Beste zeilers,
De afgelopen dagen heb ik geworsteld met het probleem dat de startaccu van mijn boot niet opgeladen wordt door de dynastart van mijn Volvo Penta MD2. Ik vind 't reuze interessant allemaal en heb al veel geleerd, maar ik heb nu toch wat advies nodig ben ik bang.
Op Canalworld.net vond ik een draadje over de dynastart (linkje beneden) waar een test beschreven stond. Namelijk dat er ca. 5 ohm weerstand te meten zou moeten zijn tussen de DF en de D+ aansluitingen (als deze beide niet zijn aangesloten). Bij mij is die weerstand oneindig, dus ik vermoed dat de dynastart kapot is.
Voor 100 euro kan ik een tweedehands kopen, maar ik ben wat huiverig om dat te doen, want ik ben me er niet echt zeker van hoe ik deze kan testen. Ook weet ik niet hoe ik kan testen of de laadregelaar nog wel goed is of dat die gelijk de nieuwe dynastart vernielt zodra ik 'm aansluit? (Of andersom!)
Op bovengenoemd draadje staat 't volgende:
Dynastart system tests.
Remove belt.
Connect bulb or voltmeter from D+ to earth.
Disconnect DF lead.
Operate start control, motor should spin and 12V appear on voltmeter (or bulb light).
Lack of reading or lamp indicates supply fault, failure to spin when supply is present indicates motor fault.
With motor spinning, earth DF terminal. Motor should abruptly slow with momentary increase of voltage or bulb brightness. Failure of either indicates motor fault.
Reconnect DF at motor and re try both tests at the regulator end. (Lamp/meter on regulator D+ terminal and disconnecting regulator DF) Failure indicates wiring fault.
Common dynastart failure is in the field coils, there should be a resistance of 4-6 ohms between D+ and DF on the unit with wiring disconnected.
Heeft iemand hier ervaring mee, klopt dit en is dat afdoende? En de laadregelaar?
Link naar draadje op canalworld.net:
www.canalworld.net/forums/inde...owtopic=5403&&page=2