Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: AIS-receiver en transponder met raymarine

AIS-receiver en transponder met raymarine 10 mrt 2016 21:33 #714408

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 618
En de Em-trak heeft een meegeleverde losse GPS antenne. Geeft in mijn polyester schip toch een duidelijk betere GPS ontvangst. De transponder is dan ook achter het schakelpaneel ingebouwd.
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 10 mrt 2016 21:34 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 10 mrt 2016 21:35 #714409

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Volgens de beschrijving heeft ding wel 2 x NMEA183 uit, ook met zo'n multi stekker.

Staat alleen geen NMEA bij maar kaartplotter wat natuurlijk hetzelfde is als de snelle NMEA183 uitgang. Ook de behuizing lijkt sterk op die andere SRT dingen.

Die SRT boardjes zijn zo goed, dat andere fabrikanten er niet aan beginnen om ze zelf te ontwikkelen.

www.srt-marine.com/products/overview/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 10 mrt 2016 21:40 #714412

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 618
Uit de handleiding van Watcheye:

Wire colour Description Function
Red Power in + Power supply connections
Black Power in -
Green Switch input- External switch connection for silent mode
Orange Switch input+
Brown NMEA0183 port 1 TX+ High speed NMEA0183 output (38,400baud) intended for connection
to chart plotters
Blue NMEA0183 port 1 TX-
Purple NMEA0183 port 2 RX+ Low speed NMEA0183 input (4,800baud) intended for connection to
other NMEA0183 compatible sensors for multiplexing of data to the
Yellow NMEA0183 port 2 RX- chart plotter


Dus alleen 4k8 in
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 10 mrt 2016 21:41 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 11 mrt 2016 07:06 #714450

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
brambo schreef :
Volgens de beschrijving heeft ding wel 2 x NMEA183 uit, ook met zo'n multi stekker.

Staat alleen geen NMEA bij maar kaartplotter wat natuurlijk hetzelfde is als de snelle NMEA183 uitgang. Ook de behuizing lijkt sterk op die andere SRT dingen.

Die SRT boardjes zijn zo goed, dat andere fabrikanten er niet aan beginnen om ze zelf te ontwikkelen.

www.srt-marine.com/products/overview/

Pffttt, zullen we het er op houden dat er dan toch verschillende uitvoeringen zijn van transponders met een SRT boardje? En dat TS er dus verstandig aan doet de manual van de AIS van zijn keuze er op na te slaan dat het beoogde ding een langzame EN een snelle uitgang heeft? De Ocean Sat valt voor TS dus af.
Ik heb bij mijn AIS ook zo'n externe antenne gekocht. Scheelt inderdaad in de hoeveelheid satalieten in beeld en ontvangststerkte.
PC Nautic heeft momenteel een aanbiding van de Em Track met de externe gps antenne er bij.

Edit: net onder de douche nog even aan het na sudderen. Ik heb de boel thuis staan en eerder al eens gekeken of het externe gps signaal via de 4800 ingang gemultiplexed werd. Ik kreeg dat toen niet in beeld. Vanavond zal ik de 4800 draadjes eens in de mux steken en zien of er iets uitkomt. Het zou in tegenspraak zijn met de manual, maar wie weet........
Laatst bewerkt: 11 mrt 2016 07:34 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 11 mrt 2016 08:26 #714475

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
De nieuwere SRT modules (na 2013) hebben:
2x bi-directionele NMEA poort, input galvansich gescheiden, output niet galvanisch gescheiden
1x NMEA-2000, galvanisch gescheiden
1x SPI poort
1x USB, niet galvanisch gescheiden
Echter bij sommige uitvoeringen is niet alles beschikbaar aan de buitenzijde.

De oudere CTRX boards hebben slechts 1x RS232 en 1x NMEA-in en 1x NMEA-uit, beide niet galvanisch gescheiden.

Het probleem is dat als er gerommeld wordt met de baudrate, dat er later bij de CTRX boards slecht service meer te verlenen is op normale basis. De configuratie software scant de baudrate niet en je kan/kon het niet met de hand instellen. Een bootloader lukt dan ook niet altijd.

Bij het nieuwe board wordt bij 4800 baud het aantal targets ook sterk terug gebracht om buffer overflow te verminderen.

Kortom, leuk voor nerds, maar adviseer dit nooit aan een willekeurige gebruiker.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 11 mrt 2016 13:37 #714593

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
TS: kan jouw marifoon iets met AIS? Of alleen iets met GPS gegevens?

(Ik weet effe niet hoever jouw kennis reikt, daarom even een kleine toelichting. Als je het al wist gewoon negeren: NMEA berichten hebben een bepaalde snelheid (baudrate). Die snelheid bepaalt mede de hoeveelheid gegevens die er verzonden kunnen worden. NMEA AIS berichten bevatten heel veel gegevens en moeten derhalve op een hoge snelheid (38400) verzonden worden. De zender en de ontvanger moeten allebei ingesteld zijn op dezelfde baudrate.
Onderdeel van de discussie/waarschuwingen zijn gericht op het langzamere 4800 gedeelte: wanneer je onverhoopt met die snelheid AIS berichten probeert te versturen gaat dat niet goed. Veel berichten zullen verminkt aankomen en derhalve genegeerd. Dat zijn dus targets (schepen) die je niet te zien krijgt. En dat wil je niet.
Er blijken AIS machines te zijn die een langzame en een snelle uitgang hebben. De snelle voor je plotter en de langzame zou je mogelijk kunnen aansluiten op je marifoon. MAAR: dat is dus alleen veilig wanneer je dat doet voor de GPS gegevens, niet voor de AIS gegevens (die komen immers niet allemaal aan. De waarschuwing van WnW is bepaald series te nemen: hij is professional op dit vlak en kent de materie van binnen en van buiten). Daar is hij overigens niet de enige in alhier, maar het is zijn missie ons amateurs een beetje op te voeden ;) ;)
Laatst bewerkt: 11 mrt 2016 13:38 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 11 mrt 2016 15:14 #714623

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
:lol: :whistle:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 11 mrt 2016 16:39 #714649

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 618
WADnWIND schreef :
De nieuwere SRT modules (na 2013) hebben:
2x bi-directionele NMEA poort, input galvansich gescheiden, output niet galvanisch gescheiden
1x NMEA-2000, galvanisch gescheiden
1x SPI poort
1x USB, niet galvanisch gescheiden
Echter bij sommige uitvoeringen is niet alles beschikbaar aan de buitenzijde.

De oudere CTRX boards hebben slechts 1x RS232 en 1x NMEA-in en 1x NMEA-uit, beide niet galvanisch gescheiden.

Het probleem is dat als er gerommeld wordt met de baudrate, dat er later bij de CTRX boards slecht service meer te verlenen is op normale basis. De configuratie software scant de baudrate niet en je kan/kon het niet met de hand instellen. Een bootloader lukt dan ook niet altijd.

Bij het nieuwe board wordt bij 4800 baud het aantal targets ook sterk terug gebracht om buffer overflow te verminderen.

Kortom, leuk voor nerds, maar adviseer dit nooit aan een willekeurige gebruiker.

Inderdaad WADnWIND. Gewoon AIS info via de HS uitgang, 38k4 dus, naar de plotter/PC etc.. De marifoon kun je rechtstreeks op de 4k8 uitgang zetten voor positie info, dus zonder mux ertussen. Scheelt weer een failure point.
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 15 mrt 2016 09:37 #715775

Beste Koko,

dank voor je antwoord - ik was even afwezig, topic loopt aardig door. Complexe materie! Die raymarine 49e is vrij simpel- en doet niets met AIS helaas. Inmiddels ben ik de chartplotter aan het onderzoeken op aantal aansluitingen, is niet heel simpel allemaal. misschien is een stand-alone wel de beste optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine - UPDATE 16 mrt 2016 19:26 #716238

Een korte update waar de zoektocht mij tot nu gebracht heeft. Mogelijk heeft iemand anders er iets aan.

Samenvatting: wij hebben een C70 raymarine chartplotter met snelheids-, dieptemeter en windrichting instrumenten hier op aangesloten (alles uit hetzelfde bouwjaar, (ST60) rond 2009). Hieraan willen we een AIS zend- en ontvang oplossing toevoegen. De voorlopige bevindingen; hierbij lopen opmerkingen van dealers en eigen onderzoek door elkaar ;)

Optie 1) Alles raymarine houden. Uitbreiden met Rasmarine Transceiver (zenden en ontvangen) AIS-650 (Euro 750,- ) AIS splitter 100 (200,-) en optioneel Wifi module, zodat de gegevens op een iPhone/Tablet kunnen worden uitgelezen (200,-). Totale installatiekosten ongeveer € 1.050,-

Voordeel: alles 1 merk. Staat netjes, en werkt goed via de NMEA 0183 bus. Gebruik bestaande GPS en VHF installatie Nadeel:. de oudere chartplotters hebben niet voldoende snelheid om de AIS data goed te verwerken en schijnen erg traag te (kunnen) worden.

Dat valt te overkomen door de gegevens op een iPhone of Tablet weer te geven, wat toch verstandig is omdat de chartplotter sowieso al klein is en veel informatie bevat. “rustig” binnen meldingen zien over schepen is wel een prettige gedachte. Benodigd: gratis software upgrade en een extra VHF kabel.


Optie 2) In plaats van de Raymarine transceiver - een ander merk gebruiken zoals de OceanSat Class B. Deze combineert zenden EN ontvangen voor 400,- , en heeft een interne GPS die op een polyester schip voldoet. Aan te vullen met splitter (200,-) en wifi module (200,-).

Dus geen kabels trekken naar de GPS. Ook aan te sluiten op chartplotter en verder gelijke functionaliteiten. Mogelijk nadeel: Minder goede samenwerking met Raymarine apparatuur, hoewel de dealer daar vrij stellig over was. Het ‘gescheiden’ houden van systemen voelt wel goed. Kaartplotter doet kaarten, AIS op een tablet. Kwestie van risicofactoren scheiden.

Optie 3) Upgrade van de marifoon. Duurdere modellen (RAY70, rond 600,-) hebben een ingebouwde AIS ontvanger. Marifoon is toch iets beschadigd. Uitbreiden met voordelige stand-alone zender (250,-) en splitter (200,-). Voordeel: scherm/ apparaat minder en eenvoudige installatie. Nadeel: Een vrij klein marifoon scherm nodigt niet echt uit om goed informatie te bekijken over schepen. Geen functie naar iPhone / tablet etc.

Optie 4) Het handige doosje van EasyTRX. Zender en ontvanger in 1. In allerlei varianten te verkrijgen, werkt volgens eigen opgave naadloos samen met NMEA 0183, dus met de bestaande Rasmarine spullen. Basis vanaf ongeveer 700,- De variant die je wilt hebben is die met Wifi, ingebouwde splitter en eventueel GPS. Dan kom je op 1100,- .hoewel er wel wat voordeel te behalen is met goed zoeken. Voordeel: slechts 1 apparaat, minder kabels aanleggen. Lijkt goed te werken.


Optie 5) Een standalone van Nasa. Deze combineert ontvangen met een scherm wat goed leesbaar lijkt. Kost 400,- . Verder benodigd: zender (rond 250,-), splitter (200,-). Voordeel: Apart scherm, binnen te plaatsen. Scheiden van circuits. Nadeel: geen communicatie tussen apparaten.

Optie 6) Een alternatief voor de EasyTRX: EasyAIS. Daar zal wel wat te doen zijn rond merkrechten enzo. EasyAIS is vergelijkbaar qua functies met de EasyTRX, maar heeft geen zender. Is wel een stuk voordeliger (539,-) en heeft ingebouwde splitter. GPS gegevens moeten via het NMEA netwerk komen. Totale installatie kosten - 539,- + zender 250,- . Vergelijkbaar product heeft Digital Yacht AIS voor nog 50 euro minder. Voordeel: eenvoudig, gebruik op iPhone/ Tablet. Mogelijk nadeel: gecombineerde GPS waardoor de chartplotter toch nog aan het rekenen moet (en traag wordt), maar dit weet ik nog niet zeker

Optie 7) Geïntegreerde, stand-alone systemen. Hiervan zijn er via Aliexpress.com verschillende te vinden. Kosten inclusief verzending 400,- tot 600,- . Bijvoorbeeld de Matsutec HP33A heeft een zender, ontvanger, en een eigen GPS antenne aan boord. Of de Sunhang SH 788 A7. Met maar liefst een 7 inch scherm. Misschien niet het mooiste, maar direct een reserve chartplotter aan boord voor binnen. Waarom zien we dit soort apparaten niet meer in Nederland?

Voordeel: alles blijft compleet gescheiden, dus redelijk fail safe. Nadeel: hoe goed werkt het? Het zijn meestal merken die je hier niet veel ziet. Maar ik zie ook op de beurs apparaten waarvan alleen de kleur anders is, maar feitelijk een identiek product zijn van een apparaat wat je op aliexpress voor de helft van de prijs (of nog veel minder) aantreft - en alleen een nieuw merk hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 16 mrt 2016 19:36 #716240

Ik heb de Raymarine C80 plotter met de diverse Raymarine meters. Lijkt op een soortgelijke configuratie als die jij beschrijft. Op dit netwerk heb ik eerst de Roosmux aangsloten zodat ik allen info op mijn iPad heb. Vervolgens heb ik hieraan de EasyAIX A154 (http://www.easyais.com/produkte/easytrx2-is-igps-dvbt-a154) er aan toegevoegd. De C80 laat netjes de AIS informatie zien. Je moet alleen wel de juiste firmware software in de C80 geïnstalleerd hebben.

Daarnaast zie ik all AIS information op mijn iPad, iPhone op de iSailor APP. Werkt perfect. Ik ben er zeer tevreden over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 16 mrt 2016 20:33 #716252

goede tip. De roosmux is dus een wifi- (en de rest) 'zender' voor NMEA / raymarine enz. Handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 16 mrt 2016 20:39 #716255

maartenroelofs schreef :
goede tip. De roosmux is dus een wifi- (en de rest) 'zender' voor NMEA / raymarine enz. Handig.

Helemaal correct. En de Roosmux heeft NMEA ingangen en uitgangen en tevens ook Seatalk. Daarnaast kan je de NMEA uitgang op een hogere baudrate instellen ivm AIS data richting je plotter. Je plotter ook op de hoge/dezelfde baudrate en dan krijg je netjes alle AIS data binnen.

Ik lig in Hellevoetsluis dus als je in de buurt ben kan ik het een keer laten zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 16 mrt 2016 20:45 #716257

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1207
Optie 4) Het handige doosje van EasyTRX. Zender en ontvanger in 1. In allerlei varianten te verkrijgen, werkt volgens eigen opgave naadloos samen met NMEA 0183, dus met de bestaande Rasmarine spullen. Basis vanaf ongeveer 700,- De variant die je wilt hebben is die met Wifi, ingebouwde splitter en eventueel GPS. Dan kom je op 1100,- .hoewel er wel wat voordeel te behalen is met goed zoeken. Voordeel: slechts 1 apparaat, minder kabels aanleggen. Lijkt goed te werken.

Ter info;
Heb een Easy TRX aangeloten op de Raymarine C80 plotter, werkt naadloos.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 16 mrt 2016 20:46 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 16 mrt 2016 21:21 #716277

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ik was nog even benieuwd of het USB connectie probleem bij Vesper bekend was. Ik kreeg dit antwoord terug:

Hi Arjan,

Yes, that's an issue with a non-isolated USB connected to a laptop with a non-isolated power supply. This is particularly true if the laptop has an AC power pack and the boat does not have a low resistance connection from the AC ground to the DC negative. That's a safety item which should be in place, but for some reason many boats either don't have it or have removed it.

In that situation the USB creates a path between the AC and DC sides of the boat through the AIS & laptop. Since significant current can be present it may damage either the AIS, the laptop, or both. This can also happen without an AC supply if the laptop and AIS are powered by two different DC sources or if there is a high resistance connection on one of them due to a wiring problem, corrosion, etc.

It is for that reason that we designed our AIS transponders to provide full isolation of the USB and also the NMEA 0183 and NMEA 2000 ports. As you've discovered, most other AIS units don't have isolation and so they are subject to the above. And I suppose that's why the manufacturer of those units doesn't recommend using the USB for navigation and only for configuration. But even that could cause damage.

With our AIS transponders you can use safely use the USB with any computer and for full-time navigation.

Hope this info is useful to you and others.

All the best,

Jeff
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 16 mrt 2016 21:39 #716288

- welk apparaat betreft dit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 16 mrt 2016 21:49 #716292

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Alle producten van Vesper Marine:

www.vespermarine.com/products/
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 16 mrt 2016 22:33 #716301

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Maarten, ik mis in al jouw opsommingen het Seatalk verhaal. Je maakt het echt veel te ingewikkeld nu. Ik heb een C80, een furuno gps, bijna alle modellen Raymarine ST60 (wind, speed, diepte, kompass, graphic en een ST70 en een maxi) en een Ais transponder, een marifoon, stuurautomaat en een laptop.
Het hele zooitje communiceert met elkaar via de Roosmux van Chris. Alles blijft stand alone ook werken.
Voor de marifoon heb ik een gpsje van 60,--, zodat die zelfvoorzienend is.
De Ipad en Iphone draaien lekker mee via Wifi van de Roosmux.

300,-- max, exclusief kabeltjes. Jij moet nog een Ais transponder en een antenne, of een antenne splitter. 600,-- er bij.
Blijf bij de chinese spulletjes vandaan. Er is veel leuks te koop daar, maar deze apparatuur heeft geen CE keur met kans op dramatische gevolgen voor je andere apparatuur.
Laatst bewerkt: 16 mrt 2016 22:36 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 16 mrt 2016 23:37 #716310

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Wij hebben een Raymarine E-90 Wide kaartplotter en Raymarine 650 AIS transceiver met een (zero loss) Digital Yacht antenne splitter. Werkt probleemloos. De AIS transceiver kan vanaf de kaartplotter in silent mode (alleen ontvangen) worden gezet, hoewel we dat zelf eerlijk gezegd nooit gebruiken. De externe GPS antenne van de 650 hebben wij gewoon onderdeks naast de AIS unit in een kastje gemonteerd, werkt prima (polyester schip).

Sinds kort hebben we ook een ShipModul Miniplex-3 multiplexer om alle data ook op onze tablets en smartphones beschikbaar te hebben en als backup voor als onze kaartplotter of ST-70 units uitvallen. Voordeel van onze N2K versie is dat de multiplexer ook rechtstreeks in een SeaTalk ng / NMEA 2000 netwerk gehangen kan worden.

Er is veel keuze wat betreft AIS apparaten, hoewel veel units gebaseerd zijn op dezelfde chipsets. Het Chinese spul zou ik persoonlijk vandaan blijven om de door Koko genoemde reden. Apparatuur zoals AIS en marifoon heb je voor je veiligheid, daar wil je het liefst zo min mogelijk mee experimenteren.

AIS targets als overlay op je kaartplotter en/of tablet is naar mijn mening vele malen informatiever (je ziet de context en verhoudingen) dan de symbooltjes op een klein VHF display.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 mrt 2016 23:45 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 17 mrt 2016 10:44 #716412

ook goede tip. Ik heb wel een voorkeur om de AIS data op tablet/iphone/extern scherm te gaan zetten. De kaartplotter is niet echt groot, zit al vol met kriebelige informatie, en ik geloof wel in de mening dat een C70 (ouder dan de E series-) een te beperkte verwerkingscapaciteit heeft.

Verder wat betreft CE keurmerk - en china; te snel over een kam scheren is niet altijd juist.

Vrijwel alle apparaten die wij kopen (boot gerelateerd of niet) worden in china geproduceerd. Veel wordt van een nieuw label voorzien, soms nieuwe behuizing, en bevat feitelijk soms dezelfde hardware als andere 'europeese' merken. Check de marifoons van icom en andere merken. Just rebranded. In duitsland stonden de fabrikant en het europeese merk tegenover elkaar op de beurs. ICOM: 150,- nobrand: 59,-. Same device.

Wel is het zo dat een chinees altijd "JA" zegt. Als je vraagt of je met een chartplotter ook een boeing kunt besturen; het de wegligging van je boot verbetert, alles is waar. Bron: eigen ervaring met redelijk wat import van elektronica.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS-receiver en transponder met raymarine 17 mrt 2016 11:16 #716422

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 618
Sluit mij aan bij Hans. Heb zelf een Miniplex 2 (zonder N2K) met Wifi en heb alle AIS informatie op mijn tablet in de kuip. Erg handig.

Een multiplexer van de laatste generatie maakt koppelen van alle soorten instrumenten mogelijk en is daarmee ook toekomst vast, wanneer je instrumenten gaat vervangen.

Ik gebruik zelf naar tevredenheid een Em-Trak AIS transponder. Als set met splitter te koop voor 549 EU. Zit ook goede externe GPS antenne bij. GPS signaal voor marifoon rechtstreeks van de AIS transponder (via 4800 baud uitgang).

Samen met een Shipmodul Miniplex 3 (met wifi en N2K) kom je net over de 900 EU.
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 11:20 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl