Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vraag over amperemeter

Vraag over amperemeter 17 mrt 2016 22:38 #716665

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
Daar ben ik weer met een vraag... :)

Er is op dit forum al heel wat geschreven over amperemeters en shunts. Het is me duidelijk hoe je ze aansluit, maar wat ik niet begrijp is wat je precies ziet/interpreteert.
Ik heb het over een simpele amperemeter, niet over een accumonitor.

Stel, ik heb een shunt na de verbruikers in de min, en de meter correct aangesloten bij die shunt. Laten we dus even aannemen dat alles correct is aangesloten.

Als ik nu de accu niet laad, en ik verbruik 3A dan zal de meter iets in die orde van grootte aangeven (afhankelijk van de kwaliteit van de meter). Check, dat snap ik.

Maar nu: ik ga laden met 5A en ik verbruik niets. Zie ik dan ook 5A?
Als ik met 5A laad, en ik verbruik ondertussen 3A, zie ik dan 2A in het schermpje?

En als ik 5A laad, en ik verbruik 5A. Zie ik dan 0?

Alvast dank voor de opheldering hierover!
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 23:18 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over amperemeter 17 mrt 2016 22:59 #716668

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Als je lader 'parallel' aan je verbruikers is aangesloten dan klopt bovenstaand verhaal.

Zit de min van je lader echter tussen de accu en de shunt aangesloten, dan zal de ampere meter alleen ontlaadstroom meten, niet de laadstroom.

Ik snap overigens niet je opmerking dat je shunt in de min zit, en de meter in de plus voor de hoofdschakelaar, welke meter?
Als je hiermee de ampere meter bedoeld, deze moet op de shunt worden aangesloten.

Groet,

PvO
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over amperemeter 17 mrt 2016 23:14 #716670

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
XanderB schreef :
Daar ben ik weer met een vraag... :)

Er is op dit forum al heel wat geschreven over amperemeters en shunts. Het is me duidelijk hoe je ze aansluit, maar wat ik niet begrijp is wat je precies ziet/interpreteert.
Ik heb het over een simpele amperemeter, niet over een accumonitor.

Stel, ik heb een shunt na de verbruikers in de min, en de meter aangesloten op de plus voor de hoofdschakelaar en bij de shunt aan de juiste kant. Laten we even aannemen dat alles correct is aangesloten.

Als ik nu de accu niet laad, en ik verbruik 3A dan zal de meter iets in die orde van grootte aangeven (afhankelijk van de kwaliteit van de meter). Check, dat snap ik.

Maar nu: ik ga laden met 5A en ik verbruik niets. Zie ik dan ook 5A?
Als ik met 5A laad, en ik verbruik ondertussen 3A, zie ik dan 2A in het schermpje?

En als ik 5A laad, en ik verbruik 5A. Zie ik dan 0?

Alvast dank voor de opheldering hierover!

Kompleet onmogelijk verhaal.
Afhankelijk van wat je de juiste kant van de shunt vindt, staat je meter dus direkt tussen de min en de plus of zit daar nog een paar milliohm tussen. Resultaat in beide gevallen; grote klap, rook en stevige brandlucht.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 23:17 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over amperemeter 17 mrt 2016 23:16 #716672

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
PvO schreef :
Ik snap overigens niet je opmerking dat je shunt in de min zit, en de meter in de plus voor de hoofdschakelaar, welke meter?
Als je hiermee de ampere meter bedoeld, deze moet op de shunt worden aangesloten.

PvO

Sorry, je hebt helemaal gelijk. Ik was in de war. Na het lezen van dit artikel heb ik in het stukje waar beschreven wordt hoe de acculader aangesloten wordt, de acculader met de amperemeter verwisseld. Ik zal dat even in m'n oorspronkelijke vraag wijzigen, omdat daar vast meerdere reacties op komen. avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen...-een-accumonitor.pdf
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 23:17 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over amperemeter 17 mrt 2016 23:33 #716676

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
PvO schreef :
Als je lader 'parallel' aan je verbruikers is aangesloten dan klopt bovenstaand verhaal.

Zit de min van je lader echter tussen de accu en de shunt aangesloten, dan zal de ampere meter alleen ontlaadstroom meten, niet de laadstroom.

Dit begrijp ik niet helemaal. Als ik ook de laadstroom wil meten, doe ik dat dan met een 2e meter? En hoe sluit ik die dan aan?

En de lader is toch altijd parallel aan de verbruikers aangesloten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over amperemeter 18 mrt 2016 04:50 #716682

Zowel verbruikers als lader vormen een stroomkring tussen beide accupolen. Indien je zorgt dat beide kringen via dezelfde shunt lopen, dan meet deze shunt het netto effect van laden min ontladen. "-" Betekent meer ontladen dan laden, "+" betekent dat er netto geladen wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over amperemeter 18 mrt 2016 06:41 #716690

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
XanderB schreef :
PvO schreef :
Als je lader 'parallel' aan je verbruikers is aangesloten dan klopt bovenstaand verhaal.

Zit de min van je lader echter tussen de accu en de shunt aangesloten, dan zal de ampere meter alleen ontlaadstroom meten, niet de laadstroom.

Dit begrijp ik niet helemaal. Als ik ook de laadstroom wil meten, doe ik dat dan met een 2e meter? En hoe sluit ik die dan aan?

En de lader is toch altijd parallel aan de verbruikers aangesloten?

In het kader van een plaatje zeg meer dan duizend woorden:



De groene vierkantjes stellen de mogelijke plaatsen van de shunt voor:
1- hier wordt de ontlaad en laad stroom gemeten
2- hier wordt de 'verbruikersstroom' gemeten
3- hier wordt de laad stroom gemeten

voor positie 1 heb je een meter nodig die zowel negatief als positief kan aangeven.
Voor positie 2 en 3 heb je voldoende aan een meter die alleen positief kan aangeven.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 18 mrt 2016 06:43 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over amperemeter 18 mrt 2016 06:43 #716692

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
XanderB,

Je hebt het bij hetb rechte eind. De uit te lezen stroom is de som van laden en ontladen.


Er is één voorwaarde, waar PVO op doelt, dat "alles" achter de shunt zit. Ook je acculader. Dus op de accu-min pool zit maar één kabel naar de shunt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over amperemeter 18 mrt 2016 07:27 #716696

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
PvO schreef :

De groene vierkantjes stellen de mogelijke plaatsen van de shunt voor:
1- hier wordt de ontlaad en laad stroom gemeten
2- hier wordt de 'verbruikersstroom' gemeten
3- hier wordt de laad stroom gemeten

voor positie 1 heb je een meter nodig die zowel negatief als positief kan aangeven.
Voor positie 2 en 3 heb je voldoende aan een meter die alleen positief kan aangeven.

Helder, thanks!

Ik neem aan dat optie 1 het meest gebruikt wordt. Toch denk ik dat 2 meters, op posities 2 en 3 zinvol kan zijn als je bv een zonnepaneel en/of windgenerator hebt.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2016 11:23 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over amperemeter 18 mrt 2016 09:17 #716722

Wanneer je in het schema´tje van PVO een s achter lader zet, meervoud er van maakt dus, meet je ook de stromen die door zon en wind worden geleverd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over amperemeter 18 mrt 2016 15:13 #716809

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
XanderB schreef :
PvO schreef :

De groene vierkantjes stellen de mogelijke plaatsen van de shunt voor:
1- hier wordt de ontlaad en laad stroom gemeten
2- hier wordt de 'verbruikersstroom' gemeten
3- hier wordt de laad stroom gemeten

voor positie 1 heb je een meter nodig die zowel negatief als positief kan aangeven.
Voor positie 2 en 3 heb je voldoende aan een meter die alleen positief kan aangeven.

Helder, thanks!

Ik neem aan dat optie 1 het meest gebruikt wordt. Toch denk ik dat 2 meters, op posities 2 en 3 zinvol kan zijn als je bv een zonnepaneel en/of windgenerator hebt.

Dat klopt, en als je shunt van een accumonitor is, moet hij op positie 1 zitten.
In wat groter installaties passen wij vaak 2 meters toe, op de posities 1 en 2.
Dan kan je zien wat er in en uit je accu gaat, en ook wat er gebruikt wordt.
In een grote installatie draait er vaak een generator en wordt het DC net volledig gevoed door de acculader (de accu is er dan als backup) maar dit terzijde ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over amperemeter 18 mrt 2016 18:00 #716854

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Dat is in de auto eigenlijk ook zo, de dynamo is wel 100A en voedt eigenlijk alles. Accu is eigenlijk voor starten en het systeem stabiel houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl