Mijn schakelpaneel is van 1988, een enkel lampje en een schakelaar doen het niet (al jaren) maar verder werkte het.
Ik heb ooit alle apparatuur (2005) vervangen behalve de autopilot. (Wind,snelheid, diepte, radar, plotter, aisontvanger)
Alle bedrading vernieuwd van apparatuur tot schakelpaneel. Ook de overige (nav verl) mastbekabeling is nieuw destijds.
Overige bekabeling in de boot is origineel, de koelkast heeft zijn eigen draadje vanaf de hoofdschakelaar en de plotter ook.
De plotter kan geen stroom trekken via de aangesloten andere apparatuur doordat ik naar de plotter die draad niet aangesloten heb. (Seatalk uit die tijd)
Geen kachel meer.
Probleem dit seizoen is tweeledig:
De groep waarop de dieptemeter, wind en snelheid zit gaat spontaan zelf aan. Uitzetten gaat dan niet soms wel na verloop van tijd. Soms gaat ie ook vanzelf weer uit.
Als ik die groep met de schakelaar aan zet blijft ie ook aan.
Het tweede is dat ik vorig voorjaar een vuilwatertank geïnstalleerd heb, de pomp daarvan met vermaler lust hem wel.
De schakelaar waarop die zit heeft alleen de douchepompen als verbruiker die dus nooit in gebruik zijn met de vuilwaterpomp. De schakelaar gaat soms uit als ik de vuilwaterpomp aan zet of hij draait langzaam en stopt. Dit gebeurt maar af en toe.
Het laatste kan ik me voorstellen dat de pomp te zwaar is voor het paneel maar de eerste vraag is wat gebeurt hier, kan seatalk de schakelaar beïnvloeden?
Het spul is oud en er is vrij dunne bekabeling die de hoofdstroom levert.
De schakelaars zijn met automatische zekeringen en iedere schakelaar heeft plus en min dat via soort half kroonsteen half stekker naar de verbruikers gaat.
Als je daaraan meet staat er altijd een paar volt en met schakelaar aan meer dan 12V
Ik ben elektrisch niet zo onderlegd maar hoe komt het dat de groep vanzelf aan gaat?
Foto's van paneel: