Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: kalibratie compas

kalibratie compas 04 juli 2016 09:58 #749623

Hallo iedereen,

ik heb een probleem met het kalibreren van mijn kompas van de automatische piloot.
In 2014 heb ik een Autopilot EV-200 Sail samen met een C95 display.
Sinds de installatie stelde ik telkenmale vast dat de koers op de automatische piloot een dertigtal graden afweek van de koers op het oliekompas alsook vergeleken met een handkompas.
Begin dit jaar heeft de installateur de beide kompassen op elkaar afgestemd. Zolang ik aan het ponton, lig is er geen enkel probleem doch zodra ik onderweg ben treedt de afwijking weer op.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kalibratie compas 04 juli 2016 10:09 #749625

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Calibratie van een kompas moet je niet in de haven doen, maar een op een stuk water vrij van magnetische stoorvelden.

Ik weet niet hoe het met jou AP is, maar de fluxgate van mijn ST4000+ moet ik calibreren door heel langzaam twee rondjes te varen.

Hiermee wordt de deviatie van het kompas bepaald.

Daarna moet je de heading nog goed zetten, dit kan je doen met een handpeil kompas, maar als je wat meer de ruimte heb, kun je ook naar een ton toe varen, als je naast de ton ligt, je huidige positie als waypoint instellen.
Vervolgens vaar je een eind van de ton vandaan.
Als je dan weer naar de ton toe vaart, wordt je BTW ook je heading.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 04 juli 2016 10:09 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kalibratie compas 04 juli 2016 10:53 #749637

Waar zit de kompassensor ??
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 04 juli 2016 10:53 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kalibratie compas 05 juli 2016 06:13 #749842

kompassensor is geplaatst in het kastje van de bakboordkajuit.
Op eerste zicht niet in de omgeving van een of ander elektrisch veld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kalibratie compas 05 juli 2016 06:32 #749845

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
Ligt er ook geen blikgoed of andere metalen voorwerpen in de buurt - minimaal 60 cm - die een afwijking kunnen veroorzaken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kalibratie compas 05 juli 2016 06:38 #749846

Luidsprekertje van de radio?
Metaal van de verstaging of voetrail?
Metaal van een rail op dek?
Koekblikje?

enzovoorts....

Het is erg moeilijk een goede plek voor de sensor te vinden.....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kalibratie compas 05 juli 2016 06:41 #749847

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Is de afwijking op alle koersen (ongeveer) gelijk?
  • Ja
  • De uitlijning is niet goed. Op het huis van de kompassensor staat een pijl die naar voren moet wijzen. (kan meestal ook ingesteld worden. zie handleiding)
  • Nee
  • Je hebt een grote deviatie. Handleiding erbij en opzoeken hoe je een calibratie moet doen. (meestal een paar knopjes en vervolgens 1 of 2 rondjes draaien.

    Een grote deviatie kan mede veroorzaakt worden door nabij gelegen ijzer en of magneten (luidprekers), maar is dan altijd verschillend bij verschillende koersen.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    kalibratie compas 05 juli 2016 06:44 #749849

    • koko
    • koko's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 14030
    Albert 45 schreef :
    Ligt er ook geen blikgoed of andere metalen voorwerpen in de buurt - minimaal 60 cm - die een afwijking kunnen veroorzaken?

    Mijn vrouw had een keer de rol met gereedschap weggelegd. Zo'n 40cm bij de sensor vandaan. En een flinke deviatie te zien natuurlijk. Het effect van metaal in de buurt van je sensor niet onderschatten dus.

    Als ik over een kabel in ondiep water heen vaar vliegt mijn stuurautomaat ook even alle kanten op.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    kalibratie compas 05 juli 2016 07:24 #749861

    koko schreef :

    Als ik over een kabel in ondiep water heen vaar vliegt mijn stuurautomaat ook even alle kanten op.

    Idem als je onder een lage brug door vaart ( zal natuurlijk niet zo vaak gebeuren met een zeilboot) maar ook als er een groot schip langs je heen vaart ( ervaring op bijv. het NOK ). Ook damwanden langs een kanaal kunnen heel vervelend zijn.
    En ook op de automaat te dicht langs een grote (stalen) boei varen kan heel vervelende consequenties hebben.

    Trouwens , voor kompasafwijkingen door hoogspanningskabels wordt bijv. op de Oostzee nog wel eens op de kaart gewaarschuwd.
    Ad
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    kalibratie compas 05 juli 2016 07:36 #749867

    Christoph schreef :
    kompassensor is geplaatst in het kastje van de bakboordkajuit.
    Op eerste zicht niet in de omgeving van een of ander elektrisch veld.

    Da's de kant van het ponton?
    Gaat niet om elektrisch veld, maar om magnetisch veld, oa al het ijzer daar in de buurt.
    Hans Fix, Feeling 29DI
    Met elektrische hulpmotor.
    hansfix.nl/electric/
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    kalibratie compas 05 juli 2016 10:08 #749913

    • Aad77
    • Aad77's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 659
    De Raymarine EV headingsensor is geen normale fluxgate, hij bevat naast een magnetische sensor een aantal versnellingsopnemers. Normaal moet het ding zichzelf calibreren (Raymarine noemt het in dit geval lineariseren), aan de hand van scheepsbewegingen en de GPS koppeling.
    Tijdens normaal gebruik gaat dit lineariseringsproces continu door. Onder bepaalde omstandigheden die dit wenselijk kunnen maken kan de automatische linearisering buiten werking gesteld worden.
    Dit wordt allemaal uitvoerig beschreven in het manual van de P70 bedieningsunit. In jouw geval zou ik eerst checken of het pijltje op de EV sensor in lijn staat met de langsscheepse as, en daarna het manual ter hand nemen: formaat Nieuwe Testament, maar laat je daardoor niet ontmoedigen, dat is nu eenmaal de moderne tijd.
    Ik ken een aantal EV sensors die voortreffelijk werken binnen een stalen romp, dus het moet kunnen.

    Succes, Aad
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    kalibratie compas 05 juli 2016 10:48 #749922

    • FMJ
    • FMJ's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 5184
    En dan heb je je fluxgate netjes onder het bed in de punt gemonteerd, ver weg van al het mogelijke metaal, gaat een of andere gek een racefiets op dat bed leggen ;-)

    Maar zoals hierboven al gezegd, de EVO-puck werkt wat anders dan een normale fluxgate. Overigens heb ik al van meer mensen dit soort problemen gehoord. Als je er met de manual niet uitkomt anders even bellen met de support van Raymarine, die schijnen erg goed te helpen.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    kalibratie compas 05 juli 2016 10:58 #749924

    of je smartphone in de buurt. dan gaat je stuurautomaat om de 5 minuten ineens dwars uit! :blink:
    Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
    Geen sponsor meer alhier.
    www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

    It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
    Laatst bewerkt: 05 juli 2016 10:58 door Accountopverzoekverwijderd08.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    kalibratie compas 05 juli 2016 12:30 #749947

    • Aad77
    • Aad77's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 659
    Dat doet een fluxgate/magnetisch kompas, die stuurt puur op magnetisch veld en reageert navenant op veranderingen daarvan.
    De EV sensor stuurt primair op zijn versnellingsopnemers, zeg maar als rate gyro/bochtaanwijzer, en gebruikt het magnetisch veld als achtergrondinformatie, indien aanwezig in combinatie met GPS gegevens als een soort voortdurende kompascalibratie. Als het magneetveld verandert zonder dat het schip overeenkomstig van koers verandert snapt de EV dat dat een externe verstoring is en gaat er niet als een blind paard achteraan.
    Het verschil is dat een fluxgate niet weet wat het schip doet, en een EV wel.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    kalibratie compas 05 juli 2016 12:40 #749950

    Maar ik neem toch even aan dat het ding gewoon een fluxgatekompas bevat; helemaal sturen op de beweging in 3 assen (Inertial Navigation) is duur en ingewikkeld als je het heel goed wil doen (vliegtuigen, onder-water plaatsbepaling). Dat de bewegingssensoren helpen om efficiƫnter te sturen geloof ik direct, maar voor het vasthouden van de richting (en voor graden links/rechtsaf) is toch echt een kompas nodig....
    Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    kalibratie compas 05 juli 2016 13:53 #749981

    • Aad77
    • Aad77's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 659
    Baasklusje schreef :
    Maar ik neem toch even aan dat het ding gewoon een fluxgatekompas bevat; helemaal sturen op de beweging in 3 assen (Inertial Navigation) is duur en ingewikkeld als je het heel goed wil doen (vliegtuigen, onder-water plaatsbepaling). Dat de bewegingssensoren helpen om efficiƫnter te sturen geloof ik direct, maar voor het vasthouden van de richting (en voor graden links/rechtsaf) is toch echt een kompas nodig....

    Klopt, er zit een fluxgate in. Vergelijk het maar met sturen op de windvaan: de automaat blijft op de fluxgate sturen maar stelt het setpoint in op basis van gefilterde windvaaninformatie.
    De EV stuurt op versnellingsopnemers en pas het setpoint aan op basis van gefilterde fluxgate/GPS informatie.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    kalibratie compas 05 juli 2016 14:33 #749988

    Aad77 schreef :
    De EV stuurt op versnellingsopnemers en pas het setpoint aan op basis van gefilterde fluxgate/GPS informatie.

    Heb je hier meer info over anders dan uit de manual?
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    kalibratie compas 05 juli 2016 16:13 #750004

    • WindVector
    • WindVector's Profielfoto
    Wat ik verwacht is dat de EV heading informatie geeft op basis van de solid state rate gyro's, wiksundige integratie van dat signaal is noodzakelijk, wat op de langere termijn leidt tot fouten in de aanwijzing, die informative wordt dan geslaved met de magnetisch infomatie. Een magnetische sensor heeft korte termijn aanwijsfouten ten gevolge van versnellingen en standwisselingen.
    Die twee systemen compenseren dan dus elkaars tekortkomingen, waardoor je een nauwkeurige heading indicatie krijgt, ook als je stilligt of er korte termijn verstoringen van het magnetisch veld zijn. Op basis van GPS informatie en bewging kan dan zelfs de deviatie van het kompassysteem automatisch worden weggecalibreerd.

    Daarnaast zal een geode autopilot, ook voor een boot, zijn stuurinformatie niet alleen baseren op de actuele heading informatie maar ook op basis van het rate guro signal, dat zo te zien ook apart beschikbaar is op de interface. (www.raymarine.com/view/?id=282)

    Over of het ook echt zo werkt kan ik geen info bij Raymarine vinden.
    Laatst bewerkt: 05 juli 2016 16:17 door WindVector.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl