Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dynastart laadregelaar testen/vervangen VP MD2

Dynastart laadregelaar testen/vervangen VP MD2 29 aug 2016 20:39 #763461

  • yrdeboer
  • yrdeboer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
Beste zeilers,

De afgelopen dagen heb ik geworsteld met het probleem dat de startaccu van mijn boot niet opgeladen wordt door de dynastart van mijn Volvo Penta MD2. Ik vind 't reuze interessant allemaal en heb al veel geleerd, maar ik heb nu toch wat advies nodig ben ik bang.

Op Canalworld.net vond ik een draadje over de dynastart (linkje beneden) waar een test beschreven stond. Namelijk dat er ca. 5 ohm weerstand te meten zou moeten zijn tussen de DF en de D+ aansluitingen (als deze beide niet zijn aangesloten). Bij mij is die weerstand oneindig, dus ik vermoed dat de dynastart kapot is.

Voor 100 euro kan ik een tweedehands kopen, maar ik ben wat huiverig om dat te doen, want ik ben me er niet echt zeker van hoe ik deze kan testen. Ook weet ik niet hoe ik kan testen of de laadregelaar nog wel goed is of dat die gelijk de nieuwe dynastart vernielt zodra ik 'm aansluit? (Of andersom!)

Op bovengenoemd draadje staat 't volgende:
Dynastart system tests.
Remove belt.
Connect bulb or voltmeter from D+ to earth.
Disconnect DF lead.
Operate start control, motor should spin and 12V appear on voltmeter (or bulb light).
Lack of reading or lamp indicates supply fault, failure to spin when supply is present indicates motor fault.

With motor spinning, earth DF terminal. Motor should abruptly slow with momentary increase of voltage or bulb brightness. Failure of either indicates motor fault.
Reconnect DF at motor and re try both tests at the regulator end. (Lamp/meter on regulator D+ terminal and disconnecting regulator DF) Failure indicates wiring fault.

Common dynastart failure is in the field coils, there should be a resistance of 4-6 ohms between D+ and DF on the unit with wiring disconnected.

Heeft iemand hier ervaring mee, klopt dit en is dat afdoende? En de laadregelaar?


Link naar draadje op canalworld.net: www.canalworld.net/forums/inde...owtopic=5403&&page=2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynastart laadregelaar testen/vervangen VP MD2 01 sept 2016 21:26 #764468

  • Klaas74
  • Klaas74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Een Dynastart is goed te reviseren, ikzelf heb de boel omgebouwd naar een "normale"lees modern dynamo, deze kan zeker 5x meer vermogen leveren en ze zijn minder storingsgevoelig en je bent geen dure spanningsregelaar meer nodig, en bij de sloop ben je voor een paar tientjes klaar. En daar komt bij dat de dynastart zeker zijn onderhoud nodig heft, waar een gewone dynamo met minder onderhoud genoegen neemt. Ik heb er ook startmotor bij opgebouwd, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik 9 van de 10 keer de motor met de hand aan slinger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynastart laadregelaar testen/vervangen VP MD2 02 sept 2016 08:04 #764526

  • yrdeboer
  • yrdeboer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
Hoi Klaas74,

Jij hebt een originele Bosch 12V dynastart omgebouwd tot een moderne dynamo die zowel de motor voor je start als ook nog eens 50A levert? Dat is best cool. Ik zou al blij zijn als 'ie weer "gewoon" mijn startaccu laadt met 11A ... :)

Ik vermoed dus dat er bij mij een spoeltje stuk is omdat ik een oneindige weerstand meet tussen DF en D+ ... wat denk jij?

Ik ben geen elektrotechnicus, maar ik heb nu wel besloten om mijn dynastart te reviseren (proberen iig.)

Maar ik heb nog wel een paar vraagjes:

* Bij welke "sloop" kan ik terecht voor onderdelen?

* Heb je een bron waarin staat hoe de deze dynastart van binnen werkt of in elkaar zit, dan kan ik dat naast die van mij leggen en hopelijk zelf achterhalen wat er wel werkt en wat niet?

* En weet jij van een procedure om vast te stellen dat de laadstroomregelaar goed werkt? 't Zou zonde zijn als ik straks de dynastart gemaakt heb en dan blijkt mijn regelaar 'm weer op te blazen of zo.
Laatst bewerkt: 02 sept 2016 08:05 door yrdeboer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynastart laadregelaar testen/vervangen VP MD2 12 sept 2016 01:11 #766937

  • Klaas74
  • Klaas74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 53
Ik heb de Dynastart gewoon ingeruild voor een modern dynamo, denk dat je bij de meeste berdijven gespecialiseerd in Dynamo's wel terecht kunt voor een revisie van je Dynastart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynastart laadregelaar testen/vervangen VP MD2 12 sept 2016 08:06 #766972

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
yrdeboer schreef :
Beste zeilers,

Heeft iemand hier ervaring mee, klopt dit en is dat afdoende? En de laadregelaar?

Ik heb hier beperkte ervaring mee. De Volvo Penta MD6a in mijn oude Vega had een dynastart voor het opladen van de startbatterij en een 'moderne'alternator voor het opladen van de service-accu.

De dynastart werkte prima als starter, maar niet als lader. Ik heb hem laten reviseren (nieuwe lagers enzo) bij een auto-electro specialist om zeker te weten dat hij betrouwbaar was als startmotor. Het plan was dan om beide accu's te gaan laden met de alternator, gescheiden met een Victron laadstroomverdeler.

Maar het bedrijf kon de dynastart weer werkend maken als dynamo. Het laadprobleem bleek in de regelaar te zitten, die was defect. Een nieuwe originele regelaar was leverbaar, maar duur. We hebben deze toen vervangen door een apart startrelais en een aparte (standaard) laadregelaar. Aansluiten was voor mij als leek nog even puzzelen maar het lukte uiteindelijk wel. Ook met de nieuwe regelaar is de opbrengst van een dynastart veel minder dan van een alternator. Maar hij laadde genoeg om de startaccu op peil te houden en ik vond het prettig om 2 dynamo's te hebben, dus niet van 1 afhankelijk te zijn.

De kosten weet ik niet meer precies, maar het was 150 a 200 euro (revisie plus regelaar), viel nog mee. Mijn advies zou zijn om het spul mee te nemen naar een goede auto-electro zaak, dan is het snel en goed opgelost tegen beperkte kosten. Met zelf voor 100 euro een andere dynastart kopen als je niet zeker weet waar het probleem zit ben je aan het eind van de rit waarschijnlijk duurder uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynastart laadregelaar testen/vervangen VP MD2 10 nov 2016 11:40 #783117

  • yrdeboer
  • yrdeboer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
Dank je wel jmarinis voor je antwoord.

Ik ga het doen zoals jij suggereert, want de redenatie bevalt me.

De dynastart is geen superoplader idd., maar de startaccu vergt ook niet veel. ('t Is ten slotte voor elkaar gemaakt.)

Gelukkig zit er een aparte dynamo op mijn Volvo Penta die de lichtaccu oplaadt; mooi gescheiden dus.

Ik ga op zoek naar een zaak waar ik terecht zou kunnen en hopen dat een revisie lukt, bedankt voor de tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl