MrDJ schreef :
De ontvangen AIS-data wordt dus met de AMEC draadloos verzonden naar een eventueel mobiele apparaat.
Is het toevallig ook zo dat NMEA data zoals GPS, wind, diepte, snelheid etc. ook wordt verzonden via de WIFI?
Nee, de tranceiver zend alleen zijn eigen data. Daarom is het beter een losse multiplexer met WiFi aan te schaffen zodat
alle data via WiFi beschikbaar zijn.
Bedenk ook dat speciale functies IHA allen tussen apparaten van hetzelfde merk werken. Gezien het enorme prijsverschil moet je je afvragen of specifieke, merkgebonden functies echt nodig zijn, of dat het ook zonder of anders kan. Een simpel Tx schakelaartje van een knaak i.p.v. een merkgebonden, software gestuurde, aan/uit functie levert ruim 300 euro op. Als je over een paar jaar een van de apparaten moet vervangen, werken die "leuke" merkgebonden gimics ineens niet meer.
Navico (B&G, Simrad, Lowrance) en Raymarine ontwikkellen zelf geen AIS tranceivers. Ze kopen een ontwerp in bij een van de bekende AIS fabrikanten en tweaken dat soms een beetje om het "mooi" tussen hun spullen te laten passen. Technologies lopen ze altijd achter, tegelijkertijd gaat de prijs een keer over de kop, zoals bij elke vorm van tussenhandel.