Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: accu dood of langer laden?

accu dood of langer laden? 16 juli 2016 20:01 #752676

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 373
Bij aankomst aan boord geeft accu 2.75 V, na 2.5 uur laden 11.75 V.
Na eerder een aantal uur opgeladen te zijn gaf ie -met alleen diepte/log/windmeter ingeschakeld - na een dag zeilen de geest.
Het betreft een Varta Silver ProMotive 225 Ah (zie bijlage)
Moet ik heel lang laden of is het ding end of life?

Bart
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 16 juli 2016 20:12 #752679

Eol.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 16 juli 2016 20:52 #752693

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Is alleen nog maar te gebruiken als ballast.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 17 juli 2016 08:14 #752744

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 373
Da's duidelijk, dank!
Is accu te veel belast geweest en is zoiets te (makkelijk) voorkomen of is dit uiteindelijk het onvermijdelijk lot van iedere accu (ik ken de leeftijd van het ding niet en heb de boor nog niet erg lang, maar 2.75 V leek we erg laag)
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 17 juli 2016 08:33 #752747

goed onderhoud en gebruik verlengt de levensduur enorm..je kan ook zeggen: misbruik wordt bestraft...

Vloeistof niveau checken, niet te diep ontladen (hier wordt 50% genoemd als richtwaarde..) wanneer je laadt doe dat met een hiervoor geschikte lader... Een standaard auto accu lader is prima om hem weer geladen te krijgen maar laders die een laadcyclus volgen doen het aanzienlijk beter en kunnen uiteindelijk in druppel laadstand de lading onderhouden..
bij lang niet gebruik: zet er een kleine stroomgebruiker op.
Dat is kortweg wat je hier op het forum vindt (en nog veel meer per type uitgesplitst..)
Een ander punt voordat je een nieuwe koopt: Een start accu (kort durend hoge stroom) is anders gebouwd dan een service accu (langdurend een lage stroom).. kijk hoe je je accu in wil zetten en pas evt je elektrisch systeem hier op aan.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 17 juli 2016 08:43 #752748

ISO788 Hans schreef :
Vloeistof niveau checken, niet te diep ontladen (hier wordt 50% genoemd als richtwaarde..)

En bedenk dat 50% een voltage aan de accu ( niet tijdens laden of gebruiken) al 12,2-12,3 Volt bedraagt.
Een 100% gevulde accu heeft een voltage van 12,7-12,8 Volt.Meer info o.a.:
www.mobilenergy.nl/Weblog/hoe-vol-is-mijn-accu
accu.startpagina.nl/forum/topi...opladen-van-de-accu/
De benaming "12 Volt accu"is daarom eigenlijk een beetje misleidend.
Een goede manier is het aanschaffen van een accu monito ( battery monitor) , dan zie je steeds wat de toestand van je accu is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 17 juli 2016 09:43 #752760

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 373
Wederom allemaal bedankt.
Nog een paar laatste vragen:
- Mijn huidig accutype bestaat nog: 225Ah 20h - tot 50% te ontladen, wordt als accu voor een truck genoemd
- Een andere Varta variant heeft vrijwel dezelfde spec (230Ah - 20h) en kan tot 75% worden ontladen (maar ik neem aan dat in de spec al tot uitdrukking komt) en heeft een dubbele cyclusvastheid (?)

Qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel.
- Dubbele cyclusvastheid, betekent dat ie twee keer zo vaak ontladen/opgeladen kan worden?
- Wat is het wezenlijke verschil en welke is het meest geschikt als boordaccu (ik heb een aparte accu voor de motor)?
- Enne..maakt het merk nog uit of is het allemaal een pot nat?
Allemaal gekkigheid
Laatst bewerkt: 17 juli 2016 09:51 door Tikoes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 17 juli 2016 10:22 #752768

Die tweede lijkt mij de keuze..varta Deepcycle..
Het kan allemaal chiquer en luxer.. Maar ik heb iets vergelijkbaar gekozen voor het boordnet...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 17 juli 2016 10:51 #752770

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Heb je een link naar die accu? Ik ben nieuwsgierig naar dat 75% ontladen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 17 juli 2016 11:04 #752771

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 373
Kan die Varta spec nu zo snel niet vinden, maar in onderstaande link kun je de twee laatste accu's van Dynac vergelijken: 230Ah -20 h / 50%, 220 Ah - 20 h / 75%.

www.accuserviceholland.nl/cara.../semi-tractie-accus/
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 17 juli 2016 11:11 #752772

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Dank!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 17 juli 2016 11:22 #752773

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 373
Kwam dit ook nog tegen (voor andere beginners :-)):
www.victronenergy.nl/upload/do...ampioen-accutest.pdf
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 18 juli 2016 00:32 #752966

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Hoi Tikoes,

Nou welkom in dit netelige nest van de accu kunde.

Als werktuigbouwer is het ook niet mijn expertise. Wat ik door de jaren heen heb kunnen vinden is dit:

- Een startaccu is niet erg geschikt voor t boordnet. Een startaccu levert in korte tijd veel stroom. Voor t boordnet is het precies andersom: voor langere tijd weinig stroom.
- Laat je niet door de verkoper verleiden een duurdere accu te kopen. Nergens goed voor.
- Koop daarom een semi-tractie accu. Je hebt al gevonden dat die nauwelijks duurder zijn.
- Ontlaad die tot max 30% restcapaciteit. Sommigen hier zeggen 50, daarvan gaat hij inderdaad langer mee, maar niet zoveel langer als je gebruikte capaciteit opgeeft.
- Laat hem niet ontladen staan. Dwz Je mag m best gebruiken, maar dan ook dezelfde dag aan de lader, en weer vol achterlaten.
- Houd het het accuwater niveau bij.
- Een accu die helemaal leeg is geweest, heeft tenminste 20% van zijn capaciteit ingeleverd. Meestal meer.
Laatst bewerkt: 18 juli 2016 00:33 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 18 juli 2016 04:47 #752970

Joop66 schreef :
- Ontlaad die tot max 30% restcapaciteit. Sommigen hier zeggen 50, daarvan gaat hij...

Seaftinge zegt zelfs tot max 80% rest capaciteit ontladen. Kost je veel kg's en ruimte aan accu's, maar die gaan dan heul lang mee. Tsja, zo kun je ook "engineeren"...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 18 juli 2016 06:22 #752978

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Faran schreef :
Heb je een link naar die accu? Ik ben nieuwsgierig naar dat 75% ontladen.

Zelfs 80% (geen aandelen :) )

Trojan T105 C4 6V 225Ah semi-tractie accu Euro 129,00

Trojan Deep Cycle accu's. Dit amerikaanse merk behoort tot de absolute top op het gebied van semi-traktie accu's. Daar waar gewone accu's maar tot 50% ontladen mogen worden zonder blijvende schade op te lopen, kunnen Trojan Deep Cycle accu's tot 80% ontladen worden. Hierdoor is het mogelijk om voor een kleiner (lichter) accupakket te kiezen zonder aan capaciteitsverlies. Ook de levensduur van deze accu is bij goed gebruik aanzienlijk langer dan die van een gewone semi-traktie accu.

6V 225Ah

Afmetingen 264x181x276 (LxBxH / mm)

www.advitek.nl/stroom/semi-tra...mi-tractie-accu.html
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 18 juli 2016 06:44 #752980

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Tricolor schreef :
Faran schreef :
Heb je een link naar die accu? Ik ben nieuwsgierig naar dat 75% ontladen.

Zelfs 80% (geen aandelen :) )

Trojan T105 C4 6V 225Ah semi-tractie accu Euro 129,00

Trojan Deep Cycle accu's. Dit amerikaanse merk behoort tot de absolute top op het gebied van semi-traktie accu's. Daar waar gewone accu's maar tot 50% ontladen mogen worden zonder blijvende schade op te lopen, kunnen Trojan Deep Cycle accu's tot 80% ontladen worden. Hierdoor is het mogelijk om voor een kleiner (lichter) accupakket te kiezen zonder aan capaciteitsverlies. Ook de levensduur van deze accu is bij goed gebruik aanzienlijk langer dan die van een gewone semi-traktie accu.

6V 225Ah

Afmetingen 264x181x276 (LxBxH / mm)

www.advitek.nl/stroom/semi-tra...mi-tractie-accu.html
Nadeel is dan weer dat ze veel duurder zijn als "normale" semi tractie accu's.
Aan jou de keuze of je het die extra prijs waard vind.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu dood of langer laden? 18 juli 2016 09:33 #753029

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Tony2920 schreef :
Tricolor schreef :
Faran schreef :
Heb je een link naar die accu? Ik ben nieuwsgierig naar dat 75% ontladen.

Zelfs 80% (geen aandelen :) )

Trojan T105 C4 6V 225Ah semi-tractie accu Euro 129,00

Trojan Deep Cycle accu's. Dit amerikaanse merk behoort tot de absolute top op het gebied van semi-traktie accu's. Daar waar gewone accu's maar tot 50% ontladen mogen worden zonder blijvende schade op te lopen, kunnen Trojan Deep Cycle accu's tot 80% ontladen worden. Hierdoor is het mogelijk om voor een kleiner (lichter) accupakket te kiezen zonder aan capaciteitsverlies. Ook de levensduur van deze accu is bij goed gebruik aanzienlijk langer dan die van een gewone semi-traktie accu.

6V 225Ah

Afmetingen 264x181x276 (LxBxH / mm)

www.advitek.nl/stroom/semi-tra...mi-tractie-accu.html
Nadeel is dan weer dat ze veel duurder zijn als "normale" semi tractie accu's.
Aan jou de keuze of je het die extra prijs waard vind.

Dat vind ik nog wel meevallen. Deze is 129 Euro, ongeveer net zo veel als een 12V 105Ah. Scheelt niet zo veel. Maar je hebt er wel 2 nodig. Anders geen 12V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl