Ben van plan een stuurautomaat aan te schaffen voor m'n motorboot 9,5meter, 12 ton, rondspant. Probleem is dat ik geen 10 seconde het roer los kan laten, gegarandeerd dat 'ie binnen een paar seconden de wal invaart. Op dieper water is het stuurgedrag iets beter. Mechanisch is er niks verkeerd, 0,0 speling en verder is het een hydraulisch roersysteem. Ik heb het idee dat het probleem veroorzaakt word door de rondspantvorm (weinig koersvast) in combinatie met een te groot roerblad.
Een tijd geleden een offerte aangevraagd, de verkoper kwam op de proppen met een Raymarine Evolution EV-200 PowerPack: ACU-200 met EV-1, T1 hydraulisch omkeerbare pomp, roerstand terug melder en p70R bedienunit. Niet het minste setje lijkt me. Ongetwijfeld zal er weinig mis zijn met dit setje, behalve de prijs
Op een zeilboot onder zeil of en redelijk koersvaste motorboot zal het ding ongetwijfeld doen waar 'ie voor gemaakt is. De mannen op het motorbotenforum hebben hier geen ervaring mee en de verkoper heeft uiteraard alleen maar goede berichten. Vandaar de vraag hier gesteld. Als het achteraf niet blijkt te werken ben ik de sjaak. Dat verhaal heb ik helaas ook ervaring mee.
Probleem is een beetje dat ik bang ben dat het niet goed genoeg zal werken met het zenuwachtige stuurgedrag van mijn motorboot. Als 'ie bijvoorbeeld naar bakboord begint af te wijken moet ik een klein tikje stuurboord geven. Al voordat de rechte lijn weer is bereikt moet er alweer terug gestuurd worden met en klein tikje. Zal wel iets te maken hebben met massatraagheid, rondspant, groot roer, 12 ton en 9,5 meter....
Wat is jullie ervaring met dit type stuurautomaat of stuurautomaten in het algemeen? Hebben jullie dit stuurgedrag ook onder zeil? Of is een zeilboot dan juist erg koersvast? Word het stuurgedrag van een zeilboot beter of slechter met hardere wind?
Gr.
Erik