roberteb schreef :
De vraag van TS, kan je de SeaTalk2 (wat een eigen implementatie was van N2k, maar zelfde protocol) kabel gebruiken als STng kabel.
Het antwoord is ja, maar de rest van het netwerk moet gewoon N2k zijn.. Is dit bijvoorbeeld een kabel van instrument naar plotter, dan wordt deze kabel een spur en gaat op de backbone.
Seatalk NG is gewoon NMEA2000 met eigen stekkers. Zoals ik Sealtalk (2) ken zijn dat 3 draadjes (rood, geel en grijs) en daar kun je géén STng of NMEA 2000 door heen sturen. Wat je wel kan doen is het zaakje omzetten bij de backbone naar van ST naar STng. Ook spur kabels hebben gewoon 4 aderparen, zijn netjes afgeschermd en hebben netjes een gelijke impendantie als de back bone. Het enige is dat je geen afsluitweerstand er aan knoopt om reflecties te onderdrukken.
Maar misschien bedoelt de TS met Sealtalk
2 wel wat anders dan ik denk dat hij bedoelt.
Oja,
kunnen. Misschien dat je het werkend krijgt, maar het is verre van zoals het hoort en de kans op storingen neemt toe. Misschien niet nu, maar bv als het drukker wordt op de bus, of je krijgt de data minder frequent binnen door een sterk verstoorde data stroom. Merk je misschien direct weinig van , maar voor radar en stuurautomaat performance niet geheel onbelangrijk