbij de slechtere accu wordt opgeladen door de betere (en theoretisch, bij een defecte accu, ook de goede hard slijt). Dit kan m.i. niet voorkomen bij een relais (ook niet bij keuzeschakelaar voor laden), want dan zijn de accu's nooit gekoppeld als er geen actieve lader op een van beide (of beide) zit aangesloten. De stroom naar de slechte accu komt dan uit de lader.

2e zou kunnen zijn dat een van de accu's geladen blijft worden terwijl hij al vol is. Kan gebeuren door een koppeling (relais) waarbij dan de acculader blijft laden omdat de ene accu nog niet vol is (en de andere dus wel). Dan kan de volle accu gaan gassen, verdampt er water uit en kunnen de platen deels droog komen te staan. Dat gebeurde mij bij de startaccu (altijd vol, altijd geladen als de motor draait, en altijd aan de lader omdat de lichtaccu's dat nodig hadden). Het gebeurde echter pas na ruim 11 jaar..... geen probleem dus.

3e zou kunnen zijn dat de ene accu een hogere laadspanning nodig heeft dan de andere, maar dat de lader is afgesteld op de minder hoge laadspanning. Dan wordt die accu die meer nodig heeft niet 100% vol. Zal dus wat sneller 'leeg' zijn maar als je voldoende vaak laadt is dat geen probleem. De optimale float-spanningen lopen zo'n beetje van 13,2 tot 14V, afhankelijk van de soort accu.

Als het al 30 jaar goed gaat is dat geen geluk. Dan had je al lang problemen gehad, zoals accu's die na 3 jaar vervangen moeten worden.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 30 mrt 2017 08:34 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 08:56 #821959

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Baasklusje,
in grote lijnen kloppen de 3 opties, omdat niet alle leden de zelfde "uitvoering" hebben.

waar ik me op het forum helaas aan erger;
het niet goed lezen van handleidingen "inregelen"laders en HOE bv. de Argonfet 100-3 van Victron werkt.

laders uit de jaren 70 tja die techniek is al lang achterhaald.
TIP;
ga eerst eens op google zoeken wat er te koop is bij diverse merken.
ieder heeft iets andere wensen.
een 100% goed antwoord geven ???

ik heb diverse keren b.v. een gel parallel met een natte loodaccu zien opladen :laugh:
Laatst bewerkt: 30 mrt 2017 08:59 door zeilhaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 09:22 #821966

zeilhaas schreef :
ik heb diverse keren b.v. een gel parallel met een natte loodaccu zien opladen :laugh:

Zolang de absorptiespanning niet teveel boven de 14V uitkomt is dat nauwelijks een probleem.
Voor de floatspanning al helemaal niet; hooguit zal de gelaccu niet helemaal vol worden.



uit het boek van Victron.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 10:35 #821998

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
It Paradyske schreef :
Ach, al die spookverhalen over grote vereffeningsstromen...
Hebben jullie ze wel eens gemeten? Ik wel!
Als de motor aan gaat, worden via een relais de 100Ah LiFePo4 en de startaccu (lood) doorverbonden met een 6mm2 kabel van 3 meter.
Doe eens een gok..
max 50A?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader en scheidingsrelais, semitractie, starta 30 mrt 2017 11:15 #822015

PvO schreef :
It Paradyske schreef :
Ach, al die spookverhalen over grote vereffeningsstromen...
Hebben jullie ze wel eens gemeten? Ik wel!
Als de motor aan gaat, worden via een relais de 100Ah LiFePo4 en de startaccu (lood) doorverbonden met een 6mm2 kabel van 3 meter.
Doe eens een gok..
max 50A?

Minder
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl