Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laadprobleem dynamo of fout Victron accumonitor?

Laadprobleem dynamo of fout Victron accumonitor? 28 juni 2016 12:01 #748429

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 336
Ik heb een raadselachtige uitlezing van mijn Victron accumonitor. Als de motor draait, dan geeft hij deze een verhoogd voltage aan van 14,2, maar is de amperestroom toch negatief. Dus zouden de accu's ontladen. Maar:
- de dynamo is nieuw (een paar weken oud) en zit aan een diodebrug, alle verbindingen zijn goed. De batterijsensor van de dynamo zit aan de pluspool van de lichtaccu's. De dynamoverkoper bezweert dat de dynamo goed is als hij dat voltage weergeeft.
- als de Mastervoltlader aanstaat (dus als ik verbonden ben met de walstroom), geeft hij wel een positieve laadstroom. Hoewel na uren motoren altijd met weinig amperes, alsof de accu's toch geladen zijn.
- Mastervolt en dynamo zitten aan dezelfde pool van de diodebrug.

Dit is heel vreemd. Zou de accumonitor niet goed zijn? Of is het mogelijk dat een dynamo niet laadt, terwijl dat voltage toch zo hoog is? Kan toch volgens de theorie niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem dynamo of fout Victron accumonitor? 28 juni 2016 12:20 #748432

als het voltage uit de dynamo hoger is dan de accuspanning dan wordt er geladen, tenzij er (grote) verbruikers aan staan.

Was dat in beide situaties hetzelfde (walstroom c.q.motor)? Als je meer gebruikers aan hebt tijdens motoren zou er theoretisch ontlading kunnen zijn, maar wel vreemd....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem dynamo of fout Victron accumonitor? 28 juni 2016 12:35 #748439

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 336
Ik heb meestal tijdens het varen twee fikse verbruikers aanstaan: de koelkast en de stuurautomaat. Dan staat er op de Victron bijvoorbeeld min 5 ampere. Het starten van de motor maakt geen enkel verschil in die aangegeven ontlaadstroom. Wel zie ik dan die 14,2 aangegeven in de monitor.
Ik zou denken dat die monitor niet goed werkt, maar waarom geeft hij dan wel de laadstroom van de mastervolt aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem dynamo of fout Victron accumonitor? 28 juni 2016 12:38 #748440

Het beste is even spanning meten op de accu met een multimeter.
in rust en met de motor aan. Is tie hoger met motor aan, dan wordt er geladen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem dynamo of fout Victron accumonitor? 28 juni 2016 12:41 #748441

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 336
Heb ik gedaan: met lopende dynamo is de spanning aan de accupolen hoger (de 14,2 die ook de accumonitor aangeeft).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem dynamo of fout Victron accumonitor? 28 juni 2016 13:45 #748454

  • Blauw
  • Blauw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Klinkt alsof de dynamo een directe verbinding naar de accu heeft, dus niet via de shunt. In dat geval meet de shunt wel de ontlaadstroom van de verbruikers en de laadstroom vanaf de lader, maar geen laadstroom van de dynamo.

Er wordt wel geladen, gezien het hogere voltage, maar er worden geen amperes geteld.

Ondertussen al lekker op weg? Groeten vanaf de Blauwe Westen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem dynamo of fout Victron accumonitor? 28 juni 2016 14:28 #748468

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 336
Ha blauwe westen, niks lekker op weg. Kijk maar eens in de krant hoelang het nog ZW blijft waaien. Lig nu in Oostende de zaak aan te kijken, maar denk dat ik toch omdraai en naar Scandinavie ga. Kan ik mooi de boel thuis even wassen - ik heb een stevige diesellekkage van het gat van mijn tankmeter en als je nu bij mijn kleren een vlammetje houdt komt er een explosie. Probeer dat naast de dynamo nu ook op te lossen, maar kan hier nergens dieselbestendige kit krijgen.

Helaas, de dynamo zit niet direct aan de accu, maar aan dezelfde pool van de diodebrug als de lader. Dat maakt het juist zo vreemd. Ik heb ook gekeken of er misschien een halve kortsluitstroom gaat lopen als ik het motorcontact aan doe, maar dan gebeurt er niets (behalve het lampje op het paneel, dat overigens wel uitgaat als de motor loopt).
Chr.
Laatst bewerkt: 28 juni 2016 14:56 door Tilikum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem dynamo of fout Victron accumonitor? 28 juni 2016 14:50 #748475

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 336
Blauw schreef :
Klinkt alsof de dynamo een directe verbinding naar de accu heeft, dus niet via de shunt. In dat geval meet de shunt wel de ontlaadstroom van de verbruikers en de laadstroom vanaf de lader, maar geen laadstroom van de dynamo.

Er wordt wel geladen, gezien het hogere voltage, maar er worden geen amperes geteld.

Ondertussen al lekker op weg? Groeten vanaf de Blauwe Westen ;)

Nu ik erover nadenk, je hebt gelijk! Die plus maakt niet uit. De min van de dynamo zit (geloof ik, kan het niet zien zonder uit te bouwen) aan het motorblok of aan de min van de startaccu. De min van de startaccu is weer verbonden met de min van de lichtaccu's die parallel staan. Dus dan gaat het buiten de shunt om. Raadsel opgelost - dan laadt hij toch gewoon bij. Ik was tot nu toe bang om een nacht door te varen, omdat ik niet zeker was of hij laadde en ik dan nogal wat gebruikers heb aanstaan: toplicht, ais, marifoon, zelfstuur (en ja, dan zet ik de koelkast uit).
Dank voor de tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem dynamo of fout Victron accumonitor? 28 juni 2016 15:10 #748482

  • Blauw
  • Blauw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Mooi zo! (dynamo ok), balen! (het weer, de diesel). Die ZW lijkt voorlopig inderdaad even aan te houden. Niets mis met Scandinavie!

Epoxy is (dacht ik) dieselbestendig..?

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem dynamo of fout Victron accumonitor? 28 juni 2016 15:48 #748502

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Tilikum schreef :
Blauw schreef :
Klinkt alsof de dynamo een directe verbinding naar de accu heeft, dus niet via de shunt. In dat geval meet de shunt wel de ontlaadstroom van de verbruikers en de laadstroom vanaf de lader, maar geen laadstroom van de dynamo.

Er wordt wel geladen, gezien het hogere voltage, maar er worden geen amperes geteld.

Ondertussen al lekker op weg? Groeten vanaf de Blauwe Westen ;)

Nu ik erover nadenk, je hebt gelijk! Die plus maakt niet uit. De min van de dynamo zit (geloof ik, kan het niet zien zonder uit te bouwen) aan het motorblok of aan de min van de startaccu. De min van de startaccu is weer verbonden met de min van de lichtaccu's die parallel staan. Dus dan gaat het buiten de shunt om. Raadsel opgelost - dan laadt hij toch gewoon bij. Ik was tot nu toe bang om een nacht door te varen, omdat ik niet zeker was of hij laadde en ik dan nogal wat gebruikers heb aanstaan: toplicht, ais, marifoon, zelfstuur (en ja, dan zet ik de koelkast uit).
Dank voor de tip!
raadsel wel, maar totdat het goed is aangesloten is de monitor zo goed als onbruikbaar.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem dynamo of fout Victron accumonitor? 29 juni 2016 07:06 #748633

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
Je verbruikte ampères en dus SOC zijn onbetrouwbaar je voltage niet. Vroeger keken we naar het voltage om te zien hoe vol de accus nog waren. Dit kan je natuurlijk nog steeds doen. 13.2 volt is vol 11.5 volt is leeg rond de 12 volt zou ik gaan bijladen.

Als je je BMS wilt blijven vertrouwen zal hij vaker gereset moeten worden. omdat hij niet door heeft dat er geladen word. Zol je SOC afnemen terwijl er toch amperes in de accu bij komen.

Volgens mij zou het opgelost moeten zijn als je de shunt plaats tussen de minnen van de start en huis batterij. Dan van de shunt naar de min rail met verbruikers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem dynamo of fout Victron accumonitor? 29 juni 2016 07:22 #748637

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Als je de monitor aansluit zoals Victron het bedoeld heeft, dan wordt de min van de startaccu aangesloten na de shunt. Je meet dan wel degelijk de laadstroom van de lichtaccu. Je moet dus de parallel schakeling van de Minnen scheiden. Bij mij zit het zo aangesloten, en werkt het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem dynamo of fout Victron accumonitor? 29 juni 2016 07:56 #748644

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Heb het aansluitschema nog even teruggezocht :


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadprobleem dynamo of fout Victron accumonitor? 29 juni 2016 17:40 #748811

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 336
CeesS schreef :
Heb het aansluitschema nog even teruggezocht :



Dank voor het schema. Ik was al van plan een aparte minkabel te trekken vanaf de dynamo naar de shunt, maar dit is natuurlijk veel simpeler. En zit bij mij ook veel dichter bij elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl