Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laadspanning 14.8 volt agm accus

Laadspanning 14.8 volt agm accus 30 okt 2016 13:10 #779814

  • chrgra
  • chrgra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Goedemiddag forum leden,

Ik heb een nieuwe zeilboot die begin dit jaar is opgeleverd.

Nu is het zo dat mijn accu's nu al heel slecht zijn. Dit zijn qbatteries agm deep cycle 160 amp (lc- 150).

De dealer zegt dat dit komt omdat ze te vaak leeg getrokken zijn. Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar met een stuurautomaat, een marifoon en een stuurautomaat zou dat heel
knap zijn binnen 8 uur.

Het eerste wat mij eer gisteren opgevallen is dat indien ik start met laden de voltmeter 14.8volt aangeeft.moet dat niet maximaal 14.4/volt zijn?


PS ik heb een vermoeden dat de dynamo ook met dat voltage laad, maar dat weet ik niet zeker.

In juni heb ik waarschuwingen van mijn b&g zeus gehad dat de laadspanning te hoog was. Dit hebben ze toen aangepast naar 18 volt.

Graag wat advies van jullie technische mensen, zodat ik beslagen ten ijs kom mbt tot de accu's en evt garantie.

Gr chris
Laatst bewerkt: 30 okt 2016 13:11 door chrgra.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning 14.8 volt agm accus 30 okt 2016 13:37 #779823

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Ik zou de datasheets van de accus er eens bij pakken als ik u eas.
maar afgezien daarvan vind ik 14,8v voor agm veel te hoog.
Volgens mij ligt de max op 14,4v.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning 14.8 volt agm accus 30 okt 2016 13:41 #779825

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Ik lees dit in de gebruiksaanwijzing.

En 6×2,45 is 14,7V dus daar zit je niet ver boven.
Maar ik snap eerlijk gezegd niet hoe ze die cijfers precies bedoelen.
Even wachten wat de anderen zeggen.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 30 okt 2016 13:42 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning 14.8 volt agm accus 30 okt 2016 14:24 #779837

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
De spanningen weet ik niet.

Wat ik wel weet is, dat een AGM accu een andere laad spanning nodig heeft. De lader moet dan ook een AGM stand hebben, en daarop ingesteld staan. Kun je nagan of dàt zo is?

Na enig onderzoek enkele jaren geleden, ook hier voor t forum, ben ik tot de conclusie gekomen dat AGM eigenlijk niet echt geschikt is, en zeker, ook op de lange termijn als alles goed gaat, niet goedkoper dan gewone semi-tractie accu's.

Daarbij zij ze veel gevoeliger voor misbruik en de kans dat er dus "iets" mis gaat, is best groot, zoals je nu achter komt.

Maar goed. Wat nu? Heeft je boot een accumonitor? Had je daaraan kunnen zien hoe ver de accu's leeg zijn geweest? Weet je of de accu's ooit helemaal leeg zijn geweest?

Het is natuurlijk zuur om zo met je bootje te moeten beginnen. Maar realiseer je wel dat t al vrij snel de moeite, en vooral de frustratie en negatieve energie loont, om je verlies te pakken en gewoon zelf nieuwe accu's te installeren. Natuurlijk je er dan wel van vergewissen dat je laadinstallatie juist is (ingesteld)!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning 14.8 volt agm accus 30 okt 2016 15:00 #779853

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Welke motor ?
Vetus M2O2 of M2O6 ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning 14.8 volt agm accus 30 okt 2016 15:46 #779871

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Voor AGM en gel accu's wordt meestal 14,2V aangehouden als laad-eindspanning voor 6 cellen. Als zij met 14,8V zijn geladen is er veel van het elektrolyt 'vergast'. Als je in de cellen kunt kijken moet je een vloeistof 'boven de platen' kunnen zien staan. Zie je dat niet, dan kun je eens proberen om de cellen 'tot het merk' te vullen met gedestilleerd water. Is niet duur en je maakt een kans dat je de aankoop van nieuwe accu's een jaar kunt uitstellen.
Heb je onderhoudsvrije accu's die niet open kunnen... You're screwed! :(
De 14,8V hoort meer bij 4 LiFePO4 cellen. 14,4V hoort bij een 'natte' 12V accu en rond de 14,1V is voor gel en AGM accu's.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning 14.8 volt agm accus 30 okt 2016 16:52 #779887

Hoe zeker ben je er eigenlijk van dat die voltmeter juist aangeeft?
Want de voltmeters die bijv. in bedieningspanelen of laadapapraten zitten blinken meestal niet uit van nauwkeurigheid.
Meet ook een keer met een andere ,direct op de accu en vergelijk beide waarden.
Vind je verschillen wordt het tijd om te laten meten met een professionele geijkte meter .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning 14.8 volt agm accus 30 okt 2016 17:10 #779900

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Geen idee welke accu het hier om gaat. Er zijn nogal wat verschillende AGM accu's Om een voorbeeld te noemen Odyssey AGM's hebben een laadspanning van 14,7 nodig. Maar goedkopere Victron's weer veel minder.

Een alarm van de b&g zeus wegdrukken is natuurlijk geen goed idee.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning 14.8 volt agm accus 30 okt 2016 17:31 #779910

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Dit zijn waarschijnlijk Leoch LPC12-150 accu's: AGM deep cycle, 150 Ah C10, is 160,8 Ah C20 (capaciteit bij 10- of 20 urige ontlading)
Data van deze accu's staan op www.leoch.com/pdf/reserve-powe...-vrla/lpc-deep-cycle.
Dit zijn VRLA (valve regulated lead acid) AGM (absorbed glass mat) accu's.
Er zitten geen dopjes op, en het zuur is opgenomen in glasmat: er zit geen losse vloeistof in - je mag ze zelfs ondersteboven zetten.
Leoch geeft goede documentatie: zie site: cycle gebruik: max. 45A aanvangslaadstroom (per accu dus), laadspanning 14,4 - 15 V bij 25 C, temp. coeff. -30mV/gr.C.
Met 14,8V gaan deze accu's niet kapot, met vaak te diep ontladen wel. Het merendeel van de loodaccu's gaat kapot door onderladen.
Maar: zoals met alles: meten is weten, en als deze accu's niet goed meer zijn: vervangen, maar neem in elk geval een (goede) accumonitor (Victron, geen aandelen).
Dan kun je in ieder geval nagaan wat er met je accu's gebeurt.
Sterkte, Aad
Laatst bewerkt: 30 okt 2016 17:34 door Aad77. Reden: taalfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning 14.8 volt agm accus 30 okt 2016 17:36 #779914

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Hallo jongens ik heb in het derde bericht al gelinkt naar die @#$% accu! :S
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadspanning 14.8 volt agm accus 30 okt 2016 17:57 #779921

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Geen Leoch accu's dus, maar ze lijken er wel erg op.
De "charging method" zoals aangegeven is bedoeld na 6 maanden opslag.
0,2C x 2h + 2,4-2,245V/cell x 24h, max 0,3C wil zeggen (voor een 150 Ah accu):
2 uur 30A constante stroom, gevolgd door 14,4V tot 14,7V gedurende 24 uur, maximale laadstroom 45A.
Voor de andere twee is mij niet duidelijk wat het verschil tussen C en CA is, dat is ook niet uit de verwijzing te halen.
Maar nogmaals: ik denk niet dat het aan die 14,8V ligt, maar aan te diep ontladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl