Vorig jaar heb ik in een poging om meer autonomie te krijgen, solo op de boot, geprobeerd de stuurautomaat te opwaarderen. De Autohelm werd een Raytheon ST1000 computer, en de installatie ging probleemloos. Na de kompasronde en ijking, geeft de automaat steeds perfect de koers aan.
Echter, er blijft een probleem. We zwalpen nog steeds heel wat af! Ik heb laatst het toestal wat meer tijd gegeven, om te zien of er dan wel een correctie komt, maar dat gaat zo traag allemaal. Bij de rand van de vaargeul heb ik dan maar ingegrepen.
Deductie leert dat het probleem dan wel eens in de apparatuur rondom het stuurwiel kan zitten.
zwalpen
zwalpen werkw. heen en weer golven, doelloos en ongericht bewegen Voorbeeld: `We zwalpten maar wat over het eiland. ` Bron: WikiWoordenboek. SpellingCorrect gespeld: 'zwalpen' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en in de spellingwoordenlijst van Open...
Gevonden op www.woorden.org/woord/zwalpen
Aha, het enige en juiste synoniem voor Zeilen.
Want laten we nu eerlijk zijn met z'n allen: Het is toch lekker doelloos ronddobberen waar we mee bezig zijn. En dat maakt het zeilen juist zo fijn
Maar BM Sail heeft een apparaatje gekocht om gericht te kunnen zwalpen. Mooi man !
Dat zwalpen heeft te maken met de instellingen van je stuurautomaat. Je kunt daarmee de reactiesnelheid instellen. Onder zeil wil je wat minder, onder motor wat meer.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Dat weet ik. Ik heb al met die instellingen geƫxperimenteerd. Leek geen invloed te hebben. Zou natuurlijk kunnen dat ik daar ergens toch een fout maak. Laat ons zeggen dat ik het boekje gevolgd heb. Volgens mij maar twee standen in reactie snelheid?
Nou ken ik de ST1000 niet, maar de meeste stuurautomaten hebben ook handbediening. Als dit werkt dan weet je in iedergeval dat het mechanische gedeelte goed is, en kun je verderzoeken.
Je kunt ook een probleem hebben met het aantal benodigde omwentelingen van je stuurwiel.
Dat mag voor boord tot boord niet te groot zijn want daar wordt de automaat evenredig trager van omdat er meer tijd nodig is om het roer een aantal graden te bewegen .
Ad
Las nog even je 1e post door. Viel me op dat je meldt een ST1000 te hebben met stuurwiel-drive, die ik alleen als helmstok-model ken. Weet je zeker dat je deze hebt?
Als je alle instellingen met de goede handleiding ( )hebt uitgeprobeerd en het verbetert niet, dan zie ik nog maar 2 mogelijkheden:
- je fluxgate reageert te traag, defect of storende metalen / elektronica in de buurt?
- de ST1000 computer is van slag. Alles resetten en opnieuw beginnen helpt misschien.
Ik neem aan dat de ST1000 2e hands is en jaren vocht doet ook (verkeerde) wonderen met zo'n ding.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Zoals rooiedirk voorstelt, probeer eerst eens op handbediening.
Kan zijn dat de riem aan vervanging toe is of moet aangespannen worden. Die durven al eens te slippen en dan is zwalpen het gevolg.
Zoals rooiedirk voorstelt, probeer eerst eens op handbediening.
Kan zijn dat de riem aan vervanging toe is of moet aangespannen worden. Die durven al eens te slippen en dan is zwalpen het gevolg.
Tja , en dat aanspannen is nou net het probleem bij de wheeldrive van TS.
Daar zit nl niet zoals bij de latere MKII en raymarine wielstuureenheden zo'n gekartelde knop op waarmee je de spanning in kunt stellen.
Hat zal wel op een of andere manier kunnen maar TS schrijft dat hij er niks over in de handleiding kan vinden.
Ook is op de Raymarine website over dit oude type Autohelm wielbestureing niks te vinden. Wel over de opvolger ( de MKII ) maar daar zit dan weer zo'n gekartelde knop op net als bij de nieuwere Raymarien apparaten.
Misschien moet hij eens een aantal foto's maken en nog eens precies vertellen welk type het oorspronkelijk is en wat het door hem vervangen apparaat is.
Dit is nl, de MK1 unit:
Klopt Ad, ik had de handleiding van die types die je toont bekeken, maar vond dus niet zo'n knop om de riem aan te spannen. Dacht dat die metalen tube er dan iets mee te maken kon hebben. Ik denk dat ik maar eens op zoek moet naar het type, of het echt de st1000 is. Twijfel nu plots met 2000.
Omwentelingen stuur van boord naar boord precies twee keer 360 graden.
En ja, er hing en hangt nog steeds een flatscreen TV aan de andere kant van het schot waar de flux hangt. Heb ik ook aan gedacht, vandaar mijn stelling dat de weergave van de koers op de computer steeds goed de werkelijkheid benadert. Maar deze kan ik snel checken door de TV eens weg te nemen.
Klopt Ad, ik had de handleiding van die types die je toont bekeken, maar vond dus niet zo'n knop om de riem aan te spannen. Dacht dat die metalen tube er dan iets mee te maken kon hebben. Ik denk dat ik maar eens op zoek moet naar het type, of het echt de st1000 is. Twijfel nu plots met 2000.
Omwentelingen stuur van boord naar boord precies twee keer 360 graden.
En ja, er hing en hangt nog steeds een flatscreen TV aan de andere kant van het schot waar de flux hangt. Heb ik ook aan gedacht, vandaar mijn stelling dat de weergave van de koers op de computer steeds goed de werkelijkheid benadert. Maar deze kan ik snel checken door de TV eens weg te nemen.
mmm , twee keer 360 graden is niet echt veel. Bij mijn boot is het ongeveer 1,5 omwentelingen naar elke kant dus 2 keer 440 graden.En dat werkt prima met de tegenwoordig gebruikte wielbesturing. Of die een andere overbrenging heeft weet ik echter niet, daarvoor zou je eigenlijk de service manual moeten hebben maar die heb ik alleen van mijn S1 wheel.
Een tv dierct achter de fluxgate lijkt me een heel slecht idee en komt ook zeker niet overeen met de voorshriften. Bij mijn S1 (voorganger van de SPX5) ziet dat er zo uit :
Staat wel geen beeldscherm bij maar wel stroomvoerende kabels.
V.w.b. die spanningsinstelling van de tandriem: je zou het ding er eens af kunnen halen. Op google afbeeldingen is misschien wel een schema te vinden maar ook daar kan ik niet echt vinden hoe e.e.a. zit ( www.google.nl/search?q=wheeldr...WGtA4KHSnTAyEQsAQIIQ )
O ja , nog wat. Let erop dat je als reserve riem de juiste neemt want die voor de MK1 wheeldrive is anders dan die van de aandrijvingen daarna.
En nu komt het: al zoekende op google afbeeldingen ( www.google.nl/search?q=wheeldr...rc=-eUgyCa1LnzQ5M%3A ) vond ik ook deze video ( let op , het is een serie van minstens 11 video's te beginnen bij deze hier dus jij bent voorlopig wel zoet denk ik ) .
Kijk vooral eens in video nr. 6 en 7 en 8 want daar noemt die man precies datgene waar jij last van hebt En... daar en in video 11 noemt hij ook de spanner die er wel degelijk (binnen)in blijkt te zitten.
Lijkt me erg interessant voor je.
Het valt me trouwens op dat er kennelijk geen spanner op deze aandrijving zit. Er kunnen echter heel wat rolletjes verslijten of vast gaan zitten die ook een slechte werking zullen geven maar dat zie je wel in de vidoetjes.Op de latere types zitetn nl twee van die excenterdingen (zie plaatje), een voor het klemmen en een voor het instellen van de spanning. Hier zit er maar een.
Ad
Laatst bewerkt: 09 jan 2016 14:41 door Yellow Boat.
Ik heb dezelfde. Hangt in de kajuit ingang. Als ik met een blikje naar buiten loop geeft dit al een stuurbeweging. Dus die tv zal niet bevordelijk zijn voor het rechtdoor varen.
Goh.... Bedankt. Ik ga eens wat filmpjes bekijken.
Dit moet de voor mij hier voorlopig meest waardevolle hulp tot dusver zijn geweest. Bedankt iedereen, vooral Ad. ik ga dat ding eens uit elkaar halen, foto's nemen, en jullie op de hoogte houden.
PS Voorlopig ook meegeven dat ik de computer vervangen had, omdat die last had van vocht. De cijfers waren daarnaast ook nog onleesbaar omdat bepaalde delen van de cijfers wegvielen.