Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen?

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 04 dec 2016 15:02 #789498

  • NiX
  • NiX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Vorig jaar kochten we een groter schip. Gisteren even de elektrische installatie kritisch bekeken. Drie accubanken van elk zo een 110A. Oude scheidingsdiode tussen twee en extra diode naar de derde. Ziet er niet zo profi uit.
De alternator heeft een sense draad. Nu twijfel ik over een fet of een relais. Mijn voorkeur gaat naar de fet, maar kan er dan niks mislopen aan het laadvermogen? Stel dat ik de sense draad op een volle startaccu leg, worden de lichtaccu's dan met voldoende vermogen bijgeladen? Of als ik de sense draad op een bijna lege lichtaccu leg, gaat de bijna volle startaccu dan niet ontploffen. :blink:
Nu worden de accu's geladen via de alternator of via een accu-lader met drie uitgangen. Voor onze reis deze zomer zou ik dit willen aanvullen met een 200W aan richtbare zonnepanelen. (Genoeg voor instrumenten en navigatieverlichting? - eventueel automatische piloot?)Waar sluit ik deze dan op aan? Op de fet?
Nu heb ik behalve één voltmeter geen enkel idee in welke toestand de accu's ontladen zijn. Een accumonitor zou ik ook willen plaatsen. Maar moet ik dan een dure meter plaatsen per accubank om een deftig beeld te krijgen?
Sorry voor de vele vragen, maar ik kijk hoopgevend uit naar jullie ervaringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 04 dec 2016 22:47 #789590

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Dag Nix,welkom op het forum!

Heb zelf ern Fet, waar ook 3 accu's aanhangen. Gaat eigenlijk probleemloos. Een sense draad zit er bij mij niet aan. Snap ik ook niet, maar het werkt. Wel een klein massadraadje trouwens aan de fet.
ik denk dat je je niet te druk moet maken over het laden. De accu met de minste weerstand (leegste accu) wordt het meeste geladen tot gelijk aan de eerst volgende en zo verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 05 dec 2016 04:33 #789599

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 584
Die sense draad zit er waarschijnlijk in om het spanningsverlies van de scheidingsdiode niet mee te nemen. Aangezien een FET nagenoeg geen spaninngsverlies heeft hoef je ook geen sense draad te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 05 dec 2016 06:00 #789604

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Bij mijn Fet zit er wel een aansluitpunt voor de sense draad, ws ook om de dynamo te bekrachtigen. Maar zoals gezegd: niet in gebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 05 dec 2016 07:41 #789611

  • NiX
  • NiX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Fantastisch zo een forum. Dan zal het een FET worden. En jullie zonnepanelen? Schakel je die via de FET of rechtstreeks op de lichtaccu's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 05 dec 2016 11:48 #789659

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik heb geen zonnepanelen, dus daar kan ik je niet veel zinnigs over melden. Daar zijn anderen weer heel goed van op de hoogte.

Een Fet krijg je geen spijt van, maar maak eerst het hele plaatje even compleet. Wie weet is er een nog betere combi met zonnepanelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 05 dec 2016 12:44 #789670

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Alles hangt ook samen met waarvoor je je accubanken gebruikt. Een voor licht, een voor start en een voor... ?

Een startaccu gebruik je nauwelijks als je niks per ongeluk op contact laat staan. Heeft dus geen monitoring en zonnepaneel nodig tijdens een reis. Dan zou je de panelen direct op je lichtaccu kunnen zetten.

Maar in de winter zou je de zonnepanelen kunnen gebruiken om de zelfontlading te compenseren en zo de accu's vol te laten. Als je dat doet tenminste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 05 dec 2016 13:46 #789684

  • NiX
  • NiX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Eén voor start, één voor instrumenten en verlichting, één voor stuurautomaat en koelkast.
De zonnepanelen zou ik inderdaad niet op de startaccu plaatsen maar op de lichtaccu's. Mss moet ik eens kijken naar een lader die twee accubanken kan laden. Het idee zou zijn om de zonnepanelen "flexibel" te monteren. Bekijk het als een verlengkabel met een paneel aan. Dan kan ik deze steeds op de meest gunstige plek plaatsen. Zonnepanelen zijn enkel voor onderweg tijdens meerdaagse tochten. In haven (zomer) of hangar (winter) liggen we aan de walstroom.
Goed idee om de startaccu niet te monitoren. De zelfontlading op enkele dagen zal het verschil wel niet uitmaken. Zijn er monitors die alle info kunnen lezen van twee accu's? Die van victron leest enkel maar het voltage op de tweede accu.
Alvast bedankt voor de reacties!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 05 dec 2016 14:21 #789687

google eens op "whisper power battery monitor" die kan meerder accu banken onafhankelijk van elkaar uitlezen en monitoren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 05 dec 2016 14:27 #789688

  • so32i
  • so32i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 165
De BM 702 van Victron kan ook een tweede accubank monitoren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 05 dec 2016 15:22 #789699

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
so32i schreef :
De BM 702 van Victron kan ook een tweede accubank monitoren
Nee, die geeft alleen de spanning van de tweede accu.

Op zich voldoende voor een startaccu maar het is niet monitoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 05 dec 2016 15:28 #789701

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
NiX schreef :
Eén voor start, één voor instrumenten en verlichting, één voor stuurautomaat en koelkast.


Hmm het lijkt er op dat je derde accu veruit het meest belast gaat worden. Beide accu's zou ik dan wel willen monitoren en laden via het zonnepaneel. Maar met drie accu's op één FET blok kan dat eigenlijk alleen met nóg een FET erbij. En omdat te voorkomen zou ik gewoon maar alle drie laden. Die startaccu zal toch niet veel van je stroom slurpen omdat die accu toch bijna vol zal zijn.

Als je toch een keer nieuwe accu's moet, zou ik deze twee accu's gewoon parallel zetten of vervangen voor één grotere accu. Je installatie wordt een stuk eenvoudiger en de accu's gaan dan in principe langer mee. Verbruikers splitsen over meerdere accu's is niet erg zinvol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 06 dec 2016 09:32 #789872

  • NiX
  • NiX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
OK. Dan gaan we een FET nemen met drie uitgangen. Maar waar plaats ik dan de accusleutels? Tussen accu en FET? Als ik dan één accu (bvb koelkast en stuurinrichting) niet gebruik en ik laat de sleutel uitstaan dan gaat de laadstroom voornamelijk naar de accu's in gebruik. Of zie ik dit fout?
Dit was nu net allemaal iets makkelijker op ons kleine bootje. Geen koelkast en een windstuurinrichting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 06 dec 2016 10:02 #789876

Laadstroom mag NOOIT onderbroken kunnen worden door schakelaars. Dat leidt tot bedieningsfouten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 06 dec 2016 10:12 #789877

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Je maakt het m.i. nodeloos ingewikkeld. Maak er twee accubanken van, (1)startaccu en (2) overige verbruikers. Dan een accu-scheidingsrelais ertussen, waarop je de acculader en zonnepaneel aansluit. Simpeler kan niet.

Laatst bewerkt: 06 dec 2016 10:13 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 06 dec 2016 10:20 #789878

CeesS schreef :
Je maakt het m.i. nodeloos ingewikkeld. Maak er twee accubanken van, (1)startaccu en (2) overige verbruikers. Dan een accu-scheidingsrelais ertussen, waarop je de acculader en zonnepaneel aansluit. Simpeler kan niet.

Precies!
Waarbij ik dan wel graag de laadstroom naar de serviceaccu maximaal wil hebben, en dus de dynamo rechtstreeks op de serviceaccu heb aangesloten, via het laadrelais wordt de startaccu bijgeladen, omdat dat een veel minder grote stroom is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 06 dec 2016 10:38 #789879

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Zoals gezegd zou ik het persoonlijk ook bij twee accu banken houden.

maar met een FET wordt hiet niet lastiger qua schema, of het nu twee of drie accu's zijn:

Die energize-aansluiting was bij mijn alternator niet eens nodig.

Hoofdschakelaars heb ik ook alleen maar in de gebruikers-kant zitten. Ook bij zonnepaneel. je wilt immers ook kunnen laden als je van boord bent.
Laatst bewerkt: 06 dec 2016 10:41 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 06 dec 2016 11:35 #789888

Helemaal eens met wat CeesS stelt;
Startaccu helemaal gescheiden en alleen voor starten..
Alle andere accu´s parallel als één accubank, dan heb je het beste rendement van je accu capaciteit.
Een diodebrug (FET) met twee diodes is genoeg en houdt het simpel en overzichtelijk. Geen bewegende delen en ingebrande contacten van een relais.
Alle bijkomende laders zoals zonpaneel en windgenerator en walstroom op de zelfde aansluiting van de diodebrug en je hebt een heel overzichtelijk, simpel en goed werkend systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 06 dec 2016 11:38 #789889

Volgens mij wordt er aan een vraag van de TS voorbij gegaan en da's meteen ook mijn vraag :
Is er iets op tegen om de accu-uitgang van de MPPT (zonnepaneel) rechstreeks op de accu-uitgang van de FET kunnen zetten. In dit geval Output 1, 2 of 3 naar gelang welke output er in gebruik is richting de serviceaccu?

Dat maakt een aantal kabels vanuit de MPPT richting de serviceaccu niet nodig en is minder complex.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 06 dec 2016 12:57 #789903

Vinni, lees bovenstaande reactie nog eens, daar staat dat ALLE laadaansluitingen op serviceaccuuitgang van accuscheid diode horen te zitten.
Bij voorkeur elke accu een eigen draad, zowel vanaf de lader als naar de hoofdschakelaar, dan kun elke accu afzonderlijk de stroom meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 06 dec 2016 13:36 #789908

Yep....overheen gelezen. :blush:

Maar goed....zo ga ik het dus nu ook doen. :)
Scheelt weer veel kabelgedoe vanuit de MPPT naar de serviceaccu en het wordt er een stuk simpeler op.
Bij mij zit de MPPT ook direct naar de FET.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FET vs scheidingsrelais? zonnepanelen? 06 dec 2016 20:42 #790009

  • NiX
  • NiX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
OK. Dus zorgen dat ik de laadstroom niet kan onderbreken. Opnieuw een heleboel wijzer, ook over de aansluiting van de zonnepanelen.
Mijn twee service-accus staan even uit elkaar. Ik ga eens na of één grotere accu geen mogelijkheid is.
Mijn voorkeur gaat naar een FET. Kan ik de kabel van de accu op de FET plaatsen, doorverbinden naar de accuschakelaars, dan naar verbruikers? Dan kan ik de FET naast de schakelaars plaatsen en alle kabels overzichtelijk houden. Of hoe doen jullie dit?
Heel erg bedankt voor jullie adviezen.
Laatst bewerkt: 06 dec 2016 21:14 door NiX.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl