Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vervangen van accu's

Vervangen van accu's 08 juli 2016 10:14 #750702

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
martinw schreef :
Huidige agm accu's zijn 7 jaar oud, maar opnieuw krijg ik koelkastproblemen.
Ben nu van plan 4 keer 55ah Yellow Top accus aan te schaffen. Ik lees namelijk dat je deze 55 ah yellow top zou mogen vergelijken met een agm van 80 tot 90 ah .Als dat zo is, dan volstaat bij mij 4 keer 55 Ah Yellow Top tegen de 360(2 keer 100 en twee keer 80) Ah gel die er nu in zit.

Waar wordt die claim gemaakt? Ik heb zelf ook een YellowTop 55 (enige accu aan boord), maar volgens mij doen ze de vergelijking met een conventionele startaccu en niet met een AGM-accu. Het rekensommetje zit hem in het percentage wat de accu veilig ontladen mag worden. Dat percentage is bij de Yellowtop veel hoger dan bij een conventionele startaccu, wat in het geval van de YT55 op ongeveer evenveel amperes komt als een 80 AH conventionele accu.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 10:23 #750703

Inderdaad, de crux zit hem in het percentage dat de accu ontladen mag worden. Soms is dat 75-80% en soms 50%. Ook sommige, vooral goedkopere AGM accu's mag je maar 50% ontladen.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 10:24 #750704

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1095
Mijn accu's worden nooit diep ontladen en zitten vrijwel continu aan de walstroomlader.

In dat geval zou ik toch wel willen weten waarom ze zo relatief kort meegaan. Heb je wel metingen gedaan die de conclusie rechtvaardigen dat ze end-of-life zijn? Voor hetzelfde geld blijkt het aan je koelkast te liggen.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 10:59 #750715

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Of de lader laadt niet goed! Verkeerde spanningen bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 13:32 #750739

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
Denk dat de verkoper praatjes heeft. Een 55 Ah accu van yellowtop zou dus vergelijkbaar zijn met een 90 Ah. Met alle ontlaad procenten kan dit nooit. Of je moet een Yellow top vergelijken met een start accu die vind het namelijk niet zo leuk om meer dan 30% ontladen te worden.

Je schrijft dat je nu een bank hebt van 2x 80Ah en 2x 100Ah. Zijn deze accus van elkaar gescheiden of zitten ze aan elkaar vast? Wil je vervangen ga dan voor 3x 120Ah of wat er nog in je accu bak past. Heb je hetzelfde Ah en drie dezelfde accus die redelijk straffeloos parallel kan koppelen. Mits je gebruik maakt van centrale aftakking. Bij accu met verschillende AH in een systeem zal de laagste AH accus de rest van het systeem negatief beïnvloeden. En zullen ze gescheiden moeten worden.

Let op dat als je accus een paar keer helemaal ontlaad accus snel kapot gaan. de meest AGM accu's kunnen gemiddeld maar 500-600 keer voor 50% ontladen worden (ontlaad cycli). Gel accus iets vaker afhankelijk van de kwaliteit. Een yellowtop is een variant op een agm accu en zal dus nooit heel veel beter zijn kwa levenduur (ontlaad cycli) dan je huidige set. Waarschijnlijk zelfs minder omdat je rond de 80% zal moeten ontladen om de zelfde Ah capaciteit te halen. Je zal dus vaker diep in het rood gaan tijdens het ontladen.

Advies kijk eerst kritisch naar je verbruikers en wat je dag verbruik is. Zonder zonnepaneel en weinig motor uren heb je een hele grote accu bank nodig om je bier koel te houden en je andere verbruikers aan de praat te houden voor 2 of 3 dagen.

Wil je een kleine accu die lang mee gaat en veel Ah per kilo en formaat heeft kies dan voor lithium. deze hebben rond de 2000-3000 laad cycli op 80% ontlading. Hier kan je dus wel van zeggen dat een 55Ah LIon accu 2x zoveel vermogen heeft als een 110 ah AGM/gel accu zeker na een jaar of drie. Waar een AGM en Gel accu op 40% end of life zitten en Lion nog maar op 12% van hun leven zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 14:07 #750742

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
type koelkast maakt ook veel uit
Heb je nog een absorptieKK, kun je beter investeren in een compressor type, gaat een factor ca 5 schelen met stroomverbruik.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 14:09 #750743

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1931
Knar schreef :
Mijn accu's worden nooit diep ontladen en zitten vrijwel continu aan de walstroomlader.

In dat geval zou ik toch wel willen weten waarom ze zo relatief kort meegaan. Heb je wel metingen gedaan die de conclusie rechtvaardigen dat ze end-of-life zijn? Voor hetzelfde geld blijkt het aan je koelkast te liggen.

Dick

Vandaag gemeten na een nacht rusttoestand en niet aan de wallader. De 3 parallel geschakelde accu's zaten op een spanning van 12,35 volt. De startaccu had een spanning van 12,9 volt. De koelkast aangezet voor een half uur en toen was er geen probleem. Hij koelde toen naar behoren. Meestal gaat het pas mis na meerdere uren zeilen.
Of het in de koelkast zit is voor mij moeilijk te zeggen. Deze winter de contacten los gehad en ingevet. De besturing gaat via de zgn. TEC besturing. Af en toe denk ik wel eens dat het ook daarin zou kunnen zitten, maar hoe kom ik daarachter. Lampjes op de TEC display branden niet altijd even konsekwent. Het hoort groen te zijn als de compressor draait en geel als er een externe stroombron is en rood als je de koudebuffer activeert. Voorheen brandde groen en geel als de compressor draaide en was aangesloten aan de wallader of als de motor liep. Nu brand in dat geval alleen nog de gele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 14:10 #750745

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1931
sy helios schreef :
type koelkast maakt ook veel uit
Heb je nog een absorptieKK, kun je beter investeren in een compressor type, gaat een factor ca 5 schelen met stroomverbruik.

Nee het is een compressorkoelkast van Coolmatic en is 15 jaar oud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 14:13 #750747

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1931
FKZ schreef :
Je schrijft dat je nu een bank hebt van 2x 80Ah en 2x 100Ah. Zijn deze accus van elkaar gescheiden of zitten ze aan elkaar vast? Wil je vervangen ga dan voor 3x 120Ah of wat er nog in je accu bak past. Heb je hetzelfde Ah en drie dezelfde accus die redelijk straffeloos parallel kan koppelen. Mits je gebruik maakt van centrale aftakking. Bij accu met verschillende AH in een systeem zal de laagste AH accus de rest van het systeem negatief beïnvloeden. En zullen ze gescheiden moeten worden.

.


Dank voor jouw reactie. Het zijn zoals gezegd 4 accu's allemaal aan elkaar gekoppeld. Als ik er 3 van maak, zou ik dus een startaccu krijgen van 120 Ah. Dat lijkt mij wel wat erg veel, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 14:38 #750748

martinw schreef :
Vandaag gemeten na een nacht rusttoestand en niet aan de wallader. De 3 parallel geschakelde accu's zaten op een spanning van 12,35 volt. De startaccu had een spanning van 12,9 volt.

12,35V is 40 % leeg,dus nog een beetje te gaan.

12,9V kan niet, hooguit 12,7V

Dus misschien geeft je meter 0,2V te hoog aan en is die 12,35 eigenlijk 12,15V

En dat is dan weer 65% leeg.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 14:42 #750749

ja, of de meter geeft 0,3 teveel aan.. of 0.4 ..

Zo blijf je bezig, je moet wel zeker weten dat je meter klopt. 0.1 volt ernaast is teveel van het goeie.
Kan je van iemand een multimeter lenen, om te controleren?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 15:36 #750762

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Als je de 4 accus allemaal parallel gekoppeld hebt, dus 100 100 80 80, dan mag je blij zijn dat je 7 jaar gehaald hebt. Volgens mij zijn het dan superaccus. Welk merk?
Je had dus 1 accubank voor zowel licht als start?
Kan maar niet gebruikelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 15:53 #750766

12,9 is vrij hoog maar kan wel hoor bij een goede accu. Heb het wel vaker gezien...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 16:20 #750772

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 17:46 #750798

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
Alles kopplen zonder goede accu scheider is niet goed voor de accus. Dit veranderd de boel wel. In dat geval kies een goede start accu b.v. een yellowtop. Daarnaast een accu bank voor de gebruikers. B.v 3x 120 Ah gel of agm. Koppel de accu banken met een scheider(argo fet) aan de lader en dynamo. Zo gebruik je de accus waar ze voor zijn. Start voor hoge piek amperes en de huis bank voor de kleine lang durige verbruikers.
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 17:48 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 17:50 #750799

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1931
WindVector schreef :
Zou kunnen, maar waarom zou dit beter zijn dan de Yellow Top van Optima?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 19:34 #750825

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Ehm,

Ik zou nog even heeeeeel goed nadenken voor ik weer veel geld in dure agm/gel of wat oor exotische accu's zou stoppen.

Anderhalf jaar geleden (kan meer zijn ik word oud) heb ik eens uitgerekend wat accu's kosten per geladen en gebruikte Ah. Daar kwam een conventionele semi tractie accu het beste uit. Duurdere accu's waren precies dat: duur. Ja, ze gaan langer mee, maar kosten ook meer. Dat maken ze niet zomaar goed.

Bovendien zijn ze gevoeliger voor misbruik. Verkeerd laden, etc.

Baas K en YB zullen zich dat nog herinneren.

Ik probeer t te vinden, maar dat lukt niet niet zomaar.

EDIT: ik kan t item niet meer vinden. Hier wel de toen bijgevoegde excel.

Conclusie: Koop een semitractie accu, en wees er niet te lief voor.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 20:10 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 19:39 #750826

Dat klopt, voor normaal gebruik is de euro per Ah nog altijd het beste besteed aan de simpelste loodaccu.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 19:45 #750830

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
bovendien, als duurdere tweemaal zo lang mee (moeten) gaan, is de kans dat het een keer verkeerd gaat ook tweemaal zo groot.
weg investering....
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 08 juli 2016 21:10 #750856

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1931
bedankt voor deze down to earth adviezen. Neem ik zeker mee in mijn afwegingen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 10 juli 2016 14:31 #751142

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
martinw schreef :
bedankt voor deze down to earth adviezen. Neem ik zeker mee in mijn afwegingen

Het scheelt dat wij hier niet van WC-eend zijn.

Geen belang in welke verkoop dan ook.

Ik had dezelfde discussie met De Haas automaterialen in Eindhoven. Zij hebben geen gel/agm/etc accu's. Vinden ze te kwetsbaar, te duur, en de winst is er niet meer.

Pas als gewicht en afmetingen een echt probleem gaan vormen, kun je iets anders gaan doen. Of, als je lef hebt en zin om t allemaal uit te zoeken, Li-ion. Maar daar moet je andere mensen voor hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 10 juli 2016 18:49 #751176

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1931
Ik krijg nog on board advies van Rooie Dirk. Is wel van WC eend natuurlijk :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 10 juli 2016 20:20 #751200

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
captain koek schreef :
12,9 is vrij hoog maar kan wel hoor bij een goede accu. Heb het wel vaker gezien...

Klopt hoor, heb nu 13,05 V op mijn metertje staan, victron monitor, walstroom uit en accus 99,4% vol.
Koeling slaat net aan spanning daalt naar 12,94 en daana weer terug op 13,05 V.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 11 juli 2016 05:55 #751238

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
ron b schreef :
captain koek schreef :
12,9 is vrij hoog maar kan wel hoor bij een goede accu. Heb het wel vaker gezien...

Klopt hoor, heb nu 13,05 V op mijn metertje staan, victron monitor, walstroom uit en accus 99,4% vol.
Koeling slaat net aan spanning daalt naar 12,94 en daana weer terug op 13,05 V.

Die accuspannings tabellen zijn in de praktijk zo goed als waardeloos.

1: Je moet super netjes kunnen meten, zonder afwijkingen.
2: Ze gelden pas als de accu een paar uur met rust gelaten is. Dus niet opladen en niet ontladen. Dat gebeurt op een boot alleen als ik net aan boord stap, aan t begin van t weekend.

Dus ja, als je de lader net uit zet, is de spanning hoger. En ja, als je een dikke belasting net uit zet, kan t wat lager zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 11 juli 2016 11:14 #751315

De start accu, 99% van de tijd in rust staat langere tijd (dagen) op 13V, zakt dan naar 12,9 en na een ongeveer een week naar 12,8.
Wordt alleen door de scheepsmotor geladen.
De ankerlier neemt ook stroom van de start accu, met motor bij, na ankeren begint hij soms op 12,8 of 12,9V.

De licht accu´s zijn nooit in rust, bewegen zich in de donkere uren tussen 12,9V en 12,5V in de zomer.
In de winter tussen 12,8V en 12,3V.
Tijdens de daguren wordt zowel in winter en zomer vrijwel altijd de 14,2 bereikt.

Dit betekent over meer dan 10 jaar levensduur (voor lichtaccu´s) een aantal cycli van ongeveer 4000 !!!
De start accu gaat ongeveer 6 jaar mee (80Ah)
Het zijn navulbare loodaccu´s van € 1,30 per Ah

Verbruik is (geschat) gemiddeld ruim zo´n 100Ah per etmaal.

Accu capaciteit is, bewust ruim, gekozen voor 4 keer het verbruik. Dan kan er met wat somber weer 3 dagen zonder extra laden normaal verbruik plaatsvinden.
Zonpanelen ruim 2 maal het dagelijks verbruik, ze moeten hun opbrengst ruim kwijt kunnen in de accu´s en ook een paar dagen somber weer in kunnen halen.

Wanneer water ingenomen moet worden ga ik een dag aan de wal en neem zelden de moeite om walstroom aan te sluiten.

Drink/douche water wordt ´s zomers overdadig verwarmd direct door de zon en ´s winters door de heteluchtkachel.

Nu hebben we hier wel mooier weer voor zonpanelen dan in Holland.
Gisteren 48º buiten, 43º binnen op het mini/maxi metertje. Dat zou ook wel ietsje minder mogen voor mij.
Gelukkig zijn die temperaturen ook voor deze omgeving extreem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl