Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar?

Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar? 17 mrt 2016 10:46 #716413

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
Ik weet dat het over het algemeen als verstandig wordt gezien om een laadregelaar tussen de BBM en de accu te zetten. Ik weet echter niet wat ik in mijn situatie moet doen.

Wat ik wil: de accu opladen tijdens varen op buitenboordmotor, maar wel zeker weten dat het laadproces stopt als de accu vol is, zodat deze niet beschadigd raakt.

Wat ik heb:
Honda 4-takt BBM met regelaar-gelijkrichter die 5A laadt. Zie bijgevoegd schema dat in de handleiding staat:
goo.gl/photos/hz6VkHrcEiLQgg579

Wat ik niet weet, is in hoeverre deze regelaar ook stopt met laden als de accu vol is.

Eventueel zou ik dit er tussen willen zetten: stroomwinkel.nl/p-2913-bluesol...light-12v24v-5a.aspx

Wel of niet doen? En graag hoor ik ook waarom wel of waarom niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar? 17 mrt 2016 10:57 #716418

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
In de eerste geposte foto staat dat het een regelaar/gelijkrichter is.

Een regelaar regelt (duhh), dus ik schat zo in dat hij stopt met laden als de accu vol begint te raken. B)

Die zonnepaneel regelaar kan er sowieso niet achter. Die heeft de uitgangsspanning van een zonnepaneel (+17V en meer) aan de ingang nodig om goed te kunnen werken.
De regelaar van de BBM zal 14,4V proberen te leveren, dus dat gaat niet werken.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 10:59 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar? 17 mrt 2016 11:08 #716419

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Om wat voor een Honda gaat het ?
Wij hebben een BF75 (7,5 pk) met een laadspoel die volgens het boekje ook 5 A zou kunnen leveren.
Na de spoel is er alleen een gelijkrichter die natuurlijk niets regelt.

Ik neem even aan de spanning van de laadspoel hoger wordt naarmate de motor meer toeren gaat maken en daardoor meer stroom kan leveren.

@ JohnBerg Wat voor een regelaar zou je adviseren om te voorkomen dat je de accu op deze manier kan overladen ?
In andere draadjes wordt juist wel gewezen naar de eenvoudige (PWM) zonnepaneel regelaar die TS aangeeft.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar? 17 mrt 2016 11:08 #716420

Ik vaar al jaren met een Honda 8pk (bouwjaar 2001) direct op een 35Ah loodaccu.
Verbruikers zijn instrumenten, stuurautomaat, navlights, radio en telefoon laders.
Valt verder niets meer over de zeggen dan dat het prima werkt, altijd voldoende stroom. Ik schat dat ik iets van 5% van de vaartijd de motor aan heb.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 14:40 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar? 17 mrt 2016 11:29 #716430

Je mag verwachten dat Honda weet waar ze mee bezig zijn, dus wanneer een regelaar geplaatst is, dat deze goed werkt.

Een zonpaneel regelaar doet het ook.
Een lichtspoel van een BB motor levert ver boven de accu spanning.
Na gelijkrichten kan deze spanning nog wat hoger zijn!
(had ooit een klant die te zuinig was en dacht op een regelaar te kunnen bezuinigen, de accu was in enkele uren droog gekookt!!!!)
Zon paneel regelaars kun je NIET voor windmolens gebruiken, daar loopt het toerental dan mogelijk veel te hoog op bij sterke wind.

Maar meten geeft de juiste informatie.
Met een simpel multimetertje.
Wanneer de open spanning in de buurt van 14,5 ligt is er geen probleem.
Ook met de wallader aangesloten en snel draaiende motor, en de spanning loopt niet op bij volle accu, dan mag je aannemen dat het in orde is.
Of, bij volle accu de stroom meten, die mag er dan niet zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar? 17 mrt 2016 11:45 #716437

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
XanderB schreef :

Wel of niet doen? En graag hoor ik ook waarom wel of waarom niet.

Niet doen.
Ik heb jaren met diverse bbm's gevaren die allemaal zo'n aansluiting hadden als jouw Honda. De stekkertjes die daaruit komen kunnen rechtstreeks op de accu worden gezet. Wat er feitelijk wordt geregeld door de regelaar weet ik niet. Wel weet ik dat een en ander door de aangesloten accu's prima werd verwerkt. Ze gingen jaren mee in ieder geval.

Wel uitkijken met het aansluiten op de accu. Vaak zijn er twee losse stekkertjes (rood en zwart; + en -). Die moeten meestal met contrastekkertjes op de + en de - van de accu worden aangesloten. Omdraaien van + en - leidt tot hoge temperaturen en rookontwikkeling in de laadinrichting en als het te lang duurt tot schade (als er tenminste enige lading in de accu zit).
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 11:47 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar? 17 mrt 2016 12:18 #716455

Die stekkertjes direct vervangen door iets wat op een de aansteker van een auto lijkt, geen vergissingen met ompolen mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar? 17 mrt 2016 12:33 #716459

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
omega schreef :
@ JohnBerg Wat voor een regelaar zou je adviseren om te voorkomen dat je de accu op deze manier kan overladen ?
In andere draadjes wordt juist wel gewezen naar de eenvoudige (PWM) zonnepaneel regelaar die TS aangeeft.

Grt Hans

Ik zou er juist geen regelaar achter zetten. Een regelaar achter een regelaar voegt niets toe. De tweede regelaar kan niet regelen omdat zijn ingang (= de uitgang van de eerste regelaar) niet voldoende spanning krijgt om te regelen. De tweede regelaar zal altijd vol open gaan staan. Een PWM regeling gaat op 100% staan, en geeft de ingang 1 op 1 door naar de uitgang.

Als je twijfelt over de eerste regelaar kun je beter een (vermogens) weerstand in serie tussen de regelaar en de accu opnemen. Daarmee maak je de regelaar a.h.w. slechter, waardoor als de spanning van de accu oploopt, de stroom automatisch terugloopt. Geen fraaie oplossing, maar wel eentje die aan KISS principe voldoet. Maar nogmaals, alleen als je ernstige twijfel over de eerste regelaar hebt.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 12:36 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar? 17 mrt 2016 13:27 #716471

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
Super, bedankt voor de reacties. Ik heb vooralsnog geen reden om aan de regelaar te twijfelen. Ik kan echter ook nog niks meten, want de boot staat nog op de wal :)
Voorlopig ga ik ervan uit dat de regelaar van de motor goed genoeg is. Het gaat overigens om een Honda BF8 uit 2000.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar? 17 mrt 2016 14:36 #716488

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Dat geldt voor mij ook, boot staat nog op de kant :(

@ JohnBerg: Denk dat in onze BBM geen regelaar zit maar alleen een gelijkrichter.
Maar zoals ooit een wijs man gezegd heeft: Meten is Weten.
Nog even wachten tot 9 april, dan gaat ie weer het water in.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar? 17 mrt 2016 14:45 #716491

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Er varen miljoenen zo rond, dus ik snap deze hele discussie niet helemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar? 17 mrt 2016 14:49 #716492

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Als er alleen een gelijkrichter in zit kan het ook goed komen ;)

Met wat mazzel is de draad van de lichtspoel niet al te dik, en zit er dus voldoende weerstand in het systeem. Dat kan al genoeg zijn om hem te laten "regelen". Zeker als Honda de inductiespanning goed in de hand heeft. (wat ik eigenlijk wel verwacht van Honda)

Als je dan toch gaat meten, kijk dan eens wat er in zit. Als het alleen een lichtspoel in zit met diode, meet dan de weerstand van de lichtspoel. (wel de weerstand van de meetsnoeren aftrekken van de gemeten waarde)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 14:49 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar? 17 mrt 2016 14:57 #716494

Nou , bij hele oude buitenboordmotoren ( ik had in de 70er jaren een Yamaha uit ca. 1968) zat in eerste instantie helemaal geen gelijkrichter of regelaar en als je er wel een gelijkrichter op zette kreeg je probleme. Nl. , die BBm's hadden een simpele stroomspoel onder het vliegwiel zitten en die leverden geen "gewone"wisselspanning ( dus wisselend + en -) maar een zogenaamde pulserende gelijkspanning waarbij er steeds pulsen kwamen van ca. +12 Volt bij half toerental.
Met bijv. normale goeilampjes gaf dat weinig problemen zolang je niet teveel gas gaf want anders liep die pulsspanning op tot wel 15 Volt en dat vonden de lampjes niet leuk.Ik heb er diverse eerst flink ien opgloeien en...pats.
Je kon er op zich wel een accu mee laden maar lekker ging dat niet omdat de accu door de te hoge spanning kon gaan koken.
En een simpele gelijkrichter erachter gaf ook een probleem omdat de gelijkgerichte( eigenlijk afgevlakte) spanning van de pulserende gelijkspanning dan nog hoger werd .Er waren echter meestal wel (dure) regelaartjes voor te koop maar die heb ik nooit aangsechaft vanwege de prijs ( ik meen bijna honderd gulden wat in de 70er jaren een heleboel was).
Dus met hele oude BBm's uitkijken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar? 17 mrt 2016 15:19 #716501

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
Goed dat je dat aangeeft, want ik heb nog een hele oude motor in de schuur liggen, een Volvo-Penta 9,9 met stroomspoel. Volvo-Penta is begin jaren 70 gestopt met het maken van buitenboordmotoren, dus deze zal rond die tijd gemaakt zijn. Overigens zitten er ook Honda onderdelen in. De Volvo-Penta dealer vertelde me dat het in naam alleen Volvo-Penta buitenboordmotoren waren, maar dat ze eigenlijk door Honda werden gemaakt. Ter zijner tijd wil ik weer eens wat met die motor gaan doen, dus dan is dit wel zinnige info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opladen accu via BBM. Wel of geen laadregelaar? 17 mrt 2016 18:34 #716544

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Regelaar, er zit totaal geen regelaar in een kleine buitenboordmotor ( klein is minder dan 100pk)
niets meer dan een gelijkrichter dat is alles, zonder accu heb je een probleem, de spanning loopt aardig hoog op, met een accu is er geen probleem, de laadstroom is zo klein dat droog koken niet aan de orde is, je komt niet eens aan de 14,4 Volt onder normale omstandigheden( behalve bij de Yamaha werkmotoren, daar moet je een voldoende grote accu kiezen om dit te voorkomen).

Een regelaar er achter zetten zou alleen zin hebben als je heel veel motoruren maakt en niets verbruikt.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 18:35 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl