Een korte update waar de zoektocht mij tot nu gebracht heeft. Mogelijk heeft iemand anders er iets aan.
Samenvatting: wij hebben een C70 raymarine chartplotter met snelheids-, dieptemeter en windrichting instrumenten hier op aangesloten (alles uit hetzelfde bouwjaar, (ST60) rond 2009). Hieraan willen we een AIS zend- en ontvang oplossing toevoegen. De voorlopige bevindingen; hierbij lopen opmerkingen van dealers en eigen onderzoek door elkaar
Optie 1) Alles raymarine houden. Uitbreiden met Rasmarine Transceiver (zenden en ontvangen) AIS-650 (Euro 750,- ) AIS splitter 100 (200,-) en optioneel Wifi module, zodat de gegevens op een iPhone/Tablet kunnen worden uitgelezen (200,-). Totale installatiekosten ongeveer € 1.050,-
Voordeel: alles 1 merk. Staat netjes, en werkt goed via de NMEA 0183 bus. Gebruik bestaande GPS en VHF installatie Nadeel:. de oudere chartplotters hebben niet voldoende snelheid om de AIS data goed te verwerken en schijnen erg traag te (kunnen) worden.
Dat valt te overkomen door de gegevens op een iPhone of Tablet weer te geven, wat toch verstandig is omdat de chartplotter sowieso al klein is en veel informatie bevat. “rustig” binnen meldingen zien over schepen is wel een prettige gedachte. Benodigd: gratis software upgrade en een extra VHF kabel.
Optie 2) In plaats van de Raymarine transceiver - een ander merk gebruiken zoals de OceanSat Class B. Deze combineert zenden EN ontvangen voor 400,- , en heeft een interne GPS die op een polyester schip voldoet. Aan te vullen met splitter (200,-) en wifi module (200,-).
Dus geen kabels trekken naar de GPS. Ook aan te sluiten op chartplotter en verder gelijke functionaliteiten. Mogelijk nadeel: Minder goede samenwerking met Raymarine apparatuur, hoewel de dealer daar vrij stellig over was. Het ‘gescheiden’ houden van systemen voelt wel goed. Kaartplotter doet kaarten, AIS op een tablet. Kwestie van risicofactoren scheiden.
Optie 3) Upgrade van de marifoon. Duurdere modellen (RAY70, rond 600,-) hebben een ingebouwde AIS ontvanger. Marifoon is toch iets beschadigd. Uitbreiden met voordelige stand-alone zender (250,-) en splitter (200,-). Voordeel: scherm/ apparaat minder en eenvoudige installatie. Nadeel: Een vrij klein marifoon scherm nodigt niet echt uit om goed informatie te bekijken over schepen. Geen functie naar iPhone / tablet etc.
Optie 4) Het handige doosje van EasyTRX. Zender en ontvanger in 1. In allerlei varianten te verkrijgen, werkt volgens eigen opgave naadloos samen met NMEA 0183, dus met de bestaande Rasmarine spullen. Basis vanaf ongeveer 700,- De variant die je wilt hebben is die met Wifi, ingebouwde splitter en eventueel GPS. Dan kom je op 1100,- .hoewel er wel wat voordeel te behalen is met goed zoeken. Voordeel: slechts 1 apparaat, minder kabels aanleggen. Lijkt goed te werken.
Optie 5) Een standalone van Nasa. Deze combineert ontvangen met een scherm wat goed leesbaar lijkt. Kost 400,- . Verder benodigd: zender (rond 250,-), splitter (200,-). Voordeel: Apart scherm, binnen te plaatsen. Scheiden van circuits. Nadeel: geen communicatie tussen apparaten.
Optie 6) Een alternatief voor de EasyTRX: EasyAIS. Daar zal wel wat te doen zijn rond merkrechten enzo. EasyAIS is vergelijkbaar qua functies met de EasyTRX, maar heeft geen zender. Is wel een stuk voordeliger (539,-) en heeft ingebouwde splitter. GPS gegevens moeten via het NMEA netwerk komen. Totale installatie kosten - 539,- + zender 250,- . Vergelijkbaar product heeft Digital Yacht AIS voor nog 50 euro minder. Voordeel: eenvoudig, gebruik op iPhone/ Tablet. Mogelijk nadeel: gecombineerde GPS waardoor de chartplotter toch nog aan het rekenen moet (en traag wordt), maar dit weet ik nog niet zeker
Optie 7) Geïntegreerde, stand-alone systemen. Hiervan zijn er via Aliexpress.com verschillende te vinden. Kosten inclusief verzending 400,- tot 600,- . Bijvoorbeeld de Matsutec HP33A heeft een zender, ontvanger, en een eigen GPS antenne aan boord. Of de Sunhang SH 788 A7. Met maar liefst een 7 inch scherm. Misschien niet het mooiste, maar direct een reserve chartplotter aan boord voor binnen. Waarom zien we dit soort apparaten niet meer in Nederland?
Voordeel: alles blijft compleet gescheiden, dus redelijk fail safe. Nadeel: hoe goed werkt het? Het zijn meestal merken die je hier niet veel ziet. Maar ik zie ook op de beurs apparaten waarvan alleen de kleur anders is, maar feitelijk een identiek product zijn van een apparaat wat je op aliexpress voor de helft van de prijs (of nog veel minder) aantreft - en alleen een nieuw merk hebben.