Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AIS tranciever of gecombineerd in een marifoon???

AIS tranciever of gecombineerd in een marifoon??? 17 jan 2016 17:12 #697860

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
Dames en Heren,

De titel zegt het al. Wat is slimmer/beter om aan te schaffen? Een aparte AIS tranducer of deze ingebouwd in een marifoon?
Wie heeft er ervaring mee? Meningen zijn er vast wel (ZF kennende) en ik wil ze graag van jullie horen.

Daarnaast zijn er verschillende prijzen in de AIS wereld....Is goedkoop duurkoop?

Bedankt voor jullie bijdragen, zeer gewaardeerd!
Laatst bewerkt: 17 jan 2016 17:25 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS tranducer of gecombineerd in een marifoon??? 17 jan 2016 17:16 #697863

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1329
Een ingebouwde ais-ontvanger in een marifoon ontvangt alleen. Een transducer (eigenlijk moet de term transceiver zijn) zend en ontvangt. Daar heb je dus veel meer aan. Dan zien andere boten jouw boot ook op hun ais-scherm/plotter
Laatst bewerkt: 17 jan 2016 17:18 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS tranducer of gecombineerd in een marifoon??? 17 jan 2016 17:25 #697864

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Bedoel je een AIS transponder (eentje die signaal zend en ontvsngt) of alleen ontvanger? Is er al een combi marifoon/transponder dan?

Zelf heb ik een losse transponder, die zend en uiteraard ook ontvangt. Daarnaast nog een marifoon die op eigen kracht ook AIS ontvangt. Die keuze is niet heel bewust gemaakt. Eerst was er de marifoon en later alsnog de transponder aangeschaft.
Maar alles overwegende vind ik het niet zo erg. Toch een soort back up op die manier.

Ik denk dat ik ook nu zou kiezen voor een losse transponder. Gedachte daarbij is je niet 1 in klap zonder beide zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS tranducer of gecombineerd in een marifoon??? 17 jan 2016 17:43 #697866

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
Kijk, dat is gelijk al winst. Ik wist niet dat de ais in een marifoon alleen ontvanger was. Dank!
Laatst bewerkt: 17 jan 2016 17:49 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS tranducer of gecombineerd in een marifoon??? 18 jan 2016 08:39 #697991

Gecombineerde marifoons/transponder bestaan sowieso (nog?) niet .
Waarschijnlijk zijn er ergens ook wel regeltjes te vinden die zo'n combinatie niet toestaan anders zouden ze er vast wel al geweest zijn want er wordt vaker naar gevraagd op dit soort forums.

Overigens heb je aan een combi marifoon/AIS ontvanger naar mijn mening ook niet zoveel omdat het kleine scherm van een amrifoon een juiste interpretatie niet erg makkelijk maakt.
Daarom is m.i. de enige echt bruikbare oplossing een losse AIS ontvanger (of transponder) met weergave op een kaartplotter .
Ad
Laatst bewerkt: 18 jan 2016 08:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS tranducer of gecombineerd in een marifoon??? 18 jan 2016 08:50 #697994

Yellow Boat schreef :
...kleine scherm van een amrifoon een juiste interpretatie niet erg makkelijk maakt.
Daarom is m.i. de enige echt bruikbare oplossing een losse AIS ontvanger (of transponder) met weergave op een kaartplotter...

Net zo bruikbaar lijkt mij een VHF met geintegreerde AIS ontvanger en weergave op kaartplotter. Mocht die kaartplotter uitvallen dan heb je nog het mini-schermpje. Scheelt een losse AIS ontvanger en extra VHF antenne (of splitter).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS tranducer of gecombineerd in een marifoon??? 18 jan 2016 09:11 #698001

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Yellow Boat schreef :
Overigens heb je aan een combi marifoon/AIS ontvanger naar mijn mening ook niet zoveel omdat het kleine scherm van een amrifoon een juiste interpretatie niet erg makkelijk maakt.
Daarom is m.i. de enige echt bruikbare oplossing een losse AIS ontvanger (of transponder) met weergave op een kaartplotter .
Zo'n marifoon met AIS ontvanger kun je net zo goed op een kaartplotter aansluiten en door de redundantie door ook het eigen schermpje, per definitie beter dan een losse ontvanger.

Bovendien is het schermpje veel bruikbaarder dan het lijkt. Ik vind het heerlijk, vooral op de buitenbediening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS tranducer of gecombineerd in een marifoon??? 18 jan 2016 09:11 #698002

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Yellow Boat schreef :
Daarom is m.i. de enige echt bruikbare oplossing een losse AIS ontvanger (of transponder) met weergave op een kaartplotter .
Ad

Hmmm, kon het daarover in mijn situatie niet eens zijn: wij hebben een kaartplotter waarop de AIS signalen keurig te zien zijn. Dat werkt goed. Maar de alarmen die je kunt instellen werkten lang niet nauwkeurig genoeg, waardoor je of te vaak gealarmeerd werd of te kort tijd had om te reageren.

Sinds twee jaar hebben we een apart displaytje van Watchmate, wat echt perfect kan filteren. En ondanks dat dat display los staat van de kaartplotter, vaar ik sindsdien met een rustig gemoed de drukke shipping lanes enzo over, het werkt echt goed.
Vesper Marine heeft overigens nu ook een gecombineerde kaartplotter/AIS transceiver, dat zou mij het meest ideale apparaat lijken als ik greenfield zou moeten investeren.
En de marifoon zou ik dan (net zoals nu) van ICOM afnemen, is ook een perfect apparaat. Marifoon overigens altijd los van alle andere functies, die is te belangrijk om te combineren. Mijn marifoon is wel voor de GPS positie gekoppeld met de plotter, maar als die koppeling uitvalt blijven beide units los van elkaar nog perfect functioneren. Dit ontwerp principe hanteer ik zowiezo zo veel mogelijk bij de primaire systemen.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS tranducer of gecombineerd in een marifoon??? 18 jan 2016 10:18 #698022

ErikSnel schreef :
Yellow Boat schreef :
Daarom is m.i. de enige echt bruikbare oplossing een losse AIS ontvanger (of transponder) met weergave op een kaartplotter .
Ad

Hmmm, kon het daarover in mijn situatie niet eens zijn: wij hebben een kaartplotter waarop de AIS signalen keurig te zien zijn. Dat werkt goed. Maar de alarmen die je kunt instellen werkten lang niet nauwkeurig genoeg, waardoor je of te vaak gealarmeerd werd of te kort tijd had om te reageren.

Sinds twee jaar hebben we een apart displaytje van Watchmate, wat echt perfect kan filteren. En ondanks dat dat display los staat van de kaartplotter, vaar ik sindsdien met een rustig gemoed de drukke shipping lanes enzo over, het werkt echt goed.
Vesper Marine heeft overigens nu ook een gecombineerde kaartplotter/AIS transceiver, dat zou mij het meest ideale apparaat lijken als ik greenfield zou moeten investeren.
En de marifoon zou ik dan (net zoals nu) van ICOM afnemen, is ook een perfect apparaat. Marifoon overigens altijd los van alle andere functies, die is te belangrijk om te combineren. Mijn marifoon is wel voor de GPS positie gekoppeld met de plotter, maar als die koppeling uitvalt blijven beide units los van elkaar nog perfect functioneren. Dit ontwerp principe hanteer ik zowiezo zo veel mogelijk bij de primaire systemen.

Uiteraard gelden voor lange afstandzeilers of bijv. jouw vaargebied wat andere criteria .
Overigens heb ik tijdens de ongeveer 13 jaar en 15000 zeemijl dat ik een plotter en AIS gebruik ( waarvan 8 jaar en 7000 zeemijl AIS met splitter en plotterweergave) nog nooit een uitval van een van die apparaten meegemaakt dus dat risico is wel te overzien.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS tranducer of gecombineerd in een marifoon??? 18 jan 2016 13:55 #698099

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Tja, weet ik niet: de kans op uitval is natuurlijk net zo groot op de oceaan als op de Noordzee. Maar op de Noordzee heb ik meer belang bij mijn marifoon, AIS en plotter dan op de oceaan.
Ik denk dat die criteria eigenlijk al gelden op het moment dat je de zee op gaat en dus op jezelf aangewezen bent. En natuurlijk kan je dit weer zien als een te hoog streven naar veiligheid, maar in het geval van elk apparaat apart inzetbaar maken is dit iets wat (volgens mij) niet tot meer kosten leidt maar wel meer kans op betrouwbaar functioneren oplevert.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS tranciever of gecombineerd in een marifoon??? 18 jan 2016 14:04 #698100

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
gecombineerde ais in de marifoon heeft wel een belangrijk voordeel, je kunt in principe een target selecteren en die met 1 druk op de knop oproepen.
of die dan reageert....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS tranducer of gecombineerd in een marifoon??? 18 jan 2016 14:15 #698106

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Dubbel aan boord is voor zeezeilers niet erg.
AIS transponder op de plotter, maar vanwege hoogstroom verbruik kan je de plotter uitschakelen.

Als je dan een Marifoon hebt met AIS ontvanger, of geschikt voor AIS NMEA input (b.v. GX2000), kan je daarop je TCPA en CPA alarm instellen. Je marifoon heb je toch altijd aan, dus heb je dan niet meer stroomverbruik......
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS tranciever of gecombineerd in een marifoon??? 18 jan 2016 15:05 #698125

HPV schreef :
gecombineerde ais in de marifoon heeft wel een belangrijk voordeel, je kunt in principe een target selecteren en die met 1 druk op de knop oproepen.
of die dan reageert....

Dat kan ook met de meeste moderne plotters met AIS weergave en een verbinding naar een geschikte(?) marifoon.
De mijne kan dat trouwens niet hoor.
Misschien aardig om eens na te vragen op een van de komende watersporttentoonstellingen?
Düsseldorf begint eind van de week al.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS tranducer of gecombineerd in een marifoon??? 18 jan 2016 15:39 #698132

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
WADnWIND schreef :
Dubbel aan boord is voor zeezeilers niet erg.
AIS transponder op de plotter, maar vanwege hoogstroom verbruik kan je de plotter uitschakelen.

Als je dan een Marifoon hebt met AIS ontvanger, of geschikt voor AIS NMEA input (b.v. GX2000), kan je daarop je TCPA en CPA alarm instellen. Je marifoon heb je toch altijd aan, dus heb je dan niet meer stroomverbruik......

Ik heb de Vesper Watchmate aan de GX2000 geknoopt. Via de remote op de stuurstand krijg ik een signaal dat er een plurk in de weg gaat zitten. Met 1 druk op de knop krijg dan contact met hem.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS tranducer of gecombineerd in een marifoon??? 21 jan 2016 22:38 #699130

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2889
Yellow Boat schreef :
Overigens heb ik tijdens de ongeveer 13 jaar en 15000 zeemijl dat ik een plotter en AIS gebruik ( waarvan 8 jaar en 7000 zeemijl AIS met splitter en plotterweergave) nog nooit een uitval van een van die apparaten meegemaakt dus dat risico is wel te overzien.

Ik heb geen idee wat het daadwerkelijke risico is, maar dat het bij jou al 13 jaar werkt zegt natuurlijk niet zo veel over het risico in het algemeen.

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl