Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vervangen van accu's

Vervangen van accu's 11 juli 2016 11:14 #751315

De start accu, 99% van de tijd in rust staat langere tijd (dagen) op 13V, zakt dan naar 12,9 en na een ongeveer een week naar 12,8.
Wordt alleen door de scheepsmotor geladen.
De ankerlier neemt ook stroom van de start accu, met motor bij, na ankeren begint hij soms op 12,8 of 12,9V.

De licht accu´s zijn nooit in rust, bewegen zich in de donkere uren tussen 12,9V en 12,5V in de zomer.
In de winter tussen 12,8V en 12,3V.
Tijdens de daguren wordt zowel in winter en zomer vrijwel altijd de 14,2 bereikt.

Dit betekent over meer dan 10 jaar levensduur (voor lichtaccu´s) een aantal cycli van ongeveer 4000 !!!
De start accu gaat ongeveer 6 jaar mee (80Ah)
Het zijn navulbare loodaccu´s van € 1,30 per Ah

Verbruik is (geschat) gemiddeld ruim zo´n 100Ah per etmaal.

Accu capaciteit is, bewust ruim, gekozen voor 4 keer het verbruik. Dan kan er met wat somber weer 3 dagen zonder extra laden normaal verbruik plaatsvinden.
Zonpanelen ruim 2 maal het dagelijks verbruik, ze moeten hun opbrengst ruim kwijt kunnen in de accu´s en ook een paar dagen somber weer in kunnen halen.

Wanneer water ingenomen moet worden ga ik een dag aan de wal en neem zelden de moeite om walstroom aan te sluiten.

Drink/douche water wordt ´s zomers overdadig verwarmd direct door de zon en ´s winters door de heteluchtkachel.

Nu hebben we hier wel mooier weer voor zonpanelen dan in Holland.
Gisteren 48º buiten, 43º binnen op het mini/maxi metertje. Dat zou ook wel ietsje minder mogen voor mij.
Gelukkig zijn die temperaturen ook voor deze omgeving extreem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 11 juli 2016 11:24 #751319

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
Mooie waardes en geeft maar weer aan dat het over dimensioneren van de accu capaciteit tot een bepaalde hoogte uit eindelijk geld oplevert in gebruiksduur. je schrijft 4000 cycli dit zijn cycli van 80% naar 100% en geen cycli van 40% naar 100%. Overdag draai je bijna direct op je zonnecellen en nachts op je accu. Lijkt mij dat je qua autonomie mooi in balans bent met je huidige systeem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 11 juli 2016 11:43 #751329

Tsja, om van 80% naar 100% nu een cyclus te noemen (en dan 4000 cycly te claimen) gaat wel wat ver. Logisch dat die honderden kilo's loodaccu dat op hun sloffen (en lange tijd) aan kunnen. In feite zijn ze altijd vol.

In kosten is dit (zie sommetjes Peper) uiteraard het goedkoopst. Neem je ruimte en gewicht mee, dan wordt het een interessantere som...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 11 juli 2016 12:26 #751346

Het gebruik is perfect in balans, een zekere overmaat betaald de investering ruimschoots, en meermaals, terug.

Ik ben van mening dat elke keer dat "opgetopt" wordt een cyclus is.
Op die manier wordt overal over cycli gesproken.
Dat er maar ongeveer 400 cycli in een zelfde accu zitten van 50% naar 100% is een gegeven, net zoals er kennelijk dus 4000 kleinere cycli in kunnen zitten.

Wat ik probeer aan te geven is: Pas alles op elkaar aan, met het verbruik als uitgangspunt. En wees niet te krenterig in je berekening.
Een dubbeltje sparen bij aanschaf kost vaak vele Euro´s in levensduur.

En daarnaast is het tot de laatste milli Ah vullen van de accu, door uiterst geavanceerde laders, heel vaak een reden van levensduur bekorting en schade aan zaken die net niet de juiste aanpassing hebben op elkaar.

Neem gewoon wat overcapaciteit en blijf weg van de uiterste grenzen van het mogelijke.

Oh ja.... de accu´s zijn 3 stuks 135Ah Exide, niets speciaals.
Ze wegen, schat ik, zo´n 30 kg per stuk, ook niets byzonders
Laatst bewerkt: 11 juli 2016 12:32 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 11 juli 2016 12:47 #751356

Hoe ziet het sommetje er uit als je nog eens 2x zoveel capaciteit installeert? Dan overleeft je set mss wel 10000 (90-100%) "cycli"... Waarom dat dan toch niet? Wat is in balans dan volgens jou?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 11 juli 2016 12:49 #751359

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Nachtvlinder schreef :
Hoe ziet het sommetje er uit als je nog eens 2x zoveel capaciteit installeert? Dan overleeft je set mss wel 10000 (90-100%) "cycli"... Waarom dat dan toch niet? Wat is in balans dan volgens jou?
dan wordt de stand-by levensduur waarschijnlijk de beperkende factor
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 11 juli 2016 12:55 #751361

  • Cox
  • Cox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Saeftinghe schreef :

Oh ja.... de accu´s zijn 3 stuks 135Ah Exide, niets speciaals.
Ze wegen, schat ik, zo´n 30 kg per stuk, ook niets byzonders

Ik heb nu een 105Ah, maar dat is ondercapaciteit (100-120Ah). Nu wordt mij afgeraden om eenzelfde bij te plaatsen en in plaats daarvan als vervanging een 220Ah te zetten. Dit vanwege de mogelijkheid dat de ene de andere leeg trekt.
Is dat bij jou geen afweging geweest, of wordt dit bezwaar overtrokken?
Contest 27 "Emma"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 11 juli 2016 13:02 #751365

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Cox schreef :
Saeftinghe schreef :

Oh ja.... de accu´s zijn 3 stuks 135Ah Exide, niets speciaals.
Ze wegen, schat ik, zo´n 30 kg per stuk, ook niets byzonders

Ik heb nu een 105Ah, maar dat is ondercapaciteit (100-120Ah). Nu wordt mij afgeraden om eenzelfde bij te plaatsen en in plaats daarvan als vervanging een 220Ah te zetten. Dit vanwege de mogelijkheid dat de ene de andere leeg trekt.
Is dat bij jou geen afweging geweest, of wordt dit bezwaar overtrokken?
naar mijn mening is dit zwaar overtrokken, zeker systemen met geringe ontlaad/laad stromen.
een accu is een spanningsbron, de slechtste/kleinste accu zal bij stroomafname het snelst/verst in spanning willen zakken, hierdoor zal zijn aandeel in de stroom leverantie kleiner worden dusdanig dat er een evenwicht is.

Alleen als er 1 accu slecht is en ook volgeladen een duidelijk lagere klemspanning heeft als de andete zal het problemen geven
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 11 juli 2016 16:43 #751425

Meerdere accu´s parallel heeft bij mij nog nooit problemen gegeven, en er zijn er best veel door mij geplaatst.

Voorkeur voor zoveel als mogelijk gelijke accu´s, al is daar ook een behoorlijke ruimte voor verschillen voordat er problemen optreden.

Pas nog iemand met accuproblemen.
De accu´s waren net even te klein in capaciteit, zeg 60% 100% cycli en dan een regelaar die de generator opfokt tot hoge spanningen en grote stromen bij laag toerental.
Zonpanelen net niet in staat om regelmatig op te toppen tot 14,2V
Accu´s na 2 jaar totaal op.
Inkoop was de helft van de mijne, levensduur 20% van de mijne.

Mijn keus is gemaakt met het verbruik als gegeven, de wens om drie dagen te kunnen overbruggen en dagelijks op te kunnen toppen.
Dat gaf een accu capaciteit en een vermogen voor de panelen.
Ik heb de eerste standaardmaat genomen die daar boven lag.
Méér was niet nodig en het paste precies in de beschikbare ruimte.
Overdrijven kan ook, maar zoveel asl nodig en niet meer dan nodig lijkt me een goede keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 12 juli 2016 08:55 #751590

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1095
PvO schreef :
Nachtvlinder schreef :
Hoe ziet het sommetje er uit als je nog eens 2x zoveel capaciteit installeert? Dan overleeft je set mss wel 10000 (90-100%) "cycli"... Waarom dat dan toch niet? Wat is in balans dan volgens jou?
dan wordt de stand-by levensduur waarschijnlijk de beperkende factor

Op deze site staan een aantal interessante grafiekjes waarin de relatie tussen de absolute levensduur, de opslag levensduur en de prestatie levensduur - in functie van het aantal en de diepgang van de ontladingen - kan worden afgelezen.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 12 juli 2016 11:09 #751639

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Gisteren even aanboord geweest om te meten. Blijkt een spanningsverlies te zijn tussen accu en koelkast van 1V.
Dus bij volle accu's (rust 12.9V) zakt bij belasting de accuspanning naar 12,5 en de spanning op de aansluiting vd koelkast naar 11.5V (intern in de koelkast ook nog wat verlies maar niet gemeten)

Bij iets minder volle accu's zeg rust 12,4 V zou dit resulteren in resp 12,0 en 11,0 Volt. Maar bij een lagere spanning gaat de koelkast meer stroom trekken(vermogen blijft gelijk) dus zal 11,9 en 10,8 waarschijnlijker zijn.

Bij een spanning van 10,8 op de aansluiting zal de interne spanning akelig dicht in de buurt komen van de afschakelspanning van 10,4V

Ik heb Martin aangeraden de bedrading dikker en korter te maken, en de zekeringen te veranderen. Nu zowel plus als min gezekerd, naar alleen plus gezekerd en evt zelfs twee zekeringen parallel.
Over één zekering staat nu een spanningsverlies van 100mV. Dan zou het verlies over de zekeringen veranderen van 100+100mV in 50mV.

Bij nieuwe accu's zal de inwendige weerstand iets lager zijn waardoor de klemspanning iets minder snel zakt, maar geeft minder winst dan de bekabeling veranderen. (Zeker per Euro)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 12 juli 2016 17:16 #751721

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1931
Vandaag de hele dag mee bezig geweest. Er komt nu 10mm2 draad in en een 15 A zekering. Bovendien ben ik er toch in geslaagd een veel kortere weg te nemen tussen accu/hoofdschakelaar en de koelkast. Als alles weer functioneert laat ik het weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 18 juli 2016 08:05 #753003

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1931
Zoals beloofd hierbij een verslag van de situatie. Rooie Dirk constateerde een spanningsval van 1 volt tussen de accu en de koelkast. Met dat verschil sloeg de kk nog wel aan, maar al spoedig zakt hij dan onder de uitschakelspanning en stopt hij, waarna hij eigenlijk direct weer opstartte. En zo bleef hij pendelen.
Op advies van Dirk de bedrading vervangen. Er zat gedeeltelijk 4 en 6mm2 in. Dat is vervangen door 10mm2 en, ook belangrijk, de leidinglengte is met 2,5 meter ingekort, door een kortere weg te nemen. Daarvoor moest ik wel door 2 spanten heen, maar dat heb ik dus wel gedaan. Rechtstreek aangesloten op de shunt en hoofdschakelaar en afgezekerd met 15A.
Daarna heb ik het geheel gedurende 3 dagen gemeten en dat leverde de volgende gegevens op:
Datum Volt Actueel Verbruik Cumulatief verbruik
15/7 12,65 6,5A --
16/7 12,65 -- 24,8Ah
17/7 12,50 -- 44,8Ah
18/7 12,35 -- 67,6Ah

Na de laatste meting de KK wat kouder gezet om hem op te starten en toen zakte de spanning naar 12,15 volt en werd het actuele verbruik 5,8A

Bij dagelijks gebruik zal het verbruik wel wat hoger liggen. Nu opende ik de kk maar 1 keer per dag en bij normaal gebruik ligt dat uiteraard hoger.
Daarna heb ik de lader aangezet en liep de spanning op naar 13 Volt en laadde hij met 11,2A.

Mijn conclusie is dat het in elk geval geen accuprobleem is en dat mijn investering in de redelijk dure gell accu's nog steeds loont. Accuboeren die ik raadpleegde vonden accu's van 7 jaar oud al stokoud, maar dat blijkt vooralsnog niet zo. Accu's zijn altijd goed verzorgd en nooit diep ontladen geweest.

Vervangen door dikkere bedrading blijkt de crux.
Ik heb 280Ah uur accucapaciteit los van de startaccu. Mijn doelstelling was altijd dat ik 3 dagen niet zou hoeven bij te laden.
50% van de accucapaciteit is dus nodig voor de koelkast en dan heb ik nog 50% over voor de rest.Dat is voldoende, ofschoon ik het gemiddeld gebruik van de stuurautomaat nog nooit heb bijgehouden. Is ook lastig omdat ik die altijd moet meten met alle navigatie-instrumenten ook aan.
Maar mijn biertje blijft koud.

Dank voor alle input.

Sorry, maar ik krijg dat tabelletje er niet goed in. Wel als ik het typ, maaar na plaatsing wordt het vervormd.
Laatst bewerkt: 18 juli 2016 08:12 door martinw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 18 juli 2016 08:11 #753006

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Hoi Martin,
Dat heb je snel gedaan. Blij dat het nu wel goed gaat.
Je accu's zijn natuurlijk niet meer in nieuw staat, waardoor de spanning bij belasting wat sneller zal afnemen, (inwendige weerstand wordt groter) maar zouden nog wel een paar jaar mee meoeten gaan.
Accuboeren hebben bij hun adviezen een groot eigenbelang :) Omzet maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 18 juli 2016 08:13 #753007

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1931
rooiedirk schreef :
Hoi Martin,
Dat heb je snel gedaan. Blij dat het nu wel goed gaat.
Je accu's zijn natuurlijk niet meer in nieuw staat, waardoor de spanning bij belasting wat sneller zal afnemen, (inwendige weerstand wordt groter) maar zouden nog wel een paar jaar mee meoeten gaan.
Accuboeren hebben bij hun adviezen een groot eigenbelang :) Omzet maken.

Dat blijkt maar weer Dirk. Nogmaals hartstikke bedankt en wat in het vat zit verzuurt niet he!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen van accu's 18 juli 2016 08:21 #753009

martinw schreef :
rooiedirk schreef :
Hoi Martin,
Dat heb je snel gedaan. Blij dat het nu wel goed gaat.
Je accu's zijn natuurlijk niet meer in nieuw staat, waardoor de spanning bij belasting wat sneller zal afnemen, (inwendige weerstand wordt groter) maar zouden nog wel een paar jaar mee meoeten gaan.
Accuboeren hebben bij hun adviezen een groot eigenbelang :) Omzet maken.

Dat blijkt maar weer Dirk. Nogmaals hartstikke bedankt en wat in het vat zit verzuurt niet he!

welk belang klinkt hier nu weer in door ;-)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl