Beste lezer,
Gisteren hebben we 2 uur gemotord van Honfleur naar Deauville. Bij aankomst viel het ons op dat de accu’s erg heet waren. Vooral de startaccu. Serviceaccu’s waren warm maar minder heet. Ook de laadverdeler/diode (blauw ding van volvo penta met koelribben) was super heet.
Met de multimeter heb ik denk ik snel de oorzaak gevonden: als de motor draait gaf deze op de accupolen 17 volt aan (op walstroom rond de 14-14,5). Dit is volgens mij veel te hoog. Klopt dit dat dit iets van 14-14,5 volt moet zijn en dat dit dus de oorzaak is van de erg hete accu’s?
Als dit klopt, dan is het nu de vraag hoe verder. Mijn lekenverstand (en wat zoeken op internet) doet mij vermoeden dat de spanningsregelaar kapot is, of misschien de alternator zelf. Wat denken jullie wat de oorzaak kan zijn?
Op zich zijn we niet meer van plan lange nachttochten te maken, dus zou het mijn voorkeur hebben dat we de alternator (of wat dan ook de oorzaak kan zijn) kunnen uitschakelen zodat we in Nederland de grondoorzaak kunnen opsporen en over een week of twee als we terug zijn, repareren.
Is dit mogelijk en zo ja hoe?
Ikzelf dacht aan V snaar eraf halen zodat alternator niet meer draait. Maar dan moet ik wel een kortere v-snaar zien te vinden die de circulatiepomp aandrijft (ik heb een Volvo Penta MD2030). Een gemakkelijkere optie is misschien de kabels van de alternator afhalen. Maar ik weet niet of dit kan zonder schade aan de alternator en welke kabels ik dan allemaal moet losmaken (bij alternator en/of bij accu)
Nogmaals, ik haal zonder stroom tijdens het motoren te kunnen draaien Nederland wel. Ik heb drie dikke accu’s en kan via walstroom gewoon opladen.
Tot slot vraag ik mij af of de accu’s (met name startaccu die erg warm is geworden) vervangen moeten worden. Spanning lijkt OK en starten is geen probleem. Het zijn gesloten accu’s dus ik kan niet zien hoe de status is.
Dus samenvattend:
- Is 17 volt inderdaad een veel te hoge laadspanning waardoor de accu’s heel heet zijn geworden?
- Is het inderdaad een optie om tijdelijk de alternator uit te schakelen?
- Zo ja, wat zou dan de beste manier zijn? Kan ik bijvoorbeeld een kabel loshalen en zo ja welke?
- Als dat niet kan, andere ideeën? Of moet ik dan hier in Frankrijk een mannetje laten komen om het op te lossen? (volgens de watersportwinkel, tevens Beneteau verkooppunt zit dichtstbijzijnde Volvo-punt in Honfleur)
- Moet de (start)accu vervangen worden omdat deze erg heet is geworden?
Ik hoop dat iemand met echt verstand hiervan mij kan helpen.
Harald