Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Acculader stuk? Of een cel kapot?

Acculader stuk? Of een cel kapot? 22 juli 2016 17:05 #754151

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1302
Liggen in Denemarken. Als de accumonitor op 100% staat blijft de lader 10A laden (accu's 500Ah lader 50A). Was me even niet opgevallen tot de co melder afging en op 120 stond midden in de nacht. Dussss. Alles uit alle luiken open, co melder weer op 0 en blijft op 0.

Volgens mij duidt dat op vergassing en eerst dacht ik dat er een cel stuk was. Maar het voltage blijft prima, ook bij 40% ontlading.

Conclusie acculader regel elektronica stuk.

Klopt die conclusie? Zet hem nu uit bij ongeveer 100% lading. Lijkt goed te gaan zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader stuk? Of een cel kapot? 22 juli 2016 17:27 #754156

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Wat is de spanning tijdens het 10a laden?
Kan ook een fout van de monitor zijn.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader stuk? Of een cel kapot? 22 juli 2016 17:55 #754162

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1302
Iets van 14.2 V. Ook gemeten op de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader stuk? Of een cel kapot? 22 juli 2016 18:10 #754167

Guia IV schreef :
Iets van 14.2 V. Ook gemeten op de accu.

Dat is gek, dit is minder dan de gasspanning voor een 12V accu (=6 cellen in serie)! En tóch heb is je accu gaan gassen (onze huishoud CO alarmen hebben een "cross-sensitivity" met waterstofgas).

Ik verwacht dat tenminste één cel defect en kortgesloten is, waardoor er én stroom blijft lopen én de niet-kortgesloten cellen bóven hun gasspanning geladen worden.

Dit verklaart echter weer niet waarom ja na uitschakelen van de lader een normale klemspanning meet!

Interessant probleem waar je niet op zit te wachten!
Laatst bewerkt: 22 juli 2016 18:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader stuk? Of een cel kapot? 22 juli 2016 18:36 #754173

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Weet je zeker dat er een verband is tussen de geactiveerde co melder en het laden.
Mijn victron monitor vind de accu vol als voor bepaalde tijd de spanning boven een bepaalde waarde en de stroom onder een bepaalde waarde is.

Als deze parameters niet goed zijn ingesteld, kan de monitor te vroeg 'denken' dat de accu vol is.
Afgezien daarvan zou ik in jou geval alleen laden onder toezicht.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader stuk? Of een cel kapot? 22 juli 2016 20:28 #754207

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1302
Verband tussen de lader en het alarm is volgens mij zeker. Er was geen andere verbranding van iets. Koelkast was het enige dat aan stond en die staat nu nog de hele tijd aan. Co op 0. Of de spanning in die nacht ook op 14.2 stond weet ik niet. Ik schakel nu de lader af bij ongeveer 100% . Cel stuk zou wel balen zijn. Hou de spanning in de gaten, als die boven de 12v blijft laat ik het voor nu even zo. Anders moet ik de helft maar af schakelen. Zal er komende week nog even naar kijken. En meten per accu als ze een tijd losgekoppeld zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader stuk? Of een cel kapot? 25 juli 2016 19:22 #754700

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1302
De accu's en monitor goed in de gaten gehouden de laatste dagen. Lader laadt wel wat langer door dan 100% (volgens de monitor) maar gaat dan wel gewoon naar druppelen. Nu 13.2V en 3.25A. Eergisteren toen we ook aan de walstroom lagen precies hetzelfde.

Misschien waren de accu's wat erg ver ontladen (nog 45% bij aankomst in Cuxhaven) en dan moet er nogal wat bijgeladen worden bij 490AH.

Zou daar dat alarm van hebben kunnen komen? Is niet meer voorgekomen en de lader staat snachts uit. Uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader stuk? Of een cel kapot? 26 juli 2016 05:53 #754748

Hoe warm was/is de accu na dat laden?
Want als hij inderdaad is gaan gassen door kortsluiting is te verwachten dat hij erg warm tot zelfs heet zal zijn.Als die 10 amp bij 14,2 Volt nl niet meer voor laden wordt gebruikt moet er behoorlijk veel warmte vrijkomen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader stuk? Of een cel kapot? 26 juli 2016 08:37 #754785

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Ik denk dat je het aardig goed heb zo, met veel vermogen en lang laden geeft idd veel warmte. en dus ook gassen. Heb zelf ook wel eens "dichte/gesealde accu's horen blazen en zelfs fluiten bij overladen!
Hoort niet maar kan wel !
Waterstofgas of knalgas uit accu geeft net zo een goede explosie als propaangas !
Goed ventileren / of zelfs een afzuiging plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader stuk? Of een cel kapot? 26 juli 2016 10:12 #754816

john 338 schreef :
knalgas uit accu geeft net zo een goede explosie als propaangas !

Sterker nog , je hebt niet eens zuurstof uit de lucht meer nodig want dat onstaat ook bij het gassen en nog in de juiste verhouding ook. :ohmy:
Overigens horen accu's strikt genomen met een slangetje naar buiten( zit soms zelfs een aansluiting voor op scheepsaccu's) de boot te ontluchten of in een gesloten accubak te staan met ontluchting.

Heb met iets dergelijks een keer mijn moeder de stuipen op het lijf gejaagd toen ik , na een scheikundeles over electrolyse (eerste of tweede klas HBS) dat zelf wel eens wilde uitproberen.... Maar da's een heel ander verhaal :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 26 juli 2016 10:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader stuk? Of een cel kapot? 26 juli 2016 11:51 #754834

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Nachtvlinder schreef :
Guia IV schreef :
Iets van 14.2 V. Ook gemeten op de accu.

Dat is gek, dit is minder dan de gasspanning voor een 12V accu (=6 cellen in serie)! En tóch heb is je accu gaan gassen (onze huishoud CO alarmen hebben een "cross-sensitivity" met waterstofgas).

Ik verwacht dat tenminste één cel defect en kortgesloten is, waardoor er én stroom blijft lopen én de niet-kortgesloten cellen bóven hun gasspanning geladen worden.

Dit verklaart echter weer niet waarom ja na uitschakelen van de lader een normale klemspanning meet!

Interessant probleem waar je niet op zit te wachten!
Kan wel als er meerdere accu's parallel staan, als die volgeladen zijn en er zit er een tussen met defecte cel dan zie je de normale spanning. De laadregelaar zal dit niet zien en beschouwt de defecte accu als een verbruiker, vandaar die hoge stroom.
Snel alle accus loshalen en meten, de slechte pik je er dan zo uit want die zal niet meer dan 10V geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl