Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 20 mrt 2016 22:16 #717460

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
fransb schreef :
als ik deze lees.
[20-03-2016 14:03:06] $SAHDG,22.0,,,,*6B\0Dh\0Ah
[20-03-2016 14:03:08] $SAHDG,4.0,,,,*5F\0Dh\0Ah
[20-03-2016 14:03:09] $SAHDG,22.0,,,,*6B\0Dh\0Ah

binnen 3 seconden 18 graden verschil is heel vreemd.

op zoek naar magnetische verstoringen in de buurt van het kompas!

Een fluxgate die heen en weer springt in de box is niet zo bijzonder: beetje helling, interferentie van de omgeving, vul maar in. Volg mijn 1e reactie en dan worden de dingen wellicht duidelijk.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 20 mrt 2016 22:32 #717471

Interferentie van de omgeving? Wat voor interferentie doel je op? Waarom heeft mijn kompas daar geen last van? Midden in een woonwijk en hoogspanningsmasten vlakbij...

Helling mag sowiezo geen grote invloed hebben, dat zou het ding totaal onbruikbaar maken.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2016 22:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 05:22 #717493

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Ik had vorige week een soortgelijk geval alleen gaf alle seatalk apparatuur de juiste waarde aan, alleen wingps via de roosmux liet telkens een grote verspring zien van zo'n 90 gr.
omdat dit alleen in wingps voorkwam dacht ik aan een hikje in de roosmux.

maar als ik de reacties hier lees; mijn fluxgate zit ongeveer een meter naast mijn brandstof pompje van de webasto....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 06:21 #717495

PvO schreef :
gaf alle seatalk apparatuur de juiste waarde aan, alleen wingps via de roosmux liet telkens een grote verspring zien van zo'n 90 gr

Wordt steeds gekker hier!

Hier dient Jomanda (of Chris) eens in te duiken dan. want de data komen uit hetzelfde kompas. Dit wijst op een verminking van de seriële data. Of zou de mux een rekenfoutje hebben ergens? Doet de mux een checksum check? Die 90 graden hé...
Laatst bewerkt: 21 mrt 2016 06:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 06:33 #717497

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Nachtvlinder schreef :
Interferentie van de omgeving? Wat voor interferentie doel je op? Waarom heeft mijn kompas daar geen last van? Midden in een woonwijk en hoogspanningsmasten vlakbij...

Helling mag sowiezo geen grote invloed hebben, dat zou het ding totaal onbruikbaar maken.

Fluxgate-fouten: WIKI en Raymarine

Helling-fout: cumlaude
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Laatst bewerkt: 21 mrt 2016 06:34 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 07:02 #717501

20 graden hellingfout voor een boot die een paar graden slingert in haar box??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 07:12 #717504

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
La Mavare schreef :
Een fluxgate die heen en weer springt in de box is niet zo bijzonder: beetje helling, interferentie van de omgeving, vul maar in. Volg mijn 1e reactie en dan worden de dingen wellicht duidelijk.

Zelfs voor een fluxgate is 18 graden opvolgend wel héél erg veel verschil.
Een echte gyro doet maar een paar /10e graden, soms 1. Afhankelijk van het weer voor de kant.

Maar een deviatie tabel van de fluxgate kan wel aan het licht brengen of er b.v. een sprong zit in de aanwijzing, wat vaak duidt op een magnetische verstoring en/of vreemd magnetisch veld. Je kan hiermee uitsluiten of het een elektronische of magnetische fout is.

Heeft de OP soms bliksem gehad?, dat blijft je in een stalen schip ook je hele leven achtervolgen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 mrt 2016 07:14 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 07:23 #717506

Bedankt voor alle reacties. Mijn volgende stap is om te gaan varen met weinig/geen wind en stroming om dan de kompaskoers, de COG en de HDG met elkaar te vergelijken. Vervolgens de flux kompas te eiken en dan nog een keer rondjes varen om de verschillende koers getallen met elkaar te vergelijken.

De speaks er andere apparatuur zitten op ongeveer 2 meter en meer van de flux kompas verwijdert. De druppel lader zit wel op 50 to 80 cm onder de flux kompas, deze lader stond aan. Tijdens het varen staat die natuurlijk uit.

Er ligt op ongeveer 1.5 meter wel een grote stalen schip naast me, die zou idd storing kunnen geven. Maar dan zou ik wel een constante storing verwachten, een constante afwijking en niet een schommelende.

De stuurautomaat doet het op dit moment niet lekker vandaar het onderzoek naar de afwijking. Tevens ga ik altijd volgens mijn plotter dwars over het water heen. Ook een beetje vreemd.

De log die ik aangeleverd heb komt idd uit de RoosMUX. Op dit moment heb ik geen vermoeden dat de storing hierin zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 07:40 #717509

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
zeilbootje schreef :
Bedankt voor alle reacties. Mijn volgende stap is om te gaan varen met weinig/geen wind en stroming om dan de kompaskoers, de COG en de HDG met elkaar te vergelijken. Vervolgens de flux kompas te eiken en dan nog een keer rondjes varen om de verschillende koers getallen met elkaar te vergelijken.

De speaks er andere apparatuur zitten op ongeveer 2 meter en meer van de flux kompas verwijdert. De druppel lader zit wel op 50 to 80 cm onder de flux kompas, deze lader stond aan. Tijdens het varen staat die natuurlijk uit.

Er ligt op ongeveer 1.5 meter wel een grote stalen schip naast me, die zou idd storing kunnen geven. Maar dan zou ik wel een constante storing verwachten, een constante afwijking en niet een schommelende.

De stuurautomaat doet het op dit moment niet lekker vandaar het onderzoek naar de afwijking. Tevens ga ik altijd volgens mijn plotter dwars over het water heen. Ook een beetje vreemd.

De log die ik aangeleverd heb komt idd uit de RoosMUX. Op dit moment heb ik geen vermoeden dat de storing hierin zit.

Dan zou de (druppel)lader mijn eerste verdachte zijn. Volgende keer eens kijken of je dit fenomeen ook hebt als de lader niet bijstaat.
Als dat het is, hoef je verder ook niets te veranderen, die druppellader zal niet werken tijdens het varen, en dus heb je er verder geen last van.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 21 mrt 2016 07:40 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 08:34 #717522

keeszeiler schreef :
koko schreef :
Zit het kompas werkelijk zo dichtbij het schermpje?

Dat zal aardig invloed hebben op je kompas namelijk.
Inderdaad goed punt. Magnetisch kompas dient een eenzaam plekje te hebben.

Kan je testen door de verlichting van het display aan/uit te schakelen, dit mag geen zichtbaar effect hebben op de aanwijzing van het kompas

Staat bovendien kuerig genoemd in de installetiehandleiding van die stuurautomaat . Zowel ik de tekst als op een tekening.
Zie beneden uit de installatiehandleiding.

Weer een typisch gevalletje van RTFM........ :lol:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 08:40 #717528

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Gezien het aantal incomplete nmea regels, lijkt het me ook niet onwaarschijnlijk dat er een storing via de voedingspanning binnenkomt, waar je fluxgate van in de war raakt.
Maar met de eerdere tip van alle andere apparatuur uit, zou je daar achter kunnen komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 10:00 #717558

zeilbootje schreef :
Bedankt voor alle reacties. Mijn volgende stap is om te gaan varen met weinig/geen wind en stroming om dan de kompaskoers, de COG en de HDG met elkaar te vergelijken. Vervolgens de flux kompas te eiken en dan nog een keer rondjes varen om de verschillende koers getallen met elkaar te vergelijken.

Een boel elektra en electronica op 50 cm bij de fluxgate moet natuurlijk niet. Dat fluxding moet overal 2 meter vandaan blijven.
En een ijzeren boot op 1,5m helpt ook niet.

Een deviatietabel maken:
- windstil weer, geen golven
- rustig op de motor op de stuurautomaat varen
- steeds 22,5 graad verder, dus 0, 22.5, 45, 67.5, 90 enzovoorts helemaal rond
- Steeds als je de juiste COG hebt op de GPS (die 0, 22.5 etc) de stand van kompas(sen) en de Heading (de fluxgate) noteren.
- als je dat allemaal gedaan hebt nog een keer doen, rondje de andere kant op draaien.
- dan de gemiddelde Heading en kompasaanwijzing van beide metingen uitrekenen
- de hele handel in een spreadsheet, en je hebt een deviatietabel.

Als het goed is ziet dat er een beetje als een rommelige sinus uit. Bij meerdere kompassen zijn die dan een stukje verschoven tov elkaar.
De fluxgatedeviatie zal er wat rommeliger uitzien.


Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 21 mrt 2016 10:04 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 10:08 #717563

zeilbootje schreef :
Tevens ga ik altijd volgens mijn plotter dwars over het water heen.

Dan krijgt de plotter niet de juiste info over de koers (COG of Heading).
Dit gebeurt vaak als je stilligt: dan neemt de GPS aan, bij gebrek aan voortgang, dat de COG nul (noord) is. als je eenmaal vaart lost dat zich op, TENZIJ de plotter een (verkeerde) heading van een kompas doorkrijgt, dan vaar je dwars of zo.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 10:18 #717565

Baasklusje schreef :

Een boel elektra en electronica op 50 cm bij de fluxgate moet natuurlijk niet. Dat fluxding moet overal 2 meter vandaan blijven.

Raymarine schrijft voor beide minimaal één meter voor.
Bij mij zit de fluxgate op ongeveer 1,2 meter van een van de luidsprekertjes van mijn radio (10 Watt max) vandaan en zie ik geen rare dingen tussen stuurkompas en de fluxgate op de stuurautomaat.
Ad
Laatst bewerkt: 21 mrt 2016 10:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 10:47 #717581

Baasklusje schreef :
zeilbootje schreef :
Tevens ga ik altijd volgens mijn plotter dwars over het water heen.

Dan krijgt de plotter niet de juiste info over de koers (COG of Heading).
Dit gebeurt vaak als je stilligt: dan neemt de GPS aan, bij gebrek aan voortgang, dat de COG nul (noord) is. als je eenmaal vaart lost dat zich op, TENZIJ de plotter een (verkeerde) heading van een kompas doorkrijgt, dan vaar je dwars of zo.

Dat klopt, mijn vermoeden is een verkeerde HDG, dat is de discussie waar dit draadje over gaat. Als ik uitgevonden heb wat er aan de hand is met de HDG dan is dit probleem ook opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 10:50 #717582

Yellow Boat schreef :
Baasklusje schreef :

Een boel elektra en electronica op 50 cm bij de fluxgate moet natuurlijk niet. Dat fluxding moet overal 2 meter vandaan blijven.

Raymarine schrijft voor beide minimaal één meter voor.
Bij mij zit de fluxgate op ongeveer 1,2 meter van een van de luidsprekertjes van mijn radio (10 Watt max) vandaan en zie ik geen rare dingen tussen stuurkompas en de fluxgate op de stuurautomaat.
Ad

Behalve de druppel lader (maar die staat toch uit tijdens het varen) is dit ook bij mij het geval.
Wel zitten er twee accu's op een kleine meter afstand. Maar in het verleden heeft het wel goed gewerkt dus ik verwacht niet dat dit het probleem is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 10:58 #717586

Het is wat mij betreft niet uitgesloten dat die druppellader een boosdoener voor die storing is. Die laadt niet met een constante stroom (lees: magnetisch veld).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 21 mrt 2016 14:20 #717671

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Raar verhaal.

Dat het compas door een groot stalen voorwerp in de buurt een statische afwijking krijgt, kan ik begrijpen.

Maar dat de uitlezing zoveel graden heen en weer zwalkt, kan maar 1 ding betekenen. Een veranderend magnetisch veld.

Een acculader met een transformator er in is zo'n ding. Daarbij wisselt t veld met 50Hz. Dat zijn nogal lompe dingen waar ik niet van verwacht dat ze 100% dicht zijn.

Welke afwijking je meet, hangt maar net af van t moment dat een sample genomen wordt.

Maar er lijkt meer aan de hand te zijn: dwars door het water varen klopt natuurlijk ook niet.

Om al deze redenen heb ik mijn kompas opgehangen onder het bed. Daar zijn geen apparaten in de buurt, wordt alleen geslapen. Door "niet magnetisch" actieve mensen.

Een andere plek kon ik ook niet vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot ligt stil, toch verschillende graden in HDG 22 mrt 2016 18:07 #718014

  • Ixion
  • Ixion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Deze intrigerende kompasverschijnselen herken ik van een paar jaar geleden. Zonder de plaats van de fluxgate te hebben gewijzigd of objecten met magnetische velden te hebben verplaatst, kwamen de getoonde waarden steeds minder overeen met de werkelijkheid. De fluxgate is eenvoudig zelf door te meten (zie een eerdere post met de link naar de instructie), maar toonde geen afwijkende waarden.

Uiteindelijk de Raymarine stuurcomputer (Smartpilot) naar de importeur gestuurd. Er bleek een printje kapot en de vervanging kwam uit op circa € 95,= all-in.

Werkt nu al weer jaren zonder problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl