Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: De onderkant van de zwanenhals......

De onderkant van de zwanenhals...... 02 apr 2016 07:30 #721523

Baasklusje schreef :
Vreemd, overigens, die dunnere topdraad, of is dat normaal?

Zo is het op het First 310S standaard (Sparcraft) tuig in iedergeval. Bovenste D3 hoeft natuurlijk alleen "maar" de masttop in het midden te houden; naar onderen toe worden de krachten in iedergeval niet kleiner. Tuiger gaat ook rekenen hieraan, maar dit lijkt me een goed en bewezen uitgangspunt. Gewicht daar bovenin speelt ook mee wellicht.

Ook interessant trouwens wat dat verjongen bovenin doet: het ziet er racy uit natuurlijk, verjongen gebeurt door aan de zijkanten van de mast over het bovenste deel een hap uit te slijpen, mast weer dicht te vouwen en dit dicht te lassen. Dun aluminium maakt dus plaats voor een relatief dikke lasnaad. Wat denken jullie wat de gewichtsbesparing netto zal zijn!? En qua stijfheid: zou topdeel door het verlopen van de omtrek inclusief ladnaad makkelijker in een bocht te trekken zijn of zal het juist stijver worden!?
Laatst bewerkt: 02 apr 2016 07:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De onderkant van de zwanenhals...... 02 apr 2016 08:47 #721543

Mijn mast (sparcraft, toptuig) heeft ook een verjonging over de bovenste meter. Inderdaad stuk eruit en weer gelast.
Ik zie wel dat de buiging over de hele mast mooi constant is, denk ik. Wellicht zou het bovenste stukje anders te stijf zijn.

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 02 apr 2016 08:51 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl