Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accumonitor (shunt) installeren

Accumonitor (shunt) installeren 29 juni 2016 15:58 #748786

Na het uitbreiden van het elektrische systeem (koelcompressor en zonnepaneeltje met MPPT) wil ik graag wat extra inzicht en zekerheid in de accu-capaciteit. We denken er daarom aan om een Victron accumonitor te installeren met bijbehorende shunt. Ik ben geen elektriciën, maar begrijp wel het een en ander van stroom, spanning, vermogen en dergelijke. Bij wat meer ingewikkelde schema's heb ik echter wat hulp nodig, vandaar dit berichtje..

De elektra is aan boord nogal een rommeltje (zie bijgevoegde afbeelding). Volgend jaar willen we dit definitief aanpakken, maar in verband met een aankomende vakantie willen we nu puur focussen op het installeren van de shunt en accumonitor.

Dit is de situatie nu:

Licht-accu wordt bijgeladen door een walstroomlader en zonnepaneel met tracker.

Als ik deze handleiding mag geloven is de installatie een fluitje van een cent, maar heb toch wat vragen;
  1. Verschillende gebruikers zitten nu rechtstreeks op de accu-polen. Eraf halen, stukje (dikke) verlenging tussen pool en shunt, en verbruikers via een verdeelstrip op de shunt is het plan. Goed?
  2. De shunt ondersteunt twee accu's. Bij de start-accu dus enkel de massa vanaf het motorblok onderbreken?
  3. Massa van de dynamo gaat (volgens mij) via het motorblok. Levert dit problemen op?
  4. Massa is tussen beide accu's doorgelinkt. Dit zo behouden aan de load-kant van de shunt?
  5. Hoe gaat precies het bijladen van beide accu's door de dynamo? Er gaan wel twee positieve kabels naar de accu's, maar zoals gezegd gaat de massa via het motorblok.

Wellicht erg simpele vragen, maar wil vooral niet dat de hele boel straks doorbrandt door stommigheid. Alvast bedankt!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 29 juni 2016 16:05 door Peerd Parmant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 29 juni 2016 16:11 #748790

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Eigenlijk is het vrij simpel inderdaad. De service accu's zou ik via de accumonitor monitoren, de startaccu niet.
Dat betekent dat je de massa van de Service Accu's inderdaad nu moet onderbreken, shunt tussen de verbruikers en de massa en klaar. Zorg je ervoor dat de laders (walstroom en dynamo) voor de shunt aangrijpen dan meet je ook je laadcapaciteit van de walstroom en dynamo. Dat de dynamo nu vast aan de massa van de motor zit maakt niet uit; je massa van de serviceaccu's loopt via de shunt ook naar die massa.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 29 juni 2016 16:22 #748793

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Dit is wat je eigenlijk wil.


D=dynamo, W=walstroom. Beide (ik teken even niet evt. diodebruggen e.d. omdat ze voor het verhaal niet uitmaken) lopen via de shunt naar de serviceaccu. De verbruikers (ook hier is het zekering/verdeelpaneel niet meegenomen in de tekening omdat het voor het principe niks uitmaakt) lopen via de shunt naar de - pool van je serviceaccu(s). Nu zal de accumonitor dus altijd het verbruik, maar ook de laadstroom van walstroom of dynamo meenemen in zijn weergave en berekening. C'est tout!
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 29 juni 2016 16:25 #748794

Vele shunts die je gebruikt voor bewaking van de serviceaccu hebben tevens een lijntje naar de startaccu waarmee het voltage bewaakt wordt.
Ik gebruik die ven Philippi.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 29 juni 2016 16:29 #748795

De Victron inderdaad ook. 'k heb hem zelf ook' en ben er blij mee, maar... wat een achenebbisj klein rotschermpje heeft dat ding. Bij een nieuw plaatsing zou ik verder kijken naar eentje met een beter afleesbaar scherm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 29 juni 2016 16:30 #748796

mystudio schreef :
Dit is wat je eigenlijk wil. [...]

D=dynamo, W=walstroom. Beide (ik teken even niet evt. diodebruggen e.d. omdat ze voor het verhaal niet uitmaken) lopen via de shunt naar de serviceaccu. De verbruikers (ook hier is het zekering/verdeelpaneel niet meegenomen in de tekening omdat het voor het principe niks uitmaakt) lopen via de shunt naar de - pool van je serviceaccu(s). Nu zal de accumonitor dus altijd het verbruik, maar ook de laadstroom van walstroom of dynamo meenemen in zijn weergave en berekening. C'est tout!

Duidelijk, min van de dynamo is in dit verhaal dus wat ik zie als de doorgeluste massa tussen licht- en startaccu?
Is er bezwaar om ook de start-accu te monitoren via het aparte kanaal op de shunt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 29 juni 2016 16:48 #748800

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
De 702 geeft alleen het voltage van de startaccu weer.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 06:12 #757494

  • Ferox28
  • Ferox28's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Ben van plan om ook een accumonitor te plaatsen. Weet alleen nog niet welke. Heb een zoals iedereen een start en lichtaccu die door de dynamo en via een 15Amp lader via walstroom worden geladen. Er hangen best veel verbruikers aan, waaronder de compressorkoelkast en een circus aan navigatie apparatuur.

Wat zijn gelet op ervaringen de beste en gebruiksvriendelijkste monitoren en waar te koop?
Ferox; moedig en strijdlustig!
Spirit 28, vaargebied Zeeuwse Delta
(Wegens werk overdag niet bereikbaar)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 07:49 #757528

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Ferox28 schreef :
Ben van plan om ook een accumonitor te plaatsen. Weet alleen nog niet welke. Heb een zoals iedereen een start en lichtaccu die door de dynamo en via een 15Amp lader via walstroom worden geladen. Er hangen best veel verbruikers aan, waaronder de compressorkoelkast en een circus aan navigatie apparatuur.

Wat zijn gelet op ervaringen de beste en gebruiksvriendelijkste monitoren en waar te koop?

De keus beperkt zich ruwweg tot de Accu-monitoren van Victron of die van NASA. Deze zijn bij de bekende (web-)watersportwinkels te koop.

Wat betreft de gebruiksvriendelijkheid: zie het potsje van Evaluation Copy, eerder in dit draadje.
Ik heb zelf de NASA BM-1. Deze heeft een groot display waarop met Koeienletters wordt getoond wat de spanning is. De resterende capaciteit wordt (wat kleiner) in een balkje daarnaast aangeven als percentage èn als grafiek. Hetzelfde venster toont of er verbruikt of geladen wordt en hoeveel. Andere vensters tonen de geladen of verbruikte amperes en de tijd die rest tot de accu volledig geladen is.

Wat de Victron allemaal toont weet ik niet. Over de betrouwbaarheid en levensduur van de NASA-apparatuur bestaan op ZF nogal wat twijfels, maar mijn BM-1 functioneert al een jaar of 4-5 naar behoren en ik ben helemaal tevreden over het ding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 08:23 #757542

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
lodewijk stegman schreef :
De keus beperkt zich ruwweg tot de Accu-monitoren van Victron of die van NASA. Deze zijn bij de bekende (web-)watersportwinkels te koop.

In 'de grote merken' heb je ook nog Mastervolt en E-xpert monitoren van TBS.
Wellicht heeft die laatste een minder bekende naam maar zij maken de monitoren voor nu Mastervolt en voorheen voor Victron. Ik heb dus zo'n E-xpert ding. Heerlijk apparaat.


Hier zijn de verschillen tussen Nasa en Victron al eens besproken
Laatst bewerkt: 08 aug 2016 08:24 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 09:53 #757568

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Een paar jaar geleden naar volle tevredenheid de BMV 702 geinstalleerd.

Ja, het schrempje is vrij klein.

Verder prima.

Omdat ik veel alleen vaar, en de stuurautomaat daardoor nogal veel werk levert, heeft geen apparaat aan boord mij meer rust gegeven dan dit.

De start accu is qua lading niet zo belangrijk: Die gebruik je niet. Alleen voor starten en wordt daarna direct weer bijgeladen, als t goed is. Dus een meting van de spanning is daarvoor genoeg.

De service accu wil je precies weten: daar draait alles op.Dus als die leeg raakt moet je iets gaan doen.

Inderdaad wat je voorstelt: relatief dikke kabel van je accu naar de shunt en daarvandaan verder verdelen.

Geen aftakkingen maken tussen de accu en de shunt. Je wilt dat de shunt alle stroom in en uit bijhoudt.
Laatst bewerkt: 08 aug 2016 09:57 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 11:55 #757604

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 373
@Joop66:
Meet je met jouw meter wel de spanning van de startaccu? En zo ja, kan dat met een dunne kabel?
In mijn geval staan de serviceaccu en de startaccu in aparte ruimtes en vrij ver uit elkaar.
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 11:59 #757605

Spanning kun je met het dunste kabeltje meten. Er loopt namelijk geen stroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 12:02 #757606

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 373
... in het geval van de BMV 702 lijkt de handleiding wat anders te suggereren.... en als dat niet werkt is een klein voltmetertje voldoende.
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 12:09 #757611

Dat vraag je toch? Spanning (volt) meten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 12:10 #757612

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Tikoes schreef :
... in het geval van de BMV 702 lijkt de handleiding wat anders te suggereren.... en als dat niet werkt is een klein voltmetertje voldoende.
Ik begrijp niet waar je op doelt, maar de 702 kan de spanning van de startaccu weergeven. Een dun kabeltje wordt daarvoor meegeleverd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 12:16 #757613

Je bent mogelijk in de war door de centrale massakabel?


Laatst bewerkt: 08 aug 2016 12:16 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 12:23 #757615

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 373
Ik was inderdaad net bezig dat plaatje te zoeken.
Sorry elektrisch onvoldoende onderlegd, maar ik interpreteer dit als een dikke kabel die van de startaccu naar de shunt loopt.....
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 13:32 #757659

Dat is gewoon de min, die je natuurlijk dik uit moet voeren voor de startstromen. De meetkabel is de dunne.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 19:51 #757818

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 668
De min van de startstroom hoeft n.m.m. niet via de ene (gemeenschapelijke) min-aansluiting van de shunt te lopen, de massa van de motor kan gerust direct op de min van de startaccu.
Voor alleen de spanningsmeting van B2 is een dun draadje genoeg om de min van de startaccu te verbinden met de min vsn de shunt (= voor deze functie alleen de min van de BMV-batterijmonitor).
De dikte van een verbinding wordt bepaald door de stroom die kan gaan lopen.
Een dikke verbinding tussen de min van serviceaccu en startaccu is alleen nodig als er stroom kan lopen door die verbinding. Als het alleen om de spanningsmeting van de startaccu gaat, is dat niet het geval.
Als je alle verbruikers van de startaccu aansluit op een gemeenschappelijk nulpunt moet de verbinding natuurlijk wel dik zijn (startstroom). Ook als je beide accu's via een scheider laadt uit de dynamo (laadstroom serviceaccu). Maar dus niet als het alleen om spanningsmeting gaat.

Ik gebruik zelf de mogelijkheid om ook de startaccuspanning te meten overigens niet, zie nauwelijks het nut van monitoren van de startaccu door het meten van de spanning van de startaccu. Daar hangt bij mij alleen de startmotor en de dynamo op de diesel aan, verder geen verbruikers. Ik heb mijn servicesysteem geheel gescheiden en de minnen dus niet verbonden. Mijn serviceaccu laad ik alleen vanuit de walaansluiting.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 20:18 #757832

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Minim schreef :
de massa van de motor kan gerust direct op de min van de startaccu.
Voor alleen de spanningsmeting van B2 is een dun draadje genoeg om de min van de startaccu te verbinden met de min vsn de shunt (= voor deze functie alleen de min van de BMV-batterijmonitor).

Volgens mij heb je niet goed begrepen hoe de monitor werkt, de B2 aansluiting is de plus van de startaccu, en B1 de plus van de service accu. B1 en B2 zijn dus niet galvanisch met de shunt verbonden. De enige reden dat ze naar de shunt teruggevoerd worden, is dat daar een connector zit, die via een meeraderige kabel met de monitor wordt verbonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 20:25 #757837

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Hier een fotootje (helaas niet super scherp) waar duidelijk wordt hoe e.e.a. rond de shunt wordt aangesloten. De B1 en B2 aansluitingen zitten in de connector, die op een printplaatje zit bovenop de shunt. De grijze connector ernaast wordt met een meeraderige UTP kabel met de monitor verbonden.

Laatst bewerkt: 08 aug 2016 20:41 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 20:50 #757843

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
minim heeft het wel begrepen en heeft het juiste systeem beschreven. Motor gescheiden houden van het boordsysteem!
Als je toch die spanning zou willen meten (waar je dus niks aan hebt) dan is het inderdaad volstrekt juist de min van de startmotor op de min van de startaccu te zetten en de verbinding tusen de (PLUS)zijde van de shunt en de min van de startaccu met een dun draadje te verbinden, waarbij ik er nog een zekeringetje van 1A in zou zetten.
De plus zijde van de shunt is de zijde van de shunt die aan de massastrip is verbonden, de min zijde van de shunt is de zijde die aan de minpool van de accu zit. Stroomtechnisch gezien heeft de pluszijde van de shunt een max. 50 mV hogere spanning dan de minzijde, vandaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 21:11 #757848

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Er is nog iets helemaal mis met de tekening van TS.
Er zijn niet 2 accu's, maar 1 accubank van 2 parallel geschakelde batterijen. Die vermoedelijk niet van dezelfde capaciteit zijn.
Er is dus geen startaccu en ook geen lichtaccu, alleen een accubank.
Waarom denk ik dit: TS schreef dat er 2 rode draden van de dynamo afkomen en naar de 2 accu's gaan. Tenzij het een dynamo met dubbele winding is, is dit due een knooppunt in de plussen van de 2 batterijen. Dus een parallelle set.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor (shunt) installeren 08 aug 2016 21:18 #757850

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 668
CeesS schreef :
Minim schreef :
de massa van de motor kan gerust direct op de min van de startaccu.
Voor alleen de spanningsmeting van B2 is een dun draadje genoeg om de min van de startaccu te verbinden met de min vsn de shunt (= voor deze functie alleen de min van de BMV-batterijmonitor).

Volgens mij heb je niet goed begrepen hoe de monitor werkt, de B2 aansluiting is de plus van de startaccu, en B1 de plus van de service accu. B1 en B2 zijn dus niet galvanisch met de shunt verbonden. De enige reden dat ze naar de shunt teruggevoerd worden, is dat daar een connector zit, die via een meeraderige kabel met de monitor wordt verbonden.

Dat niet begrijpen valt wel mee. ;)
De +b2 aansluiting is voor de plus van batterij 2 (meestal de startaccu). Van batterij 2 kan de monitor alleen de spanning meten via die +b2 aansluiting en de gemeenschappelijke min.
Van batterij 1 kan de monitor de spanning meten, via de +b1 aansluiting en de gemeenschappelijke min, en de stroom, via de shunt.
De monitor meet drie spanningen ten opzichte van de gemeenschappelijke nul: de + spanningen van beide accu's en de spanning die een weergave is van de stroom door de shunt, en vervolgens doet een microprocessor er leuke dingen mee die we op het scherm kunnen zien.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl