Vorig jaar kochten we een groter schip. Gisteren even de elektrische installatie kritisch bekeken. Drie accubanken van elk zo een 110A. Oude scheidingsdiode tussen twee en extra diode naar de derde. Ziet er niet zo profi uit.
De alternator heeft een sense draad. Nu twijfel ik over een fet of een relais. Mijn voorkeur gaat naar de fet, maar kan er dan niks mislopen aan het laadvermogen? Stel dat ik de sense draad op een volle startaccu leg, worden de lichtaccu's dan met voldoende vermogen bijgeladen? Of als ik de sense draad op een bijna lege lichtaccu leg, gaat de bijna volle startaccu dan niet ontploffen.
Nu worden de accu's geladen via de alternator of via een accu-lader met drie uitgangen. Voor onze reis deze zomer zou ik dit willen aanvullen met een 200W aan richtbare zonnepanelen. (Genoeg voor instrumenten en navigatieverlichting? - eventueel automatische piloot?)Waar sluit ik deze dan op aan? Op de fet?
Nu heb ik behalve één voltmeter geen enkel idee in welke toestand de accu's ontladen zijn. Een accumonitor zou ik ook willen plaatsen. Maar moet ik dan een dure meter plaatsen per accubank om een deftig beeld te krijgen?
Sorry voor de vele vragen, maar ik kijk hoopgevend uit naar jullie ervaringen.