Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom de accu belasten liggend aan de wal stroom

Waarom de accu belasten liggend aan de wal stroom 09 juli 2016 06:05 #750879

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 782
Waarom de accu belasten als je aan de wal stroom ligt?

Wat zou een argument zijn om verbonden aan de wal stroom de accu los te schakelen van het boordnet
en hiervoor een gestabiliseerde voeding ( 230/12 of 24 V ) aan te zetten?
( de licht accu wordt dan nog wel opgeladen door de acculader)
( de gestabiliseerde voeding heeft voldoende capaciteit om het boordnet te voorzien )

Dus het boordnet:

aan walstroom>>>>>>>gestabiliseerde voeding
geen walstroom>>>>>>>licht accu

Even heel simpel geschakeld door een wissel schakelaar.
( is voor de discussie niet interessant )

Als inkopper geef ik een argument om het niet te doen:

Daar waar je nog moet betalen aan de stroom paal is midden in de nacht je "stroom" op.
De stroom valt uit op de steiger.


Ook een argument om het wel te doen:

Besparing van de licht accu's
Bij vertrek uit de haven zijn de accu's vol.
Have a Nice day
Laatst bewerkt: 09 juli 2016 06:09 door MrDJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom de accu belasten liggend aan de wal stroom 09 juli 2016 06:14 #750883

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
zolang de accu aan een lader hangt zal het boordnet de accu niet belasten, dus waarom zou je m loskoppelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom de accu belasten liggend aan de wal stroom 09 juli 2016 06:34 #750890

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
het topic begint al met een verkeerde titel...
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom de accu belasten liggend aan de wal stroom 09 juli 2016 07:44 #750904

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
sy helios schreef :
het topic begint al met een verkeerde titel...
Het antwoord zou dus kunnen luiden: "Zodat accuverkopers een inkomen blijven houden."
Dat is natuurlijk heel flauw, maar volgens Murphy gaan complexere installaties eerder kapot dan de simpele installaties en zal de installatie juist kapot gaan op het moment dat dit het slechtst uitkomt. KISS is de sleutel!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom de accu belasten liggend aan de wal stroom 09 juli 2016 14:24 #750980

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Walstroom, zekeringsautomaat, dubbel stopcontact waarvan 1 voor automatische acculader en de ander voor gebruik van 230V. Eventueel relais voor schakelen tussen laden via startmotor of acculader.

Zonnepaneeltjes helpen je uit dit dilemma, nooit meer walstroom nodig!
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom de accu belasten liggend aan de wal stroom 09 juli 2016 14:30 #750981

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Als je een kleine lader hebt heeft ts wel een punt.
persoonlijk zou ik dan een zwaardere lader kopen.

Maar voor wie graag ingewikkeld doet, zou je ook een voeding via diode parallel aan je accus kunnen aansluiten en deze voeding afregelen op ruim 14v
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom de accu belasten liggend aan de wal stroom 09 juli 2016 14:56 #750988

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Ik heb het geautomatiseerd, zodra er walspanning is, wordt een 12V 10A geschakelde computervoeding actief, die door een relais het boordnet van de accubank scheidt. Als de walspanning wegvalt, valt het relais af en worden de accu's weer ingeschakeld. Werkt al jaren zonder problemen.

Laatst bewerkt: 09 juli 2016 14:57 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom de accu belasten liggend aan de wal stroom 09 juli 2016 19:27 #751037

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 782
Meer op het technische vlak:

Stel de koelbox neemt 5 Ampere ( :) als voorbeeld hoor want is wel heel veel )

Kan een accu lader van bv 20 Ampere deze stroom dan direct leveren of "haalt" de koelbox de stroom uit de accu en laad de accu lader achter af de accu bij?
Have a Nice day
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom de accu belasten liggend aan de wal stroom 09 juli 2016 19:40 #751039

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
De bron met de laagste inwendige weerstand levert de meeste stroom. Aangezien je niet weet welke bron de laagste inwendige weerstand heeft en dit ook veranderd met de ladingstoestand van de accu, kun je hier dus ook niets over zeggen.
Maar... zolang de acculader de stroom voor de koelkast kan leveren en ook surplus heeft, zal de accu wel geladen worden, al duurt het wat langer voordat deze vol is.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom de accu belasten liggend aan de wal stroom 10 juli 2016 08:01 #751084

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik heb sinds kort 3 metertjes aan boord geinstalleerd. Geen echte accumonitoren die zowel in als uitgaand verrekenen, deze kunnen slechts 1 kant op bijhouden. Twee hangen er aan de accu's en 1 in het laadcircuit.
Als er niet geladen wordt zie je het verbruik op de twee accumetertjes. Zodra er geladen wordt gaan die naar 0 verbruik en zie je de laadstroom op het laadmetertje. Zolang de accu's nog geladen worden loopt dat flink op, maarvzodra de accu's vol zijn is dat nagenoeg gelijk aan het verbruik van dat moment. je ziet bijvoorbeeld ook de koelkast aanslaan op het laadmetertje. Ergo, de stroom wordt geleverd uit het laadcircuit wanneer de lader aanstaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom de accu belasten liggend aan de wal stroom 10 juli 2016 08:09 #751086

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
verbazingwekkend :whistle:
dus nogmaals; de titel was al verkeerd :)
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom de accu belasten liggend aan de wal stroom 10 juli 2016 08:23 #751090

CeesS schreef :
Ik heb het geautomatiseerd, zodra er walspanning is, wordt een 12V 10A geschakelde computervoeding actief, die door een relais het boordnet van de accubank scheidt. Als de walspanning wegvalt, valt het relais af en worden de accu's weer ingeschakeld. Werkt al jaren zonder problemen.


Oh, bijzonder, want is dat een maak voor breek, of een breek voor maak, krijg je een glitch of een dip?
Totaal onnodig, gewoon acculader er op, en die levert dan de stroom en laadt tevens de accu bij.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom de accu belasten liggend aan de wal stroom 10 juli 2016 19:15 #751183

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Precies. Als ik aan de walstroom hang en een grote verbruiker aan zet zie ik heel even de laadstroom naar de accu toe inzakken maar de accu lader stelt dat binnen enkele seconden weer bij. Dan is de laadstroom weer even hoog als voorheen.

Behalve als de laadstroom op de max zit van de lader. Dan laadt hij natuurlijk wat minder. Maar dat is bij mij bijna nooit het geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom de accu belasten liggend aan de wal stroom 10 juli 2016 20:50 #751204

Een moderne lader die aan een volgeladen accu hangt gedraagt zich als constante spanningsbron. Wanneer er een gebruiker in het boordnet wordt ingeschakeld, zal de lader een navenant hogere stroom gaan leveren. Al die extra stroom gaat naar die extra gebruiker. De accu ziet daar niets van, want heeft nog steeds dezelfde klemspanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl