Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: voltage te hoog bij lopen BB motor

voltage te hoog bij lopen BB motor 08 mei 2016 22:09 #733211

  • pascalz
  • pascalz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Hoi,

In mijn zeilboot heb ik het volgende stroomnetwerk:

Bbmotor met electrische start <-> Accu <-> juta solar charge controller cm3024z met zonnepaneel -> verlichting / snelheids & dieptemeter.

Ik heb sinds kort een nieuwe accu geinstalleerd en nu loopt het voltage op de accu dusdanig op bij het draaien van de Bbmotor dat de overspanningsbeveiliging van de controller in werking treedt. Gevolg: stroom valt weg op instrumenten en verlichting. Het voltage loopt in dat geval op van 14.xV naar 17V en blijft daar dan op hangen. Mis ik nou een schakel tussen de motor en de accu?(regulator?) Of tussen de accu en de laadcontroller?

Dank alvast voor de wijze woorden..
Pascal
Laatst bewerkt: 08 mei 2016 22:44 door pascalz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voltage te hoog bij lopen BB motor 08 mei 2016 22:57 #733218

Het lijkt erop dat er geen regelaar tussen laadbron en accu zit, of defect is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voltage te hoog bij lopen BB motor 09 mei 2016 07:11 #733251

  • pascalz
  • pascalz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Saeftinghe schreef :
Het lijkt erop dat er geen regelaar tussen laadbron en accu zit, of defect is.

Zit zo'n regelaar normaal gesproken in de motor zelf? Het betreft hier een Yamaha 8pk 4 takt high thrust motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voltage te hoog bij lopen BB motor 09 mei 2016 11:40 #733338

Je hebt ook zon panelen schreef je. Het kan ook die regelaar zijn.

Die is in ieder geval het makkelijkst te meten, zou ik als eerste doen.
Daar zitten minimaal 4 aansluitingen op: plus en min voor accu en voor paneel.
Op de contacten van de accu mag je niet meer dan zo´n 14,4V meten bij volle zon en de accu vol.

De regelaar van de BB motor zal wwarschijnlijk ergens in de motor zitten, maar kan ook elders zitten.
Wanneer je zon paneel goed is, de motor stationair laten draaien en spanning meten.
Liefst op de uitgang van de regelaar.
Vind je die niet direct, dan op de accu polen.

Stationair zal de spanning niet noemenswaard stijgen, maar wanneer bij flink hoog toerental de spanning boven de 14,4 uitkomt is er iets mis met de regelaar van de motor.

Het kan ook mogelijk zijn dat je alleen een gelijkrichter op de motor hebt.
Ik ben niet voldoende thuis in de diverse BB motortypen om te kunnen vertellen hoe die er uit ziet en waar die hoort te zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voltage te hoog bij lopen BB motor 09 mei 2016 20:38 #733584

  • pascalz
  • pascalz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Dank voor de tips en pointers.

Ik heb de solar controller losgehaald, de motor stationair en met meer toeren laten draaien en daarbij liep het voltage op de polen gedurende twee minuten op naar 15.5V. Ik heb niet getest of het nog hoger op liep over een langere tijd

(ene foto zonder actieve motor, andere met motor op 25% throttle)





ik weet niet of iemand hier nog iets over kan roepen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voltage te hoog bij lopen BB motor 10 mei 2016 07:05 #733664

Je hebt nu de zonpanelen uitgesloten, het is dus de motor.

Daar is dus de regelaar defect, of ontbreekt helemaal.
De draden terugvolgen naar de motor toe en dan vind je daar wèl og niet een regelaar, of alleen een gelijkrichter. Dan is de volgende stap bekend: Een regelaar plaatsen of de defecte vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voltage te hoog bij lopen BB motor 10 mei 2016 16:00 #733896

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
pascalz schreef :
Saeftinghe schreef :
Het lijkt erop dat er geen regelaar tussen laadbron en accu zit, of defect is.

Zit zo'n regelaar normaal gesproken in de motor zelf? Het betreft hier een Yamaha 8pk 4 takt high thrust motor.

Ja, zit onder de kap ergens. Ik weet effe niet meer waar. Het is alweer een jaartje of vier terug dat ik zo'n motor had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voltage te hoog bij lopen BB motor 22 mei 2016 21:49 #737700

  • pascalz
  • pascalz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Saeftinghe schreef :
Je hebt nu de zonpanelen uitgesloten, het is dus de motor.

Daar is dus de regelaar defect, of ontbreekt helemaal.
De draden terugvolgen naar de motor toe en dan vind je daar wèl og niet een regelaar, of alleen een gelijkrichter. Dan is de volgende stap bekend: Een regelaar plaatsen of de defecte vervangen.

Ik heb ondertussen ook de polen in de motor zelf doorgemeten en die geven keurig 13,2V aan bij lopen van de motor. Toch loopt het voltage op de polen van de accu op naar 15+V tenzij ik alle verlichting e.d. aan zet in de boot. (dat doe ik nu maar tijdelijk als ik op de motor vaar) Kan het zijn dat hier een regelaar tussen moet? Zo ja dan hoor ik graag suggesties qua merk / capaciteit e.d. Indien het helpt kan ik ook wel foto's van onder de motorkap maken...

Nog wat achtergrond informatie (bedenk ik me net); de motor is omgebouwd naar een electrische starter en ik heb bij aanschaf nooit anders begrepen dan dat deze direct op de accu kon worden aangesloten. Misschien dat dit nog enig extra licht op de zaak werpt...

Oh, en nog een niet onbelangrijke edit: ik heb een schakelaar ingebouwd tussen de motor en de accu; ik had het idee dat het misschien niet goed zou zijn voor de motor om nadat de motor is gestart deze schakelaar weer 'uit' te zetten en zo de stroomkring met de accu te onderbreken (kan de motor de opgewekte stroom dan nog kwijt?), maar als dit gewoon kan dan is het probleem uiteraard ook opgelost voor nu :)


Dank!
Pascal

(en nog een laatste edit: ik zie net deze post pas: www.zeilersforum.nl/index.php/...en-op-motor?start=25 . Lijkt me dat dat voor deze situatie ook geldt en er een regelaar nodig is...)
Laatst bewerkt: 22 mei 2016 22:15 door pascalz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voltage te hoog bij lopen BB motor 23 mei 2016 09:15 #737807

Je hebt 13,2 V gemeten bij welk toerental? En hoe vol was de accu?

Stationair vind ik dat al veel als open spanning, daar zou ik rond de 12,3V verwachten.
Bij oplopend toerental gaat ook de spanning omhoog, dat kan aanzienlijk zijn.

Meet eens zonder aangesloten accu op de draden vanaf de motor met hoog toerental.
Je zou dan een met het toerental oplopende spanning moeten meten die niet hoger wordt dan rond de 14,3V.
Wordt die veel hoger dan is er geen, of een defecte regelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voltage te hoog bij lopen BB motor 18 okt 2016 19:53 #776757

  • pascalz
  • pascalz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Ik ga vooralsnog maar uit van een ontbrekende regelaar (het is ook een motor die van hand- naar electrisch starten is omgebouwd, misschien dat dat er ook mee te maken heeft?). Zou een dc-dc omvormer zoals bijvoorbeeld

www.whisperpower.com/nl/4/15/1...s/wp-mc-2412-08.html

een optie kunnen zijn om te voorkomen dat de spanning te hoog op loopt? Of ben ik beter (goedkoper) af met een (solar) charge controller?

Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voltage te hoog bij lopen BB motor 18 okt 2016 21:09 #776781

De regelaar in de link lijkt me geschikt, en op de motor geplaats te kunnen worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voltage te hoog bij lopen BB motor 19 okt 2016 19:30 #776999

  • pascalz
  • pascalz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Saeftinghe schreef :
De regelaar in de link lijkt me geschikt, en op de motor geplaats te kunnen worden.

thx. Ik ga met dc-dc omvormers aan de slag. Laatste vraag; is 10ampere aan vermogen voldoende als de motor electrisch gestart wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voltage te hoog bij lopen BB motor 19 okt 2016 21:25 #777034

Bedoel je 10A als startmotorstroom of 10A als laadstroom?

Laadstroom wordt gelimiteerd door de capaciteit van de laadspoel.
Die 10A lijkt me redelijke waarde.

De stroom naar de startmotor zal zeker hoger zijn. Die wordt bepaald door de startmotor die gemonteerd is.

De verbruikers bepalen hoeveel A van zonpaneel of walstroom moeten komen.
Ook de(huishoud)accu capaciteit wordt door de verbruilers bepaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voltage te hoog bij lopen BB motor 19 okt 2016 21:50 #777039

  • pascalz
  • pascalz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
In mijn hoofd zit de omvormer tussen de accu en de motor dus dan zou zowel de startmotorstroom als de laadstroom daar doorheen gaan toch? Of vergis ik me in de locatie waar een omvormer zou moeten zitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voltage te hoog bij lopen BB motor 19 okt 2016 22:40 #777051

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
De laadregelaar moet tussen de gelijkrichter en de accu komen, in theorie dus in de motor, dat gaat echter niet door ruimte gebrek, de enige optie is dan de + van de gelijkrichter met een aparte kabel naar de omvormer te brengen dan de regelaar en naar de accu, de start motor wordt dan buiten de regelaar om gevoed over de bestaande accu kabels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voltage te hoog bij lopen BB motor 27 okt 2016 21:22 #779116

  • pascalz
  • pascalz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Ok, ik vermoed dat ik een fout heb gemaakt bij eerdere metingen en dat verandert mogelijk de hele situatie. Ik heb vandaag een test gedaan met de laadregelaar die enkel op de accu aangesloten zat (dus zonder paneel) en de regelaar geeft consequent 2,6-2,9volt hoger aan dan een multimeter op de accupolen zelf meet (12,3v vs 15,1v). Als ik vervolgens de motor aanzet en gas geef wordt de spanning verhoogd naar 14,8v op de accupolen. het loopt ook niet verder op dus ik neem aan dat de gelijkrichter zijn werk goed doet. De laadregelaar geeft echter op dat moment 17,8 aan en springt daardoor in storing (wat op zich ook logisch is)

Ik kan (met mijn beperkte kennis!) geen andere conclusie trekken dan dat de laadregelaar een verkeerde waarde meet, waarschijnlijk als gevolg van een defect in het apparaat. Mis ik nog iets of is het verstandig een andere laadregelaar aan te schaffen?

Dank!
Laatst bewerkt: 27 okt 2016 21:24 door pascalz. Reden: extra info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl