Baasklusje schreef :
Vreemd, overigens, die dunnere topdraad, of is dat normaal?
Zo is het op het First 310S standaard (Sparcraft) tuig in iedergeval. Bovenste D3 hoeft natuurlijk alleen "maar" de masttop in het midden te houden; naar onderen toe worden de krachten in iedergeval niet kleiner. Tuiger gaat ook rekenen hieraan, maar dit lijkt me een goed en bewezen uitgangspunt. Gewicht daar bovenin speelt ook mee wellicht.
Ook interessant trouwens wat dat verjongen bovenin doet: het ziet er racy uit natuurlijk, verjongen gebeurt door aan de zijkanten van de mast over het bovenste deel een hap uit te slijpen, mast weer dicht te vouwen en dit dicht te lassen. Dun aluminium maakt dus plaats voor een relatief dikke lasnaad. Wat denken jullie wat de gewichtsbesparing netto zal zijn!? En qua stijfheid: zou topdeel door het verlopen van de omtrek inclusief ladnaad makkelijker in een bocht te trekken zijn of zal het juist stijver worden!?