Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AIS op Raymarine I70

AIS op Raymarine I70 31 mei 2016 21:50 #740814

Ik weet dat je AIS kunt gebruiken op een I70.
De functionaliteit, althans op papier, ziet er compleet uit.

Maar hoe werkt het in de praktijk?
Is er iemand die deze combi gebruikt?

Ook de vraag ik mij af wat er gebeurd als de I70 op een ander scherm staat en
de AIS detecteert dat je op ramkoers met een ander schip zit.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 01 juni 2016 06:32 #740850

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Het werkt, maar: er zit 1 nadeel aan. Als je in een druk gebied bent, met veel AIS transponders, dan kun je seatalkNG bus 'flooden'. Ik heb daarom zelf de AIS nooit aangesloten op de navigatie instrumenten, maar via een separaat 'kanaal': de Roos Mux. De AIS data heb ik alleen op de Marifoon en de iPad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 01 juni 2016 06:56 #740856

Dus ik begrijp goed dat de omvang van de AIS datastream afhankelijk is van het aantal targets?

Hmm...weer wat geleerd.

Dank je.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 01 juni 2016 07:09 #740863

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
?!? Een N2K bus 250K - NMEA0183 38K ... sorry Aernoudt geloof er niks van.. zal wel een andere oorzaak zijn... je kan gewoon je load op je bus aflezen.. Ik had twee AIS ontvangers op netwerk, geen probleem..

De I70 nooit gebruikt voor AIS, had wel het scherm in de lijst staan. I70 springt bij alarm niet op AIS scherm (to my knowledge), maar je krijgt wel alarm meldingen op het scherm (weet niet of dit AIS was, maar wel bijvoorbeeld van autopilot)...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 01 juni 2016 07:30 #740874

Zou de processing in de i70 zelf te langzaam kunnen zijn voor veel bewegende targets?
Hij zal het er wel druk mee hebben. De bus kan nooit het probleem zijn idd.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 01 juni 2016 07:59 #740884

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
roberteb schreef :
?!? Een N2K bus 250K - NMEA0183 38K ... sorry Aernoudt geloof er niks van.. zal wel een andere oorzaak zijn... je kan gewoon je load op je bus aflezen.. Ik had twee AIS ontvangers op netwerk, geen probleem..

De I70 nooit gebruikt voor AIS, had wel het scherm in de lijst staan. I70 springt bij alarm niet op AIS scherm (to my knowledge), maar je krijgt wel alarm meldingen op het scherm (weet niet of dit AIS was, maar wel bijvoorbeeld van autopilot)...

Is toch zo; niet voor niets adviseren meerdere merken om geen AIS op je navigatie netwerk te zetten... (bijvoorbeeld True Heading; toch niet de minste)

Maar het staat jou vrij om het wel te doen. Mocht het (niet te hopen voor jou + opvarenden) een keer misgaan hoef je alleen in de spiegel te kijken, dat is dan wel weer prettig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 01 juni 2016 20:08 #741131

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Aernoudt schreef :
roberteb schreef :
?!? Een N2K bus 250K - NMEA0183 38K ... sorry Aernoudt geloof er niks van.. zal wel een andere oorzaak zijn... je kan gewoon je load op je bus aflezen.. Ik had twee AIS ontvangers op netwerk, geen probleem..

De I70 nooit gebruikt voor AIS, had wel het scherm in de lijst staan. I70 springt bij alarm niet op AIS scherm (to my knowledge), maar je krijgt wel alarm meldingen op het scherm (weet niet of dit AIS was, maar wel bijvoorbeeld van autopilot)...

Is toch zo; niet voor niets adviseren meerdere merken om geen AIS op je navigatie netwerk te zetten... (bijvoorbeeld True Heading; toch niet de minste)

Maar het staat jou vrij om het wel te doen. Mocht het (niet te hopen voor jou + opvarenden) een keer misgaan hoef je alleen in de spiegel te kijken, dat is dan wel weer prettig.

Heb je voor mij een link (naar bijvoorbeeld TH) waar dit ten zeerste wordt afgeraden?

Ik heb 10 jaar voor mijn beroep over de wereld (pre-AIS) gevaren, voor mij een nice to have...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 13:34 #744837

Misschien weet iemand ook antwoord op het volgende:
Ik heb een Raymarine A50D Multfunctional Display en een EM-Trak B100 AIS transponder met een NMEA2000 uitgang naast meerdere NMEA 183 uitgangen ( 4800 en 38400 B). Ik had verwacht dat als ik de NMEA2000 via de juiste kabels verbond met de Seatalk NG bus, op de A50D MFD de AIS targets zou zien. Dat lukt niet. Het lukt wel als ik de NMEA 183 38400 baud uitgang van de transponder verbind met de NMEA 183 ingang van de A50D MFD verbind en deze op 38400 configureer. Ik zou het mooier vinden als de communicatie via de Seatalk NG bus zou lopen. Een overbelaste processor van de MDF zou het niet kunnen zijn, omdat ik de targets wel met NMEA183 binnen krijg. Het overbelast zijn van de STNG bus zou natuurlijk wel aan de hand kunnen zijn.
Heeft iemand een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 13:54 #744842

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Overbelasting van de canbus kan niet door AIS, ondanks dat sommige dat beweren.

Hoe heb je de AIS verbonden met de A50D?

Als het goed is:
- aan de AIS een spurkabel met STng connector (in AIS micro)
- aan de plotter spurkabel met STng connector (in A50D STng connector)
De sprkabels zijn wit gemerkt...

en een 5 way connector www.raymarine.com/view/?id=400...ctionid=197&col=5080

Blauw 2x terminator, wit 2x spur, 1x power (12v)...

zelfde kan ook met backbone kabel en 3x t-piece.


Dus niet direct van je AIS naar Plotter een kabel, dat werkt niet

PS Zitten er al andere instrumenten op de STng/NMEA2000?
Laatst bewerkt: 13 juni 2016 13:55 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 14:04 #744846

Ik heb een NMEA2000 /STNG kabel. Deze is zwart/wit. Aangesloten op de de transponder. Gaat maar op één manier het is een stekkerverbinding. De andere kant van de de kabel heb ik via een 5 way connector ( witte ingang gebruikt) verbonden met de backbone ( blauwe kabel) De backbone is via zwarte/witte spurkabels en t- en 5 way connectors verbonden met de A50D MFD, de EV100 heading sensor, de A100 stuurautomaat en en de P70 bediening van de stuurautomaat. Dat communiceert allemaal goed met elkaar. De AIS transponder is het enige NMEA 2000 apparaat op de backbone.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 14:19 #744852

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Correctie: Alle devices zijn aangesloten op de backbone.........

Even een recap:

Je hebt 2x 5 way-connector + 1 x t-piece ?

De EV1, P70, A100 zijn aangesloten op 1 5-way? Op het t-pieces komt de power + plotter?

Dan heb je tussen de 5-way en t-piece een blauwe kabel (backbone) en in 5-way en t-piece een terminator...

Als je een extra 5-way aansluit, 1 terminator verwijderen (5-way of t-piece) en extra blauwe backbone van dit punt naar 'nieuwe' 5-way... Terminator plaatsen op andere blauwe uitgang.

Nu kan je de spur van AIS hier op aan sluiten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 14:27 #744856

roberteb schreef :
?!? Een N2K bus 250K - NMEA0183 38K ... sorry Aernoudt geloof er niks van.. zal wel een andere oorzaak zijn... je kan gewoon je load op je bus aflezen.. Ik had twee AIS ontvangers op netwerk, geen probleem..

Er moet iets anders aan de hand zijn Aernoudt. Op die dag van die extreme propagatie laatst had ik heul veul targets met antenne hoog in de mast. Busload was iets van 5% met een inmiddels aardig gegroeid boord netwerk.

Misschien verslikt je plotter zich? Ik filter alle non-dangerous targets altijd weg. Dat ontlast (mijzelf) en de plotter, maar heeft geen invloed op de hoeveelheid targets die de ontvanger op de bus broadcast, dat waren er véél toen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 14:55 #744873

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Volgens mij gaat het alleen mis bij slechte afscherming, geen afsluit weerstand of andere houtje touwtje constructies. Dan blijft er weinig over van die band breedte. Lijkt me sterk dat een NMEA0183 netwerkje het wel zou doen en een CAN bus niet
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 15:01 #744875

Ik heb 2 x 5 way connectoren, 1 T stuk. De backbone is als volgt opgebouwd:
0. Terminator ( blauw plugje)
1. 5 way connector
2. backbone kabel
3. 5 way connector
4. backbonekabel
5. T-connector
6. Terminator.

Op 5 way connector No.1 zit: 12 V voeding, EV1, A100.
Op 3 way connector zit: MFD A50D, Em-track B100 (via NMEA2000 > STNG kabel)
Op T.connector 5 zit de P70 bedieningsunit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 15:38 #744882

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Zie er goed uit... en Evolution werkt op de plotter.. bijvoorbeeld heading?

To enable AIS
1. Press and hold the PAGE/MENU button to open the setup menu
2. Use the Trackpad to select the System setup menu
3. Scroll down to and select the System Integration menu
4. Select the NMEA Port Setting
5. Choose the appropriate setting.
6. Press OK

Uhm, verdacht... alleen nmea0183... geen nmea2000?

Klopt, geen nmea2000 voor AIS (neem aan dat source (Raymarine) correct is)

The below listed retired MFDs are not designed to SeaTalkng/NMEA 2000 process PGNs containing AIS data:
- A-Series Classic MFDs (A50, A50D, A57D, A70, A70D
- C-Series Classic MFDs (C70, C80, C120)
- E-Series Classic MFDs

As such, when interfacing an AIS receiver/transceiver to the A/C/E-Series Classic MFDs, the AIS receiver/transceiver MUST be interfaced to the MFD's 0183 port. The chart below addresses how an AIS350/650 would be interfaced to the above listed MFDs. As AIS data is transmitted at 38400 BAUD, the MFD NMEA 0183 port to which the AIS receiver/transceiver has been interfaced must be configured for 38400 BAUD NMEA 0183 communications (AIS 38400).

forum.raymarine.com/printthread.php?tid=34
Laatst bewerkt: 13 juni 2016 15:39 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 15:55 #744888

De Evolution werkt op de plotter en omgekeerd. Ik zie op de MFD de heading en op de Evolution de COG en SOG Ik kan een WAY point instellen en de stuurautomaat daarop laten sturen. Omgekeerd lijkt ook te werken. Ik kan in ieder geval de status van de bediening op de MFD aflezen. Of ik ook de Stuurautomaat kan bedienen op de MFD moet ik nog uitproberen.
Bedankt in ieder geval voor je antwoord. Ik hoef nu niet meer verder te zoeken. Jammer van de 5 WAY connector en de NMEA2000 naar STNG kabel. Ik had ze speciaal voor dit doel gekocht. Toch 75 Euro voor niets aangeschaft. Als iemand interesse heeft; ze zijn te koop.

De verbinding met de NMEA 0183 met 38400 baud werkt in ieder geval goed. Hetzelfde signaal (zelfs de zelfde draadjes) gebruik ik ook om via een serieel naar USB connector op mijn Laptop in OpenCPN de AIS beelden zichtbaar te maken. Dat werkt ook goed.

Ik wil nog uitzoeken hoe ik waypoints ( bijvoorbeeld het boeienbestand van Nautin) op de MFD krijg. Is daar al een discussie op het forum over?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 16:03 #744892

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Even apart draadje aanmaken of zoekfunctie gebruiken (of google).


@mod, misschien idee om A50D vraag ook af te splitsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 18:07 #744932

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Baasklusje schreef :
Zou de processing in de i70 zelf te langzaam kunnen zijn voor veel bewegende targets?
Hij zal het er wel druk mee hebben. De bus kan nooit het probleem zijn idd.

Dat is de werkelijke reden. De meeste plotters redden het niet met 1500-2000 targets. Buffer overflow etc.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 18:17 #744935

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
roberteb schreef :
?!? Een N2K bus 250K - NMEA0183 38K ... sorry Aernoudt geloof er niks van.. zal wel een andere oorzaak zijn... je kan gewoon je load op je bus aflezen.. Ik had twee AIS ontvangers op netwerk, geen probleem..

De I70 nooit gebruikt voor AIS, had wel het scherm in de lijst staan. I70 springt bij alarm niet op AIS scherm (to my knowledge), maar je krijgt wel alarm meldingen op het scherm (weet niet of dit AIS was, maar wel bijvoorbeeld van autopilot)...

The theoretical baudrate with 100% VDL.

2250 slots / 60 sec. = 37,5 slots/sec.
A VDM message 1,2 or 3 is 47 byte.
1 byte = 8 + start + stop = 10 bit

37,5 slots x 47byte x 10 bit = 17625 Baud (1 channel)

This result in a 35250 Baud output for both channels.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 20:49 #745020

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
dee.zeeuw schreef :

De verbinding met de NMEA 0183 met 38400 baud werkt in ieder geval goed. Hetzelfde signaal (zelfs de zelfde draadjes) gebruik ik ook om via een serieel naar USB connector op mijn Laptop in OpenCPN de AIS beelden zichtbaar te maken. Dat werkt ook goed.

heb je gechekt of jouw serieel naar usb converter ook een galvanische scheiding heeft om aardlussen te voorkomen? Anders loop je het risico dat er een vereffeningsstroom gaat lopen tussen je laptop en je andere apparatuur. Dat gaat niet lang goed. Als ik het goed reproduceer zou je moeten kiezen voor een optocoupler ipv serieel to usb.
Er zijn hier techneuten die het beter weten/kunnen uitleggen als ik. Hopelijk corrigeren ze me als ik broodje aap verhalen vertel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 20:54 #745024

Ik heb juist de serieel naar USB adapter toegepast om dat te voorkomen. Het schijnt dat de NMEA aansluitingen al geïsoleerd zijn. Deze wijsheid heb ik van de site PCnautic.
"*Pas op voor groundloops!
Met een laptop/pc aangesloten via de voeding op het 12/24 Vdc boordnetwerk kunnen er groundloops ontstaan via de USB! (dit geldt voor alle merken AIS Transponders en ontvangers)
U kunt dit voorkomen door de NMEA in- en uitgang van de AIS aan te sluiten op een serieel naar USB adapter, deze NMEA in- en uitgangen zijn galvanisch gescheiden waardoor groundloops niet mogelijk zijn.
Voor deze seriële USB adapters klik hier.
De USB poort gebruikt u dan alleen om de AIS Transponder zonder verdere aansluitingen te programmeren. "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 21:04 #745028

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
dee.zeeuw schreef :
Ik heb juist de serieel naar USB adapter toegepast om dat te voorkomen. Het schijnt dat de NMEA aansluitingen al geïsoleerd zijn. Deze wijsheid heb ik van de site PCnautic.
"*Pas op voor groundloops!
Met een laptop/pc aangesloten via de voeding op het 12/24 Vdc boordnetwerk kunnen er groundloops ontstaan via de USB! (dit geldt voor alle merken AIS Transponders en ontvangers)
U kunt dit voorkomen door de NMEA in- en uitgang van de AIS aan te sluiten op een serieel naar USB adapter, deze NMEA in- en uitgangen zijn galvanisch gescheiden waardoor groundloops niet mogelijk zijn.
Voor deze seriële USB adapters klik hier.
De USB poort gebruikt u dan alleen om de AIS Transponder zonder verdere aansluitingen te programmeren. "

Gelukkig. Niet iedereen kent dit verschijnsel maar jij wel! Dat is mooi. Goed geregeld dus ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 21:20 #745036

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
dee.zeeuw schreef :
Ik heb juist de serieel naar USB adapter toegepast om dat te voorkomen. Het schijnt dat de NMEA aansluitingen al geïsoleerd zijn. Deze wijsheid heb ik van de site PCnautic.
"*Pas op voor groundloops!
Met een laptop/pc aangesloten via de voeding op het 12/24 Vdc boordnetwerk kunnen er groundloops ontstaan via de USB! (dit geldt voor alle merken AIS Transponders en ontvangers)
U kunt dit voorkomen door de NMEA in- en uitgang van de AIS aan te sluiten op een serieel naar USB adapter, deze NMEA in- en uitgangen zijn galvanisch gescheiden waardoor groundloops niet mogelijk zijn.
Voor deze seriële USB adapters klik hier.
De USB poort gebruikt u dan alleen om de AIS Transponder zonder verdere aansluitingen te programmeren. "

Niet voor Vesper
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS op Raymarine I70 13 juni 2016 21:25 #745042

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
WADnWIND schreef :
Baasklusje schreef :
Zou de processing in de i70 zelf te langzaam kunnen zijn voor veel bewegende targets?
Hij zal het er wel druk mee hebben. De bus kan nooit het probleem zijn idd.

Dat is de werkelijke reden. De meeste plotters redden het niet met 1500-2000 targets. Buffer overflow etc.

Voor I70 geen probleem, neemt de dichtsbijzijnde 25 targets... De betere plotters hebben ook een limit... meer heb je ook niet nodig.. anders ga je maar naar marinetraffic www.trueheading.se/sv/ais-trafik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl