Yellow Boat schreef :
Daarom is m.i. de enige echt bruikbare oplossing een losse AIS ontvanger (of transponder) met weergave op een kaartplotter .
Ad
Hmmm, kon het daarover in mijn situatie niet eens zijn: wij hebben een kaartplotter waarop de AIS signalen keurig te zien zijn. Dat werkt goed. Maar de alarmen die je kunt instellen werkten lang niet nauwkeurig genoeg, waardoor je of te vaak gealarmeerd werd of te kort tijd had om te reageren.
Sinds twee jaar hebben we een apart displaytje van Watchmate, wat echt perfect kan filteren. En ondanks dat dat display los staat van de kaartplotter, vaar ik sindsdien met een rustig gemoed de drukke shipping lanes enzo over, het werkt echt goed.
Vesper Marine heeft overigens nu ook een gecombineerde kaartplotter/AIS transceiver, dat zou mij het meest ideale apparaat lijken als ik greenfield zou moeten investeren.
En de marifoon zou ik dan (net zoals nu) van ICOM afnemen, is ook een perfect apparaat. Marifoon overigens altijd los van alle andere functies, die is te belangrijk om te combineren. Mijn marifoon is wel voor de GPS positie gekoppeld met de plotter, maar als die koppeling uitvalt blijven beide units los van elkaar nog perfect functioneren. Dit ontwerp principe hanteer ik zowiezo zo veel mogelijk bij de primaire systemen.