Saeftinghe schreef :
Je hebt nu de zonpanelen uitgesloten, het is dus de motor.
Daar is dus de regelaar defect, of ontbreekt helemaal.
De draden terugvolgen naar de motor toe en dan vind je daar wèl og niet een regelaar, of alleen een gelijkrichter. Dan is de volgende stap bekend: Een regelaar plaatsen of de defecte vervangen.
Ik heb ondertussen ook de polen in de motor zelf doorgemeten en die geven keurig 13,2V aan bij lopen van de motor. Toch loopt het voltage op de polen van de accu op naar 15+V tenzij ik alle verlichting e.d. aan zet in de boot. (dat doe ik nu maar tijdelijk als ik op de motor vaar) Kan het zijn dat hier een regelaar tussen moet? Zo ja dan hoor ik graag suggesties qua merk / capaciteit e.d. Indien het helpt kan ik ook wel foto's van onder de motorkap maken...
Nog wat achtergrond informatie (bedenk ik me net); de motor is omgebouwd naar een electrische starter en ik heb bij aanschaf nooit anders begrepen dan dat deze direct op de accu kon worden aangesloten. Misschien dat dit nog enig extra licht op de zaak werpt...
Oh, en nog een niet onbelangrijke edit: ik heb een schakelaar ingebouwd tussen de motor en de accu; ik had het idee dat het misschien niet goed zou zijn voor de motor om nadat de motor is gestart deze schakelaar weer 'uit' te zetten en zo de stroomkring met de accu te onderbreken (kan de motor de opgewekte stroom dan nog kwijt?), maar als dit gewoon kan dan is het probleem uiteraard ook opgelost voor nu
Dank!
Pascal
(en nog een laatste edit: ik zie net deze post pas:
www.zeilersforum.nl/index.php/...en-op-motor?start=25 . Lijkt me dat dat voor deze situatie ook geldt en er een regelaar nodig is...)